Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lars Gule er vel ganske hyklersk?

NYTT TEMA
Anders81
Anders81Innlegg: 3292
22.06.12 19:31

At han får såpass mye oppmerksomhet og akademisk kredibilitet i pressen generelt synes jeg er litt spesielt, nå sist med kommentaren i Aftenposten på spørsmål om hva han husket best fra rettsaken:

"Jeg husker best den første uken, da tiltalte forklarte seg. Da han fortalte om sine planer, var det som om helvetes porter åpnet seg."

(Kilde: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/22juli/--Det-har-vart-ti-uker-med-helvete-6855432.html#gule)

Det jeg reagerer på, er at Gule sannsynligvis selv ville vært dømt terrorist om han ikke ble avslørt og arrestert på flyplassen i Beirut med nesten en kilo plastiske eksplosiver. Riktignok er det tretti-fem år siden, men etter hjemkomst til Norge etter å ha sonet sin straff i Libanon, har han, ifølge Wikipedia, fortalt:

"...however, the DFLP asked Gule to carry out an armed operation in Israel in early June 1977. Gule has explained that the DFLP proposed three targets for him: a bomb could be placed either be in a pedestrian underpass in Tel Aviv, in the President Hotel in Jerusalem or outside an apartment complex with gas containers outside in what was called a “bourgeois neighborhood"...”

Han har riktignok påstått at han ikke egentlig ønsket å gjøre det, og at han ikke hadde bestemt seg. Da han allikevel valgte å ta risikoen med å smugle med seg eksplosiver til flyplassen, synes jeg det virker rart at han ikke i det minste sterkt vurderte å gjennomføre en slik terroraksjon.

(Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Lars_Gule#Travel_to_Lebanon_and_prison )

For alle andre, særlig pårørende, kan jeg forstå at man bruker slike vendinger som at å høre om planene til Breivik var som at "helvetes porter åpner seg", det må være helt grusomt. Men jeg synes det blir en smule hyklersk når det kommer fra Gule. Eller er det bare meg?

tikk
tikkInnlegg: 26778
22.06.12 19:45
Anders81: For alle andre, særlig pårørende, kan jeg forstå at man bruker slike vendinger som at å høre om planene til Breivik var som at "helvetes porter åpner seg", det må være helt grusomt. Men jeg synes det blir en smule hyklersk når det kommer fra Gule. Eller er det bare meg?

Han har vel forlengst tatt et oppgjør med denne episoden og har vært en fornuftig og ansvarlig kar i disse 30-40 åra siden da.

1Tjuagutt
1TjuaguttInnlegg: 746
22.06.12 19:46
tikk: Han har vel forlengst tatt et oppgjør med denne episoden og har vært en fornuftig og ansvarlig kar i disse 30-40 åra siden da.

hahahaha

haukeblikket
haukeblikketInnlegg: 1078
22.06.12 19:50

- hvor fikk han tak i sprengstoffet ?  Husker dette, men har ikke satt meg så godt inn i saken.  Skikkelig hyklerisk er dette selvfølgelig.  Hun som er red. i Aftenposten nå tilhørte vel samme politiske fløy som  Gule i sin tid, så at han får uttale seg der om magr og mye er vel naturlig da..

Hilsen en som alltid har heller sett opp til demokratiet....  - også i yngre år.

1Tjuagutt
22.06.12 19:51

for meg er den eneste forskjell på terroristen Lars Gule og terroristen Breivik, at Gule ble stoppet i tide!

I ånd og tro, er de dønn like!

For meg er det svært selsomt å se ham vandre fritt rundt.

Han har lenge oppsøkt det norske  muslimske samfunn .. kun for å etablere en maktplattform, han kan jobbe utifra mot jødene og det etablerete norske samfunn.
Uten å lykktes. for de tror ikke på ham og kaller ham marxist- terror marxist!
Muslimene kaller en spade for en spade, mens lille tikk piper.. å han er da så ufarlig

Du må lengre ut på landet for å innbille noen at Gule er ufarlig!

jeangabin
jeangabinInnlegg: 24166
22.06.12 19:53
1Tjuagutt: for meg er den eneste forskjell på terroristen Lars Gule og terroristen Breivik, at Gule ble stoppet i tide

Gule kjempet jo for en god sak, nemlig for å få slutt på den israelske okkuopasjonen.  Breivik har jo diktet opp sin motstander. 

jeangabin
22.06.12 19:56
1Tjuagutt: heheh
Jada sprenge jøder er  en god sak!
Sier ikke ABB at han også kjemper en god sak da? Det å komme med en slik uforbeholden støtte til Gule, viser at du også er en ekstremist!
Og slike fryses ut!

Israel fortsetter jo sin okkupasjon og pøser på med bosettinger. 

ABB kjemper jo mot en innbilt motstander. 

Anders81
22.06.12 19:56
tikk: Han har vel forlengst tatt et oppgjør med denne episoden og har vært en fornuftig og ansvarlig kar i disse 30-40 åra siden da.

Jeg sier ikke at han sitter hjemme i sofaen og planlegger terror nå om dagen, men han har sittet å planlagt en terroraksjon, skaffet ekspolsiver som skulle brukes til å drepe uskyldige mennesker for å fremme en politisk agenda. Allikevel blir han altså enda mer sjokkert og forferdet over å høre om ABBs terrorplanlegging enn de fleste andre som har uttalt seg til media.

Med fare for å gjenta meg selv, alle kan gjøre dumme ting i sin ungdom, men jeg synes ikke han skal brukes som en slags politisk ekspert av rettsystemet og media, når han tross alt er dømt for å planlegge å drepe uskyldige.

1Tjuagutt
22.06.12 19:58

Og ikke nok med det.
Libanon var på 60-tallet ett velfungerende blomstrende multikulturelt samfunn, helt inntil islamistene fikk så mye makt ( demokratiet hjelp dem!) og kuppet nasjonen ved makt ( dvsl borgerkrig)

Dette skulle venstreekstremisten Gule ned å støtte ved å sprenge jøder og kristen .altså støtte  de islamistiske kuppmakerene...

Libanon har aldri kommet på fote igjen etter at islamsitene kom til makt.
Og dette er en god sak Jeangabin ....?

1Tjuagutt
22.06.12 20:01

Det er rystende å se hvordan media ensidig har fokusert på opprørenes “rettigheter”, uten å vite det grann om hvem disse folkene er.
Vi (Norge) har til og med gått til krig mot et velfungerende Libya, uten å kjenne til hvem vi egentlig støtter.
Og nå skal Vesten støtte "opprørerne" i Syria, uten å vite hvem de . ( Muslimbrødrerne - islamistenetipper jeg)

Med Jonas Gahr Støre i spissen, har venstre ekstremismen gått amok og fordreid hodene til det norske folk til å støtte islamistene.

Man burde sette seg ned å tenke på dette og hva det vil medføre på sikt.

(Innlegget ble redigert 22.06.12 20:02)

jeangabin
22.06.12 20:01
1Tjuagutt: Libanon har aldri kommet på fote igjen etter at islamsitene kom til makt.
Og dette er en god sak Jeangabin ....?

Libanon er en annen sak. Islamistene er innvandrere i libanon. Palestinerne er de rettmessige eierne til det israelske territoriet, som har blitt drevet ut av en sionist invasjon. 

Libanon var et bra land før de ble oversvømmet av innvandrere og drevet ut i borgerkrig. 

Jeg mener jo også at islam er verre enn kreft, men rett skal være rett. Israel okkuperer og bygger bosettinger. 

(Innlegget ble redigert 22.06.12 20:02)

vaffanculo
vaffanculoInnlegg: 22032
22.06.12 20:02

Høyreekstreme må nok bare forsette å ta med i aftenbønnen om at det snart dukker opp en norsk terrorist hos fienden.

Lars Gule ble dessverre aldri dømt som terrorist, og er følgelig ingen terrorist.

1Tjuagutt
22.06.12 20:03

dag støtter vi islamistenes overtakelse av Egypt, Syria, Jemen og Libya.

Man blir nødt til å sette seg ned og lure på hva som har skjedd i vår vestlige verden.

Libya under Gaddafi og Egypt under Mubarak, var velfungerende samfunn som samarbeidet med den vestlige verden.

Nå har vi dolket landene i ryggen og skapt grobunn for et nytt styresett. Nemlig Sharia lov, styrt av det muslimske brorskapet.

Venstresiden har maktet å snu folket til å bli et antisemittisk folk, både i Norge, Sverige og store deler av Europa.

Det som er horribelt, er at det samme folket nærmest støtter opp om ekstrem islam og tillater disse kreftene å komme til makten i land etter land i midtøsten.

jeangabin
22.06.12 20:04
1Tjuagutt: dag støtter vi islamistenes overtakelse av Egypt, Syria, Jemen og Libya.

Jeg er enig i at islam er kreft, men hva skal man gjøre. Nesten hele befolkningen i disse landene VIL HA islam. 

1Tjuagutt
22.06.12 20:04
vaffanculo: Lars Gule ble dessverre aldri dømt som terrorist, og er følgelig ingen terrorist

som sagt, Gule ble stoppet i tide. Det er den enste forskjell på ham og Breivik!
Hver gang jeg ser ham gå fritt rundt om, blir jeg engstelig. Den mannen er farlig!

1Tjuagutt
22.06.12 20:06

Vi vil få et nytt Midtøsten der sharia lov gjelder i mange land.
Dette fordi det muslimske brorskap er de eneste som er godt nok organisert til å stable på beina et styre.

Israel ligger midt i en kommende heksegryte.
Med sitt arsenal av atomvåpen er de i stand til å legge øde arabiske land som truer dem.
For hva vil skje når det muslimske brorskap styrer i 7 arabiske land i Midtøsten?
Det skal ikke store fantasien til å danne seg et bilde.’

Men fantasi, er ikke noe norske politikere er utstyrt med.

Vi går heller til krig mot dem vi tror er den store stygge ulven. Dette uten å vite hvem de er.

Opprørere! Det klinger rettferdighet i en venstrefordreid hjerne av det ordet.

Verden er i sannhet en syk plass å være i.
Godt hjulpet av venstresiden, har det norske folk gått fra å støtte Midtøstens eneste demokrati, til å støtte et islamistisk styre som vil treffe oss som en bumerang midt i fleisen.

Med FN som redskap, har verden gått amok.

1Tjuagutt
22.06.12 20:10
jeangabin: Jeg er enig i at islam er kreft

Nei Islam er IKKE en kreft -Islamisme er !

Jeg har intet i mot muslimer, men de er tatt som gissel av maktkåte ekstremister  - islamister og marxister.

Gule har de siste 3 år søke(r)t  makt igjennom det muslimske samfunn, men de vil ikke ah noe med ham å gjøre.
Fordi hovedtyngden av muslimer er fredsæle og skikkelige folk, som kun trenger litt konsekvent hjelp til integrering.. og ikke denne dullinga med dem!

(Innlegget ble redigert 22.06.12 20:11)

tikk
22.06.12 20:11
1Tjuagutt: som sagt, Gule ble stoppet i tide. Det er den enste forskjell på ham og Breivik!Hver gang jeg ser ham gå fritt rundt om, blir jeg engstelig. Den mannen er farlig

For noe tull. 17 åringen Gule ville neppe gjort noe alvor av dette. 60-åringen Gule er selvsagt ingen fare for en flue en gang.

1Tjuagutt
22.06.12 20:12
tikk: 60-åringen Gule er selvsagt ingen fare for en flue en gang.

javel ..og hvordan vet du det da?
synse?

vaffanculo
vaffanculoInnlegg: 22032
22.06.12 20:14
1Tjuagutt: Gule ble stoppet i tide. Det er den enste forskjell på ham og Breivik!

Forskjellen er at Breivik er en massemorder og en terrorist, og at Gule er ingenting av delene.

På samme måte som det er forskjell på å kjøre noen ihjel i fylla og bare gå på fylla...

Det må da gå an å finne noen meningsmotstandere som faktisk har drept noen?

1Tjuagutt
22.06.12 20:19

Verden går mot et ragnarok og Israel ligger midt i senteret for det som skal komme.

Ja, vi har stelt oss godt.
Takket være sosialister og marxister som  Jonas Gahr Støre, har vi gjort oss selv en bjørnetjeneste som våre etterkommere vil lide under

Anders81
22.06.12 20:21
tikk: For noe tull. 17 åringen Gule ville neppe gjort noe alvor av dette. 60-åringen Gule er selvsagt ingen fare for en flue en gang.

Nå var han 22 år og gammel nok til å ta ansvar for sine egne handlinger. Og til Vaffanculo: Jeg vet ikke om det var til meg du skrev, men jeg har iallefall ikke sagt at ABB og Gule er like ille. Men du må da være enig i at han har planlagt å drepe uskyldige, det har han selv innrømmet (1996

(Innlegget ble redigert 22.06.12 20:24)

Anders81
22.06.12 20:25

(Halve innlegget mitt forsvant, og klarer ikke å få fikset det, så fortsetter her)

... Odd Karsten Tveit Alt for Israel: 617-620), da synes jeg det blir hyklersk å si at det å høre om ABBs terrorplanlegging var som om "helvetes porter åpnet seg".

vonGalt
vonGaltInnlegg: 5282
22.06.12 20:29
Anders81: eg synes det blir en smule hyklersk når det kommer fra Gule. Eller er det bare meg?

Er ikke enig med deg i dette at han er hyklersk. Jeg tror at han angrer oppriktig. Men en annen ting er jo at han lider av en litt for stor bekymring for islamkritikere og islamkritikk, av en eller annen grunn. Ett eller annet må ha vært "tungen på vektskålen" for ham i denne saken.

Ser at

Noen forsøker å stigmatisere Gule med betegnelsen oikofascistoid

koriander1
koriander1Innlegg: 152
22.06.12 20:32
jeangabin: Jeg regner med at du tar en Breivik snart?

Den er for dum og utslitt.  Det kan jo ikke ytres noe som helst lengre uten slike utbrudd.  Du tøyser fælt nå,,,kan vel ikke tenke som du skriver?  Det føyer seg bare inn i rekken....

-juppi-
-juppi-Innlegg: 6834
22.06.12 20:35
Anders81: Han har riktignok påstått at han ikke egentlig ønsket å gjøre det, og at han ikke hadde bestemt seg. Da han allikevel valgte å ta risikoen med å smugle med seg eksplosiver til flyplassen, synes jeg det virker rart at han ikke i det minste sterkt vurderte å gjennomføre en slik terroraksjon

Kanskje han ikke greide det ABB greide da?

jeangabin
22.06.12 20:43
koriander1: Den er for dum og utslitt.  Det kan jo ikke ytres noe som helst lengre uten slike utbrudd.  Du tøyser fælt nå,,,kan vel ikke tenke som du skriver?  Det føyer seg bare inn i rekken....

Han digger jo breivik og syntes han er kul. Hele tråden handler jo om å forsvare Breivik. 

Motstrøms
MotstrømsInnlegg: 10041
22.06.12 20:48
1Tjuagutt: for meg er den eneste forskjell på terroristen Lars Gule og terroristen Breivik, at Gule ble stoppet i tide! I ånd og tro, er de dønn like! For meg er det svært selsomt å se ham vandre fritt rundt. Han har lenge oppsøkt det norske muslimske samfunn .. kun for å etablere en maktplattform, han kan jobbe utifra mot jødene og det etablerete norske samfunn.
Uten å lykktes. for de tror ikke på ham og kaller ham marxist- terror marxist!
Muslimene kaller en spade for en spade, mens lille tikk piper.. å han er da så ufarlig Du må lengre ut på landet for å innbille noen at Gule er ufarlig!

Nok en tråd om Lars Gule. Hyggelig, da dukker vel Gule opp igjen.. Det er utrolig hvor seiglivet påstander kan bli og ikke minst hvor greit det er å lage saus av virkeligheten. Det har som nevnt vært andre tråder om Gule og de dreier seg etter hvert om hvor stor terrorist han har vært.

Gule ble dømt for? Ja, hva ble han dømt for? Jo, han ble dømt for å ha vært i besittelse av "ulovlig besittelse av våpen" (sprengstoff)." Altså ikke som terrorist. Det må jo være litt trist for den som påstår:

"for meg er den eneste forskjell på terroristen Lars Gule og terroristen Breivik, at Gule ble stoppet i tide!
I ånd og tro, er de dønn like! "

Men her kan en altså lese om herr Gule: http://no.wikipedia.org/wiki/Lars_Gule

Så har vi dette med terrorisme. Den som utfører slike handlinger er pr definisjon 'terrorist'. En forklaring på begrepet finner vi her:

"Terrorisme (også kalt en terroraksjon, et terrorangrep, en terrorhandling eller et terroranslag) kan beskrives som realiserte, målbevisste, voldelige handlinger rettet mot sivile (ikke-militære) mennesker eller mot myndigheter eller deres installasjoner til tider og steder som ellers ville vært fredelige. Handlinger av en slik art blir gjerne fulgt opp med trusler om nye hendinger. Handlingene utføres av personer eller grupper med en agenda som ikke faller sammen med de styrendes, og vil ofte ta sikte på å oppnå at noe skal endres i en bestemt retning."

http://no.wikipedia.org/wiki/Terrorisme

Synd for alle som stadig skal ha Gule til å være terrorist og viktige bestanddeler i definisjonen mangler.

Og om noen fortsatt drøvtygger på Gule som terrorist, så må en iallefall innrømme at han må være en meget skrøpelig utgave av arten siden han ikke klarte verken å skremme noen eller ta livet av noen. (heldigvis for det!)

(Innlegget ble redigert 22.06.12 20:48)

Illumination
IlluminationInnlegg: 1884
22.06.12 21:04
Motstrøms: Og om noen fortsatt drøvtygger på Gule som terrorist, så må en iallefall innrømme at han må være en meget skrøpelig utgave av arten siden han ikke klarte verken å skremme noen eller ta livet av noen. (heldigvis for det!)

De aller fleste terrorhandlinger i dag blir stoppet før det skjer noe. Breivik er mer unntaket. En vellykket terrorist. Politiet rundt om i Europa har stoppet flere titals terrorangrep fra udyktige islamister de siste årene. De er selvsagt terrorister selvom de ikke ikke klarte å gjenomføre det.

(Innlegget ble redigert 22.06.12 21:05)

tikk
22.06.12 21:05
Motstrøms: Og om noen fortsatt drøvtygger på Gule som terrorist, så må en iallefall innrømme at han må være en meget skrøpelig utgave av arten siden han ikke klarte verken å skremme noen eller ta livet av noen. (heldigvis for det!)

Og dertil ikke har gjort noe galt de siste 30 år! Pateiske høyrekstremister ønsker av hele sitt hjerte å lete fram en vestreorientert "terrorist". Tåpelig.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg