Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan jeg ble UI førjeg visste hva UI var?

NYTT TEMA
Brightside
BrightsideInnlegg: 92
21.07.12 23:57

"A user interface is the system by which people (users) interact with a machine." (fra linken din)

Er du et system?

Pip_6
Pip_6Innlegg: 18509
22.07.12 12:14
Brightside: Er du et system?

Kroppen er bare sjelens interface, i denne verden. -Tror jeg gjerne..

-En gammel religiøs tanke, egentlig. Hvor man gjerne heller sier; kroppen er sjelens bolig

Saltosprekkens_Draum
Saltosprekkens_DraumInnlegg: 4630
22.07.12 12:26

Siden vi er på et vitenskapsforum kan det være på sin plass å nevne at "sjelen"som ide stammer fra menneskets tidlige realisjon av at vi har bevissthet og følelser. Fysiske prosesser.

Så ja, kroppen er slik sett en user interface. Men bevisstheten og følelser er da også en del av kroppen og slik sett en user interface for kroppen...

Man kan også likegodt si at Kloden er en u.i.for dens organismer, dersom solsystemet er "maskinen". Etc.

Alle disse subjektive *beskrivelsene* er dog noe virkeligheten ikke bryr seg nevneverdig om. Den er nemlig det samme uansett, en sum distribusjoner av energi. Strings.

(Innlegget ble redigert 22.07.12 12:27)

Saltosprekkens_Draum
22.07.12 12:28

..Om så dette ikke er "spennende" nok for sosialister og religiøse, som elsker å være urealistiske - tja- det kan vel være..

Pip_6
Pip_6Innlegg: 18509
22.07.12 12:32
Saltosprekkens_Draum: Siden vi er på et vitenskapsforum kan det være på sin plass å nevne at "sjelen"som ide stammer fra menneskets tidlige realisjon av at vi har bevissthet og følelser. Fysiske prosesser.

Jojo.. Den som tror for sterkt på vitenskapen, evner gjerne bare å forholde seg til det han mener vi kan bevise&forklare vitenskapelig.

-Men det er nok så mye, mye mere i livet som vi foreløpig bare kan 'smake på'..
-Anbefales... 

(Innlegget ble redigert 22.07.12 12:35)

kungfuz
kungfuzInnlegg: 3256
22.07.12 14:42
Pip_6: -Men det er nok så mye, mye mere i livet som vi foreløpig bare kan 'smake på'..
-Anbefales...

Det kan jo til dels være riktig, men der er jo en røys med situasjoner og fenomener som er klarlagt for tusener av år side, som fremdeles fremstår som uløste for de flest.

Så vitenskap er også å definere benevninger som henger igjen i befolkningen som eks. "sjel" og "ånd".

Vanligvis gjør ikke folk det.  De kopierer bare ordene inn i cavesaen, som om ordene var kun ordet, og trengte ingen forklaring ut over det, og uten å "smake " på det.

Så hva betyr "sjelsforstyrrelse" .

kungfuz
kungfuzInnlegg: 3256
22.07.12 21:04

De ungdommene som driver med å opprette forskjellige avertarer, der de feks kan diskutere  tre mot en er jo vellkjent.
Og det å skifte avertar dersom noen avslører en og late som man er en annen, er også vanlig.

Det som dreier seg om UI er gammelt nytt forsåvidt. Det har vært brukt i flyfart og romfart.
Det eneste som skjer er en viderutvikling av basis.

Det som man ikke tenker på når man utgir seg for en annen, er at man ødelegger sin egen hjerne, den kan kolapse.

Fordi hjernen blir vendt til å kommunisere med seg selv.
Altså slik når man snakker med seg selv høyt.
Om man skriver eller snakker med seg selv er det samme.
Det er altså ikke PC en som er i bildet, men sin egen hjerne.

Så etter en tids bruk av hjernen på denne måten, tror hjernen at
"systemet" er slik.
Og man vil til slutt ikke vite hva som bestemmer over hva.
Man vet det altså ikke selv heller.

Da går hjernen inn i en spiral som bare øker og øker, inntil  den har brukt opp all energi og kolapser fullstendig og er ikke til å redde uansett hva leger eller andre gjør. Det ender med døden under de verst tenkelige omstendigheter.
Kroppen er jo frisk, men hjernen kolappser etter et par uker når det først setter igang.

Så særlig smart er det ikke å forsøke å lure andre.
Det er sin egen hjerne det går ut over. 

(Innlegget ble redigert 22.07.12 21:07)

lightningwings
lightningwingsInnlegg: 2944
22.07.12 23:08

Hva om Dere alle tok "feil"? Mulig ikke det alltid er så lett å innrømme, men jeg tror Dere har misforstått hele greia her:) FOR SPØRSMÅLET er hvordan denne ble UI før den visste om det ser det ut til. Kanskje den mener at den er sammensatt computer lignende human, ikke godt å vite med andre ord. Men jeg tror denne UI har misforsått hele greia også;)? FOR IU ropte på UI:) OG kom altså ikke inn på forumet igjen og måtte jo finne på et navn:) Og hele greia er den at den ble nysgjerrig å hva egentlig UI stod for:) Å SLANG DET UT UTEN Å VITE HELT KONSKVENSENE AV DET: MULIG MIN HJERNE NETTOPP KOLLAPSET?

(Innlegget ble redigert 22.07.12 23:19)

lightningwings
22.07.12 23:24

I tilegg til det ble UI kastet ut å måtte opprette et nytt navn. For å kunne fortelle det. takk.

lightningwings
22.07.12 23:29

Jeg tror som med jeg husker ikke helt hva den planeten het, men systemet kommer i orden ut av kaos:)?(Derfor et system)Kan kanskje sammenlignes med hvordan menneskene ble til ut av orden kanskje og inn i kaos for så å bli orden igjen? Spennende. Så altså noe er der for noe. Selvom det kanskje ikke alltid er like greit å se det heller, ettersom det også kan bli en større del av et kaos. Bare noen tanker når vi først er inne på system ;)

Denne planeten hadde altså alle himmelens oppbygningsteiner vet ikke, rundt seg i et uendelig kaos, men fikk plassert de i orden pga noe av noe for noe til noe...hmmm? Tror vi kan sammenligne oss selv med litt av noen planeter noen ganger når vi kommer til alt :) Om ikke så velger ihvertfall jeg å tro på det:)

(Innlegget ble redigert 22.07.12 23:41)

lightningwings
22.07.12 23:45

PIP: Så da med tanke på sjel. Det er en tro om at det finnes en sjel for å kunne vise en vei fram mot noe til noe. Mens man egentlig ikke helt kanskje allikevel vet hva sjelen er. OG nettopp derfor så er den der? For hva er sjel? Er det noe som har blitt fortalt av noen til noen for at noen skal kunne finne fram til sjel, eller er sjelen noe en tror på for å kunne finne sjelen? Finnes det en sjel? Hvem fant denne sjelen? SJELEN ER KROPPENS BOLIG? Hva betyr det? Som om universet var kroppens sjel? Spennende :) Takk

(Innlegget ble redigert 22.07.12 23:51)

lightningwings
22.07.12 23:53

Ja på et vis tror jeg at jeg er som med alle planeters sirkling :) Og at en av dem "tilhører" hører til sammensatt på en måte, meg å kommer til orden når jeg gjør :) Akkurat som denne planeten kom i orden når en på jorden gjorde det :) Og tok med seg mange andre inn i sitt system :) Planetene jobber like mye som mennesket for å komme inn i systemet?

så kanskje mange på den andre siden av universet fikk denne planeten vi er på, til å gå i orden fra kaos med sin sol og måne og alt som hører til :)

(Innlegget ble redigert 23.07.12 00:03)

lightningwings
23.07.12 00:06
Saltosprekkens_Draum: Siden vi er på et vitenskapsforum kan det være på sin plass å nevne at "sjelen"som ide stammer fra menneskets tidlige realisjon av at vi har bevissthet og følelser. Fysiske prosesser.
Så ja, kroppen er slik sett en user interface. Men bevisstheten og følelser er da også en del av kroppen og slik sett en user interface for kroppen...
Man kan også likegodt si at Kloden er en u.i.for dens organismer, dersom solsystemet er "maskinen". Etc.
Alle disse subjektive *beskrivelsene* er dog noe virkeligheten ikke bryr seg nevneverdig om. Den er nemlig det samme uansett, en sum distribusjoner av energi. Strings.

Jeg pleier å spille på strengene :)

lightningwings
23.07.12 00:11
kungfuz: Det kan jo til dels være riktig, men der er jo en røys med situasjoner og fenomener som er klarlagt for tusener av år side, som fremdeles fremstår som uløste for de flest.Så vitenskap er også å definere benevninger som henger igjen i befolkningen som eks. "sjel" og "ånd".Vanligvis gjør ikke folk det. De kopierer bare ordene inn i cavesaen, som om ordene var kun ordet, og trengte ingen forklaring ut over det, og uten å "smake " på det.Så hva betyr "sjelsforstyrrelse" .

Jeg tror jeg kan svare på " sjelsforstyrrelse" men vet ikke riktig:)?

Men at motsetninger som månen og sola kommer til å møtes er helt klart:) SKAL JEG SETTE ET SPÆRREMÅL ved det tro? :)  DA MENTE JEG Min setning:)

(Innlegget ble redigert 23.07.12 00:22)

Grammofon
GrammofonInnlegg: 2180
23.07.12 00:19
Saltosprekkens_Draum: Så ja, kroppen er slik sett en user interface. Men bevisstheten og følelser er da også en del av kroppen og slik sett en user interface for kroppen...

Etter mitt syn er kroppen genenes brukergrensesnitt mot omgivelsene. Et utvalg av genene (koder for ulike egenskaper) i en kropp, kan være så velegna for vellykka reproduksjon, at de seiler videre inn i framtida med en annen kropp som framkomstmiddel. Kroppen går dukken uavhengig av om den får reprodusert seg eller ei.

Zpiff
ZpiffInnlegg: 18987
23.07.12 00:23
UI: http://en.wikipedia.org/wiki/User_interface

Kanskje du heller burde vært et: 
http://en.wikipedia.org/wiki/GUI 
Evt. også PUI (Physical/Psychic User Interface)?

lightningwings
23.07.12 00:30
kungfuz: De ungdommene som driver med å opprette forskjellige avertarer, der de feks kan diskutere tre mot en er jo vellkjent.Og det å skifte avertar dersom noen avslører en og late som man er en annen, er også vanlig.Det som dreier seg om UI er gammelt nytt forsåvidt. Det har vært brukt i flyfart og romfart.Det eneste som skjer er en viderutvikling av basis.
Det som man ikke tenker på når man utgir seg for en annen, er at man ødelegger sin egen hjerne, den kan kolapse.Fordi hjernen blir vendt til å kommunisere med seg selv.Altså slik når man snakker med seg selv høyt.Om man skriver eller snakker med seg selv er det samme.Det er altså ikke PC en som er i bildet, men sin egen hjerne.
Så etter en tids bruk av hjernen på denne måten, tror hjernen at "systemet" er slik.Og man vil til slutt ikke vite hva som bestemmer over hva.Man vet det altså ikke selv heller.Da går hjernen inn i en spiral som bare øker og øker, inntil den har brukt opp all energi og kolapser fullstendig og er ikke til å redde uansett hva leger eller andre gjør. Det ender med døden under de verst tenkelige omstendigheter.Kroppen er jo frisk, men hjernen kolappser etter et par uker når det først setter igang.
Så særlig smart er det ikke å forsøke å lure andre.Det er sin egen hjerne det går ut over.

Å bevisst prøve å lure noen går utover en selv. Det har jeg erfart. Men ikke ved å prøve å lure noen. Og at en snakker med seg selv er faktisk ganske så lærerikt, mens andre kan ubevisst også snakke med seg selv. Og da til kanskje ens egen skade.. Men jeg tror at årsaken kanskje til det kan være foråsraket et komplekst system utenfor vårt sanseorgan og evne til å tenke utsrakt som at det er utenfor vår intelligens til å kunne sammenigne det med noe? Det er i "ånden" vi lærer :) MEN å kunne fortelle det til noen er svært vanskelig, dessverre.

(Innlegget ble redigert 23.07.12 00:35)

lightningwings
23.07.12 00:46
Grammofon: Etter mitt syn er kroppen genenes brukergrensesnitt mot omgivelsene. Et utvalg av genene (koder for ulike egenskaper) i en kropp, kan være så velegna for vellykka reproduksjon, at de seiler videre inn i framtida med en annen kropp som framkomstmiddel. Kroppen går dukken uavhengig av om den får reprodusert seg eller ei.

Håper du kommer til å studere mer humanbiologi må det kanskje stå:)? FLINK ER DU TIL DET:)

(Innlegget ble redigert 23.07.12 00:47)

lightningwings
23.07.12 00:52
Zpiff: Kanskje du heller burde vært et: http://en.wikipedia.org/wiki/GUI Evt. også PUI (Physical/Psychic User Interface)?

DU OG ET :) DUOET :) DUETT:) TROR VI TRENGER Å HØRE PÅ LITT DIO :)

(Innlegget ble redigert 23.07.12 01:01)

lightningwings
23.07.12 01:16
lightningwings: Å bevisst prøve å lure noen går utover en selv. Det har jeg erfart. Men ikke ved å prøve å lure noen. Og at en snakker med seg selv er faktisk ganske så lærerikt, mens andre kan ubevisst også snakke med seg selv. Og da til kanskje ens egen skade.. Men jeg tror at årsaken kanskje til det kan være foråsraket et komplekst system utenfor vårt sanseorgan og evne til å tenke utsrakt som at det er utenfor vår intelligens til å kunne sammenigne det med noe? Det er i "ånden" vi lærer :) MEN å kunne fortelle det til noen er svært vanskelig, dessverre.

Hva om de er vel vitende om at de selv snakker med seg selv. Men ikke finner helt veien ut av det? Som at noen i "systemet" må dytte til for å komme videre inn i "systemet" ;)?

lightningwings
23.07.12 01:18
lightningwings: Hva om de er vel vitende om at de selv snakker med seg selv. Men ikke finner helt veien ut av det? Som at noen i "systemet" må dytte til for å komme videre inn i "systemet" ;)?

men da må noe til utenfor? og det kan man vel lete etter selv? Uansett så kommer noen å dytter til allikevel:) FORDI DE TILHØRER DET SAMME "systemet" Som hvorfor prater jeg om system nå:)? OG til meg selv men overfor et annet "system" ? SOM kanskje tilhører det samme hmmm? Uten å vite at det egentlig finnes et "system" For finnes det egentlig? Hva er et system? Selvom vi lager systemer, men ¨nå tenker jeg litt utenfor de banene. som 1+1=2 FORDI VI BYGDE DET OPP TIL Å BLI ETT SYSTEM.

men allikevel dette å være der. 1+1?

Mens jeg kan si at det ikke allikevel trenger å være der.

(Innlegget ble redigert 23.07.12 01:29)

lightningwings
23.07.12 01:31
lightningwings: men da må noe til utenfor? og det kan man vel lete etter selv? Uansett så kommer noen å dytter til allikevel:) FORDI DE TILHØRER DET SAMME "systemet" Som hvorfor prater jeg om system nå:)? OG til meg selv men overfor et annet "system" ? SOM kanskje tilhører det samme hmmm? Uten å vite at det egentlig finnes et "system" For finnes det egentlig? Hva er et system? Selvom vi lager systemer, men ¨nå tenker jeg litt utenfor de banene. som 1+1=2 FORDI VI BYGDE DET OPP TIL Å BLI ETT SYSTEM.
men allikevel dette å være der. 1+1?
Mens jeg kan si at det ikke allikevel trenger å være der.

At 1+1 ikke trenger å måtte være der. Undrer meg på hvorfor jeg sier det? Hvem eller hva har fått meg til å kunne si det? Unasett så er det der for noe til noe for noe :) men vi trenger det EGENTLIG ikke:) FOR HVA TRENGR VI DET EGENTLIG TIL? Men allikevel vi trenger det nå. ELLER vi har gjort oss til å trenge det. SÅ "SYSTEMET" fikk oss til å tro vi trengte det? VI har bygget vårt system utifra?

Jeg bare tenker høyt nå:) Hva om systemet er feil? at 1+1 EGENTLIG ikke finnes? AT en + en er en fantasi ettersom vi fant på 1+1=2

SÅ ALTSÅ VI FANT PÅ 1+1 for å kunne? Hvorfor det?

For å kunne fortelle at jeg fikk 1+1=2?

(Innlegget ble redigert 23.07.12 01:41)

lightningwings
23.07.12 01:45

så det som ble laget for mange tusen år siden følger vi nå? Merkelig? 1+1=2

Da kan vi vel kanskje ikke ha kommet så langt allikevel?:) Virker som om jeg vil rive ned hele systemet noen ganger. Men det ville jo ikke være så lurt :)

(Innlegget ble redigert 23.07.12 01:56)

lightningwings
23.07.12 01:57

Eller jeg lurer på hvordan det ville vært å begynt helt på "nytt" jeg? UTEN I hvertfall NOE som  som var blitt bygd opp. Det ville vært vanskelig tror jeg. Hva er rett og galt? "Det vet vi jo fordi det er blitt innebygd i systemet" Neppe allikevel?

(Innlegget ble redigert 23.07.12 02:07)

lightningwings
23.07.12 02:16

Hvorfor har Pink floyd denne teksten feks, og så mange liker den? The wall. Er det musikken eller teksten, eller er det begge deler? Eller er det et tegn på at noe er galt eller riktig? Hvem er læreren? Ettersom alle sier noe er galt eller riktig et sted også? Jeg finner ikke frem til, men det er alltid noen som kan si omEN TING at det er enten galt eller riktig, mens samtidig 1+1=2 Derfor kaos? men 1+1=2 :)

(Innlegget ble redigert 23.07.12 02:26)

Saltosprekkens_Draum
23.07.12 02:39
Grammofon: Etter mitt syn er kroppen genenes brukergrensesnitt mot omgivelsene. Et utvalg av genene (koder for ulike egenskaper) i en kropp, kan være så velegna for vellykka reproduksjon, at de seiler videre inn i framtida med en annen kropp som framkomstmiddel. Kroppen går dukken uavhengig av om den får reprodusert seg eller ei.

Om 120 år tror jeg menneskesamfunnet kan gjøre det samme med bevisstheten, da frykten for den uansette disintegrasjon og bortfall av "enheten livet"vil gjøre at vi utvikler teknologi avansert nok til å preservere bevissthet individuelt, og eventuelt indusere den i et slags biomaskineri.

Eller kanskje 500 år.

(Innlegget ble redigert 23.07.12 02:39)

Saltosprekkens_Draum
23.07.12 02:41
lightningwings: Hvorfor har Pink floyd denne teksten feks, og så mange liker den? The wall. Er det musikken eller teksten, eller er det begge deler?

Fordi kjernen i menneskets utviklingsinstinkt og menneskets natur er individuell frihet.

lightningwings
23.07.12 17:30
Saltosprekkens_Draum: Fordi kjernen i menneskets utviklingsinstinkt og menneskets natur er individuell frihet.

:) Det håper jeg og.

Spinsind
SpinsindInnlegg: 10054
23.07.12 21:03
kungfuz: De ungdommene som driver med å opprette forskjellige avertarer, der de feks kan diskutere  tre mot en er jo vellkjent.
Og det å skifte avertar dersom noen avslører en og late som man er en annen, er også vanlig. Det som dreier seg om UI er gammelt nytt forsåvidt. Det har vært brukt i flyfart og romfart.
Det eneste som skjer er en viderutvikling av basis. Det som man ikke tenker på når man utgir seg for en annen, er at man ødelegger sin egen hjerne, den kan kolapse. Fordi hjernen blir vendt til å kommunisere med seg selv.
Altså slik når man snakker med seg selv høyt.
Om man skriver eller snakker med seg selv er det samme.
Det er altså ikke PC en som er i bildet, men sin egen hjerne. Så etter en tids bruk av hjernen på denne måten, tror hjernen at
"systemet" er slik.
Og man vil til slutt ikke vite hva som bestemmer over hva.
Man vet det altså ikke selv heller. Da går hjernen inn i en spiral som bare øker og øker, inntil  den har brukt opp all energi og kolapser fullstendig og er ikke til å redde uansett hva leger eller andre gjør. Det ender med døden under de verst tenkelige omstendigheter.
Kroppen er jo frisk, men hjernen kolappser etter et par uker når det først setter igang. Så særlig smart er det ikke å forsøke å lure andre.
Det er sin egen hjerne det går ut over.

Meget harde ord ettervert hr KungFuz, mer en ønsketenking kanskje. Dette er ikke en kritikk, men en forståelse. Etter det siste døgns nedspamming av en og samme bruker, forstår jeg dette innlegget meget godt. Synd, for den brukeren var en liten stund så trivelig og tildels flink til å dra tråder videre, dvs på sitt vis. Nå ser det ut som at du er og blir målet for den brukeren, og beklaer på det sterkeste at jeg strødde salt til det såret i min tidligere kritikk til deg. For dette har jeg aldri sett maken til. Forfølgelse er uttrykket som er passende, men må legge til, at det ikke ser ut til at brukeren helt kan forstå det selv. Lykke til videre, håper vi møtes til dyst på egnede grunnlag siden, fri for gammmelt rusk, og en viss brukers spam.

(Innlegget ble redigert 23.07.12 21:03)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg