Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kravstore etterlatte?

NYTT TEMA
Zen0n
Zen0nInnlegg: 45426
06.06.12 01:45

I dag går enkelte etterlatte ut og mener AUFs egen markering er blitt for politisk, fordi den inneholdt taler av statsministeren fra Norge, Danmark samt LO-lederen.

"Jeg reagerer sterkt på at AUF har planlagt et enda mer omfattende politisk arrangement enn hva vi først fikk vite, med statsministeren både fra Norge og Danmark, og LO-lederen som skal holde taler. For oss er dette et «hellig sted» på 22. juli, ikke et sted for politikk, sier Jarl Robert Christensen"

Med all sympati og respekt for det de etterlatte har måtte lide så syntes jeg de begynner å bli litt vel kravstore i denne saken. Jeg mener det var helt riktig at de fikk være til stedet etter kl 17 og dermed også være der når deres kjære ble drept, men hvorfor vil de blande seg borti hvordan AUF-erne selv markerer dagen?
AUF er en politisk organisasjon og Utøya har aldri vært et upolitisk sted. Hvordan AUF selv organiserer sin del av tiden må da vel være opp til organisasjonen og medlemmene selv? En helt annen sak ville selvsagt vært om disse skulle tale mens de etterlatte var der, men slik er det ikke - de som er til stede er AUF-ere.

Jeg tror AUF-erne vil sette stor pris på besøk fra Norges og Danmarks statsministre - de er tross alt fra søsterpartiene til organisasjonen som ble hardest rammet.

Før eller senere må AUF få lov til å bli en politisk organisasjon igjen de også.

(Innlegget ble redigert 06.06.12 01:45)

Johninho2
Johninho2Innlegg: 37647
06.06.12 01:58

Ser ikke helt hva AUF har gjort galt her. At det blir noe politisk preg på markeringen skulle bare mangle da det var nettopp det terroristen forsøkte å hindre. Dessuten så var det et direkte angrep på ofrene, Arbeiderpartiet, AUF og hva de står for. Å overse det ville vært en hån mot ofrene.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg