Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Utøya teater

NYTT TEMA
Kul_Djevel
Kul_DjevelInnlegg: 89404
26.02.14 23:27

I Juni 2013 etterlyste daværende kulturminister Hadia Tajik mer støtende og provoserende kunst. 

På en teaterscene i Tyskland så foregår det i dag et teaterstykke som heter "Breivik i dukkehuset" og som pårørende etter 22. juli massakren mener tråkker langt over grensen for hva man skal tåle og som blir beskrevet som en hån mot de etterlatte.

I stykket er massemorderen løslatt og lærerutdannet, og en død pike minnes massakren på øya i samtaler med moren.

Er det ikke dette Tajik etterlyste da? Støtende og provoserende?

Hva mener dere om et slikt teaterstykke? 

Personlig så var jeg enig med Tajik når hun i fjor sommer etterlyste mer støtende og provoserende kunst. 

(Innlegget ble redigert 27.02.14 00:02)

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 59986
26.02.14 23:32
Kul_Djevel: I stykket er massemorderen løslatt og lærerutdannet, og en død pike minnes massakren på øya i samtaler med moren.
Er det ikke dette Tajik etterlyste da? Støtende og provoserende?
Hva mener dere om et slikt teaterstykke?

At det er helt greit, og langt innenfor det akseptable. Hadde de bare ventet i minst tredve år.

Tror jeg.

Safari123
Safari123Innlegg: 6636
26.02.14 23:34
Kul_Djevel: Hva mener dere om et slikt teaterstykke?

Respektløst ovenfor de etterlatte

Når de pårørende sier det gjør vondt med et slikt tetaterstykke nå, så er det et tegn på at det er altfor tidlig. Unødvendig

Kul_Djevel
26.02.14 23:34
GARDSDATTRA: At det er helt greit, og langt innenfor det akseptable.

Ja, jeg også mener at dette er helt greit. At det kan virke provoserende og ikke minst støtende på enkelte er jo forståelig når det ikke er så lenge siden hendelsen skjedde, men det er jo ikke skadelig å bli støtt eller provosert. Mange ganger kan det også være sunt.

Kul_Djevel
26.02.14 23:36
Safari123: Respektløst ovenfor de etterlatte Når de pårørende sier det gjør vondt med et slikt tetaterstykke nå, så er det et tegn på at det er altfor tidlig. Unødvendig

Jeg er ikke enig i at et slikt teaterstykke er respektløst overfor de etterlatte. Snarere tvert i mot. Jeg har full forståelse for at de kan finne teaterstykket støtende og provoserende, men det er jo ikke skadelig i seg selv.

Jeg tror ikke hensikten er å være respektløs overfor de etterlatte.

SNIPERN
SNIPERNInnlegg: 11310
26.02.14 23:38
Kul_Djevel: Jeg tror ikke hensikten er å være respektløs overfor de etterlatte.

Hensikten med taterstykket tror jeg er at de vet at temaet vil gi dem mye publisitet.

De kan dermed slippe ett dårlig, og uferdig teaterstykke, og allikevel forvente mange tilskuere.

Utspekulert.

Kul_Djevel
26.02.14 23:39
SNIPERN: De kan dermed slippe ett dårlig, og uferdig teaterstykke, og allikevel forvente mange tilskuere. Utspekulert.

Har ikke sett teaterstykket, så aner ikke om det er dårlig eller bra. Jeg er ikke så flink til å gå i teater. Jeg venter heller på filmen :)

Orchid
OrchidInnlegg: 1886
26.02.14 23:40

Jeg tror ikke de etterlatte ennå har kunnet bearbeide sorgen. Det kan de kanskje aldri.

Dette må vente en generasjon.

Kul_Djevel
26.02.14 23:41
Orchid: Jeg tror ikke de etterlatte ennå har kunnet bearbeide sorgen. Det kan de kanskje aldri. Dette må vente en generasjon.

Men man må uansett takle sorgen. Kunst kan uansett ikke ta hensyn til at folk sørger over et eller annet. 

WernerVonBraun
WernerVonBraunInnlegg: 12450
26.02.14 23:44
Safari123: Respektløst ovenfor de etterlatte

I et intervju sa en av de etterlatte at det var godt å se stykket. Jeg vet ikke helt. Jeg syns det er respektløst mot hele landet og på mange måter så gir jo dette Breivik enda mer oppmerksomhet.

Kul_Djevel
26.02.14 23:46
WernerVonBraun: Jeg syns det er respektløst mot hele landet

What? 

Den må du forklare nærmere.

Jeg er jo norsk, men finner jo ikke dette teaterstykket som noe respektløst overfor meg. Hvorfor i alle verden skulle det være det?

Kulumuli
KulumuliInnlegg: 3649
26.02.14 23:50

Man kan si at emnet for dette teaterstykket er provoserende, men jeg vil jo støtte deres frie utfoldelse.

Hva med et teaterstykke med Mohammed som homoseksuell? Eller Jens Stoltenberg som barnemorder?

Det ville vært hyklersk hvis man skulle promotere provoserende kunst og samtidig ikke tillate at denne kunsten er kritiske mot dem selv. Det er det jeg mistenker Tajik for. Provoserende ja, men innenfor de kriteriene som hun og hennes partifeller dikterer. Jeg vil tro at hun hadde ønsket politisk kunst, bare ikke den kunst som slår tilbake på henne selv og hennes parti.

Tror heller ikke den berømte 'åpenheten' som Stoltenberg etterlyste også var ment mot hans kritikere..

(Innlegget ble redigert 26.02.14 23:51)

Kul_Djevel
26.02.14 23:51
Kulumuli: men jeg vil jo støtte deres frie utfoldelse.

Så absolutt.

WernerVonBraun
WernerVonBraunInnlegg: 12450
27.02.14 00:00
Kul_Djevel: Jeg er jo norsk, men finner jo ikke dette teaterstykket som noe respektløst

Jeg sa aldri at alle nordmenn nødvendigvis forstår at det er respektløst.

Kulumuli
27.02.14 00:01
Kul_Djevel: Så absolutt.

Det er jo hykleri av AP å etterlyse åpenhet, men samtidig være så lite mottagelige for kritikk.

Kul_Djevel
27.02.14 00:03
WernerVonBraun: Jeg sa aldri at alle nordmenn nødvendigvis forstår at det er respektløst.

Men hvorfor mener du at nordmenn som ikke er under kategorien pårørende skal føle at dette teaterstykket er respektløst? Greier du ikke komme med noen forklaring på den påstanden?

Personlig så lar jeg meg verken provosere eller finne det støtende at et slikt teaterstykke går nede i Tyskland.

Kul_Djevel
27.02.14 00:07
Kulumuli: hykleri

Men nå gidder jeg ikke diskutere temaet lenger pga en meningsløs flytting av tråden til terrorforumet. 

Dette var en tråd om et teaterstykke og ikke om terrorangrepet.

Dette oppleves som sensur og jeg flykter derfor fra min egen tråd.

Kulumuli
27.02.14 00:12
Kul_Djevel: Men hvorfor mener du at nordmenn som ikke er under kategorien pårørende skal føle at dette teaterstykket er respektløst? Greier du ikke komme med noen forklaring på den påstanden?
Personlig så lar jeg meg verken provosere eller finne det støtende at et slikt teaterstykke går nede i Tyskland.

Det provoserer ikke meg. Men det provoserer nok andre. Vi liker jo provokasjoner, gjør vi ikke? Jeg provoserte nok mer i min ungdom bare for å provosere. Nå tenker jeg bare budskap, om det provoserer eller ei.

Personlig ville jeg nok ha betenkeligheter ved å være med på et slikt teater. Men nå har jeg heller ikke lest manuset.

Orchid
OrchidInnlegg: 1886
27.02.14 00:18
Kul_Djevel: Kunst kan uansett ikke ta hensyn til at folk sørger over et eller annet.

Å?

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 59986
27.02.14 14:01
Kul_Djevel: Ja, jeg også mener at dette er helt greit. At det kan virke provoserende og ikke minst støtende på enkelte er jo forståelig når det ikke er så lenge siden hendelsen skjedde, men det er jo ikke skadelig å bli støtt eller provosert. Mange ganger kan det også være sunt.

Bare dersom de venter minst tredve år, helst mer.

Nå er det altfor tidlig.

Rhabagatz
RhabagatzInnlegg: 29750
28.02.14 12:33
Kul_Djevel: som blir beskrevet som en hån mot de etterlatte.

Det er ikke alltid at man kan ta hensyn til de etterlatte eller ofrene.

For eksempel er Spania helt fastlåst fordi ofrene etter ETA-terroren motsetter seg enhver løsning som ikke inkluderer straff eller ydmykelse for terroristene.

De etterlatte lider og skal få vår støtte og forståelse, men de må ikke tillates å styre hvordan samfunnet som helhet takler slike handlinger.

vidarjv
vidarjvInnlegg: 245
01.03.14 03:18

Tadjik burde ha støttet kunst som harsellerte over Mohammad.

TrudeX
TrudeXInnlegg: 5299
01.03.14 15:24

At det er skivebom. Og at det er ufølsomt og dønn kommers å oppføre det nå.

Forøvrig blir ikke noe automatisk kunst, bare det er provoserende. Det finnes alt for mye sånt her i verden - liksom-kunst-fordi-det-er-tabu. Men god kunst kan naturligvis være provoserende.

(Innlegget ble redigert 01.03.14 15:29)

bjarsvei
bjarsveiInnlegg: 3747
10.10.18 08:07

Teater er vel det som gjenstår etter at alle har laget film om hendelsen..

TollefTruls
TollefTrulsInnlegg: 5296
16.11.18 01:04
Kul_Djevel: Men hvorfor mener du at nordmenn som ikke er under kategorien pårørende skal føle at dette teaterstykket er respektløst? Greier du ikke komme med noen forklaring på den påstanden? Personlig så lar jeg meg verken provosere eller finne det støtende at et slikt teaterstykke går nede i Tyskland.

Enig med deg. De etterlatte har sine sår og de som mistet sine er jo selvsagt preget men har vansker for å se at dette skal også provosere de. En ting jeg er rimelig sikker på at lederne for støttegruppa er støtt og mener dette er respektløst men så synes jeg da aldri folk som Trond Henry Blattman har virket helt oppegående. Han er vel også gått av som leder for denne gruppa for noen år siden når jeg først nevner han.

(Innlegget ble redigert 16.11.18 01:05)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg