Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ny-norsk, et tullete sprak man må lære

NYTT TEMA
3Lions

3Lions
02.08.04 11:44
Herregud så frustrerende det språket er, eller skal jeg si dialekta, det er jo sørens meg ikke mer! En dialekt man lærer! Kunne like så godt ha lært trøndersk og få samme utbytte... Nei til Ny-norsk i norske skoler!

Mvh
3Lions
Three Lions
abcdefghi

abcdefghi
02.08.04 15:04
Jeg tror det er best for alle at du slutter på skolen...
3Lions

3Lions
02.08.04 15:22
uff, litt gretten idag?:)
yiddy

yiddy
02.08.04 17:23
nei, det er nynorsk som er skikkelig norsk, bokmål derimot er tullete danskdialekt.
ExDeathh

ExDeathh
02.08.04 18:13
Nynorsk er et kunstig konstruert språk. Det er hverken mer eller mindre "skikkelig" norsk enn bokmål. Dersom et "skikkelig" norsk språk ønskes, innfør heller islandsk.

Påstanden at nynorsk er nærmere dialektene som skriftspråk holder heller ikke mål. Ta ordet "ikke" for eksempel. Det uttales på en mengde forskjellige måter:

ikke, itj, itte, inte, ente, ikkje...

3Lions

3Lions
02.08.04 21:16
Korrekt det med islandsk, men jeg skjønner ikke bæret hvorfor vi skal lære dialekter!

Mvh
3Lions
Three Lions
Ginger1

Ginger1
03.08.04 09:14
3Lions skrev:
Herregud så frustrerende det språket er, eller skal jeg si dialekta, det er jo sørens meg ikke mer! En dialekt man lærer! Kunne like så godt ha lært trøndersk og få samme utbytte... Nei til Ny-norsk i norske skoler!"

Jeg skjønner at du sliter med å lære deg to språk, du mestrer jo ikke det ene...
Simplemeg

Simplemeg
03.08.04 12:21
3Lions skrev:
Korrekt det med islandsk, men jeg skjønner ikke bæret hvorfor vi skal lære dialekter!

(S)
Nynorsk er ikke en dialekt. Oslo-folk snakker ikke bokmål, men dialekt. Hvis du ikke fatter dette, ligger problemet i din språkforståelse. Sats heller på matte du.
gulsnøv

gulsnøv
03.08.04 12:29
Ja, nynorsk er eit konstruert språk, men sidan det bygger på norske dialekter er det 100% norsk (Men så er norsk ei salig blanding av norrønt, dansk, engelsk, nederlandsk, og sikkert ein del andre språk) Bokmål er derimot bygd på dansk og sånn sett mindre norsk enn nynorsk. Men dette er berre historisk sett, no er begge delar like norske.

Påstanden om at nynorsk er likare dialektene enn nynorsk kan godt vere feil, men argumentet ditt held ikkje mål.
Eit ord seier ingenting. Eg seier t.d. "ej" noko som liknar meir på "jeg" enn det liknar på "eg". Men at eg dialekta mi er nærare NN enn BB er det ikkje tvil om.

Det er uansett mange dialekter som er likare NN enn BM, men der folk likevel skriv BM. T.d. stavanger og områda rundt.
johnnyGG

johnnyGG
03.08.04 13:56
3Lions skrev:
Herregud så frustrerende det språket er, eller skal jeg si dialekta, det er jo sørens meg ikke mer! En dialekt man lærer! Kunne like så godt ha lært trøndersk og få samme utbytte... Nei til Ny-norsk i norske skoler!

Mvh
3Lions
Three Lions
--------------

Kanskje det holder med at du lærer deg rettskriving i norsk først?

ExDeathh

ExDeathh
03.08.04 15:21
jepp, poenget er nettopp det at det er stor forskjell på skriftmål og på talemål. hvorfor i all verden skal vi ha to nesten identiske talemål, der mindretallspråkets eksistens blir ivaretatt av argumenter som "det er mer likt dialektene enn det andre skriftspråket", når det allikevel er ingen her i landet som taler på samme måte som de skriver?

det å ha to sidestilte skrivemål fører i tillegg til en masse unødvendig byråkrati. tenk bare på statlige dokumenter, disse må skrives på både bokmål og nynorsk. hva er egentlig poenget med det, ettersom alle forstår hva som skrevet der uansett? riktig kommunikasjon må da være det viktigste?

♫ http://www.home.no/exdeathh/ ♫

gulsnøv

gulsnøv
03.08.04 17:02
Grunnen til at vi skal ha to skriftspråk er at folk må få bestemme sjølv. Dei 10-15% som skriv NN må få lov til å skrive det. Og lese det.

Eg er einig med deg i at det ekstra byråkratiet er unødvendig. BM er alltid først, eg finn ofte ut at ting står på NN etter at eg har lest det på BM.
Mi løysing er å trykke 25% i berre NN og 75% i berre BM. I alle fall ha 25% NN som mål, då endar ein truleg opp på 10-15% NN som er tilsvarande NN brukarane?
Simplemeg

Simplemeg
03.08.04 20:13
ExDeathh skrev:
jepp, poenget er nettopp det at det er stor forskjell på skriftmål og på talemål. hvorfor i all verden skal vi ha to nesten identiske talemål, der mindretallspråkets eksistens blir ivaretatt av argumenter som "det er mer likt dialektene enn det andre skriftspråket", når det allikevel er ingen her i landet som taler på samme måte som de skriver?

det å ha to sidestilte skrivemål fører i tillegg til en masse unødvendig byråkrati. tenk bare på statlige dokumenter, disse må skrives på både bokmål og nynorsk. hva er egentlig poenget med det, ettersom alle forstår hva som skrevet der uansett? riktig kommunikasjon må da være det viktigste?

(S)
Det er det som er problemet i Norge, vi tror at skriftspråket kan bevare alle dialekter (noe jeg mener er tøv). Tyskerene har gjort det enkelt, de tok Hannover-dialekten og kalte det for "Hochdeutsch". Dette ble malen for det skriftlige. Hochdeutsch blir også brukt i dagligtale, fordi en del dialekter i tyskland er klin umulig å forstå for andre tyskere som ikke har samme dialekt. Dette er dessverre for sent for Norge, da vi har to skriftspråk. Ivar Åsen var egentlig lite framsynt da han ekskluderte nord-Norge og østlandet. Skaden er gjort, og nå klarer vi ikke å bli enig om ett språk, fordi vi er så jævla egosentriske og må ha viljen vår i ett og alt.

Å ha to skriftspråk som er så like, er som du sier ineffektivt og ressurskrevende.
bthbt

bthbt
04.08.04 21:41
Nei til karakter i nynorsk.
svartef

svartef
05.08.04 23:35
gulsnøv skrev:
Grunnen til at vi skal ha to skriftspråk er at folk må få bestemme sjølv. Dei 10-15% som skriv NN må få lov til å skrive det. Og lese det
---------------------------------------------------
gi blaffen, de fleste forstår engelsk, snart blir både bm og nn valgfag uten karakter -
om to - tre generasjoner eller så
akselv

akselv
08.08.04 12:12
Jeg synes ikke nynorsk er spesilet vanskelig å lære. jeg mener ikke at det er noe nyttig, men altså ikke noe vanskelig...
Det er vel bare Oslo vest som snakker ordentlig bokmål vel.
Vebjørn

Vebjørn
08.08.04 18:37
Eg lurar på to ting. Som eg nesten skal vedda på at eg ikkje kjem til å få eit einaste godt svar på.

1. Eg lurar på koss reaksjonane hadde blitt dersom svenskane hadde forsvenska dansken og tatt det inn som "boksvensk", medan ordentleg svensk hadde blitt kalla "nysvensk".

2. Eg lurar på om folk som trådstartaren har fått med seg at det faktisk er nokså lenge sidan me var i union med Danmark, sidan dei framleis nyttar dansk light i staden for sitt eige språk...

"See, free nations are peaceful nations. Free nations don't attack each other. Free nations don't develop weapons of mass destruction." - George W. Bush
Ednan

Ednan
08.08.04 20:02
V e b j ø r n > har nok sett seg litt kort om! Spør en svenske, så skal du høre at hun har mye lettere for å forstå nynorsk enn riksmål! To eldre svenske damer var i Det Norske Teater og så "Evert Thaube"-forestillingen, og sa da de kom ut -Det beste var jo at de ikke hadde oversatt forestillingen!.. Se på endingene, diftonger, pronomen, osv. Du vil finne forbløffende mange flere likheter mellom svensk og nynorsk enn du visste når du sammenligner dansk og riksmål. Kall nynorsk fra nå-av svensk light. Er DET noe bedre enn dansk light, eller??
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg