Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Teknologiske anvendelser av higgs partikkelen

NYTT TEMA
jeangabin
jeangabinInnlegg: 24143
08.07.12 11:46

http://teknologinyheter.com/

På min blogg i dag tar jeg for meg en interessant debatt jeg fant på nettet. Publikum ble bedt å spekulere i hvilke teknologiske anvendelser vi ville kunne komme til å se av den nye higgs-partikkelen. Noen av forslagene virket litt sensasjonelle. Jeg har listet opp noen av dem på bloggen. Der finner dere også linker til den engelske debatten. 

kreasjonist
kreasjonistInnlegg: 3358
08.07.12 13:38

Hadde det ikke vært lurere å studere hva higgs egentlig er, før en fantaserer over bruksområder.

jeangabin
jeangabinInnlegg: 24143
08.07.12 13:45
kreasjonist: Hadde det ikke vært lurere å studere hva higgs egentlig er, før en fantaserer over bruksområder.

Jo, men det er litt artig å se hva folk TROR den kan brukes til. Noen av de som spekulerer ser ut til å ha litt fysikk kunnskap.Mye blir sikkert feil, men drømmer er alltid nyttige. Dagens drømmer er morgendagens teknologi. 

(Innlegget ble redigert 08.07.12 13:45)

kreasjonist
kreasjonistInnlegg: 3358
08.07.12 14:01

Reagerte litt, da gjetting, fantasering eller drømming er lissom blitt dagens form for vitenskap. Istedet for grundig analysere den verden vi bor i. Media har lissom en tendens til å lage den endelige historien, uten at de ser ut til å bry seg om hvilke realiteter vi faktisk forholder oss til. Enn så lenge er det langt fler spørsmå enn svar rundt Higgs bosonet.

kungfuz
kungfuzInnlegg: 3256
08.07.12 15:04
jeangabin: På min blogg i dag tar jeg for meg en interessant debatt jeg fant på nettet. Publikum ble bedt å spekulere i hvilke teknologiske anvendelser vi ville kunne komme til å se av den nye higgs-partikkelen. Noen av forslagene virket litt sensasjonelle. Jeg har listet opp noen av dem på bloggen. Der finner dere også linker til den engelske debatten.

Igjen. Grattis med godt bloggtiltak.
Jeg skal ikke spekulere for mye, men det som har slått meg i mange år, er feks. "atombombens far" som hadde som mål å skaffe folk rimelig energi.
Så finner noen på at naboen har større hage enn vi, så den må vi stjele.
Og da må man jo lage en bombe av ideen først, for å roe dem ned.
Og "faren" angret bitterllig på at han ikke holdt skjult hele ideen.

Slik også Tyskland. En ville forsøke å nå verdensrommet, men så ville en staur med hull i erobre verden først.
Og slik har det skjedd til alle tider.
Så man må holde skjult virkeligheten.

Så jeg tror nok de forskerne som har drevet på med dette, forlengst har tenkt på hva dette kan brukes til.

Ellers hadde det ikke vært noen særs hennsikt i legge arbeid og penger i det. 

Pelle_Parafin
Pelle_ParafinInnlegg: 2967
08.07.12 16:23

Alternativ medisin blir vel først ute med bruksområder

kungfuz
kungfuzInnlegg: 3256
08.07.12 17:33
Pelle_Parafin: Alternativ medisin blir vel først ute med bruksområder

Ja, samt antidepresjonspiller.

Saltosprekkens_Draum
Saltosprekkens_DraumInnlegg: 4630
09.07.12 18:18
jeangabin: Dagens drømmer er morgendagens teknologi

For folket ja. I realiteten er morgendagens teknodrømmer for folket det samme som gårsdagens teknologi innen militære interesser og deler av romfartsmiljøene i de teknologisk mest avanserte landene.

Saltosprekkens_Draum
Saltosprekkens_DraumInnlegg: 4630
09.07.12 18:22
kungfuz: Så jeg tror nok de forskerne som har drevet på med dette, forlengst har tenkt på hva dette kan brukes til. Ellers hadde det ikke vært noen særs hennsikt i legge arbeid og penger i det

I dag ja. Går vi litt tilbake i tiden, hadde man av og til i de mest hysterisk-hemmelige forskningsmiljøene under den kalde krigen mye rart av Petter Smart-hendelser. Dvs.man trodde man utviklet teknologi for noe, men det fungerte ikke stabilt og man endte opp med noe annet til en annen bruk.

Slik utviklet blant annet Stealthteknologien seg (skjule fly fra radar). Grunnformålet da man begynte å forske på dette (som både von Neumann, Tesla og Einstein var dels involverte i på ulike måter) ,var noe ganske annet enn hva det endte med (en forgreining av flere nye bruksområder militært).

Da Sovjet ramlet sammen etter det sosialistiske fiaskoprosjektet dukket det også opp mye rart av hva russerne hadde bedrevet i teknologiforskning.

(Innlegget ble redigert 09.07.12 18:23)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg