Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Skruball fra tog.

NYTT TEMA
PUK
PUKInnlegg: 61
25.04.18 00:00

Vi sparker ballen ut fra toget i 10 mens toget går i 70. En viktig ingrediens her blir loven som sier at luftmotstanden øker 4 ganger om farten dobles. Farten 10 rett ut blir i liten grad påvirket av luftmotstanden mens den rett frem på 70 får kraftig motstand og farten faller mye raskere en den på 10. Dette medfører at den med farten 10 i utgangspunktet, kommer mer og mer til sin rett og en får en bue i banen. På fotballspråket kalles fenomenet for skruball. 
Jeg avviser ikke magnusefekten som skruball i dag forklares med, men den er så liten at den knapt vill merkes. 
For mange år siden festet jeg en ball på en stang og en drill og kjørte rundt med innretningen opp fra takluken. Uansett fart på både bil og drill merket jeg ikke noe kraft sideveis. 
Jeg filmet også ballen fra en gangovergang bro der jeg kastet ut ballen fra bilvinduet. Problemet her var at ballen datt for fort mot bakken, men analysen fra alle opptak indikerer skruball.

NiGoZeroIchi
NiGoZeroIchiInnlegg: 13836
25.04.18 08:58
PUK: Vi sparker ballen ut fra toget i 10 mens toget går i 70. En viktig ingrediens her blir loven som sier at luftmotstanden øker 4 ganger om farten dobles. Farten 10 rett ut blir i liten grad påvirket av luftmotstanden mens den rett frem på 70 får kraftig motstand og farten faller mye raskere en den på 10.

Og resultatet er at ballen har én hastighet - litt større enn togets, og med en liten vinkel ut fra togets fartsretning.

Når du skal beregne luftmotstanden er du nødt til å ta utgangspunkt i den hastigheten ballen faktisk har - ikke de forskjellige faktorene som ga ballen den hastigheten.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg