Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kulturrelativist

NYTT TEMA
sistemann

sistemann
04.09.04 16:50
Noen som kan forklare begrepet for meg?

caktus

caktus
05.09.04 13:02
kulturrelativisme, læren om at enhver kultur må forstås på sine egne forutsetninger. Metodisk hjelpemiddel innen sosialantropologien.

relativisme (av lat. relatio, forhold, tilbakeføring, til referre, perf. part. relatus, bringe, føre etc. tilbake), filos. teori som går ut på at det ikke finnes absolutte, uforanderlige verdier, men at alt er relativt og varierer med omstendighetene. Sofisten Protagoras' sentens om mennesket som alle tings mål (homo mensura) er et typisk uttrykk for r. — relativist, tilhenger av r. — adj.: relativistisk.
____

Jaja, disse antropologene.. Overført til norsk.., skulle jeg tro det betyr noe sånn som at vi nordmenn i utgangspunktet ikke kan påberope oss rett til å fordømme for eksempel kanibalisme i et land (eller å påstå at det er umenneskelige handlinger), fordi vi ikke har samme antropologiske begrepsoppfatning som det kanibalene har.
abcdefghi

abcdefghi
05.09.04 13:27
kulturrelativisme,
læren om at enhver kultur må forstås på sine egne forutsetninger. Metodisk hjelpemiddel innen sosialantropologien.

http://www.caplex.net/web/artikkel/artdetalj.asp?art_id=9802387

De facto blir det at man må tåle og forstå så inderlig vel de handlinger, og herunder ofte urett, som blir utført av personer fra en annen kultur enn den vestlig. Særlig populær tankegang blant de venstreorienterte...

caktus

caktus
05.09.04 14:15
"De facto blir det at man må tåle og forstå så inderlig vel de handlinger"

Ikke tåle, men forstå.

"Særlig populær tankegang blant de venstreorienterte..."

Tsk.., å sette seg inn i hvordan og hvorfor andre handler som de gjør, har ingenting med venstreorientering å gjøre. Innsikt og perspektiv er alltid en bra ting - hvordan man så handler (på bakgrunn av denne insikten/perspektivet), er derimot det som setter farge på personens partitilhørighet.
abcdefghi

abcdefghi
05.09.04 14:58
caktus skrev:
> Ikke tåle, men forstå.

Jeg skrev _de facto_ fordi jeg er av den oppfatningen at det er slik kulturrelativismen blir, ehh, praktisert i _virkeligheten_ -- altså, at man skal tåle og forstå. Videre har du rett i at en av grunntankene bak kulturrelativismen er at man skal forstå, men ikke nødvendigvis tåle.

> Tsk.., å sette seg inn i hvordan og hvorfor andre handler som de gjør, har
> ingenting med venstreorientering å gjøre. Innsikt og perspektiv er alltid en bra
> ting - hvordan man så handler (på bakgrunn av denne insikten/perspektivet), er
> derimot det som setter farge på personens partitilhørighet.

Ehh, faren til Truls kan vel hete Jonas selv om kusinen til Trygve heter Siri? Plassert...
caktus

caktus
05.09.04 15:21
"Ehh, faren til Truls kan vel hete Jonas selv om kusinen til Trygve heter Siri? Plassert..."

Ja, og det var også poenget mitt. Han _kan_ hete Jonas, men _må_ ikke hete Jonas.
abcdefghi

abcdefghi
05.09.04 15:42
caktus skrev:
> Ja, og det var også poenget mitt. Han _kan_ hete Jonas, men _må_ ikke hete
> Jonas.

Hmm, du var åpenbart ikke var med på den... La meg forsøke å få klarhet her -- du mener at kulturrelativismen _ikke_ er spesielt populær blant venstreorienterte, og ditt "bevis" for nevnte syn er at det "[...] å sette seg inn i hvordan og hvorfor andre handler som de gjør, har ingenting med venstreorientering å gjøre"? Ehh... Lærerstudent?
Keva

Keva
05.09.04 19:52
caktus skrev:
Tsk..,

Hva betyr "tsk", caktus?

Keva
caktus

caktus
06.09.04 07:50
abcdefghi:"La meg forsøke å få klarhet her -- du mener at kulturrelativismen _ikke_ er spesielt populær blant venstreorienterte, og ditt "bevis" for nevnte syn er at det "[...] å sette seg inn i hvordan og hvorfor andre handler som de gjør, har ingenting med venstreorientering å gjøre"? Ehh... Lærerstudent?"

Nei, beklager, du misforstår fullstendig. Folkehøgskole?
caktus

caktus
06.09.04 07:51
"Hva betyr "tsk", caktus?"

Det er en mumlende mishagsytring, keva.
abcdefghi

abcdefghi
06.09.04 12:14
caktus skrev:
> Nei, beklager, du misforstår fullstendig.

Hehehe, kan ikke du forklare, da?

> Folkehøgskole?

Universitet. Skal du bli heimkunnskapslærer?
abcdefghi

abcdefghi
06.09.04 17:28
Jeg synes _jeg_ fortjener en takk snart, sistemann... I motsetning til støttelæreren din får jo ikke jeg betalt for å forklare saker for deg... Jeg har heller ikke brukt for pedagogisk øvelse, hehe, som den hardt arbeidende heimkunnskapslærerstudenten caktus har...
caktus

caktus
07.09.04 08:50
"Jeg har heller ikke brukt for pedagogisk øvelse, hehe, som den hardt arbeidende heimkunnskapslærerstudenten caktus har..."

Ok, kjekkas, fortell hva det var du ikke skjønte, så skal caktus pedagogisere deg gjennom problemstillingen.
sistemann

sistemann
07.09.04 20:57
Tusen takk til både deg og caktus.
abcdefghi

abcdefghi
07.09.04 21:07
sistemann skrev:
> Tusen takk til både deg og caktus.

Bare hyggelig, sistemann. (Forresten, jeg synes du kunne holdt deg for god til å takke heimkunnskapslærerstudenten...)
caktus

caktus
07.09.04 21:18
sistemann:

Bare hyggelig. At abcdefghi (han holder på å lære de resterende bokstavene nå) og jeg ikke er helt enig, viser at andres konklusjoner ofte er åpne for debatt. Det er kjekt å ha "fasit", men noen ganger kan det faktisk være feil i den eller der strides om begrepsforståelse..
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg