Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Huawei og spionasje.

NYTT TEMA
blackline
blacklineInnlegg: 16624
12.12.18 08:49

Synes denne med Kinesisk spionasje er god jeg. Etter at Wikileaks og Snowden har fortalt rikelig om USA og vestlig spionasje i mange år.

Tydeligvis er folk så hjernevasket at slike sannheter ikke "biter i skjoldet" engang.

Litt fra Derimot om emnet. Litt innom der etter å ha ruset seg på MSM i hverdagen gjør underverker i forhold til hverdagshjernevasken fra MSM.

Greit å også starte med å forholde seg til termer som FX Five eyes eller?

Ingen betviler at også Russerne og Kineserne bedriver spionasje. Men i forhold til vestens spionasje er den bare barnemat.

Litt basisinfo kan jo være på sin plass.  Her    

og her

(Innlegget ble redigert 28.01.19 20:07)

Rhabagatz
RhabagatzInnlegg: 29513
12.12.18 08:56
blackline: Synes denne med Kinesisk spionasje er god jeg. Etter at Wikileaks og Snowden har fortalt rikelig om USA og vestlig spionasje i mange år. Tydeligvis er folk så hjernevasket at slike sannheter ikke "biter i skjoldet" engang. Litt fra Derimot om emnet. Litt innom der etter å ha ruset seg på MSM i hverdagen gjør underverker i forhold til hverdagshjernevasken fra MSM.

Det er jo først og fremt innenfor utbygging av mobilbettverk at man frykter at de vil legge inn en trojansk hest. Sikkert en mulighet, men det er verd å merke seg at de sterkeste konkurrentene på dette mrådet er Nokia og Ericsson.

Ellers er jeg enig med deg. Det er verdt å være oppmerksom på at USA bruker omtrent en halvt norsk statsbudsjett årlig på etterretning. Det er jævlig mye etterretning, det.

blackline
12.12.18 09:03
Rhabagatz: Ellers er jeg enig med deg. Det er verdt å være oppmerksom på at USA bruker omtrent en halvt norsk statsbudsjett årlig på etterretning. Det er jævlig mye etterretning, det.

Og så får en i tillegg ta med at det er en nasjon som spesielt har dratt fordel av tiden etter 911.

Du kan være sikker på at de lurer i krokene ved hver eneste korsvei. Og det er ikke tilfeldig.

blackline
12.12.18 09:24

Vill en søke på internet om emnet også så kan navnet Bill Binney være litt interresant.

Etterhvert så vil de minst hjernevaskede finne ut at ingen bruker mer penger på helvete og spionasje enn oss i vesten.

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 10392
12.12.18 21:20

God reklame for Huawei internasjonalt er dette antagelig. Huawei lar seg antagelig ikke hacke av CIA like lett som Iphone etc.

BeNice
BeNiceInnlegg: 1042
14.12.18 19:38
blackline: Ingen betviler at også Russerne og Kineserne bedriver spionasje. Men i forhold til vestens spionasje er den bare barnemat

Litt basisinfo til deg . Vi tilhører Vesten og er alliert der . 

Russland er en potensiell fiende for oss .

Kina er en konkurrent til vestlig industri  og bruker skitne triks og falske manipulerte valutakurser for å være konkurransedyktig på et globalt marked med sine  produkter som hovedsakelig  er kopier av produkter utviklet i vesten . 

tenker-selv
tenker-selvInnlegg: 7994
17.01.19 15:37

Diskuterte saken med gamlingen og han sa at han hadde hatt en kinesisk telefon som forsøkte å kontakte kina hele tiden før han satte en stopper for det. Så når en som Blackline mener at tyveri av dine data og firmaets date er positivt så bør han/hun ta seg en bolle.

blackline
17.01.19 16:49
Rhabagatz: Ellers er jeg enig med deg. Det er verdt å være oppmerksom på at USA bruker omtrent en halvt norsk statsbudsjett årlig på etterretning. Det er jævlig mye etterretning, det.

Nå har vel allerede folk som Snowden og Binney allerede fortalt om Amerikanske "bakdører" lagt inn i elektronisk utstyr. Og det blir vel for dumt å legge inn voldsom kritiske påstander om at andre gjør det samme som en selv har gjort i Årevis.

Jeg tror ikke Huawei gjør dette. Kritikken Herfra går vel heller egentlig ut på at Huaweis utstyr har ingen bakdører for USA heller.

Med andre ord er sikrere for oss enn USA produsert utstyr.  

(Innlegget ble redigert 17.01.19 16:51)

blackline
17.01.19 16:58
tenker-selv: Så når en som Blackline mener at tyveri av dine data og firmaets date er positivt så bør han/hun ta seg en bolle.

Tyveri av min kommunikasjon og data skjer hver eneste dag. Fra USA. Det vet vi.  Det har whistleblowers som Bill Binney fortalt om i en årrekke.

Det tror jeg ikke Kina eller kinesiske som Huawei gjør. De ønsker heller å ha meg som fremtidig kunde.

Hva gamlingen din måtte mene bryr meg katten.

blackline
17.01.19 17:56
BeNice: Vi tilhører Vesten og er alliert der .

Vi tilhører vesten!!!!!.

Jeg tilhører absolutt ingen, mine valg er basert på mine etiske kriterier.

Nato er i dag ingen forsvarsalianse det er en angrepsalianse som er en siklende hund underlagt Washington. Russland har aldri gjort meg noe som helst, og uten dem hadde språket vi snakker vært Tysk. USA på sin side har ikke gjort noe annet enn å krige i andre land siden krigen var slutt.

blackline
17.01.19 18:03
BeNice: Kina er en konkurrent til vestlig industri og bruker skitne triks og falske manipulerte valutakurser for å være konkurransedyktig på et globalt marked

Vel. Når en snakker om Manipulering av valutakurser, så får du for skams skyld ta med tvungen bruk av USD i Olje og Gullmarkedet.

Klarere reell manipulering av en valutakurs finnes ikke på kloden vår . Jeg vet ikke om du helt forstår hva fx Russland og Asia's Exit fra dette ville medført for "grønnryggen" og den amerikanske økonomien.

Gjør hjemmeleksa di før du snakker med mer voksne folk.

(Innlegget ble redigert 17.01.19 18:05)

tenker-selv
tenker-selvInnlegg: 7994
17.01.19 19:34
blackline: Tyveri av min kommunikasjon og data skjer hver eneste dag. Fra USA. Det vet vi. Det har whistleblowers som Bill Binney fortalt om i en årrekke. Det tror jeg ikke Kina eller kinesiske som Huawei gjør. De ønsker heller å ha meg som fremtidig kunde. Hva gamlingen din måtte mene bryr meg katten.

Så en urett gjør at andre kan gjøre det samme og du støtter det fint å vite så for eks hvis noen andre blir slått ned så kan man like gjerne slå deg ned samtidig er din type logikk.

Grunnen jeg trakk frem min far er at som dataekspert så har han mer viten enn 99,3% av menneskeheten. Så når han kommer med en innen data og sikkerhet så stoler jeg mer på han en tilfeldig Blackeline på VGDebatt.

Store-O
Store-OInnlegg: 10672
17.01.19 20:08

Heksejakten på og de grunnløse beskyldningene mot Huaway fra et system som ikke lenger har evne til å gå framover og fornye seg, men er på vei til å råtne på rot er intet mindre enn Hi Tech McCarthyisme. 

elmalo
elmaloInnlegg: 3218
17.01.19 20:15
Store-O: Heksejakten på og de grunnløse beskyldningene mot Huaway fra et system som ikke lenger har evne til å gå framover og fornye seg, men er på vei til å råtne på rot er intet mindre enn Hi Tech McCarthyisme.

Jeg kan jo av prinsipp ikke være enig med deg. I alle fall ikke på grunnlaget at alle kommunistnasjoner er bra, alle liberale stater er utbyttere, så går jeg og leter etter noe som støtter dette.

I dette tilfellet er jeg imidlertid enig med deg i konklusjon. Jeg har til nå ikke sett et eneste troverdig bevis på at Huaweis utstyr "sladrer" hjem til pappa kommuniststat i Kina. Anyone (en pappa som er dataekspert er ikke bevis). Derimot tror jeg dette handler mye om at Huawei vanskeliggjør vestlig overvåkning. Overvåkning som kan være lovlig og legitim eller ulovlig og ikke-legitim.

For egen del er jeg lei av alle "gode" ting som skal redusere vår frihet. Det gjelder på dette området, som andre områder i livet (kosthold, røyking og alt annet som skal "regulere" oss til gode mennesker). Jeg _vil_ ha risiko og vurdere denne selv. Ellers føler jeg ikke at jeg lever, men er en statlig regulert zombie.

(Innlegget ble redigert 17.01.19 20:18)

Store-O
17.01.19 20:20
elmalo: Derimot tror jeg dette handler mye om at Huawei vanskeliggjør vestlig overvåkning. Overvåkning som kan være lovlig og legitim eller ulovlig og ikke-legitim.

Ja det er helt riktig, , Det handler så absolutt om det, den totale kontroll som de mister.   og jeg er enig med deg. Til orientering er jeg enig på sak og driter i person og budbringer. 

men... nå må vel du skifte menig av prinsipp? 

Serutover
SerutoverInnlegg: 5741
17.01.19 20:27
blackline: Synes denne med Kinesisk spionasje er god jeg. Etter at Wikileaks og Snowden har fortalt rikelig om USA og vestlig spionasje i mange år.
Tydeligvis er folk så hjernevasket at slike sannheter ikke "biter i skjoldet" engang.
Litt fra Derimot om emnet. Litt innom der etter å ha ruset seg på MSM i hverdagen gjør underverker i forhold til hverdagshjernevasken fra MSM.
Greit å også starte med å forholde seg til termer som FX Five eyes eller?
Ingen betviler at også Russerne og Kineserne bedriver spionasje. Men i forhold til vestens spionasje er den bare barnemat.
Litt basisinfo kan jo være på sin plass. Her
og her

Hva med arrestasjonen av Canadiere den siste tiden, og omgjøring av fengselsstraff til dødsdom? Er dette greie reaksjoner på arrestasjonen av en Huawei-sjef i Canada?

elmalo
elmaloInnlegg: 3218
17.01.19 21:14
Store-O: Ja det er helt riktig, , Det handler så absolutt om det, den totale kontroll som de mister.   og jeg er enig med deg. Til orientering er jeg enig på sak og driter i person og budbringer.  men... nå må vel du skifte menig av prinsipp?

Det med prinsipp var en spøk. Men dette er ikke person. Det er metode for å komme fram til en konklusjon på som er forskjellig.

(Innlegget ble redigert 17.01.19 21:14)

Store-O
17.01.19 21:34
Serutover: Hva med arrestasjonen av Canadiere den siste tiden, og omgjøring av fengselsstraff til dødsdom? Er dette greie reaksjoner på arrestasjonen av en Huawei-sjef i Canada?

Man tager det man haver, for "saka" sin del. 

Til orientering ble kanadieren arrestert i 2014, lenge før McCarthyismen mot Huaway startet.  Dette lille faktum må en i dag lete lenge for å finne i vestlige mediers overskriftshjernevasking. 

Tidligere ble Kina fra Canadas side kritisert for å være for trege, rettsaken tok for lang tid. Enda verre var det med ankesaken, den drog ut.. Så kom Huaway beleilig og nå  blir det i vestlig presse fremstilt som at saken tok en time og dom falt. 

(Innlegget ble redigert 17.01.19 21:35)

blackline
17.01.19 21:38
Serutover: Hva med arrestasjonen av Canadiere den siste tiden, og omgjøring av fengselsstraff til dødsdom? Er dette greie reaksjoner på arrestasjonen av en Huawei-sjef i Canada?

Det kan det jo Være. Vel og merke før den er effektuert.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 17082
17.01.19 21:41
Store-O: Til orientering ble kanadieren arrestert i 2014,
blackline
17.01.19 21:45
tenker-selv: Så en urett gjør at andre kan gjøre det samme

Det har ingenting med det å gjøre. Men jeg ser jo at du totalt unnlater å kommentere den spionasjen de(USA) som skriker opp om Kina's gjør.

En viss form for spionasje vil det alltid være. Til og med lille Norge spionerer vet du. Det sitter jo en i Russland som Norge måtte innrømme var litt uttpå.

Men jeg tror på ingen måte Huawei driver noen utstrakt spionasje for den Kinesiske Stat. Med bakdører i Utstyret slik USA faktisk gjør.

Store-O
17.01.19 21:51
nometalhorse: Det er 13 som sitter i arrest i Kina siden 1/12-2018.  Tror du dette er helt "normalt"?

Bare 13?? Leste du hele artikkelen? ..  Det normale her er at en svertekampanje er startet mot Kina. Huaway er i skuddet som angrepsmål, men det hele dreier seg om "Made In China 2025"  som får vestlig monopolkapital til å svette på ryggen. 

Denne utviklingen lar seg ikke stanse, Kina er som du vet under dyktig ledelse av Kinas Kommunistiske Parti, Marxistisk ideologi og sosialismen er totalt overlegne. 

Det som kan stanse det er krig, enten et angrep eller provokasjoner/falsk flag som kan fremprovosere det. Der er både Huaway, Sør-Kina havet og nå Taiwan med i propagandabildet. 

Krig er det eneste vesten kan stille opp med for å redde sitt forfeilede system. Så mye for "free trade". 

nometalhorse
17.01.19 21:57
Store-O: Huaway

Hvem er det egentlig du snakker om?

Vi andre snakker om Huawei Technologies Co. Ltd.

Huaway, er det produsenten av sokkene dine?

Dagens Kina er en kapitalistisk markedsøkonomi med sterke innslag av statlig eierskap.

At du ikke makter å se dette får vi bare leve med.

Jobs
JobsInnlegg: 11390
17.01.19 22:00
Store-O: Det som kan stanse det er krig, enten et angrep eller provokasjoner/falsk flag som kan fremprovosere det. Der er både Huaway, Sør-Kina havet og nå Taiwan med i propagandabildet. Krig er det eneste vesten kan stille opp med for å redde sitt forfeilede system. Så mye for "free trade

Den krigen er kina i såfall 100% skyld i selv,de har ikke tålt den økonomiske fremgangen og fått nyrike nykker som er hovmod,stolthet og galskap som ente i full okkupasjon av Sør kinahavet og nå truer de Taiwan med krig.

Store-O
17.01.19 22:04
nometalhorse: Dagens Kina er en kapitalistisk markedsøkonomi med sterke innslag av statlig eierskap. At du ikke makter å se dette får vi bare leve med.

Takk for opplysningen:) Du får si det til Kamerat Xi..  Du får leve med det ja. 

Det med Huaway var litt flaut da, skal skjerpe meg. 

nometalhorse
17.01.19 22:32
Store-O: Du får si det til Kamerat Xi.

Det gjør jeg selvsagt hver gang vi møtes...

Ellers samarbeider USA og Kina godt på andre hold sammen med flere andre land. Noe som denne historien fra oktober 2018 viser.

How the US and China collaborated to get nuclear material out of Nigeria — and away from terrorist groups.

The team — a mix of American, British, Norwegian and Chinese experts, along with Czech and Russian contractors — were supposed to head into the Kaduna region of Nigeria to remove highly enriched uranium from a research reactor that nonproliferation experts have long warned could be a target for terrorists hoping to get their hands on nuclear material.

politikk
politikkInnlegg: 32022
18.01.19 03:54

Blackline : vi vet ingenting før det er bevist.   Men er det ikke rart hvis huawei topp tiltales uten bevis ?

dette med spionasje slår klart begge veier.  For leverandør kan legge inn ting uten og opplyse om det.

ett busselskap eller bygningsfirma kan kastes ut hvis brudd.   Men når hele plattformen eies og styres av en aktør uten at konkurrent med annen hardvare og softvare kan overta fordi sluttbruker har utstyret og softvaren til den gamle så kan det bli ett alvorlig problem.

serk
serkInnlegg: 1719
28.01.19 20:59
blackline: Synes denne med Kinesisk spionasje er god jeg. Etter at Wikileaks og Snowden har fortalt rikelig om USA og vestlig spionasje i mange år. Tydeligvis er folk så hjernevasket at slike sannheter ikke "biter i skjoldet" engang.

Kulturelle skiller i verden.

Øst og vest i Europa er det samme. Før og etter kald krig.

Østersjø-landene og Middelhavs-regionen er helt like. To hav. Men en kultur.

Afrika og Asia er helt like. Fattigdommen utspiller seg helt likt.

Jamaica og Island er helt like. To øyer. Helt det samme.

Og sist men ikke minst: Kina og USA er helt like. Bare to land som liker å konkurrere. Men ellers er de helt like. Begge populasjoner trives og har det bra - helt på likt!

Herinacius
HerinaciusInnlegg: 5102
28.01.19 21:02

Men det dreier seg ikke om noe av dette, men om brudd på sanksjoner mot Iran - som Canada ikke har sluttet seg til uansett. (Huawei nekter nettopp å legge inn bakveier -NSA sine- i sin hardware)

Saken er tungt politisert, via en forsnakkelse fra Bolton tror jeg det var vet man at det var kjent (og planlagt) på høyeste hold før anholdelsen.

Canadas ambassadør til Kina fikk sparken av Trudeau etter at han kom med en beroligende uttalelse, sa at Huaweilederen lå godt an til å unngå utlevering av flere grunner, altså dette at det var kjent på høyt politisk nivå i forkant og evt forseelse kommer ikke inn under canadisk lov.

Hvis altså dømmende instans får operere uavhengig.

serk
serkInnlegg: 1719
28.01.19 21:03
serk: Kulturelle skiller i verden. Øst og vest i Europa er det samme. Før og etter kald krig. Østersjø-landene og Middelhavs-regionen er helt like. To hav. Men en kultur. Afrika og Asia er helt like. Fattigdommen utspiller seg helt likt. Jamaica og Island er helt like. To øyer. Helt det samme. Og sist men ikke minst: Kina og USA er helt like. Bare to land som liker å konkurrere. Men ellers er de helt like. Begge populasjoner trives og har det bra - helt på likt!

Dessverre må vi - til tross for meningene til en del idealister - leve med kulturelle forskjeller i verden. Mitt første innlegg var ironisk.

"Noen idealister" mener at verden er lik. Og derfor er konflikter unødvendige.

Jeg mener at verden er full av kontraster og forskjeller. Og derfor eventyrlig og fin! Og derfor er konflikter unødvendige.

(Innlegget ble redigert 28.01.19 21:14)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg