Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Det er flere Breivikere der ute

NYTT TEMA
engafever
engafeverInnlegg: 20205
27.02.18 13:42

Om det ikke er flere Breivikere i handling, så er det det ihvertfall i ord og holdninger.

En Utøya overlevende mottar en e-post hvor det står at det hadde vært best om han ikke overlevde og at det var synd Breivik ikke sikta bedre, fra en som tydeligvis er politisk uenig om sammenslåingen av Tromsø og Finnmark.

Har vi lært noe av 22. juli egentlig?

https://www.nrk.no/finnmark/blir-kalt-forraeder-etter-sammenslaingsvedtak_-_-det-hadde-vaert-best-om-du-ikke-overlevde-utoya-1.13936383

Sosialisten
SosialistenInnlegg: 655
03.03.18 21:27

Håper det!

engafever
03.03.18 21:34

Ja, det er nok flere som deg der ute.....

Sosialisten
03.03.18 21:35

Beklager, jeg skrev feil! 

Sosialisten
03.03.18 21:36

Håper ikke det*

engafever
03.03.18 22:34
Sosialisten: Beklager, jeg skrev feil!

Du er unnskyldt!

DavidHerd
DavidHerdInnlegg: 3327
03.03.18 22:36
engafever: Om det ikke er flere Breivikere i handling, så er det det ihvertfall i ord og holdninger. En Utøya overlevende mottar en e-post hvor det står at det hadde vært best om han ikke overlevde og at det var synd Breivik ikke sikta bedre, fra en som tydeligvis er politisk uenig om sammenslåingen av Tromsø og Finnmark. Har vi lært noe av 22. juli egentlig?

Kva har dette å gjera med at det er "flere Breiviker der ute"? Er alle som vil skyta nokon pr definisjon "ein Breivik"?

FabrizioMiccoli
FabrizioMiccoliInnlegg: 11208
04.03.18 02:47

Breivik gjorde en ting riktig. Han utleverte seg selv som høyreekstrem i manifestet.

På denne måten blir han sett på som terrorist og ikke bare en ensom maniac(som han egentlig er). Da er det bare for folk som Engafever å holde navnet hans i live, fordi de tror det er en smart måte å kneble høyresiden(på internett).

Glem han. Det er dere som holder han i live. Det er dere som gir han det han er ute etter.

engafever
04.03.18 08:11

DavidHerd

Hehe, nei, men det er flere som tenker på samme måte som Breivik og som har et helt utrolig hat til Ap og Auf og som åpenbart ikke lærte noe av 22. juli og som slettes ikke har lagt noen demper på ordbruken og hva man kan få seg til å si. 

Eksempel:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/2017/09/14/195332599/frp-stortingspolitiker-far-refs-av-erna-solberg-etter-lenke-til-innvandringsfiendtlig-nettsted

molishani
molishaniInnlegg: 2737
04.03.18 08:17

Psykolog og prest, det er hva supporterene til Breivik trenger. Jeg ber gjerne for dere, for at dere skal se og føle kjærlighet. 

engafever
04.03.18 08:20

Fabrizio...

Det er folk som på lukka facebook sider skriver at det som skjedde på Utøya var god skytetrening og lignende hatefulle ytringer som holder Breivik i live.

Det viser at man ingenting har lært eller latt seg påvirke av hva som skjedde. Når man ikke lærer av historien så har historien en tendens til å repetere seg. Det er ikke for ingenting eldre mennesker ofte sier at vi ikke må glemme krigen

Det bekymrer kanskje ikke deg, men det bekymrer meg og jeg er ikke optimist.

PaulBearers_urne
PaulBearers_urneInnlegg: 3559
27.03.18 12:21

https://www.youtube.com/watch?v=ALir2puU83o

Ja,  det blir nok som Texas til slutt :P

tinnyme
tinnymeInnlegg: 12732
27.08.18 17:39
engafever: Om det ikke er flere Breivikere i handling, så er det det ihvertfall i ord og holdninger. En Utøya overlevende mottar en e-post hvor det står at det hadde vært best om han ikke overlevde og at det var synd Breivik ikke sikta bedre, fra en som tydeligvis er politisk uenig om sammenslåingen av Tromsø og Finnmark. Har vi lært noe av 22. juli egentlig?

Jeg antar at folk som sender truslene sine med e-post kanskje ikke er av de farligste. Men sikkert trasig for de som det går ut over.

Og du stiller spørsmål om "vi" har lært noe av 22. juli?

Det var en terrorhandling og akkurat det synes jeg er merkelig at folk flest skal forholde seg til som en slag "lære av" greie eller svare på. De fleste av oss er ikke terrorister, så hva denne læringen skal gå ut på er vanskelig å vite.

Men jeg antar det er på AP sine premisser det skal skje og at i de premissene inngår det aldri mer si ett eneste stygt ord om AP eller deres ungdomsparti.

engafever
27.08.18 18:35
tinnyme: Det var en terrorhandling og akkurat det synes jeg er merkelig at folk flest skal forholde seg til som en slag "lære av" greie eller svare på.

Uheldig retorikk, negativ lada språkbruk, påstander som ikke er forankra i fakta, propaganda, uttrykte fordommer, forenkling av virkeligheten, forvrenging av virkeligheten etc, alt dette kan bidra til dehumanisering og vi vet mye om hva det kan føre til.

Ka9nen
Ka9nenInnlegg: 18613
27.08.18 18:40

Om det ikke er flere breiviker der ute så er det ihvertfall mange islamister der ute.

SeaKing
SeaKingInnlegg: 6545
27.08.18 18:46
engafever: Uheldig retorikk, negativ lada språkbruk, påstander som ikke er forankra i fakta, propaganda, uttrykte fordommer, forenkling av virkeligheten, forvrenging av virkeligheten etc, alt dette kan bidra til dehumanisering og vi vet mye om hva det kan føre til.

Men blir det ikke litt som å holde andre muslimer ansvarlige for IS sine handlinger? Mange muslimer, også i Europa, er for sharia. Men de hogger ikke hodet av folk til stadighet for det.

Jeg ser på Breivik som en loner, som dessverre har mange tilhengere der ute.

(Innlegget ble redigert 27.08.18 18:48)

engafever
27.08.18 21:57
SeaKing: Men blir det ikke litt som å holde andre muslimer ansvarlige for IS sine handlinger? Mange muslimer, også i Europa, er for sharia. Men de hogger ikke hodet av folk til stadighet for det. Jeg ser på Breivik som en loner, som dessverre har mange tilhengere der ute.

Lederen for Det Mosaiske trossamfunn i Norge sier vel egentlig det som trengs å sies her:

http://www.verdidebatt.no/innlegg/11609550

Ka9nen
Ka9nenInnlegg: 18613
06.09.18 08:58
engafever: Lederen for Det Mosaiske trossamfunn i Norge sier vel egentlig det som trengs å sies her: http://www.verdidebatt.no/innlegg/11609550

Ett godt innlegg av Ervin Kohn.

Dessverre viser spørreundersøkelser at 60% av muslimer i Europa er negative til homofile og at mange vil ha sharia. Så er spørsmålet hva man gjør med det.

kval
kvalInnlegg: 12196
06.09.18 09:06
SeaKing: Jeg ser på Breivik som en loner, som dessverre har mange tilhengere der ute.

Selv om han var en soloterrorist i 22.juli, var forbrytelsene bygd på høyreekstrem ideologi. Den ideologien har noen tilhengere i dag.

I-oil
I-oilInnlegg: 51
14.12.18 15:02

ABB var faktisk ikke strafferettslig tilregnelig (diskuterte dette med hun som mange kaller ''psykologiens mor i Norge'') , og skulle egentlig ikke vært dømt slik som han ble. Derimot skulle han egentlig vært dømt til tvungen psykisk behandling/-vern i følge norsk lov (utrolig nok)

Nå vet vi jo fra dokumentaren(e) i etterkant av den tragiske episoden at det var tilfeldigheter som gjorde at ABB ikke ble skutt av politiet den kvelden på Utøya. Hadde sannsynligvis vært det beste for alle parter om akkurat det hadde skjedd mener mange...

maxus4
maxus4Innlegg: 4839
05.02.19 15:00
SeaKing: Jeg ser på Breivik som en loner, som dessverre har mange tilhengere der ute.

Jasså ? Det har så langt gått 8 år,  jeg har enda ikke sett en stavelse av noen som har støttet han eller som har forsøkt å gjøre, planlegge eller ønske seg noe liknende.

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 21757
22.07.19 14:11

Mannen var ikke en terrorist. Han var en massemorder og en barnemorder og det er det han burde omtales som. Hans påståtte sak var bare et skalkeskjul for å få utløp for sin aggresjon basert på hans mislykkede liv. «Det er alle andres skyld at jeg har mislykkes»

Forøvrig har han nå sittet 8 år i fengsel uten behandling og ingenting tyder på at han har blitt mentalt sykere, noe han ville ha blitt hvis det var slik at han i utgangspunktet ikke var tilregnelig.

Så retten gjorde nok det rette ved å vurdere begge de faglige vurderingene av hans sinn og falle ned på at han var tilregnelig. 

Han var gal, men tilregnelig. Og det er han nok ennå. Og hvis jeg har forstått dette riktig så skal han om to år vurderes for løslatelse (han er dømt til forvaring med en minstetid på 10 år) og kan altså slippe fri.

Men sjansene hans for det er mikroskopiske, nærmest ikke-eksisterende.

(Innlegget ble redigert 22.07.19 14:12)

GreySerpent
GreySerpentInnlegg: 21289
22.07.19 14:15
oddvar_kjempebra: Mannen var ikke en terrorist. Han var en massemorder og en barnemorder

Det ene utelukker ikke det andre. Hvorfor er det så viktig å ikke kalle ham terrorist? 

GreySerpent
GreySerpentInnlegg: 21289
22.07.19 14:23
maxus4: Jasså ? Det har så langt gått 8 år,  jeg har enda ikke sett en stavelse av noen som har støttet han eller som har forsøkt å gjøre, planlegge eller ønske seg noe liknende.
kytec
kytecInnlegg: 46065
22.07.19 14:26
Sosialisten: Håper ikke det*

Gratulere med å bruke tre innlegg på å skrive det 99.99999999% av befolkningen mener. 

coffin_corner
coffin_cornerInnlegg: 1990
22.07.19 14:27

en får se etter om det er flere i helsevesenet...det var en sykepleier som la føringer for ABB....schenken-saken skal jeg ikke nevne for han ble vel tilslutt frifunnet , selv om han tapte alle erstatningskronene han fikk fordi han ikke hadde vett til å gi seg..

de folkene der er steingalen så ..kommer det noe faenskap så er det stor sannsynlighet det har sitt utspring derfra...

kytec
kytecInnlegg: 46065
22.07.19 14:30
kval: Den ideologien har noen tilhengere i dag.

Mulig det, men her på vgd er det kun venstresiden som holder navnet hans i live, håper dere er stolte over det. 

Solvgutt1
Solvgutt1Innlegg: 12180
22.07.19 14:32

Høyresiden tror tydeligvis at det blir bedre for de etterlatte om alle glemmer hva som skjedde eller hvem som stod bak. Men innerst inne handler det nok om hva som er best for dem selv.

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 21757
22.07.19 14:34

GreySerpent: Begrepet «terrorist» har (utrolig nok) en viss positiv klang hos visse. «En manns terrorist, er en annens frihetskjemper» osv.

Så barnemorderen fortjener ikke en gang den betegnelsen. I tillegg forklarte jeg i forrige innlegg hvorfor han ikke var en terrorist. En terrorist må ha en sak han kjemper for som for ham rettferdiggjør hans handlinger. Denne massemorderen hadde ingen sak. Han konstruerte en (veldig forvirrende og til tider motstridende) sak som unnskyldning for å kunne hevne samfunnet for sitt mislykkede liv.

(Innlegget ble redigert 22.07.19 14:34)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg