Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Grammatiske feil - eller skrivefeil

NYTT TEMA
VTTante

VTTante
05.08.04 13:58
Ser dessverre at noen på disse sidene tror seg mer intelligente enn andre, fordi de er bedre i rettskriving. I tillegg virker det som om disse menneskene føler at det derfor bare er dem som burde skrive innlegg her. Usigelig trist, eller hva? De som selv mener seg å tilhører en åndselite vi andre ikke burde ta del i, kan vel skaffe seg et lukket forum, slik at de slipper mennesker som har det fint her, selv med en skrivefeil eller flere.
Nå er vel også poenget med et forum at man skal ha lov til å være uenige med hverandre, uten at noen blir barnslige og begynner å påpeke andres handicap?

ikkefaen

ikkefaen
05.08.04 14:00
Bare så det er sagt, det heter grammatikalsk.
MrPusten

MrPusten
05.08.04 14:01
Enig, men orddeling er uansett ett stygt monster vi må bekjempe.
Enkle skrivefeil kan godtas, men det er jo lov å påpeke stygge gjentatte feil hos folk. Hvis ikke lærer de jo aldri.
På den annen side burde kanskje disse folkene lese mer litteratur. Da får man fort litt mer øye for skriftspråket.

->Your memory is a monster; you forget - it doesn't. It simply files things away. It keeps things for you, or hides things from you - and summons them to your recall with a will of its own. You think you have a memory; but it has you!
* John Irving *
VTTante

VTTante
05.08.04 14:42
Hei ikkefaen, kanskje det heter grammatikalske for deg andre, men for meg og norsk språkråd heter det grammatiske feil. Kanskje begge formene er tillatt, det er liksom ikke hovedpoenget her : )
Ellers må jeg bare si til dere andre at jeg er helt enig i at vi skal passe på språket, jeg er villig til å gå i demonstrasjonstog mot misbruket av apostrof i norsk språk.
AltF4

AltF4
05.08.04 15:04
Har du ikke hørt om det 11. bud, "Du skal ikke ha flere skrivefeil enn meg"? Du har misforstått. Det heter ikke "du kan ha så mange skrivefeil du bare vil så lenge det ikke er en apostrof."

Noen vil kanskje mene at det å pirke på andres skrivefeil i et åpent debattforum er mindre anstrengende enn å gå i demonstrasjonstog. Aktiv opplæring er viktig.

Forøvrig må jeg arrestere deg for mobbing. Det er, som kjent, ikke tillatt lengre, i henhold til Bondevik. Du kan ikke komme her og påstå at apostrof-feil er mer betydningsfulle enn andre skrivefeil. Jeg gremmes på de andre skrivefeilenes vegne. De er tross alt en majoritet. Hvorfor skal en minoritet som apostrofer være viktigere og bestemme mer og ta oppmerksomheten fra de andre? Det kunne nesten begynne å ligne på en KrF-regjering. Du må ikke forveksle apostler og apostrofer.

Ja, jeg har glemt å ta medisinen min idag.
tussi

tussi
05.08.04 15:04
Og den irriterende misbruken av De/Dem.

"Dem sa at Dem skulle gjøre det"

Og feil bruk av Hvem

"Hvem lag holder du med?"

Og "ho" det ordet liker jeg heller ikke selv om det sikkert er tillatt

det heter "hun"

(og jeg er fra sørlandet så jeg kan godt si "ho" men ikke skrive det)
Larry

Larry
05.08.04 16:06
Det er en ting hvis man diskuterer rettskriving på generelt grunnlag; det må være lov.
Noe helt annet er tråder og innlegg hvor navngitte debatanter fra andre tema-grupper blir sitert eller linket til, og dermed latteliggjort for sine skrivefeil. Dette er mangel på respekt for andre, og i framtiden vil jeg sannsynligvis klage på slike tråder/innlegg.
VTTante

VTTante
06.08.04 00:28
Hei AltF4, jeg mobber ikke noen, skjønner ikke helt hva du mener, er det slik at du mener at jeg mobber fordi jeg trekker fram misbruket av apostrof framfor andre feil? Det er ikke meningen, jeg brukte det bare som et eksempel. Er forøvrig helt enig med Larry, som mener at man kan påpeke feil i et innlegg, men at man skal holde seg til en debatt om gangen, og ikke trekke inn feil fra andre debatter.
Ha en fin helg, alle sammen!
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg