Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Det koster det hvite ut av øyet...

NYTT TEMA
sati

sati
12.08.04 20:26
... er jo en litt stilig måte å si at noe koster mye på.

Men hva er egentlig bildet her? Hvorfor er noe dyrt når det koster det hvite ut av øyet?

Min teori er at bildet her er at man kjøper noe som er så dyrt at man må jobbe veldig mye, og får liten tid til søvn og hvile, noe som fører til at øynene blir rødsprengte.

Kan dette stemme? Hva tror dere?
ævdunn

ævdunn
12.08.04 20:29
Hva med å stirre noen i hvitøyet da??

Hvordan gjør man dette??
sati

sati
12.08.04 20:32
Hei du din luring; ikke avled oppmerksomheten fra mitt spørsmål! ;-))
IACOCCA

IACOCCA
12.08.04 20:36
Er ikke uttrykket en gjerrigknarks måte å "skryte" av at'n har brukt penger på da?
For det er jo bare snakk om noen måneders utvidelse av boliglånet eller noe, egentlig ikek noe enormt offer, folk har jo ikke egentlig rokket ved sitt økonomiske fundament når de skryter av sliek ting vel?
sati

sati
12.08.04 20:54
Det kan godt være at utrykket er mye brukt av gjerrigknarker... men jeg ser for meg, uten å kunne vite det med sikkerhet, at utrykket oppstod i en tid da hardt håndarbeid var vanligere enn idag og at det "å utvide boliglånet" ikke var et veldig kjent fenomen, slik at hvis hvis det dukket store utgifter opp så måtte man jobbe enda mer enn man allerede gjorde. Dette førte da til blodsprengte øyne, og derfor uttrykket: "Det koster det hvite ut av øyet".

Men jeg er jo ikke sikker på dette, og skulle gjerne fått det bekreftet/avkreftet, og eventuelt den riktige forklaringen i samme slengen....
hof

hof
13.08.04 01:23
Eventuelt kan det bety at du himler så med øynene at bare det hvite synes.
Valde

Valde
17.08.04 12:09
Selvfølgelig betyr det at du må betale med noe som er mye verdt for deg. Vanskelig å klare seg uten det hvite i øynene. Det er litt mer enn å koste skjorta - som man tross alt kan få erstattet i nærmeste klesbutikk.
caktus

caktus
17.08.04 12:13
At det koster det hvite ut av øyet, er et uttrykk du har funnet opp, evt blander sammen med koster skjorta - stjele det hvite ut av øya..
Valde

Valde
17.08.04 13:47
Det er nå i hvert fall et uttrykk som finnes på dansk. Kanskje h*n har mange dansker i familien?
På dansk sier man også at det koster "røven ud af bukserne", men det er nok noe mer folkelig enn det hvite ut av øynene.
sati

sati
09.09.04 00:47
caktus skrev:
At det koster det hvite ut av øyet, er et uttrykk du har funnet opp, evt blander sammen med koster skjorta - stjele det hvite ut av øya..

___

Vel...

Her på sørlandet har jeg hørt flere personer i forskjellige kretser bruke det uavhengig av hverandre.
ithouls

ithouls
10.09.04 08:31
ævdunn skrev:
Hva med å stirre noen i hvitøyet da??

Hvordan gjør man dette??

Jeg vet hvordan man stirrer noen i brunøyet....
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg