Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor er resten av sannheten?

NYTT TEMA
EinarSalbu
EinarSalbuInnlegg: 14008
23.07.17 12:43

Jeg har flere ganger siden 22. juli 2011 etterlyst den hele sannheten rundt massemorderens aktiviteter på nettet i forskjellige diskusjonsfora før drapsdagen. Vi vet at han var aktiv på flere nettsteder og også det som den gangen ble kalt Afteposten Debattsentral, der flere av oss som er her på VGD var den gangen. Debattsentralen ble lagt ned kort tid etter. Vi fikk aldri høre noe mer utfyllende om massemorderens aktiviteter og hvorfor ble debattsentralen lagt ned så fort etter? Jeg synes her er mange ubesvarte spørsmål. Hvor mange tilhengere hadde massemorderen på nettstedene? Det virker som om det hele er lagt et lokk over.

(Innlegget ble redigert 23.07.17 17:38)

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 9146
23.07.17 13:18
EinarSalbu: Det virker som om det hele er lagt et lokk over

Men du og en rekke andre fra venstresida er kjappe med å trekke denne massemorderen frem igjen. Uten dere hadde han snart vært glemt.

EinarSalbu
EinarSalbuInnlegg: 14008
23.07.17 13:22

Jeg synes ikke han skal glemmes. Jeg vil ha sannheten rundt hans aktiviteter i nettdebatter og andre sosiale medier.

fazz
fazzInnlegg: 19604
23.07.17 13:38
Columbus_3: Men du og en rekke andre fra venstresida er kjappe med å trekke denne massemorderen frem igjen. Uten dere hadde han snart vært glemt.

>>> Jeg skjønner at noen ønsker at han skal glemmes, men det at han forsvinner fra det offentlige betyr ikke at han glemmes, det er mange som deler mye av det samme tankegodset på nettet, bare at det ligger litt mer gjemt. Og det er vel svært lite sannsynlig at mange av "oss" er medlemmer av "Frp venneside".

"Det er på Facebook-gruppen «Frp venneside», en side med rundt 1100 medlemmer, hetsen mot AUF har blusset opp de siste dagene."

"Den sterkeste ytringen, et av flere sterkt krenkende og grove innlegg, kommer fra en mann i 60-årene fra Telemark. Han gir uttrykk for at angrepet på Utøya ikke var annet enn jakttrening."

https://radikalportal.no/2015/02/27/grov-hets-fra-frp-tilhengere-massedrapene-pa-utoya-var-jakttrening/

ulefos
ulefosInnlegg: 105586
23.07.17 13:42
Columbus_3: Uten dere hadde han snart vært glemt.

er det noen grunn til at han skal glemmes

jeg tror kanskje det er viktigere å ta lærdom av hvordan en massemorder trigges til udåden og sørge for at det ikke skjer igjen

JJularbo
JJularboInnlegg: 5878
23.07.17 14:00
fazz: det er mange som deler mye av det samme tankegodset på nettet, bare at det ligger litt mer gjemt.

Tankegods er ikke forbudt, massedrap er.

Problemet er å finne ut hvilke av hvem som kan tenkes å krysse denne linjen.

Columbus_3
23.07.17 14:02
ulefos: er det noen grunn til at han skal glemmes

I motsetning til den oppmerksomheten dere viser ham synes jeg det. Han burde vært død og begravet, men dere drar ham fram til stadighet i alle mulige og umulige sammenhenger. Dere gjør ham til martyr.

NLHE
NLHEInnlegg: 9103
23.07.17 14:29

Jeg husker veldig godt hvordan debattklimaet var online før 2011. Selv "prominente" debatanter fra høyresiden var ekstremt giftige i sin retorikk. 

Så roet det seg litt ned etter at det viste seg at en av dem hadde tatt ord til makt.

Nå er klimaet verre og mer giftig enn noen gang.

gjespe
gjespeInnlegg: 20194
23.07.17 14:31
ulefos: det er viktigere å ta lærdom av hvordan en massemorder trigges til udåden

Og hvordan ble han trigget til udåden?

DenSisteBohem
DenSisteBohemInnlegg: 51578
23.07.17 14:39
EinarSalbu: Jeg har flere ganger siden 22. juli 2011 etterlyst den hele sannheten rundt massemorderens aktiviteter på nettet i forskjellige diskusjonsfora før drapsdagen. Vi vet at han var aktiv på flere nettsteder og også det som den gangen ble kalt Afteposten Debattsentral, der flere av oss som er her på VGD var den gangen. Debattsentralen ble lagt ned kort tid etter. Vi fikk aldri høre noe mer utfyllende om massemorderens aktiviteter og hvorfor ble debattsentralen lagt ned så fort etter? Jeg synes her er mange ubesvarte spørsmål. Hvor mange tilhengere hadde massemorderen på nettstedene? Det virker som om det hele er lagt et lokk over.

Du får sende en mail til Aftenposten og spørre. Forøvrig finnes det et helt eget underforum for terrorangrepet. Det du tar opp her har da ikke noe som helst med norsk politikk å gjøre.

Tråden bør flyttes. Enten til underforumet om terrorangrepet eller til Media.

Folkflesk
FolkfleskInnlegg: 9722
23.07.17 15:26
EinarSalbu: Vi fikk aldri høre noe mer utfyllende om massemorderens aktiviteter og hvorfor ble debattsentralen lagt ned så fort etter?

Jeg er selv kjent med Debattsentralen fra den tid og mener å huske at den ikke lenge etter terrorangrepet endret format og ble en slags kontrollert versjon av det det tidligere var (som var nokså likt dagens VGD). Så gikk det vel noen måneder til før hele skiten ble avviklet med en nokså uklar begrunnelse.

Jeg er en av dem som tror at dette hadde mest av alt med økonomi å gjøre og at Debattsentralen var noe Aftenposten allerede hadde planer om å legge ned. Men at de selv ikke var åpne med dette gjorde at mange konkluderte med at det var et slags tiltak mot politisk ekstremisme.

Husker at det var en innvandringstråd der det foregikk mye av den samme debattmessige gjørmebrytingen som på VGD, inkludert Fjordmann-inspirerte islam-konspirasjoner. Men hvorfor dette skulle være nok til å legge ned Debattsentralen er litt uklart. Driten flyter jo bare uansett over til en annen plass, slik som VGD, document.no eller Hegnar.online.

(Innlegget ble redigert 23.07.17 15:28)

ulefos
23.07.17 15:28
Columbus_3: Dere gjør ham til martyr.

finn deg ei ordbok å slå opp på ordet: martyr

ulefos
23.07.17 15:29
gjespe: Og hvordan ble han trigget til udåden?

hvordan blir man trigget til udåd?

Luna_mendax
Luna_mendaxInnlegg: 2715
23.07.17 15:29
Folkflesk: Jeg er selv kjent med Debattsentralen fra den tid og mener å huske at den ikke lenge etter terrorangrepet endret format og ble en slags kontrollert versjon av det det tidligere var (som var nokså likt dagens VGD).

Sentralen ble stengt dagen etter terrorangrepet.

Folkflesk
FolkfleskInnlegg: 9722
23.07.17 15:50
Luna_mendax: Sentralen ble stengt dagen etter terrorangrepet.

Jeg mener bestemt at den endret format en periode, men kan dette ha vært før terrorangrepet? Jeg kan da ikke huske så feil at noe slikt ikke skjedde i det hele tatt.

(Innlegget ble redigert 23.07.17 15:50)

Chubby
ChubbyInnlegg: 2839
23.07.17 16:19
EinarSalbu: Jeg har flere ganger siden 22. juli 2011 etterlyst den hele sannheten rundt massemorderens aktiviteter på nettet i forskjellige diskusjonsfora før drapsdagen. Vi vet at han var aktiv på flere nettsteder og også det som den gangen ble kalt Afteposten Debattsentral, der flere av oss som er her på VGD var den gangen. Debattsentralen ble lagt ned kort tid etter. Vi fikk aldri høre noe mer utfyllende om massemorderens aktiviteter og hvorfor ble debattsentralen lagt ned så fort etter? Jeg synes her er mange ubesvarte spørsmål. Hvor mange tilhengere hadde massemorderen på nettstedene? Det virker som om det hele er lagt et lokk over.
gjespe
gjespeInnlegg: 20194
23.07.17 20:46
ulefos: hvordan blir man trigget til udåd?

