Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er B-mennesker mer kreative?

NYTT TEMA
Wreck
WreckInnlegg: 6151
04.04.12 16:47

Jeg leste en artikkel for mange år siden, der artikkelen hevdet at forskning viser at B-mennesker er langt i fra late. Tvert i mot, de er gjennomsnittlig mer kreative enn A-menneskene.

Så derfor lurer jeg på om det finnes forskning som bekrefter/avkrefter dette? Jeg vil tro at B-mennesker har større kreativitet på andre tidspunkter enn A-menneskene, og vice verca.  

Pip_6
Pip_6Innlegg: 18509
04.04.12 20:21
Wreck: Så derfor lurer jeg på om det finnes forskning som bekrefter/avkrefter dette? Jeg vil tro at B-mennesker har større kreativitet på andre tidspunkter enn A-menneskene, og vice verca.

Spørs om du finner særlig positiv omtale av B-mennesker, da det er så inne i granskauen viktig at flest mulig er A-mennesker.

(For å ivereta 07-15 arb.- tiden, barnehage og skole -rutiner.. OSV.)

Wreck
04.04.12 20:27
Pip_6: viktig at flest mulig er A-mennesker.
(For å ivereta 07-15 arb.- tiden, barnehage og skole -rutiner.. OSV.)

Jeg er vel kanskje verdens trøtteste person om morgenen, men likevel er jeg oppe klokken 05.30 fordi jeg må. I helgene sover jeg jo til 11.

Pip_6
04.04.12 20:35
Wreck: Jeg er vel kanskje verdens trøtteste person om morgenen, men likevel er jeg oppe klokken 05.30 fordi jeg må. I helgene sover jeg jo til 11.

Godt å høre du 'drar deg til 11 tiden'..

-Fortsett med det så lenge du kan, og gi faen i folk som på død og liv vil presse sine rutiner ned over hode ditt, som 'noe bedre'..

Be de PISS OFF!! ;o)

Wreck
04.04.12 20:45
Pip_6: Godt å høre du 'drar deg til 11 tiden'..
-Fortsett med det så lenge du kan, og gi faen i folk som på død og liv vil presse sine rutiner ned over hode ditt, som 'noe bedre'..
Be de PISS OFF!! ;o)

Jeg kan være A-menneske når jeg må, med andre ord. Men kroppen skriker ''hold deg for helvete her i senga''. Skal jeg noe jeg gleder meg til så spretter jeg opp som ingenting. Er det jobb eller andre folk som mener jeg burde stå opp for å gjøre noe (kjedelig) for de så blir jeg mannevond. :-)

Lite er så viktig som å få nok søvn, og jeg er overbevist om at A-mennesker lider av hjerteinfarkt oftere enn oss B-mennesker :-) 

Pip_6
04.04.12 20:48
Wreck: og jeg er overbevist om at A-mennesker lider av hjerteinfarkt oftere enn oss B-mennesker :-)

Joda.. Folk som legger (svært) mye i det å være a-menneske, kan nok lett gå glipp av 'endel andre verdier' ;o)

kungfuz
kungfuzInnlegg: 3256
04.04.12 21:11
Pip_6: Joda.. Folk som legger (svært) mye i det å være a-menneske, kan nok lett gå glipp av 'endel andre verdier' ;o)

Ja, vi B-er har det skøy.
Tenk på A- menneskene som sliter seg ut tidlig på morgenen, og når kvelden kommer og de skal på manne eller damejakt farer de rund på pubben som raketter for ikke å sovne.
Vi derimot, har hele natten for oss. Så vi bare venter til de har sovnet og så har vi alle godsakene for oss selv.
He he. 

Wreck
04.04.12 21:13
kungfuz: Vi derimot, har hele natten for oss. Så vi bare venter til de har sovnet og så har vi alle godsakene for oss selv.

Vil arrestere deg noe her. Hehe. Det er jo en kjent sak at det ikke akkurat er de peneste som er igjen når sjappa stenger. ;-)

Zayz
ZayzInnlegg: 88
04.04.12 21:16
kungfuz: Tenk på A- menneskene som sliter seg ut tidlig på morgenen, og når kvelden kommer og de skal på manne eller damejakt farer de rund på pubben som raketter for ikke å sovne.
Vi derimot, har hel

Du mener vi ikke sover ut lørdags morgen?

Pip_6
04.04.12 21:20
Wreck: Det er jo en kjent sak at det ikke akkurat er de peneste som er igjen når sjappa stenger. ;-)

Heiheihei..

Alle fine damer har ei veninne, som skal hjem-hjem-hejm.. - Sitat ukjent ;o)

kungfuz
04.04.12 22:11
Wreck: Vil arrestere deg noe her. Hehe. Det er jo en kjent sak at det ikke akkurat er de peneste som er igjen når sjappa stenger. ;-)

Det er et gammelt ordtak ( i hvertfall noen sekunder gammelt),
at man skal ikke skue hunden på åreknutene.
Eller noe... 

kungfuz
04.04.12 22:17
Zayz: Du mener vi ikke sover ut lørdags morgen?

Lørdags morgen eksisterer ikke.
Det er en illusjon.

Bare prøv å vokne da så merker du det fort. 

Zayz
ZayzInnlegg: 88
04.04.12 22:20
kungfuz: Bare prøv å vokne da så merker du det fort.

Vokner kun til vorspielet 

parrotkiller
parrotkillerInnlegg: 1138
05.04.12 03:55
Wreck: Jeg kan være A-menneske når jeg må, med andre ord. Men kroppen skriker ''hold deg for helvete her i senga''. Skal jeg noe jeg gleder meg til så spretter jeg opp som ingenting. Er det jobb eller andre folk som mener jeg burde stå opp for å gjøre noe (kjedelig) for de så blir jeg mannevond. :-)
Lite er så viktig som å få nok søvn, og jeg er overbevist om at A-mennesker lider av hjerteinfarkt oftere enn oss B-mennesker :-)

Er i utgangspunktet helt enig med deg. Folk burde få holde seg til sin egen døgnrytme. Problemet er jo hvis du jobber i et eller annet slags skift-regime, eller hvis det er faste åpningstider.

Jeg er selv et utpreget B-menneske, og har i tillegg hatt skikkelig flaks med yrkesvalg/arbeidsgiver, så jeg kan stort sett følge min egen rytme. Likevel (eller kanskje nettopp derfor) så ser jeg at det fort kan føre til problemer hvis alle får kjøre sitt eget løp når det gjelder arbeidstider. 

parrotkiller
parrotkillerInnlegg: 1138
05.04.12 03:56
Wreck: Jeg leste en artikkel for mange år siden, der artikkelen hevdet at forskning viser at B-mennesker er langt i fra late. Tvert i mot, de er gjennomsnittlig mer kreative enn A-menneskene.
Så derfor lurer jeg på om det finnes forskning som bekrefter/avkrefter dette? Jeg vil tro at B-mennesker har større kreativitet på andre tidspunkter enn A-menneskene, og vice verca.

Jeg noterer meg dessuten at det stort sett er B-mennesker som har sterke meninger om dette temaet. Enten er det fordi samfunnet er tilpasset A-menneskene, slik at de har lite å klage over, eller å er det rett og slett fordi vi B-mennesker er mer reflekterte :P

LibertariansDemocracia
LibertariansDemocraciaInnlegg: 683
08.04.12 15:55
Wreck: Jeg leste en artikkel for mange år siden, der artikkelen hevdet at forskning viser at B-mennesker er langt i fra late. Tvert i mot, de er gjennomsnittlig mer kreative enn A-menneskene. Så derfor lurer jeg på om det finnes forskning som bekrefter/avkrefter dette? Jeg vil tro at B-mennesker har større kreativitet på andre tidspunkter enn A-menneskene, og vice verca

Dette har nok å gjøre med at i samfunnets religiøse og så industrialiserende utvikling, måtte statsmakten, religiøse ledere og de store selskapene få folket opptatt med noe repetitivt, noe som gjorde dem til rutinedyr.

Dette for å få folket til å bli produksjonsorienterte ekstremt nok, som igjen er kraften bak sentralkrefters overlevelse på toppen. Klokkesamfunnet er maktmiljøenes enkleste redskap for å bevare makten.

Alle som er erfarne jegere, vet at byttedyr med faste rutiner er de desidert letteste å finne og felle, da atferden deres er svært forutsigbar og manipulerbar. 

Går vi lenger tilbake i tid, var mennesket selvflg evolvert med å stå opp med solen og legge seg da den gikk ned.

Grunnen til at menn ble kreative før kvinnene, var at menn måtte jakte. Kvinner var samlere og barnepassere i nomadeteltene og ble mer detalj-og sosialorienterte.

I moderne tid har både kvinner og menn blitt kreative, men på ofte litt ulike måter.

Dagens b-mennesker ble i hovedsak utviklet som det fordi elektrisk lyspåvirkning på kvelden gjør oss forvirrede døgnrytmemessig. 

Det beste er selvsagt dagmennesker men med høy kreativitet. Da må fabrikk-og underholdningssamfunnet bort (avskaffelse av rutiner og vaner), men det er jo en prosess som knepent har startet.

Stialex
StialexInnlegg: 21537
08.04.12 17:03
LibertariansDemocracia: Dette har nok å gjøre med at i samfunnets religiøse og så industrialiserende utvikling, måtte statsmakten, religiøse ledere og de store selskapene få folket opptatt med noe repetitivt, noe som gjorde dem til rutinedyr.
Dette for å få folket til å bli produksjonsorienterte ekstremt nok, som igjen er kraften bak sentralkrefters overlevelse på toppen. Klokkesamfunnet er maktmiljøenes enkleste redskap for å bevare makten.
Alle som er erfarne jegere, vet at byttedyr med faste rutiner er de desidert letteste å finne og felle, da atferden deres er svært forutsigbar og manipulerbar.
Går vi lenger tilbake i tid, var mennesket selvflg evolvert med å stå opp med solen og legge seg da den gikk ned.
Grunnen til at menn ble kreative før kvinnene, var at menn måtte jakte. Kvinner var samlere og barnepassere i nomadeteltene og ble mer detalj-og sosialorienterte.
I moderne tid har både kvinner og menn blitt kreative, men på ofte litt ulike måter.
Dagens b-mennesker ble i hovedsak utviklet som det fordi elektrisk lyspåvirkning på kvelden gjør oss forvirrede døgnrytmemessig.
Det beste er selvsagt dagmennesker men med høy kreativitet. Da må fabrikk-og underholdningssamfunnet bort (avskaffelse av rutiner og vaner), men det er jo en prosess som knepent har startet.

Et godt resonnement.

kungfuz
08.04.12 20:01

Jeg ville ha formulert det litt anderledes.
Og dette er kjent fra urgammel tid.
Om man erkjenner at vi er flokkdyr, vil man forstå årsaken til at vi samlere oss om keisere, konger og desslike.
Man skulle jo tro at hver enkel var så oppegående at man skulle ta sine valg til beste for seg selv og andre.

Men slik fungerer det ikke.

Det er på denne viten at man laget religioner og pekte ut forskjellige personer som ville komme til å bringe det videre.
Man oppnådde tre ting med dette.
Man fikk samlet alle gudene under en paraply.
Man fikk tilfredstilt  mange menneskers søken etter trygghet.
Og man kunne gjennom dette videreføre (i skjul) naturvitenskapelig opplysninger til fremtiden.

Og ser man da hvor intenst samme skriftsteder blir gjentatt og gjentatt, gjerne livet ut, kan det fremstå som et ønske om rutine. (gullklokke etter 30 år.)

Dette rutine ønsket er folkets eget ønske da det gir en følelse av trygghet.
Dette ønsket kommer "nedenfra" men blir brukt "ovenfra".
Og det kan selvfølgelig brukes begge veier.

Men det spørs likevel om ikke der ligger noe forskjell i A og B ad naturlig vei, og da tenker jeg også på variasjoner av årstider.
Men også i forholdet til at så lenge noen passer på, kan jeg sove trygt.  Forskjellen på inplusivitet og refleksjonsevne.
Er det likelig fordelt?
Uansett. For min del, om vinteren, hadde det passet utmerket med å begynne arbeid kl.10.00.
Men om sommeren er det omvendt.

LibertariansDemocracia
LibertariansDemocraciaInnlegg: 683
11.04.12 03:17

I desember og januar burde vi bo et annet sted. Under solen

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg