Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gruver på havbunnen

NYTT TEMA
jeangabin
jeangabinInnlegg: 24143
26.06.12 21:09

http://teknologinyheter.com/

Det finnes i dag flere selskaper som utvinner mineraler fra havbunnen, og jeg skriver litt om dette på bloggen min i dag. Er dette noe for statoil? Vet vi noe om hvilke metaller som finnes på den norskme kontinentalsokkelen? Bør Norge bygge en bebodd base på havbunnen slik som Brasil planlegger?

Abernaber
AbernaberInnlegg: 11580
26.06.12 21:13

Ettersom Norge er ganske så rikt på sånt på land, vil jeg tro det er langt rimeligere å hente ut det som fins tilgjengleig her først. Kun 14% av fastlandsnorge er kartlagt så langt.

jeangabin
26.06.12 21:19
Abernaber: Ettersom Norge er ganske så rikt på sånt på land, vil jeg tro det er langt rimeligere å hente ut det som fins tilgjengleig her først. Kun 14% av fastlandsnorge er kartlagt så langt.

Ja, det har du nok rett i, skjønt det er mye lettere å flytte tungt maskineri på havet. Det spørs vel litt hva slags metaller som eventuelt finnes der nede. Utenfor namibia tråler de havbunnen etter diamanter. 

Jeg har alltid vært fascinert av muligheten for en bebodd base på havbunnen. 

(Innlegget ble redigert 26.06.12 21:20)

Abernaber
26.06.12 22:21

Rent praktisk er det en uhyre spennende ide, og kan helt sikkert brukes som forskningsbase når det kommer til det å oppdage mer av verden under vann som faktisk er veldig ukjent for oss. 

Kostnadene er vel ikke så store når en ser hvor mye penger en hiver rundt seg i all mulige andre påfunn her til lands.

jeangabin
26.06.12 22:26
Abernaber: Rent praktisk er det en uhyre spennende ide, og kan helt sikkert brukes som forskningsbase når det kommer til det å oppdage mer av verden under vann som faktisk er veldig ukjent for oss.  Kostnadene er vel ikke så store når en ser hvor mye penger en hiver rundt seg i all mulige andre påfunn her til lands.

Norge er jo spesialister på alt som har med hav å gjøre. Om Brasil klarer å bygge en base på havbunnen, så klarer Norge det også. 

Jeg vet derimot ikke riktig hva vi skal bruke basen til? Det må man tenke grundig gjennom. 

Når det gjelder konstruksjonen så er det jo bare å bygge den på overflaten og så senke den dit man vil ha den. 

Abernaber
26.06.12 22:28

Forskning på dyrelivet der nede, kanskje dra turister dit?

Alt må jo ikke nødvendigvis skape penger, det hadde vært et monument over norsk ingeniørkunst..

jeangabin
26.06.12 22:32
Abernaber: Alt må jo ikke nødvendigvis skape penger, det hadde vært et monument over norsk ingeniørkunst..

Slik tror jeg ikke man tenker i Norge. Det er bare land som USA, Kina og Russland som tenker på eventyraspektet. Det er de som vil reise til yttergrensene og oppdage nye ting. 

I Norge blir det øyeblikkelig stilt spørsmål om ikke dette er sløseri, og man heller burde bygge barnehager eller sykehjem. 

Norske politikere har ingen visjoner eller drømmer, og det norske folket har kanskje enda mindre. 

Jeg har forbannet meg over dette tidligere 

http://teknologinyheter.com/2010/09/15/norsk-science-fiction-en-saga-blott/

Abernaber
26.06.12 22:35
jeangabin: I Norge blir det øyeblikkelig stilt spørsmål om ikke dette er sløseri, og man heller burde bygge barnehager eller sykehjem.  Norske politikere har ingen visjoner eller drømmer, og det norske folket har kanskje enda mindre.

Når en vrir litt å ser hva landet har brukt milliarder av kroner på, som for eksempel nesten 6 milliarder på en opera(som i tillegg må subsidieres med flere tusen fro hver billett), synes jeg dette er et meget fint prosjekt:)

jeangabin
26.06.12 22:40
Abernaber: Når en vrir litt å ser hva landet har brukt milliarder av kroner på, som for eksempel nesten 6 milliarder på en opera(som i tillegg må subsidieres med flere tusen fro hver billett), synes jeg dette er et meget fint prosjekt:)

Ja, det er ihvertfall like interessant som operaen. 6 milliarder burde gi oss en fin base der nede. Mange ville være stoltere av basen enn av operaen. 

Opera er jo noe snobberi som vi har importert fra italia. Vi må ha det for å late som om vi er en kulturnasjon. Ingen skjønner jo noe av hva de synger i operaen.

Saltosprekkens_Draum
Saltosprekkens_DraumInnlegg: 4630
04.07.12 16:42
jeangabin: Ingen skjønner jo noe av hva de synger i operaen.

Kvinnelig operasang kan sidestilles med tortur. Når det gjelder mannlige kan det være fint ,men i dag finnes det kun en god operasanger igjen i live og han begynner å bli gammel. Den beste noensinne er dau.

Saltosprekkens_Draum
04.07.12 16:45
jeangabin: Norske politikere har ingen visjoner eller drømmer, og det norske folket har kanskje enda mindre

Spør du meg har politikere generelt altfor store visjoner. Det er derfor de ikke har greie på økonomi og samfunnsstruktur.

Saltosprekkens_Draum
10.07.12 02:06
Abernaber: Kostnadene er vel ikke så store når en ser hvor mye penger en hiver rundt seg i all mulige andre påfunn her til lands.

Problemet med denne litt "vanlige" antakelsen er at kostnader ikke er stabile. Generelt fungerer samfunnets monetære modell slik at kostnader kontinuerlig øker på det meste.

Dette er en klassisk undervurdering i måten sosialister og høyresiden tenker på. Derfor får vi ustabile økonomier og finansbobler og halvkonkurse samfunn av ulike typer i ulike deler av verden, som ganske hyppige eksempler.

Derfor må man vite på forhånd at inntektene fra en slik industri er mye større enn utgiftene, samtidig som vi også må ha et visst miljøaspekt i mente for å ikke starte mer galematias enn menneskeheten allerede har startet med forurensende industri av ymse slag. I tillegg må man unngå å kjøre all industrisatsing i et slikt spor, som bare involverer en industri. Før eller senere vil markeder forandres og etterspørsel endres.

(Innlegget ble redigert 10.07.12 02:07)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg