Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rauting

NYTT TEMA
Vebjørn

Vebjørn
09.08.04 18:36
Eg kom til å tenkja på noko tidlegare i sumar. Som skriftleg uttrykk for rauting nyttar med ordet "mø", ikkje sant? Men det er slettes ikkje den lyden kua lagar. Sauer seier "bæ" eller "ba" når dei brekar, og "bæ" er jo det ordet me brukar. Så det stemmer jo. Men kua seier vitterleg ikkje "mø"!? M-en er grei nok. Men ø? Noko o-lyd og u-lyd, kanskje, men definitivt ikkje ø! Lurar litt på korfor det er slik. Sa kyrne "mø" før i tida, men at rautinga har utvikla seg i motsetnad til vårt ord for rautinga? Eller..?

"See, free nations are peaceful nations. Free nations don't attack each other. Free nations don't develop weapons of mass destruction." - George W. Bush
Valde

Valde
10.08.04 09:55
På dansk sier kuene muh, sauene sier mæh, hundene sier vov, kattene sier miau, endene sier rap (Ole, Dole og Doffen heter Rip, Rap og Rup av samme årsak), gjessene sier gak og grisene sier øf.

Egentlig rart at det er så store forskjeller - dyrene sier vel strengt tatt det samme fra land til land...
Vebjørn

Vebjørn
10.08.04 14:45
Nemleg. Men kyr seier ikkje mø med ø, uansett. Det er det som er så pussig.

"See, free nations are peaceful nations. Free nations don't attack each other. Free nations don't develop weapons of mass destruction." - George W. Bush
flyttfugl

flyttfugl
11.08.04 02:56
Det virker som om sauer og kuer lager et slags skrik, og i begynnelsen er munnen lukket. Derfor Mmmm-lyden. Prøv selv å skrike mens du har munnen lukket, og den vil åpne seg etter hvert. Da skal det bli til Mmmmæææææ?
(Hvorfor sier sauene da Bæ?)

På engelsk heter vel rauting Moooo, og det er sikkert den riktigste tolkningen.
LQ77

LQ77
11.08.04 14:54
På engelsk og amerikansk sier vel sauene "Baaaa", etter det jeg har fått høre av "de innfødte".
kvakkleik

kvakkleik
12.08.04 15:43
Som personleg saueeigar, eller i alle fall dotter av saueeigar, kan eg stadfeste at sauen seier både bæ og mæ. Lam seier stortsett berre mæ, men etter kvart tek dei ogso i bruk den karakteristiske bæ-lyden.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg