Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fjordmann slipper å vitne

NYTT TEMA
EinarSalbu
EinarSalbuInnlegg: 14008
04.06.12 13:09

Er det en riktig avgjørelse å la ABBs ideologiske inspirasjonskilde slippe unna? Jeg mener nei. Fjordmann har sluppet alt for lett unna i denne saken. Som inspirator og ideolog er det nettopp han som burde vært et hovedvitne i saken. Men som en annen skriver her på forumet: det kan jo hende han er en feig pusling som ikke har så mye å fare med når han ikke kan sitte trygt bak sin pc- skjerm og bedrive sin psykopatiske hobby.

vaffanculo
vaffanculoInnlegg: 22032
04.06.12 13:14
EinarSalbu: Er det en riktig avgjørelse å la ABBs ideologiske inspirasjonskilde slippe unna? Jeg mener nei.

Det er ikke myndighetene som har stevnet Fjordman (og senere frafalt det), men derimot forsvarerteamet til tiltalte.

De må vel selv få lov å bestemme hvem de ønsker skal vitne for dem?

EinarSalbu
04.06.12 13:15

Myndighetene burde absolutt stevne Fjordmann som vitne. Det er en tabbe å ikke gjhøre det. La oss få de forvridde tanker fram i lyset fra andre enn massemorderen.

vaffanculo
04.06.12 13:24
EinarSalbu: Myndighetene burde absolutt stevne Fjordmann som vitne. Det er en tabbe å ikke gjhøre det. La oss få de forvridde tanker fram i lyset fra andre enn massemorderen.

Bare minner om at det er Anders Behring Breivik som står tiltalt. Ikke Fjordman.

Denne rettsaken er ikke noe "oppgjør" med høyreekstreme. Hvis du tror det så har du misforstått.

EinarSalbu
04.06.12 14:37
vaffanculo: Bare minner om at det er Anders Behring Breivik som står tiltalt. Ikke Fjordman.

Det spiller ingen rolle. Det ville være helt naturlig at Fjordmann, som er den mest siterte i ABBs kompendie, vitner. Øyvind Strømmen mener det samme. Det er midlt sagt underlig at en stor inspirator ikke vitner, mens f. eks Aarebrot gjør.

vaffanculo
04.06.12 14:46
EinarSalbu: Det spiller ingen rolle.

Jo, det spiller en vesentlig rolle.

EinarSalbu
04.06.12 15:16
vaffanculo: Jo, det spiller en vesentlig rolle

I forhold til å ha status som vitne, gjør det ikke det, nei.

vaffanculo
04.06.12 15:17
EinarSalbu: I forhold til å ha status som vitne, gjør det ikke det, nei.

Det var altså forsvarerteamet som fjernet ham som vitne.

Aktoratet hadde ikke bedt ham om å forklare seg.

EinarSalbu
04.06.12 15:36
vaffanculo: Aktoratet hadde ikke bedt ham om å forklare seg.

Nei, og det er det jeg mener de burde ha gjort. Det er underlig at dette ikke er gjort. Fjordmann er kanskje den viktigste personen til å belyse ABBs tankesett, men Fjordmann er feig, rømmer utlandet og slipper å måtte stå ansvarlig for sine skriverier. Han kan fortsette å skrive om sin etniske rensing, og kanskje håpe på at en ny svak skjel skal tenke som ABB.

Hatleking
HatlekingInnlegg: 12774
04.06.12 15:42
EinarSalbu: sin psykopatiske hobby.

Verkeleg? No har eg ikkje lest noko særleg frå Fjordman, men kva er det som gjer at du brukar så sterke ord om han?

vaffanculo
04.06.12 15:56
Hatleking: No har eg ikkje lest noko særleg frå Fjordman, men kva er det som gjer at du brukar så sterke ord om han?

Vel, det må være lov.

Selv så hevder jo Fjordman at landet er i krig, og at vold er  løsningen for å fordrive muslimske innvandrere.

Hatleking
04.06.12 16:14
vaffanculo: Selv så hevder jo Fjordman at landet er i krig, og at vold er  løsningen for å fordrive muslimske innvandrere.

Kan du dokumentere at Fjordman slår eit slag for vald? Så vidt eg har fått med meg, har han ikkje vore ein valdsforkjempar. Hans våpen er vel strengt talt ikkje sverdet - men pennen.

vaffanculo
04.06.12 16:17
Hatleking: Kan du dokumentere at Fjordman slår eit slag for vald?

Vel, han mener nå at 20-30 millioner muslimer skal fordrives ut av Europa, enten de ønsker det eller ei.

Jeg lærte å slå sammen 2+2 før jeg begynte på skolen.

Nymme
NymmeInnlegg: 6518
04.06.12 16:51
Hatleking: Kan du dokumentere at Fjordman slår eit slag for vald? Så vidt eg har fått med meg, har han ikkje vore ein valdsforkjempar. Hans våpen er vel strengt talt ikkje sverdet - men pennen.

Fjordman: "In general, if you live in any Western European country, you should arm yourself very soon, one way or the other."

Å oppfordre til bevæpning er en klar nok oppfordring til vold.

Hatleking
04.06.12 17:01
Nymme: Fjordman: "In general, if you live in any Western European country, you should arm yourself very soon, one way or the other." Å oppfordre til bevæpning er en klar nok oppfordring til vold.

Absolutt ikkje automatisk - det er vel heller ein indikering om at det kan kome til å bli naudsynt.

Laststand
LaststandInnlegg: 5700
04.06.12 19:24
EinarSalbu: Er det en riktig avgjørelse å la ABBs ideologiske inspirasjonskilde slippe unna? Jeg mener nei. Fjordmann har sluppet alt for lett unna i denne saken. Som inspirator og ideolog er det nettopp han som burde vært et hovedvitne i saken. Men som en annen skriver her på forumet: det kan jo hende han er en feig pusling som ikke har så mye å fare med når han ikke kan sitte trygt bak sin pc- skjerm og bedrive sin psykopatiske hobby.

Hvorfor skal han gidde å vitne? Han har ingenting med denne saken å gjøre. At endel usle meningsmotstandere kobler han til terroristen kan vel ikke Fjordman noe for.

Laststand
04.06.12 19:25
EinarSalbu: Myndighetene burde absolutt stevne Fjordmann som vitne. Det er en tabbe å ikke gjhøre det. La oss få de forvridde tanker fram i lyset fra andre enn massemorderen.

På hvilket grunnlag? Det bør være en relevant grunn til at de stevner personer som vitner

Laststand
04.06.12 19:27
EinarSalbu: Det spiller ingen rolle. Det ville være helt naturlig at Fjordmann, som er den mest siterte i ABBs kompendie, vitner. Øyvind Strømmen mener det samme. Det er midlt sagt underlig at en stor inspirator ikke vitner, mens f. eks Aarebrot gjør.

"Det spiller ingen rolle". Hurra for rettsstaten. Øyvind Strømmen har en agenda, og det er å pushe denne berømmelige boken sin, slik at han kan tjene penger. Ynkelig egentlig

Laststand
04.06.12 19:28
Nymme: Fjordman: "In general, if you live in any Western European country, you should arm yourself very soon, one way or the other."
Å oppfordre til bevæpning er en klar nok oppfordring til vold.

Er det?. Betyr det at Usas 2.grunnlovstillegg i virkeligheten er en oppfordring til vold. Dvs at veldig mange folkevalgte forsvarer og støtter oppfordring til vold

Sr_Flamingo
Sr_FlamingoInnlegg: 13285
04.06.12 19:29

Så bra for han da. Typisk internett tough guy.

Laststand
04.06.12 19:30
vaffanculo: Selv så hevder jo Fjordman at landet er i krig, og at vold er løsningen for å fordrive muslimske innvandrere.

Da har du nok misforstått. Norge er ikke i krig med noen. Men islam er i lavintensivkrig med Norge i følge Fjordman. Og her er han inne på noe

EinarSalbu
04.06.12 19:43
Laststand: På hvilket grunnlag? Det bør være en relevant grunn til at de stevner personer som vitner

Han er ABBs favorittforfatter i forhold til hans ideologiske forståelse. For å si det med èn på radioen i dag: ABB har sagt hele alfabetet, fra A til Å. Fjordman og mange andre følger ham til Ø. Befinner du deg også der?

Jeg vil anta at det har større relevanse å stevne Peder Nøstevold enn Frank Aarebrot, han Blizfyren Lillevold og Nabitu Herland, eller hva hun het, samt en rekke andre kjendiser. Synes ikke du?

EinarSalbu
04.06.12 19:44
Laststand: Øyvind Strømmen har en agenda, og det er å pushe denne berømmelige boken sin, slik at han kan tjene penger. Ynkelig egentlig

Det er din helt subjektive oppfatning, som for de fleste virker mer som en konspirasjonsteori enn noe reelt.

Laststand
04.06.12 19:50
EinarSalbu: Det er din helt subjektive oppfatning, som for de fleste virker mer som en konspirasjonsteori enn noe reelt.

Beklager ingen konspirasjon når man dokumentere det. Fyren har en bok ute, og det er klart at han vil pushe boken sin, ergo tjene penger.

Laststand
04.06.12 19:52
EinarSalbu: Han er ABBs favorittforfatter i forhold til hans ideologiske forståelse. For å si det med èn på radioen i dag: ABB har sagt hele alfabetet, fra A til Å. Fjordman og mange andre følger ham til Ø. Befinner du deg også der?
Jeg vil anta at det har større relevanse å stevne Peder Nøstevold enn Frank Aarebrot, han Blizfyren Lillevold og Nabitu Herland, eller hva hun het, samt en rekke andre kjendiser. Synes ikke du?

Beklager, ABB er en galning og Fjordman representerer noe helt annet.

EinarSalbu
04.06.12 19:56
Laststand: Beklager ingen konspirasjon når man dokumentere det. Fyren har en bok ute, og det er klart at han vil pushe boken sin, ergo tjene penger.

...men du lager en kospirasjonsteori om at hans virkelige agenda og hovedhensikt med rettssaken og sine uttalelser forøvrig er å selge mest mulig av sin bok. Beklager, det tror slett ikke jeg. 

Du har ikke dokumenter noe som helst. Han har gitt ut bok, ja. Det er et faktum, men resten er røre fra deg og udokumenterte påstander eller konspirasjoner, om du vil. Så her finnes ikke noe "ergo" i ditt ressonement.

EinarSalbu
04.06.12 19:58
Laststand: Beklager, ABB er en galning og Fjordman representerer noe helt annet.

Du svarte ikke på spørsmålet. Forøvrig utførte ikke Hitler henrettelser selv, så vidt jeg vet. Represenerte han da noe annet enn bødlene i konsetrasjonsleirene?

Broren_til_broren_min
Broren_til_broren_minInnlegg: 2020
04.06.12 20:03
Laststand: Hvorfor skal han gidde å vitne? Han har ingenting med denne saken å gjøre. At endel usle meningsmotstandere kobler han til terroristen kan vel ikke Fjordman noe for.

Tja, han har vel blitt kobla til saken ved det enkle faktum at hans "forfatterskap" tydeligvis er blant ABBs største inspirasjonskilder. Intet mindre enn 320 sider av ABBs manifest er direkte sitat av Fjordfjotts skriblerier.

Om han er så himla imot å bli kobla opp mot massedrapsmannen burde han da gjort alt i sin makt for å ta avtsand fra ham, og hvilken måte er bedre enn å møte opp og vitne i rettssaken mot tullingen?

Men når det drar seg litt til og blilr alvor gjør de som de fleste av ytre høyres tastaturkrigere; de feiger de ut som de patetiske pinglene de er og løper og gjemmer seg utenlands.

Imponerende folk å ha med seg i krigen dette gitt....

Broren_til_broren_min
Broren_til_broren_minInnlegg: 2020
04.06.12 20:05
Laststand: ABB er en galning og Fjordman representerer noe helt annet.

Jepp, Fjordtrynet representerer det feigeste ytrehøyre på en aldeles utmerket måte ved å rømme unna.

Hvis han er i krig burde vel dette kalles faneflukt, hva?

Laststand
04.06.12 20:07
EinarSalbu: ...men du lager en kospirasjonsteori om at hans virkelige agenda og hovedhensikt med rettssaken og sine uttalelser forøvrig er å selge mest mulig av sin bok. Beklager, det tror slett ikke jeg.
Du har ikke dokumenter noe som helst. Han har gitt ut bok, ja. Det er et faktum, men resten er røre fra deg og udokumenterte påstander eller konspirasjoner, om du vil. Så her finnes ikke noe "ergo" i ditt ressonement.

Jeg skjønner ikke hvorfor du trekker frem rettssaken, for han var vel kun inne som en såkalt ekspert noen dager siden. Men hver eneste gang jeg leser eller ser noe med Strømmen, så trekker han frem denne boken sin. Det er åpenbart at det er viktigste for han. Selge bok, tjene penger

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg