Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Korleis er det mulig å ta bilde av galakser som er

NYTT TEMA
kytec
kytecInnlegg: 32334
23.04.18 22:10

13 mrd lysår borte? 

Lyset bruker altså 13 mrd år på turen, men kameraet fanger det opp på et øyeblikk. 

Det er vel i alle fall 13 mrd år gammel historie kamera fanger? 

Og ikkje slik galaksen ser ut i dag?   

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 44424
23.04.18 22:17
kytec: Det er vel i alle fall 13 mrd år gammel historie kamera fanger? Og ikkje slik galaksen ser ut i dag?

Det er riktig oppfatta.

Mvh

BE

JTHammer
JTHammerInnlegg: 2229
24.04.18 08:49
kytec: Det er vel i alle fall 13 mrd år gammel historie kamera fanger? Og ikkje slik galaksen ser ut i dag?

Fullstendig korrekt. :)

Zpiff
ZpiffInnlegg: 18962
24.04.18 14:29
kytec: Det er vel i alle fall 13 mrd år gammel historie kamera fanger?

Det kan også være at dette 13mrd. år gamle bildet(lyset) har blitt en smule "fordreid" på sin ferd til vår kjære planet.
Dvs. det kan ha vært ett og annet himmel legeme (og div. interferens..) både i lengre og kortere perioder mellom lyskilde og observatør i en total på 13 mrd. år. 

Så det er ikke nødvendigvis korrekt å f.eks. påstå av vi 'faktisk' kan se galakser(lyskilden) slik de/den var for 13mrd. år siden. 
Men selvsagt, alt etter hvor mye petimeter man er, og hvor store "fordreiningene" på bildet er blitt (hvilket kan være vanskelig å beregne med særlig høy presisjon). 
Men alt i alt, så er vel et bilde bedre enn intet bilde :) 

ostgote
ostgoteInnlegg: 4138
24.04.18 16:34
kytec: Lyset bruker altså 13 mrd år på turen, men kameraet fanger det opp på et øyeblikk.

Et øyeblikk i forhold til 13 mrd år, men det er superlange eksponeringstider, over 11 dager til sammen for ett bilde,  for å fange inn de små lysmengdene som har funnet veien hit til teleskopet.

bjelar
bjelarInnlegg: 2321
26.04.18 22:58
kytec: Det er vel i alle fall 13 mrd år gammel historie kamera fanger?  Og ikkje slik galaksen ser ut i dag?

Riktig, og siden universet ekspanderer, så ligger ikke disse galaksene 13 milliarder lysår unna lenger, men heller noe sånt som 40 milliarder lysår. Vi kommer aldri til å motta det lyset som de galaksene sender ut i dag, og vi vil ikke være i stand til å sende noe signal til de galaksene som noen sinne vil komme frem.

På mange måter ser vi verdener som for evig vil være adskilt fra vår.

(Innlegget ble redigert 26.04.18 23:00)

kytec
27.04.18 23:21
bjelar: siden universet ekspanderer, så ligger ikke disse galaksene 13 milliarder lysår unna lenger, men heller noe sånt som 40 milliarder lysår.

Bare det at universet utvider seg er vanskelig å begripe. Hva er da utenfor ekspansjonsgrensene? 

For meg er det vanskelig å forstå at universet er uendelig og enda mer umulig å forstå at det kan være en slutt.  

Viracocha
ViracochaInnlegg: 11062
27.04.18 23:47
kytec: Hva er da utenfor ekspansjonsgrensene?

Finnes slike grenser da?

Det jeg synes er vanskelig er at det aldri stopper opp eller slutter, altså uendeligheten av det.

Mennesker liv er fra vugge til grav preget av begrensninger, og det gitt, er det kanskje ikke så merkelig at vi finner slike forestillinger vanskelige å forstå. 

(Innlegget ble redigert 27.04.18 23:59)

kytec
27.04.18 23:51
Viracocha: Finnes slike grenser da?

Dersom noe ekspanderer så må det vel ekspandere ut i noe som ikkje er. Med mindre det er noe utenfor universet. 

Busus
BususInnlegg: 645
28.04.18 00:18
bjelar: 40

Men da måtte jo universet ekspandere, eller stjernen flytte seg fra oss med en fart høyere enn lysets hastighet?

Viracocha
28.04.18 00:51
kytec: Dersom noe ekspanderer så må det vel ekspandere ut i noe som ikkje er. Med mindre det er noe utenfor universet.

Vel, slik jeg forstår bb-hypotesen (null tid, null rom) utvider rommet seg med ekspansjonen, men noen begrensninger for denne ekspansjonen er jeg ikke kjent med. Jeg kan utmerket vel ha misforstått her.

At det er en utfordring å tenke seg dette skriver jeg lytefritt under på uten knussel.

kytec
28.04.18 01:12
Viracocha: Vel, slik jeg forstår bb-hypotesen (null tid, null rom) utvider rommet seg med ekspansjonen, men noen begrensninger for denne ekspansjonen er jeg ikke kjent med. Jeg kan utmerket vel ha misforstått her. At det er en utfordring å tenke seg dette skriver jeg lytefritt under på uten knussel.

Eg også. Det er over mitt nivå.

Men dei to seriene «Solsystemets mysterium» og "Universets Mysterium" presentert av professor Brian Cox er høyst severdig. 

Busus
28.04.18 02:23

Den ytterste grensen for universet er vel der lysbølgen fra det første lyset befinner seg, og ingenting kan ta igjen den.

Grammofon
GrammofonInnlegg: 2172
28.04.18 12:18
Busus: Den ytterste grensen for universet er vel der lysbølgen fra det første lyset befinner seg, og ingenting kan ta igjen den.

Universet er alt som finnes, hvor som helst, inkl. alt som er for langt unna til at vi noensinne kan observere det. Det store smellet kan ha vært bare ett av et uendelig antall lignende smell i et uendelig stort univers.

kytec
28.04.18 15:33
Grammofon: Universet er alt som finnes, hvor som helst, inkl. alt som er for langt unna til at vi noensinne kan observere det. Det store smellet kan ha vært bare ett av et uendelig antall lignende smell i et uendelig stort univers.

Det er det eg også tenker, at det er heilt umulig å forestille seg nokon ende på universet. 

Grammofon
28.04.18 19:41
kytec: Det er det eg også tenker, at det er heilt umulig å forestille seg nokon ende på universet.

Det tenkte nok Kurt også:

Universet - en uendelighet
av stjerner og planeter.

Ingen vet hvor stort
eller gammelt det er.

Jordkloden - en planet der liv
har eksistert i mer enn 3 mrd. år.

Men her fins fremdeles
uutforskede områder.

Som dette området
utenfor Oslo i vårt eget land.

Her er ugjennomtrengelige skoger,
bare brutt av Overfloden.

Her har intet menneske satt sin fot,
bortsett fra professor Drøvel, -

- som i 1950 la ut
på en ekspedisjon.

kytec
28.04.18 20:04
Grammofon: Det tenkte nok Kurt også: Universet - en uendelighet
av stjerner og planeter. Ingen vet hvor stort
eller gammelt det er. Jordkloden - en planet der liv
har eksistert i mer enn 3 mrd. år. Men her fins fremdeles
uutforskede områder. Som dette området
utenfor Oslo i vårt eget land. Her er ugjennomtrengelige skoger,
bare brutt av Overfloden. Her har intet menneske satt sin fot,
bortsett fra professor Drøvel, - - som i 1950 la ut
på en ekspedisjon.

Kurt?

Var det ikkje Tom Mathisen? 

Busus
29.04.18 01:14
Grammofon: Universet er alt som finnes, hvor som helst, inkl. alt som er for langt unna til at vi noensinne kan observere det. Det store smellet kan ha vært bare ett av et uendelig antall lignende smell i et uendelig stort univers.

Er klar over det, men jeg klarer ikke å forsone meg helt med ideen om "det store smellet". Jeg forstår ikke hvordan det skal tolkes. Egentlig er skapelsesberetningen i bibelen like bra. 

Viracocha
29.04.18 01:39
Busus: Egentlig er skapelsesberetningen i bibelen like bra.

Få ting er mindre tillitsvekkende enn ribbeinskvinner og talende slanger. 

kytec
29.04.18 02:03
Busus: Egentlig er skapelsesberetningen i bibelen like bra.

Tillater meg å være uenig. 

bjelar
29.04.18 02:08
Busus: Men da måtte jo universet ekspandere, eller stjernen flytte seg fra oss med en fart høyere enn lysets hastighet?

Ja, eller avstanden mellom noen galakser øker raskere enn om de skulle ha beveget seg fra hverandre med høyere fart enn lysets hastighet. Men det er fordi rommet mellom galaksene ekspanderer, ikke fordi galaksene beveger seg. De står egentlig mer eller mindre i ro de, mens rommet mellom dem ekspanderer.

For å legge inn litt sci-fi her, så er det sånn warp-drive "fungerer" også, romskipet trykker sammen rommet foran seg og strekker det ut bak seg. Dermed kan romskipet forflytte seg tusen lysår på en time uten å bevege seg særlig fort.

Nå er det selvfølgelig ikke særlig enkelt å manipulere rommet på denne måten, men ekspansjonen som man måler i universet er et resultat av samme prinsipp, og kan få galakser til å tilsynelatende bryte den fartsgrensen som lyshastigheten er.

(Innlegget ble redigert 29.04.18 02:15)

kytec
29.04.18 02:28
bjelar: For å legge inn litt sci-fi her, så er det sånn warp-drive "fungerer" også, romskipet trykker sammen rommet foran seg og strekker det ut bak seg. Dermed kan romskipet forflytte seg tusen lysår på en time uten å bevege seg særlig fort. Nå er det selvfølgelig ikke særlig enkelt å manipulere rommet på denne måten

Er det teoretisk mulig på en slik måte at det i teorien kan skje en gang eller krever der mer energi enn det som er mulig å få tak i? 

bjelar
29.04.18 02:35
kytec: Er det teoretisk mulig på en slik måte at det i teorien kan skje en gang eller krever der mer energi enn det som er mulig å få tak i?

Det er farlig å avskrive noe, men det skal ganske mye til. Man må for eksempel få tak i negativ energi (eller negativ masse) som ingen noen gang har sett (men som gjerne kan finnes). Men prinsippet er det ikke noe i veien med, og det bryter ikke med noen av fysikkens lover. Men det kan godt hende at det krever mer energi enn det som finnes i universet. Jeg er litt usikker på det.

(Innlegget ble redigert 29.04.18 02:36)

kytec
29.04.18 02:41
bjelar: Det er farlig å avskrive noe, men det skal ganske mye til. Man må for eksempel få tak i negativ energi (eller negativ masse) som ingen noen gang har sett (men som gjerne kan finnes). Men prinsippet er det ikke noe i veien med, og det bryter ikke med noen av fysikkens lover. Men det kan godt hende at det krever mer energi enn det som finnes i universet. Jeg er litt usikker på det.

Spennende tanker. langt uten for min fatteevne. 

Grammofon
29.04.18 12:37
kytec: Kurt? Var det ikkje Tom Mathisen?

Professor Kurt Drøvel, udødeliggjort av Helge Reiss som døde i 2009.

kytec
29.04.18 16:40
Grammofon: Professor Kurt Drøvel, udødeliggjort av Helge Reiss som døde i 2009.

OK. Eg var aldri på fornavn med han, men husket han padlet med en meget rank stil og snakket kylling da han ble funnet. 

Busus
29.04.18 19:22
Viracocha: ribbeinskvinner

Muligens, men er det bedre med "Det bare smalt, og her er vi"? 

JTHammer
JTHammerInnlegg: 2229
30.04.18 16:25
Busus: Er klar over det, men jeg klarer ikke å forsone meg helt med ideen om "det store smellet".

"Muligens, men er det bedre med "Det bare smalt, og her er vi"? "

Som da ikke er hva teorien sier. :) 

"Det Store Smellet" var det en journalist som kom på mener jeg det var, i utgangspunktet for prøve å latterliggjøre den når den først kom ut.

Ganske mange år og brikker på plass senere, og navnet har hengt seg på siden. :) 

kytec
30.04.18 16:27

«Snøen» som vi såg i TV-ruta før er rester av det store smellet. 

kytec
30.04.18 19:31

Ein annan ting som eg lurer på om kan være sant. 

Går virkelig Venus rundt sin egen akse med berre 6.5km/t. 

Jupiter går vel med minst 40 000 km/t. rundt egen akse. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg