Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Angasjement

NYTT TEMA
Haugen

Haugen
04.09.04 19:46
Hva sier du?

Visste du at det heter "Engasjement" og uttales "Engasjemang"?

Solskjær og Solèr sier "angasjere". Og det er ikke dialekt! Det heter "engasjement" på norsk og alle dialekter.
Satyrkid

Satyrkid
04.09.04 19:47
Jupp... Det visste jeg:)

Jeg sier Engasjemang.... Men veit godt at det skrives Engasjement..

Det er en del andre ord som har den samme forskjellen mellom uttale
og skrivemåte, men jeg kommer ikke på dem akkurat nå

"A stroke from the brush does not
guarantee art from the bristles"

nuspejpah

nuspejpah
04.09.04 19:48

kompliment
etablissement

f.eks..

Haugen

Haugen
04.09.04 19:50
Jepp, en del andre ord som;

Supplement, abonnement.. da kom jeg heller ikke på flere. Men det finnes vel andre ord som ikke inneholder "ment-->mang".
Keva

Keva
04.09.04 23:40
Haugen skrev:
Hva sier du?

Visste du at det heter "Engasjement" og uttales "Engasjemang"?

Solskjær og Solèr sier "angasjere". Og det er ikke dialekt! Det heter "engasjement" på norsk og alle dialekter.

Nei. Det er muligens ikke direkte feil å uttale det rett frem, men korrekt uttale er 'angasjere/angasjemang' - bl.a. iflg. Tanums store rettskrivningsordbok. Det kommer av at det opprinnelig er et låneord fra fransk.
Endelsen -ment forekommer nesten bare i opprinnelig franske orde, derfor 'mang'-uttalen.

Og han heter ikke Solèr, men Solér.

Keva
Haugen

Haugen
04.09.04 23:46
Keva skrev:
Nei. Det er muligens ikke direkte feil å uttale det rett frem, men korrekt uttale er 'angasjere/angasjement' - bl.a. iflg. Tanums store rettskrivningsordbok. Det kommer av at det opprinnelig er et låneord fra fransk.

Og han heter ikke Solèr, men Solér.
Keva

Sier du at man skal uttale det 'angasjere' og angasjement', og ikke 'engasjere' og 'engasjemang'?

Da tror jeg du leser en gammel bok. For rett uttale ER sistnevnte!
sistemann

sistemann
05.09.04 15:29
Begge deler er korrekt.
akselv

akselv
05.09.04 22:16
Vi har jo ordet suksess også, kan vel uttales bokstavlig og på den "franske" måten: Suksee
Haugen

Haugen
06.09.04 16:39
sistemann skrev:
Begge deler er korrekt.

Haugen skrev:

Det kan jeg ikke forestille meg. Tror ikke før det er bevist. I min ordbok og i alle lærebøker jeg har lest, står det 'engasjement'. Og om ordet 'angasjement' er akseptert i det norske språk, er det et bevis på at språket vårt bare blir dårligere og dårligere.
sistemann

sistemann
06.09.04 16:44
Her er beviset her:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=engasjement&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=begge&alfabet=n&renset=j

Angasjemang regner jeg dessuten med er mer likt den originale franske uttalelsen.

inis

inis
10.09.04 12:20
Restaurant-Resturang
Abbonement-Abbonemang
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg