Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lysets tykkelse.

NYTT TEMA
Busus
BususInnlegg: 645
19.01.18 04:53

Et foton er på vei. Hvor går det, hva er det? Påvirker fotonet noe på veien? 

Bølger har en rekkevidde, har bølgepartikler rekkevidde?

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 44441
20.01.18 10:52

"Quo vadis, Ånd som går?

De kalte ham Fantomet."

(norsk dikter på søtti-tallet; jeg har dessverre glemt hvem det var)

Mvh

BE

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 17126
23.01.18 20:17
Busus: Et foton er på vei. Hvor går det, hva er det? Påvirker fotonet noe på veien?
Bølger har en rekkevidde, har bølgepartikler rekkevidde?

Fotoner har forskjellig energi.
Så hvilket foton?

Busus
BususInnlegg: 645
25.01.18 02:02

Det jeg tenkte på var at fotonet har en "amplitude" som jeg antar er proporsjonal med bølgelengden/energien. Så hvis bølgelengden er 10 cm, så er amplituden, eller bølgehøyden 10 cm. Hvis det er slik, så burde en slik bølge kunne påvirke magnetfeltet i en radius på 5 cm fra senterlinjen på f.eks en laser. Antar jeg riktig da?

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 17126
27.01.18 08:48
Busus: Det jeg tenkte på var at fotonet har en "amplitude" som jeg antar er proporsjonal med bølgelengden/energien. Så hvis bølgelengden er 10 cm, så er amplituden, eller bølgehøyden 10 cm. Hvis det er slik, så burde en slik bølge kunne påvirke magnetfeltet i en radius på 5 cm fra senterlinjen på f.eks en laser. Antar jeg riktig da?
jasongbra
jasongbraInnlegg: 2
01.02.18 00:30

Hverken amplitude, energi eller bølgelengden trenger å være proposjonale

Amplituden brukes gjerne som et mål for mengde fotoner, bølgelende er lenden til hver bølge, dette ser man altså på lys som bølger til forskjell fra å se på lys som enkeltpartikler. Energien kan brukes både som en betehnelse for energien til et foton og som en betegnelse for alt lyset fra kilden. Hvis man ser på amlituden som en betegnelse for all lys er energien proposjonal med amplituden. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg