Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sjømonstre i fortiden

NYTT TEMA
Varulv2478
Varulv2478Innlegg: 12751
24.12.10 12:36

Sjømonstre er fremdeles meget fascinerende, men det er en voksende liste over rovdyr av betydelig størrelse som hadde eksistert etter hvert som tiden gikk idet man fant fossiler etter ukjente arter.

En fortidshval, en slektning av dagens spermhvalen i dag, var funnet i november 2008 i Pisco-Ica ørkenen, Peru der man hadde funnet rester etter et kranium med enorme kjever som hadde de største tenner som noensinne er funnet i dyrverdenen: Leviathan melvillai (senere omdøpt til Livyatan melvillei). Basert på kraniumet som er tre meter langt, tror man at morderhvalen var omkring 17 meter langt på sitt største og hadde dessuten svære tenner både i underkjeven og overkjeven. Spermhvalen i dag bare hadde tenner på underkjeven.

Dessuten er størrelsen på tenner de største man kjent til, med en lengde på hele 36 centimeter eller mer enn hva man fant hos morderhvalens rival: Megalodon, en kjempehai som eksistert for 25 til 1,5 millioner år siden. Leviathan melvillai-hvalen eksistert for 12 millioner år siden og kan ha vært datidens skrekkhval som hadde det samme forholdet til megalodonen som mellom spekkhuggeren og hvithaien i dag. Dessuten er det mulig at begge rovdyr jaktet på de samme byttedyr som mindre bardehvaler som var meget vanlig i verdenshavene. Leviathan melvillai-hvalen kunne betraktes som en "tungvekter" med sin størrelse og kraft i sammenligning med megalodonen som åpenbart var en "lettvekter" med større bevegelsesevne og kjapphet. Den største megalodonen kan være mellom 15 og 20 meter langt, som hadde skarpe tenner mens morderhvalen hadde et fryktinngytende bitt.

Disse to rovdyrer måtte ha vært intense konkurrenter om herredømmet i verdens hav ettersom begge måtte ha gått etter det samme byttedyret. Det vil ikke ha vært lite imponerende å forestille seg begge sloss med hverandre på liv og død!

Det har vært sjømonstre i hundretall millioner av år i verdens hav, og fremdeles er ikke samtidige arter som hadde eksistert, kjent for ettertiden som funnet i Peru var et bevis på.

Agay_Prispu
Agay_PrispuInnlegg: 5165
25.12.10 08:12

Dette er dog ikke i samme suverene klasse som samtidens kvinnelige pubmonstre, delvis fiksjonelt framstilt av en viss Frode

Varulv2478
16.12.13 02:18

Illustrert Vitenskap nr. 17/2013 som dessverre er ikke lenge tilgjengelig, har en interessant artikkel om sjømonstre der man omtaler en rekke havmonstre som hadde dominerte havene i over 500 millioner år helt siden kjempereken Anomalocaris, et slags svømmende leddyr som er mellom en halv meter og en og en halv meter lang - gigantisk ettersom de fleste dyrene den gang var sjeldent mer enn ti til tjue centimeter lang. Det aller største havmonstret er riktignok "yndlingen" Megalodon - en hai på mellom 15 og 20 meter lengde.

Men det som opptok meg mest på artikkelen var en hai eller en bruskfisk i slekt med nåtidens havmus, helicoprion som en imponerende tannspiral som minner om en sirkelsag med kraftige og skarpe tenner. Denne bruskfisken som også kan kalle en hai, hvis utseende er ukjent med unntak av kjevebiter og tannspiraler, hadde eksistert i mange millioner år fra 280 til 200 millioner før en massedød, og kan ikke være en evolusjonær blindvei. En havmus i dag kalles en mus eller selv en ratfish fordi de er liten og minner om de velkjente gnagerne, vil være mikroskopisk i sammenligning med helicoprionen: Den er opptil 7 meter lang og lik stor som en hvithai.

Det som er nifst med helicoprionen er hvordan tannspiralen var brukt, sannsynlig på blekkspruter og mindre fisk - for når den angriper, blotte den spiralen som sitter fast i underkjeven ved å åpne munnen i vid gap. Når byttet var tatt - lukket den munnen, så spiralen roterte baklengs som en sirkelsag, kuttet byttet opp i småbiter. Akkurat som hvordan en sirkelsag brukes i vår tid. Dessuten skaper bevegelsen en sugeeffekt så byttet raskere inn i svelget. En hvithai vil bite mens en helicoprion aktuelt vil sage når man går til angrep!

Oppdagelsen av dette var i begynnelsen av dette året 2013 da det var gjennomført CT-skanning på identifiserte fossiler man visste hang med tannspiralen - og da vist det seg at helicoprionen ikke er en vanlig hai, en elasmobranchii som nemlig har løse kjever som kan vide seg ut ganske enkelt fordi disse er ikke festet til kraniet - men en holocephali som på godt norsk betyr helhoder ettersom kjevene er festet til kraniet eller en del av kraniet. Disse slektningene av haiene er meget dårlig studert selv i dag ettersom de fleste overlevende eksempler i ordenen chimaeriformes er bunnfisk på svært dyp hav.

Men helhodene viser seg å romme en lang rekke overraskelser, for det er i denne underklassen av bruskfiskene man finner de meste bisarre fisker i naturhistorien, det var opprinnelige ni ordener - de fleste dør ut. Helicoprionen er fra ordenen eugeneodontidae som har også flere oppsiktsvekkende fisk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Helicoprion

http://snl.no/Helicoprion (På norsk)

En artist, Ray Troll, hadde lenge vært meget fascinerende av helicoprionen og viet mye av sitt arbeid som illustratør til denne haien (størrelsen og faktumet om at det var en bruskfisk, gjør det umulig å kalle denne noe annet). Hans hefte Sharkabet i seg selv er verdt et kjøp for barn som voksne. Men han har også en internettadresse som rommet meget mange fantastiske illustrasjoner av denne haien og de mange slektninger.

http://www.trollart.com/trollart_toplinks/galleries/helicoprion/index.html

Det må bemerkes at man vet ikke om helicoprionen har felles trekk med elasmobranchii-fisk deriblant gjetteåpninger, men det var helt klart en dynamisk rovfisk.

Silvestris
SilvestrisInnlegg: 481
16.12.13 02:36

Interessant!

Som regel forventes det at forhistoriske skapninger er betydelig større enn nåtidens slektninger. I så måte er ikke denne morderhvalens størrelse imponerende, da dagens spermhval kan bli omtrent like stor. Da er megalodon av et helt annet kaliber enn hvithai. I dag er forholdet mellom spekkhogger og hvithai rått parti i favør spekkhoggeren, om men tenker maksstørrrelse og tyngde. Dessuten er spekkhoggere sosiale rovdyr som jakter og nedkjemper fiender i flokk. Vil tro at duellen mellom denne forhistoriske spermhval-slektningen og Megalodon var langt mindre forutsigbar, pga jevnhet i størrelse og diverse svakheter og fordeler hos begge.

(Innlegget ble redigert 16.12.13 02:37)

shaukat23B
shaukat23BInnlegg: 6573
16.12.13 06:03

Da vet vi hva Varulv2478 gjør på julaften. Like greit det. Må være årets tørreste dag med flest kunstige smil når alle åpner gavene de forventer men likevel blir flaue av å få.

Forresten fikk denne gamle tråden meg til å ville smake hvalkjøtt. Jeg har smakt det før men kan ikke huske hvor og når. Hvor får man tak i det?

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 49899
16.12.13 10:12
Varulv2478: Dessuten er det mulig at begge rovdyr jaktet på de samme byttedyr som mindre bardehvaler som var meget vanlig i verdenshavene

.

(Innlegget ble redigert 16.12.13 10:13)

shaukat23B
16.12.13 10:14

Får man tak i hvalkjøtt noen steder? Jeg spiser ikke svin på julaften og er drittlei standardmaten som ikke er svin.

BlackEagle
16.12.13 10:17
shaukat23B: Forresten fikk denne gamle tråden meg til å ville smake hvalkjøtt. Jeg har smakt det før men kan ikke huske hvor og når. Hvor får man tak i det?

På butikken.

Mvh

BE

intelligent food for intelligent people

BlackEagle
16.12.13 10:20
shaukat23B: Får man tak i hvalkjøtt noen steder?

Spør på butikken. Har de ikke, kan de trolig skaffe. Om ikke, prøv en annen butikk. Det er ei stund sia jeg sjekka sjøl sist, men da hadde både Coop Mega og Ica hvalkjøtt i frysedisken.

Mvh

BE

P. S. Forhør deg med noen om tilberedning - det kan smake tran.

Artaxerxes
ArtaxerxesInnlegg: 69190
16.12.13 10:27
Varulv2478: Det aller største havmonstret er riktignok "yndlingen" Megalodon - en hai på mellom 15 og 20 meter lengde.

Hainosaurus var vel sammenlignbar i størrelse? Kanskje også noen andre av Mosasaurene?

shaukat23B
16.12.13 10:36
BlackEagle: intelligent food for intelligent people

Hø? Er du sånn Noah-tulling som mener at alle skal spise gress?

BlackEagle
16.12.13 15:18
shaukat23B: Hø? Er du sånn Noah-tulling som mener at alle skal spise gress?

*glise*

Nei da, jeg spiser nesten hva som helst - unntatt blåskjell. Men uten dau gris kom jeg til å bli tynnere enn jeg allerede er!

Mvh

BE

grisen tar prisen - spekeflesk, kottiser, stekt flesk, stekt spekeflesk, sylte, nakkiser, mer kottiser, indrefilet, hamburgerrygg, ribbe, kjøttkaker, enda mer kottiser (så lenge jeg får steike dem sjøl) - og ikke minst morr (nei, morr har ingenting med innmat å gjøre her oppe) - og øra får bikkja

shaukat23B
16.12.13 15:24

Egentlig har jeg ikke noen motforestilling for å spise villsvin eller gris ,men jeg synes det smaker ugg. Får assosiasjoner til å ete sin egen arm eller gnage på damas skinker

BlackEagle
16.12.13 15:29
shaukat23B: Får assosiasjoner til å ete sin egen arm

Har du sett Frode Rasmussens framføring av to monologer av Dario Fo?

"Jeg er så sulten at jeg kunne spise meg selv! Jeg kunne spise armene - mums-mums-mums - jeg kunne spise rompa - mums-mums-mums - jeg kunne spise munnen! Mums-mummmmm....neeei... jeg kunne ikke spise munnen, for da kunne jeg ikke spise!"

Mef forbehold om riktig sitat, og i tilfelle ikke - en unnskyldning både til hr. Rasmussen og hr. Fo!

Mvh

BE

Varulv2478
17.12.13 00:00
Artaxerxes: Hainosaurus var vel sammenlignbar i størrelse? Kanskje også noen andre av

Megalodonen i sammenligning er massiv - en vanlig misforståelse er at denne giganthaien kan sammenlignes med en hvithai, når den egentlig tilhøre en utryddet familie, otodontidae ut av ordenen lamniformes ifølge de fleste analytikerne. Uenigheten er likevel så stor om den var en carcharodon - samme familie som hvithai - eller en otodontidae at de fleste foretrekker latinnavnet Carcharocles Megalodon. Denne haien var større enn hvithai i spørsmål om volum og omfang, litt "tykkere" og mer kraftigere i oppbygning. Ganske lett forstående med tanke på at byttedyret var mellomstore hvaler som dagens finnhval som vi ofte jager på for å lage hvalbiff. På rundt 60 fot eller 18,75 meter kan den være opptil seksti tonn i vekt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Megalodon

Det er også en myte om at megalodonen hadde eksisterte i dinosaurenes tid fordi den levde fra miocen til pliocen i tidsperioden Kenozoikum - mer bestemt den siste fase, neogen fra 23 millioner til nåtid. Megalodonen hadde altså herjet i verdenshavene fra 25 millioner til 3 millioner år siden. De yngste eksempler var for 1,5 million år siden, da hadde hvalene utvandret til isen rundt polene. Dette fulgt til dyrets utryddelse.

Så langt finnes det ikke sammenlignbare rovdyr gjennom hele naturhistorien helt til nå, selv om man nå vet at de største arter av Mosasaur-familien kan oppnå mellom 15 og 20 meter som Hainosaurus. Men en typisk mosasaur i sammenligning med megalodonen var mer lik en buktende ål-liknende havreptil som beveget seg gjennom vannet som en havslange, selv om bare den meget lange halen beveget seg.

Det er også et annet havmonster som sprengte 15 meter-grensen, pattedyret Basilosauris cetoides som kunne oppnå 20 meter og var meget strømlinjet og tynt selv sammenlignet med mosasaurene fra dinosaurenes tidsalder - dette var hvalenes svar på ålefiskene, med meget små lemmer. Dette er et skrekkinnjagende dyr som hadde eksisterte fra 40 til 34 millioner år siden i tidsperioden eocen (66-35 millioner år), lenge før megalodonen dukket opp.

https://en.wikipedia.org/wiki/Basilosaurus

Varulv2478
17.12.13 00:01
BlackEagle: Har du sett Frode Rasmussens framføring av to monologer av Dario Fo?
"Jeg er så sulten at jeg kunne spise meg selv! Jeg kunne spise armene - mums-mums-mums - jeg kunne spise rompa - mums-mums-mums - jeg kunne spise munnen! Mums-mummmmm....neeei... jeg kunne ikke spise munnen, for da kunne jeg ikke spise!"
Mef forbehold om riktig sitat, og i tilfelle ikke - en unnskyldning både til hr. Rasmussen og hr. Fo!
Mvh
BE

Trollaktivitet aksepteres ikke i VGD.

parrotkiller
parrotkillerInnlegg: 1138
17.12.13 00:14
Varulv2478: Megalodonen

Discovery channel akkurat nå

Varulv2478
17.12.13 00:48

Helicoprionen kom fra ordenen Eugeneodontidae, men er medlem av familien agassizodontidae med de typiske sirkelformede tannrekker på underkjeven. Men den har en lik infam slektning i en andre familie, edestidae som har tannrekker på både over - og underkjever, og som med helicoprionen hadde sine tenner i svømmeretningen istedenfor på tvers som med de fleste rovdyr. Til forskjell fra helicoprionen har man ennå ikke funnet en forklaring på plasseringen av de kurvende tannrekker slik at det er en lang rekke konstruksjoner som ofte viser tennene stikkende rett ut av munnen i gommefest.

http://www.trollart.com/trollart_toplinks/galleries/helicoprion/pages/018.htm

Denne merkelige familien var først oppdaget i 1855, og fram til nå er det bare stort sett intakte tannrekker rotfestet i fossiliserte gommer som så ut som disse hadde forlenget seg etter hvert som tennene vokser fram. På noen av underartene av Edestus er tannrekken så bøyet at de minner om helicoprionens tannrullen, men uten en inngående spiral. I året 2013 kan man være et skritt fra å finne det endelige svaret fordi man hadde sluttet med å hakke ut tenner fra fossiliserte materiale. Med CT-skanning og andre teknologiske nyvinninger kan man finne ut hvordan benene og fossilene egentlig satt på det opprinnelige dyret som sett med helicoprionen. Men ennå har man ikke funnet et svar på gåten omkring edestidae haiene. Mange tror ikke på teorien om utstikkende tannrekker utenfor munnåpningen, da det vil skape for sterk vannmotstand og varsler byttedyr i god tid. Muligens var begge tannrekker innbygd som på helicoprionen.

Mens helicoprionen sage i biter sitt byttedyr, kan det være annerledes med edestusen med to sett tannrekker på hver deres kjeve og med bøyet form klippe i stykker et uheldig dyr. Jeg tror kjevene lukket seg sammen som på helicoprionen når tennene trekkes baklengs inn i gapet, istedenfor å bare "klippe" utenfor munnområdet på haien.

http://dustdevil.deviantart.com/art/Edestus-259455523

http://animalesprehistoria.blogspot.no/2013/10/edestus-giganteus.html

Hele ordenen eugeneodontidae vises her:

http://www.trollart.com/trollart_toplinks/galleries/helicoprion/pages/016.html

http://www.trollart.com/trollart_toplinks/galleries/helicoprion/pages/017.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Edestidae

Edestus giganteus som eksisterte for 300 millioner år siden kan være opptil mellom6 og 7 meter lang som nådagens hvithai.

BlackEagle
17.12.13 01:07
Varulv2478: Trollaktivitet aksepteres ikke i VGD.

Trolling og digresjoner er IKKE det samme.

Prøv en gang til.

Mvh

BE

BlackEagle
17.12.13 01:10
Varulv2478: http://www.trollart.com/trollart_toplinks/galleries/helicoprion/pages/018.htm

Dette derimot, kan kalles trolling - det framgår jo også klart av URL-en.

...og i særdeleshet når linken ikke engang virker...

Mvh

BE

Varulv2478
17.12.13 01:19

Edestidae familien var ikke et kortvarig eksperiment ettersom den hadde eksisterte fra for 325 millioner til for 250 millioner år siden under noe som kalles bruskfiskenes gyldne tidsalder. I forveien hadde de såkalte panserfiskene under latinnavnet placoderm det fullstendige herredømmet over verdenshavene fram til for 360 millioner år siden. Etter massedøden - Hangeberg-hendelsen som den andre av to massedødshendelser som avsluttet æren Devon, skulle bruskfiskene utfylle tomrommet i æren Karbon.

http://en.wikipedia.org/wiki/Late_Devonian_extinction

Det var i karbon-æren (359,25 millioner til 299 millioner år) helhodene av slekten holocephalaner hadde sin størst utbredelse, og hadde endog overlevd en massedødshendelse for 318 millioner år siden da flere arter av bløtdyr forsvant. Men den seneste masseutryddelsen for 251,4 millioner år siden var et mye hardere slag, da forsvant opptil 90 % av alle sjødyr under den verste dokumenterte massedød i naturhistorien, Perm-Trias utryddingen som på norsk kalles Den store døden.

http://nn.wikipedia.org/wiki/Perm-trias-utryddinga

Helhodene kunne ha fortsette med å eksistere helt til nå om det ikke var Den store døden som er ansett for å være den verste massedød i den jordiske naturhistorien, overgikk utryddelsen av dinosaurene for 65 millioner år siden. Helicoprionen og Edestus giganteus var ikke kortvarige eksperimenter, spesielt ikke i en tid da raske benfisk begynte å dukke opp i store mengder. (noe som muligens leder til de langsomme panserfiskenes massedød)

Helicoprionen av uforklarende grunner overlevd Den store døden og vedvarte inn i æren Trias opptil for 225 millioner år siden.

(Innlegget ble redigert 17.12.13 01:24)

Varulv2478
17.12.13 01:28

http://www.trollart.com/trollart_toplinks/galleries/helicoprion/pages/018.html

En Edestus mirus Head. Man kan komme videre i galleriet ved å trykke på bildet eller hoppe ut til galleriet.

BlackEagle
17.12.13 12:08
Varulv2478: http://www.trollart.com/trollart_toplinks/galleries/helicoprion/pages/018.html En Edestus mirus Head. Man kan komme videre i galleriet ved å trykke på bildet eller hoppe ut til galleriet.

Undertekst til ett av bildene:

"Hwo the Whorl Grows, 2012"

Hva betyr "Hwo"? Eller er det bare et feiltrykk for "How"?

Mvh

BE

som snakker bare innabygds

(Innlegget ble redigert 17.12.13 12:16)

Artaxerxes
ArtaxerxesInnlegg: 69190
17.12.13 14:02
Varulv2478: Det er også et annet havmonster som sprengte 15 meter-grensen,

Man har jo også ichthyosaurer som Shastasaurus, som levde for mer enn 200 millioner år siden, i sen Trias, og kan ha blitt over 20 meter lange, og også Shonisaurus ble digre.

Den krokodilleaktige Sarcosuchus, som levde for rundt 112 millioner år siden, kunne bli 12 meter lang, og veie over 8 tonn. Purussaurus, som levde for bare 8 millioner år siden, kunne bli omtrent like diger.

De største plesiosaurene og pliosaurene, som Kronosaurus og Thalassomedon, kunne kanskje også bli 15-17 meter lange. Mauisaurus kunne kanskje bli 20 meter lang.

Ingen av disse kom nok likevel i nærheten av Megalodons masse; de største pliosaurene kan vel ha veid over 40 tonn, mens de aller største Megalodon, hvis de ble over 20 meter lange, kan ha passert 100. Så digre ble de nok imidlertid bare sjelden.

Vår egen tids spermhval er jo dog også blant gigantene, de kan muligens bli opptil 25 meter lange, med en vekt på over 60 tonn. Den ekstensive jakten på 1800-tallet har dog medført at det ikke har blitt sett slike giganter siden, men nå som de er fredet kan vi jo håpe på å få se noe slikt igjen.

En sjøskorpion på 2,5 meter, som Jaekelopterus, ville vel heller ikke vært trivelig å treffe på...

Varulv2478
17.12.13 18:43
Artaxerxes: En sjøskorpion på 2,5 meter, som Jaekelopterus, ville vel heller ikke vært trivelig å treffe på...

Sjøskorpionene var sin tids fremste rovdyr som blant annet kan være de første som klarte å krabbe på landjorda, som var et fryktsomt dyr å støtte på i grunne farvann fra Ordovicium til Perm, en meget lang tidsperiode på 220 millioner år fra 460 mill. til 248 mill. og var svært utbredt over hele verden. En evolusjonssuksess med andre ord, selv om man måtte kutte opp sitt byttedyr for å livnære seg med sine klør eller pigger, ettersom egne munn ikke kunne gape over som med andre rovdyr som nåtidens hai. De er dessuten mer i slekt med edderkopper enn skorpioner, og et tidlig funn av en prehistorisk edderkopp av uante størrelse vist seg å være en faktisk sjøskorpion. De var helt sikkert lik superb som dagens edderkopp som rovdyr. Helt klart noe svært utrivelig å komme ut for.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eurypterid

Sjøskorpionene som også kalles eurypteridene etter latinnavnet, er meget fascinerende dyr som blant annet var i stand til å svømme på nesten samme måte som et menneske, ettersom det siste paret lemmer fikk padleliknende ender så man kan skyve fra seg vannet - med "armslag" som et svømmende menneske. Dette kan sees i wikipedia-artikkelen om selve erkesjøskorpionen, Eurypterus.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eurypterus

Den største eurypterusen kan være opptil 1,3 meter lang - og har vært subjekt for mange vitenskapelige undersøkelser av folk fra Norge ettersom man har mange funn av sjøskorpioner her i Norge, noen av disse var stor. Verdens fineste fossile sjøskorpion man vet om (2009), er funnet av Mixopterus kiaeri på Rudstangen ved Tyrifjorden i 1910, den var 75 cm lang og var usedvanlig detaljert.

http://www.nhm.uio.no/fakta/geologi/fossiler/faktablader/blad18.htm

Den største sjøskorpionen hittil funnet i Norge er trolig Erettopterus fra Gjettum, Bærum som var 1,2 meter lang, basert på fragmenter og et svømmebein.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mixopterus

Varulv2478
17.12.13 19:07
Artaxerxes: Man har jo også ichthyosaurer som Shastasaurus, som levde for mer enn 200 millioner år siden, i sen Trias, og kan ha blitt over 20 meter lange, og også Shonisaurus ble digre.

Shastasaurusene i likhet med spermhvalene later til å ha spesialisert seg for bestemte byttedyr som store skallsløse blekkspruter som er en eneste stor gåte fra prehistorisk tid, og kan sies å være havreptilenes svar på nåtidens spermhvalen.

Vi vet bedre om blekksprutene som hadde skall, og minst et av disse var i sannhet et havmonster; Parapuzoisa seppenradensis med en sirkelskall som hadde en diameter på opptil 3,5 meter i diameter - selv en megalodon ville ha vansker med å gape helt over på et slikt dyr som hadde en vekt på 1,455 tonn. Den eksisterte i sen kritt (100 til 65,5 millioner), men dør ut før dinosaurene.

https://en.wikipedia.org/wiki/Parapuzosia_seppenradensis

http://avancna.deviantart.com/art/Pachydiscus-seppenradensis-43895254

Denne ammonitten fikk tak på en krokodilleliknende reptil som måltid.

Den største endoceriden, dvs. en blekksprut med avlang og smalere skall som sluttet i en spiss, skal være opptil 11 meter lang, som levde for 470 til 460 millioner år siden - Cameroceras.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cameroceras

Jack_Daniels
Jack_DanielsInnlegg: 28060
17.12.13 19:09

Den siste der er jo en eneste stor reke. Tro hva den smakte.

Varulv2478
17.12.13 19:27

Ser ut som shastasaurusene sloss på samme måte som spermhvalene også, for det var gjort interessante observasjoner på benrester som nedstammer fra ichthyosaurene i familien Shonisaurus i Nevada, da man fant merker etter sugeknopper fra blekkspruter som vant tvekampene. Blekkspruter som muligens var ikke mindre enn disse spermhvalene jager på.

https://en.wikipedia.org/wiki/Triassic_kraken

Ettersom man er opptatt av størrelse, er wikipedia-artikkelen av interesse:

https://en.wikipedia.org/wiki/Largest_prehistoric_organisms

Det står der at helicoprionen skulle være ti meter lang, noe som gjør denne eiendommelige haien til det største rovdyret i verdenshavene den gang.

En ekte skorpion, Brontoscorpio anglicus fra samme orden som de velkjente skorpioner skal være opptil 90 cm langt og var et havdyr i Silur-æren 443 mill. til 419 mill. år.

https://en.wikipedia.org/wiki/Brontoscorpio

shaukat23B
17.12.13 23:36
Jack_Daniels: Tro hva den smakte.

Samme som leddyr smaker ellers vil jeg tro. Som cirka hummer ,reke, krabbe...Litt sur pussy, litt nøytralt, litt gelly.

BlackEagle
18.12.13 18:02
shaukat23B: How the whore grows

Who the fuck is the whore?

Mvh

BE

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg