Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fisker

NYTT TEMA
vardøg
vardøgInnlegg: 462
26.02.09 18:37

Er det noe som vet om fisker noen gang blir slitne av og være i konstant bevegelse?

Ribozyme
RibozymeInnlegg: 5311
26.02.09 23:36

Er fisker i konstant bevegelse ?

vardøg
vardøgInnlegg: 462
27.02.09 14:20

ihvertfall akvarie fisk, jeg har aldri sett dem sove.

boringAFC
boringAFCInnlegg: 2527
27.02.09 14:33
Ribozyme: Er fisker i konstant bevegelse ?

Det varierer jo med hvilken art vi snakker om. Noen arter, for eksempel makrell er i konstant bevegelse. Men det er jo mange arter som kan ligge i ro i lange perioder. Tenk bare på flyndrene som graver seg ned i grusbunnen.

Ribozyme
RibozymeInnlegg: 5311
27.02.09 15:27
vardøg: ihvertfall akvarie fisk, jeg har aldri sett dem sove.

Hehe..

Mine sover som bare det.. Det sprøe er at de faktisk er vane"dyr". Det er mange som lager seg plass ved å grave ei grop i sanda, noen velger å stå stille i vannet. Noen har fasteplasser der de sover, de "legger" seg til samme tid hver kveld og de "står" opp ved samme tid. Dette kan selvfølgelig ha sammenheng med at lyset står på timer og slår seg av/på ved faste klokkeslett. Men står du på lyset noen timer før det de er vandt med, er de svært så "trøtte", de som har soveplass under steiner og pumpa kommer vanligvis ikke frem får ei god stund senere.

Jeg har ikke sett at det er noen av fiskene som svømmer hele natten.

Men jeg husker også å ha hørt at makrell er en fisk som konstant er på vandring, om det er en myte aner jeg ikke.

(Innlegget ble redigert 27.02.09 15:29)

Klobb
KlobbInnlegg: 1178
28.02.09 13:04

Fisker som ikke har svømmeblære, f.eks. makrell og hai (usikker på om det gjelder alle typer hai), er nødt til å holde seg i konstant bevegelse.

Hvorvidt makrellen er sliten eller ikke vet jeg lite om, men den er definitivt i god form.

hestefjes
hestefjesInnlegg: 1298
28.02.09 23:24
Klobb: Hvorvidt makrellen er sliten eller ikke vet jeg lite om, men den er definitivt i god form.

I allefall er den svært så sprek med en 5-6 fot stor lettspinnstang!

enigma_undercover
enigma_undercoverInnlegg: 6741
28.02.09 23:50

Nå er vel hai ikke en fisk..

Eller er den det? (usikker)

(Innlegget ble redigert 28.02.09 23:51)

GKs
GKsInnlegg: 1050
28.02.09 23:53
enigma_undercover: Nå er vel hai ikke en fisk..   Eller er den det? (usikker)

Hvalhaien er verdens største fisk, så tja.

gammel_mann
gammel_mannInnlegg: 9977
01.03.09 10:13

Paedocypris er minst, og den kan sove dersom vannet blir borte.

varjen
varjenInnlegg: 15092
01.03.09 22:39

Alle som har fisket vet at man kan slite ut en fisk. Men noen er som du sier skapt for å svømme rundt døgnet rundt, som makrell feks. Men de svømmer vel sjelden så fort de kan.

Hvordan det er med sovingen hos makrellen vet jeg ikke. Sover de mens de svømmer? Hvaler sover jo med en hjernehalvdel om gangen slik at de ikke skal drukne i søvne.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg