Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Luftmadrass

NYTT TEMA
Busus
BususInnlegg: 666
25.01.18 01:51

Hei, vi har en luftmadrass. Idag virker det som lufttrykket i madrassen har økt. Dvs madrassen er blitt hardere enn den var for et par dager siden. Ingen har fylt i mer luft (som de kan huske i hvert fall).

Så da begynte jeg å lure på om det kan ha å gjøre med det atmosfæriske lufttrykket (høytrykk/lavtrykk). Jeg har ikke noe barometer å måle om dette har endret seg med, men spørsmålet er: Kan endring i det atmosfæriske trykket forårsake at luftmadrassen plutselig har blitt hardere, som om der er mer luft i den?  

Kan der være andre årsaker som spiller inn? Kan tenke meg temperatur. Men inne i huset mener jeg den ikke har endret seg noe spesielt. Eneste at det kan ha vært litt ekstra kalt i morges, pga en dør som stod åpen mot et uisolert rom.

(Innlegget ble redigert 25.01.18 01:52)

Busus
BususInnlegg: 666
25.01.18 02:25

Får legge til at temperaturen i rommet var normal igjen da vi merket at madrassen hadde fått mer lufttrykk.

Grammofon
GrammofonInnlegg: 2248
25.01.18 17:35
Busus: Kan endring i det atmosfæriske trykket forårsake at luftmadrassen plutselig har blitt hardere, som om der er mer luft i den?

Ja. Atmosfæretrykket ved havoverflata ligger anslagsvis i området 950-1050 mbar. Normalt forandrer det seg ikke så mye over natta, men en atmosfæretrykkreduksjon fra 1050 til 950 mbar vil gjøre luftmadreassen ca. 19 % hardere. En atmosfæretrykkreduksjon fra 1025 til 975 mbar vil gjøre luftmadreassen ca. 9,75 % hardere.

Drygolin2
Drygolin2Innlegg: 23
26.01.18 18:05

Som guttunge syntes jeg det var facinerende med hjemmelaget barometer: et tomt glass med ballonggummi strukket tett på toppen som et trommeskinn. Lufttrykket fikk luften i glasset til å variere med undertrykk/overtrykk i forhold til omgivelsene. Laget en lesbar skala ved å feste sugerør fra sentrum av gummien og til forbi kanten av glasset. Funket fint.

0gg0
0gg0Innlegg: 29606
27.01.18 21:21
Busus: Hei, vi har en luftmadrass.

Hei, det har vi også.

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 45880
29.01.18 22:16
0gg0: Hei, det har vi også.

"Det ska jag kjöpa mig, om jag blir rik nångång!"

Mvh

BE

Ashtead
AshteadInnlegg: 7345
18.02.18 06:23

Det kan meget vel tenkes å ha sammenheng med at lufttrykket har endret seg.

Man ser noe lignende, om man har drukket vann av en plastflaske under en flytur og korket flaska mens flyet var oppe i lufta der trykket, også inne i flyet, er lavere enn ved bakken. Når flyet lander, kan man se at flaska har blitt klemt sammen.   

Ashtead

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester