Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fotball på tog.

NYTT TEMA
PUK
PUKInnlegg: 61
14.04.18 01:37

Vi stiller oss i gangen og åpner døren da toget går i 50 og sparker fotballen ut av døren med farten 50. For å slippe mye tull og utenomsnakk sier vi at en ser bort fra luftmotstand og gravitasjon. Hva skjer? Ballen har 2 hastigheter på 50, en rett fremover og en 90 grader rett ut. 

JudasT
JudasTInnlegg: 5355
14.04.18 10:31
PUK: Ballen har 2 hastigheter på 50, en rett fremover og en 90 grader rett ut.

45 graders vinkel og hastighet 71 km/t

(Innlegget ble redigert 14.04.18 10:36)

PUK
15.04.18 01:22

Hvordan fikk du tallet 71?

PUK
15.04.18 02:08
JudasT: 45 graders vinkel og hastighet 71 km/t

Jeg tenkte noe feil, men ser nå at du har rett. Men så kommer det store spørsmålet. Hvor ble det av den resterende farten på 29 km/t. Ballen hadde i utgangspunktet 2 ganger 50. Totalt 100 km/t

zetta
zettaInnlegg: 9262
15.04.18 02:38
PUK: Hvor ble det av den resterende farten på 29 km/t. Ballen hadde i utgangspunktet 2 ganger 50. Totalt 100 km/t

Dette er vektoraddisjon. Mange fysiske størrelser kan beskrives som vektorer. Retningen er avgjørende

Tenk om du sparker ballen motsatt vei av den toget går. Da blir resultatet null. Ballen står stille i forhold til bakken

JudasT
15.04.18 06:58
PUK: Hvor ble det av den resterende farten på 29 km/t. Ballen hadde i utgangspunktet 2 ganger 50. Totalt 100 km/t

Hvis du hadde sparket framover, hadde ballen hatt fart 100 km/t relativt bakken, hadde du sparket bakover, hadde den hatt farten null. Men du spente rett til sida, og da ble farten en mellomting: 71 km/t.

petterG
petterGInnlegg: 9481
15.04.18 10:21
JudasT: 45 graders vinkel og hastighet 71 km/t

Jeg tipper 70,7 km/t...

JudasT
15.04.18 13:29
petterG: Jeg tipper 70,7 km/t...

Ditt svar er feil. Begge målingene er oppgitt med to gjeldende siffer, og da må svaret oppgis med samme antall.

PUK
16.04.18 00:12

Med mindre noen kan gi ett oppegående svar på hvor den resterende farten 29 km/t tok veien er jeg redd det er noe alvorlig feil med gjeldende vitenskapelige teorier på området. Personlig tror jeg at legemer kan operere med to hastigheter som ikke kan måles i fart og gi riktig bevegelsesenergi. Dette er sannsynligvis til stor frustrasjon både her på jorden og ikke minst for de som interesserer seg for bevegelse i verdensrommet.

Busus
BususInnlegg: 645
16.04.18 03:16

PUK det er en ny retning. Riktig at den går 50km i to retninger, men den går også i 71 km/t i en tredje retning. Altså er ingenting blitt borte.

jonas
jonasInnlegg: 29244
16.04.18 10:32
PUK: Med mindre noen kan gi ett oppegående svar på hvor den resterende farten 29 km/t tok veien er jeg redd det er noe alvorlig feil med gjeldende vitenskapelige teorier på området.

Alltid artig når folk som ikke kan elementær fysikk begynner peke på 'alvorlige feil med gjeldende vitenskapelige teorier på området'. 

Med respekt å melde men feilen ligger ikke i vitenskapen her.

JTHammer
JTHammerInnlegg: 2229
16.04.18 10:32
PUK: Med mindre noen kan gi ett oppegående svar på hvor den resterende farten 29 km/t tok veien er jeg redd det er noe alvorlig feil med gjeldende vitenskapelige teorier på området.

EDIT: Glem det.

(Innlegget ble redigert 16.04.18 10:34)

HarryH
HarryHInnlegg: 26285
16.04.18 10:34

Jeg likte den med to gjeldende siffer.

Veldig mange som bommer der.

PUK
16.04.18 21:46

Poenget tror jeg er at en regner ut bevegelsesenergi i henhold til objektets tyngde og hastighet. I dette tilfellet ville en måle hastigheten til 71 mens den reelt er 100 som jeg  tror gir rett bevegelsesenergi.  
Endrer en nå på oppsettet og legger is i gangen på toget som flukter med en islagt perrong og sender en curlingstein ut som treffer en stillestående stein er jeg redd vedtatte sannheter vil få seg en knekk.
Om den trufne steinen vil overta farten 71 og den andre vil fortsette med farten 29 etter støtet. Eller tar den trufne steinen over hele bevegelsesenergien og får farten 100 mens den andre blir liggende i ro,som er normalt ved vanlig fart rett frem vet jeg ikke noe sikkert om. Har noen mulighet til å teste ut dette? 

(Innlegget ble redigert 16.04.18 21:53)

NiGoZeroIchi
NiGoZeroIchiInnlegg: 13837
17.04.18 15:52
PUK: noe alvorlig feil med gjeldende vitenskapelige teorier på området

Jepp.  Når teorien stemmer overens med utallige forsøk men ikke med den ideen jeg har i hodet, må det være noe alvorlig feil med teorien.  Og forsøkene.  For ideen min er selvfølgelig alltid riktig...

(Innlegget ble redigert 17.04.18 15:53)

jonas
17.04.18 18:05
PUK: Poenget tror jeg er at en regner ut bevegelsesenergi i henhold til objektets tyngde og hastighet. I dette tilfellet ville en måle hastigheten til 71 mens den reelt er 100 som jeg  tror gir rett bevegelsesenergi.

Du kan ikke addere hastigheter som står vinkelrett på hverandre. Uavhengighetsprinsippet. Grunnleggende fysikk siden Newtons tid. Du kjenner til det?

Eller om det ble for komplisert: Tegn et kvadrat med sider på 50 cm. Mål diagonalen. Er den 100 cm eller er den ca 70,71 cm?

(Innlegget ble redigert 17.04.18 18:07)

PUK
17.04.18 20:02
NiGoZeroIchi: stemmer overens med utallige forsøk

Om du kunne vise til, eventuelt linke til bare ett av disse utallige forsøkene ville være fint!

PUK
17.04.18 20:14
jonas: Eller om det ble for komplisert:

Om du kunne svare på noen av spørsmålene ville det være mer givende og interessant.

PUK
17.04.18 20:47

Siden vi nå er så godt igang tar vi med luftmotstanden og sparker ballen ut fra toget i 10 mens toget går i 70. En viktig ingrediens her blir loven som sier at luftmotstanden øker 4 ganger om farten dobles. Farten 10 rett ut blir i liten grad påvirket av luftmotstanden mens den rett frem på 70 får kraftig motstand og farten faller mye raskere en den på 10. Dette medfører at den med farten 10 i utgangspunktet, kommer mer og mer til sin rett og en får en bue i banen. På fotballspråket kalles fenomenet for skruball. 
Jeg avviser ikke magnusefekten som skruball i dag forklares med, men den er så liten at den knapt vill merkes. 
For mange år siden festet jeg en ball på en stang og en drill og kjørte rundt med innretningen opp fra takluken. Uansett fart på både bil og drill merket jeg ikke noe kraft sideveis. 
Jeg filmet også ballen fra en gangovergang bro der jeg kastet ut ballen fra bilvinduet. Problemet her var at ballen datt for fort mot bakken, men analysen fra alle opptak indikerer skruball.

jonas
17.04.18 23:31

Du har jo fått svar på spørsmålene, du velger bare å se bort fra de og påstå at fysikken er feil. 

Er du åpen for at det kan hende det er du som har feil? 

zetta
17.04.18 23:56
PUK: Endrer en nå på oppsettet og legger is i gangen på toget som flukter med en islagt perrong og sender en curlingstein ut som treffer en stillestående stein er jeg redd vedtatte sannheter vil få seg en knekk.Om den trufne steinen vil overta farten 71 og den andre vil fortsette med farten 29 etter støtet. Eller tar den trufne steinen over hele bevegelsesenergien og får farten 100 mens den andre blir liggende i ro,som er normalt ved vanlig fart rett frem vet jeg ikke noe sikkert om. Har noen mulighet til å teste ut dette?

Man kan teste det ut i tanken. Hvis man sender steinen fra toget og ut på en islagt sjø, så vil steinen gå i 71 med vinkelen 45 grader på togretningen.

Ved et elastisk støt vil den første steinen stoppe og den andre fortsette i samme retning og hastighet

PUK
18.04.18 23:14
jonas: kan hende det er du som har feil?

Jeg ser ikke bort fra at jeg tar feil, men jeg har ikke fått noe hjelp fra deg som kan indikere det til nå. Har det falt deg inn at du muligens ikke har greie på det du uttaler deg om?

PUK
18.04.18 23:26
zetta: Ved et elastisk støt vil den første steinen stoppe og den andre fortsette i samme retning og hastighet

Mulig det, jeg har ikke testet det. Men jeg haller mer til at steinen i fart har sin bevegelseenergi fra begge fartene på 50 i behold og vil overføre farten 100 til steinen som lå stille og at steinen med farten 71 går til ro.

zetta
19.04.18 02:01
PUK: Men jeg haller mer til at steinen i fart har sin bevegelseenergi fra begge fartene på 50 i behold

Tenk om man strekker en hand ut fra toget og sender steinen i 50 bakover. Da vil steinen være i ro i forhold til sjøen. Kinetisk eller bev energi vil være null i forhold til sjøen. Kinetisk energi er et relativt begrep avhengig av referansesystemet

jonas
19.04.18 10:18
PUK: Har det falt deg inn at du muligens ikke har greie på det du uttaler deg om?

Jeg kan iallefall vektoraddisjon.

Og du fikk jo svar på ditt første spørmål(farten til ballen blir ca 70,7 i 45 graders vinkel mellom de to utgangsfartene). Det er ingen 'resterende' fart som mangler.

Som sagt, for å hjelpe: Tegn et kvadrat. Mål sidene og diagonalen. Er diagonalen like lang som summen av to sider?

Ribozyme
RibozymeInnlegg: 5311
19.04.18 14:38
jonas: Er diagonalen like lang som summen av to sider?

Så kan man jo også sjekke om noen av sidene ble kortere etter å ha målt diagonalen ;) 

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 26945
19.04.18 14:45

Jeg er glad jeg er lykkelig uvitende om dette temaet. Hadde ikke fått sove om jeg hadde begynt å gruble.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg