Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Aksjon mot genitivsapostrof?

NYTT TEMA
Stormester
StormesterInnlegg: 1015
09.01.05 16:28
Astronomene har sin egen aksjon mot orddeling (rettere skrevet: særskriving), og man må bare håpe at budskapet når fram til flere enn hittil.

Men det står minst like ille til med (mis)bruket av genitivsapostrof. Reglene er svært enkle, men likevel ser man daglig skilt, reklametekster m.m. med tekst som Elkjøp's, Kari's og Per's "ditt og datt" (ja - i enkelte hårreisende tilfeller også gata's, mannen's osv.). Dette er reinspikka jåleri importert fra engelsk/amerikansk. Det skrives Elkjøps, Pers og Karis.
Det skrives også VGs, NRKs og TV2s.
Det skal kun brukes apostrof etter navn som slutter på -s, -x og -z: Jens' kone, Liz' leilighet og Marx' filosofi. Altså: ikke s etter apostrofen.
Kan dette være så vanskelig? Hvor kommer alle disse jålete apostrofene fra i firmanavn og teksten på "alle" hjemmesider? Ser det mere "fancy" ut? Tror det.

Riktig tragikomisk kan det bli når orddeling og apostrofjåleri opptrer samtidig. På en av danskebåtene skal det ha stått "Avfall's boks", og på den akademiske høyborg Blindern "Forslag's kasse".

Hjertesukk fra meg.
windfish
windfishInnlegg: 866
09.01.05 16:35
Stormester skrev:
Riktig tragikomisk kan det bli når orddeling og apostrofjåleri opptrer samtidig. På en av danskebåtene skal det ha stått "Avfall's boks", og på den akademiske høyborg Blindern "Forslag's kasse".

PpffttthahahaHAHAHA ! :~D
Riktig! Rull dem i tjære og fjær! Jeg donerer gladelig dunputa mi!
Kjetild
KjetildInnlegg: 6137
09.01.05 16:38
Hehe. En som heter Avfall eier en boks.
hof
hofInnlegg: 14197
10.01.05 12:20
Stormester skrev:
Det skal kun brukes apostrof etter navn som slutter på -s, -x og -z: "

Dette er vel feil? Det går vel på ordlyden og ikke nødvendigvis hvilken bokstav det er snakk om. Sh-endelser på navn skal også ha apostrof, selv om navnet strengt tatt ender på -h.

Bush' tekstforfatter sier at..
Skjorhagen
SkjorhagenInnlegg: 6310
10.01.05 17:20
GUA (Genitiv uten apostrof) er en av mange fraksjoner av AMO (Astronomer mot orddeling).
bulltruls
bulltrulsInnlegg: 1054
10.01.05 17:54
Kjetild skrev:
> Hehe. En som heter Avfall eier en boks.

Takk for at du forklarte den for oss...
Stormester
11.01.05 16:16
hof skrev:
Stormester skrev:
Det skal kun brukes apostrof etter navn som slutter på -s, -x og -z: "
--------------------------------
Dette er vel feil? Det går vel på ordlyden og ikke nødvendigvis hvilken bokstav det er snakk om. Sh-endelser på navn skal også ha apostrof, selv om navnet strengt tatt ender på -h.
Bush' tekstforfatter sier at..
--------------------------------------------------

Svar: Både Bush' og Bushs kan gå. Du er inne på apostrof etter sibilant (hvislelyd). Noen mener man skal bruke apostrof, andre en s til slutt. Men legg merke til at man uansett følger hovedregelen om at man IKKE bruker apostrof etterfulgt av s. Så enkelt unngår man feil.

En foreslo å rulle apostrofjålene i tjære. Støttes! Synd han nok var ironisk ..:-)

Se ellers Per Egil Hegges artikkel på: http://www.aftenposten.no/ekspertene/spraak/?action=question&id=37

OrigoKing
OrigoKingInnlegg: 8056
11.01.05 20:34
Burde være en sak for taggerne dette her. De burde slå til en natt og rette opp alle orddelings- og genitivfeil de finner.
Mylian
MylianInnlegg: 21364
15.01.05 21:05
lol.....ser for meg en gjeng språkfanatikere som lusker rundt i natten med sprayboksen klar..
Vebjørn
VebjørnInnlegg: 19880
15.01.05 21:55
I dag såg eg reklame for "Möller's Tran".
_____
Bææ!
Shaggy87
Shaggy87Innlegg: 9178
15.01.05 22:00
Den så jeg også. Skammelig.
Mylian
MylianInnlegg: 21364
17.01.05 15:26
Er _det_ virkelig mulig?? De burde vite bedre da..
LQ77
LQ77Innlegg: 2420
17.01.05 15:35
Er helt enig, det er forkastelig med genitivsapostrofen på alt mulig. Synes jeg stadig ser navn som "Anne´s frisørsalong" etc. Aaaarrrgh!
Blazer
BlazerInnlegg: 16402
17.01.05 15:38
LQ77 skrev:
"Synes jeg stadig ser navn som "Anne´s frisørsalong" etc."

- Det tror jeg ikke du ser så mye av. Det vil nok heller stå "Anne´s frisør salong", dessverre.
LQ77
LQ77Innlegg: 2420
17.01.05 17:11
Blazer skrev:
LQ77 skrev:
"Synes jeg stadig ser navn som "Anne´s frisørsalong" etc."

- Det tror jeg ikke du ser så mye av. Det vil nok heller stå "Anne´s frisør salong", dessverre.

---

Det har du helt rett i! :-(
bjaster
bjasterInnlegg: 2608
18.01.05 01:56
"og Marx' filosofi."

Det er jeg helt uenig i. Vi har visst lenge at Marx tok feil.
ase
aseInnlegg: 5829
18.01.05 15:09
Ja, nå tar jeg meg i å nesten få lyst til å gå inn i frisørsalonger som har skilt med "Bjørns herreklipp" og få meg en klipp - bare fordi de ikke har apostrof. Men jeg nøyer meg med å stå der og smile tåpelig til meg selv.

En annen ting som er minst like irriterende er garpegenitiv. Det er min sin meg her og din sin med der. Det topper seg når folk sier "Det er henne sin". HENNES. Det heter for f*** hennes.

Åse
Stormester
22.01.05 22:24
Vebjørn skrev:
I dag såg eg reklame for "Möller's Tran".

--------------------------------------------------

Det er faktisk lov å skrive "Möller's Tran". Det var riktig skrivemåte den gang produktet ble lansert. Firmaet ble grunnlagt i 1854, og selv jeg aksepterer at et firma eller forening får beholde sin opprinnelige skrivemåte. Det heter fremdeles Bergens Schackklub og Oslo Schakselskap - av samme grunn.

QuizTiss
QuizTissInnlegg: 1034
02.03.05 20:37
Når man skal logge inn etter å ha blitt utestengt fra VGD kommer denne beskjeden opp:

Du er utestengt fra VGD for brudd på våre debattregler.
VGD's regler finner du her.
ulyanov
ulyanovInnlegg: 2865
04.03.05 23:33
Hva med denne da?

Nytt år's salg!
Kjempe billig!

Skal man le eller gråte?
Neonan
NeonanInnlegg: 211
04.03.05 23:43
ulyanov skrev:
Hva med denne da?

Nytt år's salg!
Kjempe billig!

Heh.

Ister
IsterInnlegg: 409
05.03.05 08:23
At jeg svarer på innlegg fra Stormester er fakstisk bare tilfeldig. Svaret gjelder hele tråden.

Jeg har i mange år strevd med å forstå grammatikken mht. genitivsform, men nå tror jeg at jeg har oppfattet poenget.

Imidlertid synes jeg debattantene bør ha såpass respekt for oss noe "tilårskommende" at vår bruk av kasus forlanger litt respekt. En stor del av oss har ikke universitetsutdannelse
e.l., sa vær vennlig , ikke latterliggjør oss, selv om det gjøres noen "blundere".

Forøvrig er forumet meget interessant, og ikke minst lærerikt, men et noe mer neddempet
akademisk nivå på debatter tror jeg kunne være en fordel, - faktisk for oss alle.
Xenofex
XenofexInnlegg: 2767
05.03.05 23:12
Under VM på ski hadde noen norske tilskuere satt opp en stor plakat for Tor Arne Hetland. På den stod det med store bokstaver:

HELLELAND'S EKSPRESSEN

Hva skal en si om sånt?

Kanskje vi skal være glade for at det ikke stod "HELLELAND'S EX PRESSEN"
4EVERton
4EVERtonInnlegg: 5641
Keva
KevaInnlegg: 22183
22.09.05 15:15
Ister skrev:
Imidlertid synes jeg debattantene bør ha såpass respekt for oss noe "tilårskommende" at vår bruk av kasus forlanger litt respekt. En stor del av oss har ikke universitetsutdannelse
e.l., sa vær vennlig , ikke latterliggjør oss, selv om det gjøres noen "blundere".

Nei, jeg håper da ikke at vennlige korrigeringer oppfattes som latterliggjøring - ?

Jeg er selv født i første halvdel av forrige århundre, og selv om jeg altså da tilhører de tilårskomne (heter det!) så har jeg da ikke lært andre regler for genitiv (eller andre kasus) enn det som er gjengs nå! Har du?

Keva
4EVERton
4EVERtonInnlegg: 5641
22.09.05 15:54
Det skal også sies at man kan bruke apostrof foran enkelte n-er.
Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare, men hvis jeg nevner eksempler som Gamst'n, russer'n og "kast'n hit, a!", så kan vel noen forklare litt bedre? Blir ofte puttet der i stedet for de første bokstavene i trykklette stavelser i slutten av ord som slutter på n, på skriftlig lydspråk, hvis jeg ikke tar helt feil...? Huff, det ble en lang setning...
Keva
KevaInnlegg: 22183
22.09.05 15:59
4EVERton skrev:
Det skal også sies at man kan bruke apostrof foran enkelte n-er.

Ja, man kan markere utelatte bokstaver med ', akkurat slik du beskriver - for å markere en muntlig form. Men det har ikke noe med genitiv å gjøre!
I ditt eksempel kan (bør) man faktisk bruke det på to steder: "kast'n hit, 'a!" Det markerer en muntlig fremstilling av ordene "den" og "da".

Keva
jmlo
jmloInnlegg: 9269
23.09.05 22:14
Ister skrev:

-----------

Jeg forstår at noen kan ha problemer med å forstå regler og lignende, men vanlig bruk av norsk grammatikk er noe man skal kunne på gymnasnivå. Jeg vet imidlertid at nivået på norskkunnskapene til mange elever i videregående er fryktelig dårlig. Vi kan vel dermed konkludere med at antall skilt med "Anne's frisør salong" ikke akkurat vil minke med årene...
Morka
MorkaInnlegg: 9023
24.09.05 15:30
Jeg får dra fram favoritten min igjen:

Pelle's Service Byråd.
Klikk for å gå tilbake til toppen