Du mente man skulle ta lærdom av hvordan ABB ble trigget - og da må du jo kunne svare på hvordan han ble trigget?

(Innlegget ble redigert 23.07.17 20:46)

ulefos
23.07.17 23:37
gjespe: Du mente man skulle ta lærdom av hvordan ABB ble trigget - og da må du jo kunne svare på hvordan han ble trigget?

det er jo nettopp det som er spørsmålet, selvsagt kan jeg ikke svare på hvem Behring Breivik hadde kontakt med, men at det var folk som støttet han i hans tvanstanker, det kan det vel ikke være noen tvil om

det snakkes mindre om eurabia og snikislamisering etter udåden, du har kanskje vært inne på de tankene du også?

ulefos
23.07.17 23:39
Amatør_1: Nok et år har gått og Jens Stoltenberg er fornøyd med resultatet av 22. juli-terroren

du linker til tvangstanker og konspirasjonsteorier

det tjener deg til liten ære

Columbus_3
24.07.17 08:04
ulefos: finn deg ei ordbok å slå opp på ordet: martyr

Regner med at du godt skjønte hva jeg mente? Hvis ikke har du problemer.

ulefos
24.07.17 08:57
Columbus_3: Regner med at du godt skjønte hva jeg mente? Hvis ikke har du problemer.

nei jeg skjønte ikke hva du mente, og det gjorde ikke du heller

helgekarl
helgekarlInnlegg: 6337
24.07.17 10:27
Columbus_3: Dere gjør ham til martyr.

Terrorister blir altså martyrer for folk på høyresida dersom de omtales. Ja ja, jeg har alltid lurt på hvordan disse er skrudd sammen og det forundrer meg ikke det minste om du har rett.

Columbus_3
24.07.17 16:27
ulefos: nei jeg skjønte ikke hva du mente, og det gjorde ikke du heller

Du bør snakke for deg selv her,men jeg er langt fra overrasket over at du har problemer.

(Innlegget ble redigert 24.07.17 16:31)

Columbus_3
24.07.17 16:33
helgekarl: Terrorister blir altså martyrer for folk på høyresida dersom de omtales.

Det som er rart er at det stort sett er dere venstrefanatikere som omtaler ham. Og disse høyrevridde elsker at dere gjør det.

tinnyme
tinnymeInnlegg: 10947
27.07.17 07:18
Columbus_3: I motsetning til den oppmerksomheten dere viser ham synes jeg det. Han burde vært død og begravet, men dere drar ham fram til stadighet i alle mulige og umulige sammenhenger. Dere gjør ham til martyr.

Ja, nå har jeg da lest det og. " Dere gjør ham til martyr"

Ta deg en kavring du...

bulmerson
bulmersonInnlegg: 2086
03.09.17 21:49
Folkflesk: Jeg er selv kjent med Debattsentralen fra den tid og mener å huske at den ikke lenge etter terrorangrepet endret format og ble en slags kontrollert versjon av det det tidligere var (som var nokså likt dagens VGD). Så gikk det vel noen måneder til før hele skiten ble avviklet med en nokså uklar begrunnelse. Jeg er en av dem som tror at dette hadde mest av alt med økonomi å gjøre og at Debattsentralen var noe Aftenposten allerede hadde planer om å legge ned. Men at de selv ikke var åpne med dette gjorde at mange konkluderte med at det var et slags tiltak mot politisk ekstremisme. Husker at det var en innvandringstråd der det foregikk mye av den samme debattmessige gjørmebrytingen som på VGD, inkludert Fjordmann-inspirerte islam-konspirasjoner. Men hvorfor dette skulle være nok til å legge ned Debattsentralen er litt uklart. Driten flyter jo bare uansett over til en annen plass, slik som VGD, document.no eller Hegnar.online.

Du husker nok feil, ikke overraskende. Dagen etter at terrorangrepet så ble debattcentralen "midlertidig" stengt under begrunnelse at Aftenposten ønsket en saktere debatt. 

Men debattcentralen ble aldri åpnet igjen. 

Det som er store spørsmålet er: hvorfor ble det aldri lagt press på Aftenposten om å publisere kommentarene som Breivik skrev på debattcentralen?

Og svaret på det er nok at det ville fucke med narrative. For narrative var at Breivik ble påvirket av et slags suspekt nett. Hvis det kommer frem at det mest ekstreme Breivik formidlet på nettet, faktisk skjedde i debattfora til en av landets største aviser, da ville narrative om suspekt nett falle til stengrunn

bulmerson
bulmersonInnlegg: 2086
27.09.17 12:56
ulefos: er det noen grunn til at han skal glemmes jeg tror kanskje det er viktigere å ta lærdom av hvordan en massemorder trigges til udåden og sørge for at det ikke skjer igjen

I rettsaken trakk terroristen frem et sitat til Hylland Eriksen. Hvor Hylland forfekter sine dedikerte fedrelandsfientlige sosialistiske idealer om å knuse Norge slik man kjenner det. Eller som Hylland Eriksen forfekter det "dekonstruere majoriteten" 

Ikke overraskende var det særdeles viktig for tilsvarende meningsfeller av dedikerte fedrelandsfientlige sosialister i f.eks MSM å "bortforklare" utsagnet. 

Men det er jo en mulighet for at det er utsagnet til Hylland Eriksen som har "trigget" terroristen. Jeg sier ikke at den dedikerte fedrelandsfientlige sosialist Hylland Eriksen har noe slags ansvar. For i et land med demokrati og ytringsfrihet så er det faktisk legitimt å være dedikert fedrelandsfientlig sosialist og fronte oppfatninger deretter. Hylland Eriksen har ansvar for sine uttalelser. Han har derimot ikke ansvar for at andre klikker i vinkel pga disse avskyelige uttalelser

(Innlegget ble redigert 27.09.17 12:57)

TollefTruls
TollefTrulsInnlegg: 4728
02.10.17 12:54
fazz: https://radikalportal.no/2015/02/27/grov-hets-fra-frp-tilhengere-massedrapene-pa-utoya-var-jakttrening/

radikalportal? Er det en ny venstreekstrem nettside så proppfull av ideologisk tullball som gjør den like nyttig til nyhetsformidling som vigrid  fra den andre siden?

fazz
fazzInnlegg: 19604
02.10.17 12:58
TollefTruls: radikalportal? Er det en ny venstreekstrem nettside så proppfull av ideologisk tullball som gjør den like nyttig til nyhetsformidling som vigrid  fra den andre siden?

>>> Det var ett skjermbilde fra en FrPere på facebook. Men her har du fra BT. Men det er vel tryggest å avfeie med "fake news" enn å ta over seg hva slags søppel som sitter å kommenterer anonymt på nett.

https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/KPP37/Frp-venner-kaller-Utoya-drapene-for-jakttrening

TollefTruls
TollefTrulsInnlegg: 4728
02.10.17 13:30
fazz: >>> Det var ett skjermbilde fra en FrPere på facebook. Men her har du fra BT. Men det er vel tryggest å avfeie med "fake news" enn å ta over seg hva slags søppel som sitter å kommenterer anonymt på nett. https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/KPP37/Frp-venner-kaller-Utoya-drapene-for-jakttrening

Søppel på nett er dessverre dusinvare. Da bør man unngå de nettsidene hvor dritten florerer. Ikke bare begrenset til radikalportal og Vigrid selvsagt.

Vi har hatt Ap politikere som har nektet for holocaust og FrP sympatisører som har usmakelige utsagn om Utøya drapene. Fake news er det i alle fall ikke men la oss ikke gå i fella å smøre dette utover partiene. De er ganske bastante på at slike uttalelser er søppel.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg