Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Elektriske biler og vinter

NYTT TEMA
Tortro
TortroInnlegg: 16767
06.03.18 13:32

I grunn burde elektriske biler ha en fordel i vinterkulden. Bare motorene får strøm så går de. Men så er det batteriene da som blir svekket, da lurer jeg på; hvorfor er det ikke mulig at batteripakken oppbevares i et isolert temperert kammer? Trenger bare å være litt over frysepunktet, og litt av ladestrømmen og batteristrømmen burde kunne brukes til et lunt kammer for batteriet. Hva er det som ikke går i hop siden dette ikke er utprøvd?

Jeg holder en bod på 12 kvadratmeter frostfri med en liten panelovn på laveste nivå.

(Innlegget ble redigert 06.03.18 13:36)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 71207
06.03.18 13:43
Tortro: Hva er det som ikke går i hop siden dette ikke er utprøvd?

Samtidig som at batteriet eventuelt skulle holdes varmt nok, så har man et annet lite problem: Det er masse av tiden at batteriene virkelig behøver å bli kvitt en hel del overskuddsvarme. 

Dette er ubehagelig nok både under lading og bruk av EL-bilen. 

Derfor er batteri-kapslingen primært forbeholdt de to syklusene av EL-bilenes liv så batteriene får lengst mulig levetid. 

Og jo da: Det ER utprøvd. ;)

Tortro
TortroInnlegg: 16767
07.03.18 12:05
RickiBK: Det er masse av tiden at batteriene virkelig behøver å bli kvitt en hel del overskuddsvarme.

Hmm! Da tenker jeg at det må finnes en enkel måte å termostatstyre dette, automatisk åpning og lukking av spjeld vifter kjøleribber osv. Det finnes jo slikt utstyr som omtrent fungere på strømme, fra noen få  fotoceller. 

RickiBK
RickiBKInnlegg: 71207
07.03.18 12:10
Tortro: Hmm! Da tenker jeg at det må finnes en enkel måte å termostatstyre dette, automatisk åpning og lukking av spjeld vifter kjøleribber osv. Det finnes jo slikt utstyr som omtrent fungere på strømme, fra noen få  fotoceller.

Problemet er langt mindre enn hva man skulle tro. 

For under bruk så blir batteriene mer enn varme nok, selv med "full kjøling"

Riktignok vil man kunne merke at kapasiteten måles som lavere i svært kalde omgivelser, når bilen står stille. (Ikke har vært i bruk/ladet på noen timer) 

Man løser ikke et problem før det er et reelt problem. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36455
15.03.18 17:06

Vi som har lest litt bilbrosjyrer vet da at enkelte elbiler, som en mye omtalt Model S med asiatiske batteri-aner har nettopp temperaturkontroll på batteriene, og mulighet for å legge inn forvarming, samt radiator(er) og kjølevæske........ 

i praktis funker nok bilene bra så lenge de får godt med strøm.

Ikke-sak.

trondhjem
trondhjemInnlegg: 8713
24.04.18 12:09
RickiBK: Problemet er langt mindre enn hva man skulle tro.

Litiumionebatterier som benytter en kobolt-mangan-nikkel anode (en batteritype som sitter i flere bilmodeller) har en øvre driftstemperatur på 45 °C. Batteriet får redusert virkning og kan over tid skades om det brukes ved så høye temperaturer.

Etter hva jeg forstår er det slike batterier i Nissan Leaf, og der har man sett at det store batteriet på 30 kWh har en raskere degradering enn det lille 24 kWh-batteriet, som kan forklares med at det store batteriet driver en sterkere motor og har følgelig en større varmeproduksjon under bruk (batterimassen er omtrent den samme). Denne forklaring støttes av at, om jeg har forstått dette riktig, at det er det først og fremst biler som kjøres i varme strøk at man opplever batteridregraderingen som et problem.

Jeg vet imidlertid at en Leaf-eier på langtur fikk problemer med varmgang i batteriet da han på relativt kort tid måtte hurtiglade for andre gang. Så varmgang kan være et problem her i det kalde nord også.

Mercedes B-klasse har som Tesla en kjølevæskekrets for aktiv oppvarming og avkjøling av batteriet ved behov. Når jeg starter med kaldt batteri trekker denne kretsen mye strøm. Bilen bruker rundt 5 kWh/mil de første minuttene for så å falle til rundt halvparten på kalde vinterdager. Hvis jeg forvarmer med nettstrøm slipper jeg denne toppen for å varme opp batteriet.

Fordelen med dette systemet er at selv i sprengkulde kjører jeg med et batteri som er varmet opp til en optimal driftstemperatur.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg