Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Noen som vet...?

NYTT TEMA
BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 45473
27.04.18 13:02

Kan noen fortelle meg hva jeg så?

Jeg tilhører altså ikke UFO-menigheten, og synes at det aller meste som kommer fra den kanten er - vel, ikke bare latterlig, men direkte pinlig. Men jeg har altså sett noe jeg ikke uten videre kan identifisere.

Natt til fredag 13. april (nei, jeg er ikke overtroisk på den kanten, heller) kl. 01:26 så jeg noe jeg er nysgjerrig på hva var, og jeg besvimer altså ikke dersom ingen kan gi en rimelig - rimelig, ja! - forklaring.

Jeg var på vei ut på verandaen (sørvendt) for å ta meg en røyk. Fordi det er to trinn ned fra verandadøra til verandaen, så så jeg ned akkurat da jeg gikk ut. Derpå tente jeg en sigarett, og hadde blikket festet på den (selvfølgelig). Akkurat da jeg trakk inn, løftet jeg hodet (jeg sto vendt mot sørøst). I høyre øyekrok, helt ute i kanten av synsfeltet, så jeg et lys (mye! kraftigere enn lyset fra f. eks. Sirius - eller fra ISS, som jeg så tre ganger her i vår). Naturlig nok snudde jeg på hodet for å se hva det var, og ble lettere forvirret.

På dette tidspunktet sto Karlsvogna omtrent i sør (med "hjulene" lengst mot sør, hvis dere skjønner bildet mitt), og ca. en håndsbredd på strak arm under det "hjulet" som er nærmest håndtaket eller skjekene var det noe som kunne minnet om en svært kraftig stjerne (som sagt mye mer lyssterk enn Sirius - eller Venus i nærmest fullfase, for å sammenlikne med den). Den befant seg i retning sør-sørvest, og så ut som (jeg tør ikke garantere det) den beveget seg langsomt (betydelig langsommere enn f. eks. ISS og de satellittene jeg har sett) sørvestover, mens den raskt ble svakere og svakere, slik at den forsvant før den nådde bakerste hjul på vogna. Totalt så jeg den kanskje to-tre sekunder.

Det første som falt meg inn var at jeg så et fly, men lyset var for kraftig, og det blinket ikke.

For ordens skyld: Jeg anser utenomjordiske besøk på jorda for latterlig usannsynlige, så jeg gidder ikke engang lese eventuelle svar som dreier seg om slikt sprøyt.

Men hvis noen har en idé om hva det kunne være, er jeg takknemlig for opplysning (sic!).

Mvh

BE

som også er klar over hvordan mulige feilkilder kan så og si intervenere

(Innlegget ble redigert 27.04.18 13:11)

Zpiff
ZpiffInnlegg: 19314
27.04.18 14:06
BlackEagle: Den befant seg i retning sør-sørvest, og så ut som (jeg tør ikke garantere det) den beveget seg langsomt (betydelig langsommere enn f. eks. ISS og de satellittene jeg har sett) sørvestover, mens den raskt ble svakere og svakere, slik at den forsvant før den nådde bakerste hjul på vogna. Totalt så jeg den kanskje to-tre sekunder.

Meteoritter (evt. skrot) som brenner opp, kan inneholde mineraler/metaller.. som kan brenne med varierende intensitet. 

Tipper på en kombinasjon av endring i lys-intensitet og bevegelseretning, da får det til å se ut som at objektet beveget seg langsomt sørvest (selv om det f.eks. beveger seg i slakk vinkel mot/fra deg). 

Men for all del, små grønne menn eller transformers.., kan sikkert også være et alternativ. 
Uansett, så er det jo artig å spekulere over observasjoner :) 

- Har selv sett 'uforklarlige' lysfenomen på himmelen (i edru tilstand :). 
Noe av det mest merkelige, var noe som virket som (grovt antatt/inntrykk) en litt "uryddig formasjon" av relativt små(?) 5 stk. "svakt" (men likt lysende) lysende objekter som beveget seg i samme retning (nord-nord-øst), og hadde et overflateareal på kanskje 3-4m², lydløst og med en avstand på antatt 3-400m, ditto en hastighet på tja.. 2-300 km/t. 

Denne spekulerte jeg selvsagt litt i.
Men for all del -det var helt klart en årsak til dette, men neppe som jeg beskriver det over. 
Mest sannsynlig var det nok et meteoritt som hadde gått i oppløsning, og var langt lenger unna enn 3-400m., og volumet/arealet var nok også ganske anderledes. 
-Men hva jeg synes det så ut som der og da -er så sin sak :) 

Slike "spesielle" hendelser kombinert med ulike gass/kondens-ansamlinger i sfærene mellom eksosfæren og troposfæren, kan nok gi enhver noe å stusse over :) 

BlackEagle
27.04.18 16:10
Zpiff: Meteoritter (evt. skrot) som brenner opp, kan inneholde mineraler/metaller.. som kan brenne med varierende intensitet. 

Tipper på en kombinasjon av endring i lys-intensitet og bevegelseretning, da får det til å se ut som at objektet beveget seg langsomt sørvest (selv om det f.eks. beveger seg i slakk vinkel mot/fra deg). 

Men for all del, små grønne menn eller transformers.., kan sikkert også være et alternativ. 
Uansett, så er det jo artig å spekulere over observasjoner :) 

- Har selv sett 'uforklarlige' lysfenomen på himmelen (i edru tilstand :). 
Noe av det mest merkelige, var noe som virket som (grovt antatt/inntrykk) en litt "uryddig formasjon" av relativt små(?) 5 stk. "svakt" (men likt lysende) lysende objekter som beveget seg i samme retning (nord-nord-øst), og hadde et overflateareal på kanskje 3-4m², lydløst og med en avstand på antatt 3-400m, ditto en hastighet på tja.. 2-300 km/t. 

Denne spekulerte jeg selvsagt litt i.
Men for all del -det var helt klart en årsak til dette, men neppe som jeg beskriver det over. 
Mest sannsynlig var det nok et meteoritt som hadde gått i oppløsning, og var langt lenger unna enn 3-400m., og volumet/arealet var nok også ganske anderledes. 
-Men hva jeg synes det så ut som der og da -er så sin sak :) 

Slike "spesielle" hendelser kombinert med ulike gass/kondens-ansamlinger i sfærene mellom eksosfæren og troposfæren, kan nok gi enhver noe å stusse over :)

En metoritt var det definitivt ikke. Dem har jeg sett mange av (også to nedslag samt en eksplosjon bak horisonten), så det er jeg helt sikker på. Den beveget seg også aaaaaalt for sakte - dersom den beveget seg i det hele tatt.

Kondens mv. i lufta kan innvirke på hva en ser eller tror en ser, og det kan også spille inn her (og jeg vet altså ikke om det jeg så var i eller utenfor atmosfæren).

Den voksne sønnen til naboen min har en drone, og det kan det ha vært - hvis den var utstyrt med en sterk lyskaster (sml. Venus nærmest i fullfase - om man står et helt mørkt sted, kan lyset fra Venus skape skygger - og dette lyset var vesentlig sterkere enn det), og dronen beveget seg vekk fra meg mens den roterte slik at lyset ble kastet en annen retning. Jeg så ingen lysstråle, men været var også tørt og klart med lite kondens i lufta, så det ville jeg nok ikke sett i noe fall. Jeg hørte ingen lyd, men droner er nærmest lydløse om de befinner seg noen få hundre meter unna.

Men drone - i grisgrendt strøk - halv to på natta?

Mvh

BE

Busus
BususInnlegg: 657
28.04.18 00:38

Siden endatil du har sett noe uforklarlig, kan jeg vel driste meg til å fortelle om noe rart jeg har sett selv oppå himmelen en natt i grisgrendt strøk også. Det var et bredt og skarpt lys som bevegde seg frem og tilbake igjen. Ikke lang avstand mellom start og vendepunkt. Kanskje ca en halv til en grad av himmelen. Det så ut akkurat som om man lyser på noe blankt/reflekterende som blir vendt på, f.eks et langt knivblad. Dette var rett over hodet mitt, men så ut til å være svært høyt oppe. Hvis dette var meteor så måtte det ha vert to som kom i motsatt retning rett etter hverandre. Merkelig syn. Veldig hvitt lys.. 

Watt
WattInnlegg: 3250
06.05.18 12:03
BlackEagle: Jeg var på vei ut på verandaen (sørvendt) for å ta meg en røyk.

Kanskje vi skal begynne med å se på hvilke stoffer den "røyken" inneholdt ?

Ps. trådens overskrift kunne kanskje vært litt mer spesifisert ?

(Innlegget ble redigert 06.05.18 12:04)

BlackEagle
06.05.18 12:05
Watt: Kanskje vi skal begynne med å se på hvilke stoffer den "røyken" inneholdt ?

Hysj da, gutt!

Mvh

BE

RickiBK
RickiBKInnlegg: 71210
11.05.18 19:25

Ja 

Jeg 

Selvsagt.

la1goa
la1goaInnlegg: 12113
17.07.18 09:05
BlackEagle: Jeg tilhører altså ikke UFO-menigheten

Siden du ikke tilhører denne gruppen og vil sannsynligvis benekte et hvert ukjent flyvende objekt så må det ha vært IFO (identifisert flyvende objekt), UIFO (ukjent ikke flyvende objekt) eller IIFO (identifisert ikke flyvende objekt)

Det dumeste jeg vet er å fortelle andre hva de har sett så kunne du fortelle hvilken kategori du heller til nærmest?

BlackEagle
17.07.18 14:41
la1goa: Siden du ikke tilhører denne gruppen og vil sannsynligvis benekte et hvert ukjent flyvende objekt

Jeg må si jeg er litt bestyrtet over din måte å drive sannsynlighetsberegning. Men ettersom du visstnok forliter deg på statistikk, vil jeg gjerne at du legger fram statistikken som viser at jeg på noe tidspunkt noe sted på noe forum i hele, vide verden minst én gang har benektet eksistensen av "UFO"-er.

Hvis du har rett i din sannsynlighetsberegning på grunnlag av en reell statistikk, skulle det være såre enkelt.

Hvis du ikke legger fram den statistikken -

SÅ BÅDE JUGER OG SKRYTER DU - FULLSTENDIG UTEN GRUNNLAG.

Mvh

BE

la1goa
17.07.18 16:10
BlackEagle: vil jeg gjerne at du legger fram statistikken som viser at jeg på noe tidspunkt noe sted på noe forum i hele, vide verden minst én gang har benektet eksistensen av "UFO"-er.

Nå kommer det ikke som noen bombe at du hverken leste hva jeg skrev, eller at du er intressert i hva du selv startet opp. 

Jeg skrev at du sannsylingvis vil benekte, ikke at du gjør det. Jeg kan ikke unngå å legge merke til at du har en stort markeringsbehov på linje med ei bikkje som markerer terrrenget sitt ved å marke sin tue med urin, bort sett fra at du har behovet for å kalle folk for løgnere. Jeg vet ikke om det går for deg når du gjør det, men jeg antar at du har den perversiteten.

Jeg tar det ad nota og forlater ditt terreng her, også på grunnlag at du ikke har noe forhold til ditt eget tema.

BlackEagle
18.07.18 09:21
la1goa: Jeg skrev at du sannsylingvis vil benekte, ikke at du gjør det.

OG du sier så vidt jeg husker at du forliter deg på statistikk.

Ettersom du ut fra egne utsagn har noe å bygge dine oppfatninger på - også om hva jeg sannsynligvis vil gjøre - så anmoder jeg om at du framlegger den statistikken.

Jeg er ikke overrasket over at du ikke klarer det, ettersom ingen slik statistikk finnes.

Derfor juger og skryter du.

Om jeg nå skulle huske feil om hva du har sagt om statistikk, beklager jeg selvfølgelig på det aller mest inderlige mine utsagn om deg. Men nedenfor følger et avsnitt fra DITT innlegg i tråden "Redd for aliens" 14.07.18 kl. 01:54:

"Angående wow-signalet vi har "plukket" opp tror jeg hva jeg vil om, det har nok et jordisk opphav. De vil bare ikke innse det ennå. Dem om det. Det jeg ser på er statisikk. Det er 100% sikkert at liv kan oppstå tilfeldig, vi er beviset. Når vi vet at vi bor i gullhårsonen er det nå observert at det finnes 22% sjanse for at det eksisterer planeter runt stjerner av rød eller gul type. Spørsmålet om liv andre steder er redefinert til hvor er det nærmeste stedet for liv."

Legg merke til hva du sjøl skriver om STATISTIKK i det avsnittet. 

Jeg anmoder på nytt om at du framlegger den statistikken du bygger din sannsynlighetsberegning på - også hva angår det jeg sannsynligvis vil gjøre.

Kan du ikke gjøre det, er det fortsatt slik at

DU JUGER OG SKRYTER.

Mvh

BE

(Innlegget ble redigert 18.07.18 09:32)

BlackEagle
18.07.18 10:10
la1goa: Jeg tar det ad nota og

Ikke for å pirke, men det heter altså "ad notam" - med en "m" på slutten. Og jeg vil sette pris på om folk gjør meg oppmerksom på mine skirveliefer (som i denne setningen - å begynne en setning med "og" er ikke god språkføring, så der er jeg skyldig på alle punkter...) - og de finnes.

Mvh

BE

la1goa
18.07.18 14:46
BlackEagle: "Angående wow-signalet vi har "plukket" opp tror jeg hva jeg vil om, det har nok et jordisk opphav. De vil bare ikke innse det ennå. Dem om det. Det jeg ser på er statisikk. Det er 100% sikkert at liv kan oppstå tilfeldig, vi er beviset. Når vi vet at vi bor i gullhårsonen er det nå observert at det finnes 22% sjanse for at det eksisterer planeter runt stjerner av rød eller gul type. Spørsmålet om liv andre steder er redefinert til hvor er det nærmeste stedet for liv." Legg merke til hva du sjøl skriver om STATISTIKK i det avsnittet.

Denne tråden anser jeg som din egen ikke Politikk sin tråd. Så hvis du har noe å diskutere så svarer du på spørsmålene jeg stilte ovenfor. 

la1goa
18.07.18 14:56
BlackEagle: eg vil sette pris på om folk gjør meg oppmerksom på mine skirveliefer

Vanligvis pleier jeg å drite lang marsj i det, for språk er ikke noe som interesserer meg. Det jeg "reagerer" på er at du tar i bruk av ordet språkbruk. Du vil ikke ha en liten irettesettelse av grammatikk og generell språkbruk også? For pent språkbruk har du ikke. Nei jeg tenker ikke på de forkledde beskyldningene dine for å dekke til dårlige kunnskaper ellers. Det jeg tenker mest på er hvordan du markerer ordene dine og grammatikken. Alle og enhver kan som du kjøre et innlegg igjennom en stavekontroll for å fjerne skiveleifer. Ja bare sånn så det er oppklart, jeg skal ikke belære deg noe om språkbruk.

(Innlegget ble redigert 18.07.18 14:57)

BlackEagle
19.07.18 14:04
la1goa: Det jeg "reagerer" på er at du tar i bruk av ordet språkbruk. Du vil ikke ha en liten irettesettelse av grammatikk og generell språkbruk også?

Gjerne dét, men da må jeg minne om at hva som er pent språkbruk baseres på en rent subjektiv oppfatning.

Mvh

BE

BlackEagle
19.07.18 14:06
la1goa: Nei jeg tenker ikke på de forkledde beskyldningene dine for å dekke til dårlige kunnskaper ellers.

Det er greit, men du er velkommen til å fortelle hvor jeg har dårlige kunnskaper (som jeg ikke har gjort oppmerksom på sjøl). Jeg er alltid sugen på å forbedre mine kunnskaper - i åpenbar motsetning til enkelte andre.

Mvh

BE

BlackEagle
19.07.18 14:07
la1goa: Det jeg tenker mest på er hvordan du markerer ordene dine og grammatikken.

Du er meget velkommen til å korrigere min grammatikk. Intet skulle vært meg til større glede enn det.

Jeg imøteser med forventning dine korreksjoner.

Mvh

BE

BlackEagle
19.07.18 14:09
la1goa: Alle og enhver kan som du kjøre et innlegg igjennom en stavekontroll for å fjerne skiveleifer.

Ditt utsagn kan bero på en ørliten misforståelse.

Jeg bruker ikke stavekontroll, har aldri brukt det og kommer aldri til å bruke det.

Hvorfor? Fordi jeg ikke stoler på automatiske stavekontroller.

Mvh

BE

BlackEagle
19.07.18 14:11
la1goa: Ja bare sånn så det er oppklart, jeg skal ikke belære deg noe om språkbruk.

Det aksepteres, selvfølgelig, men jeg ville sette stor pris på om du ville gjøre det -

forutsatt at du har forutsetninger for det.

Mvh

BE

(Innlegget ble redigert 19.07.18 14:12)

BlackEagle
19.07.18 14:14
la1goa: Denne tråden anser jeg som din egen ikke Politikk sin tråd.

Du er selvfølgelig i din fulle rett til å anse hva som helst. Men for at du ikke skal basere din "anseelse", så å si, på feil informasjon eller manglende kunnskap, minner jeg om at 

INGEN

har eiendomsrett til debattråder. Ikke du, ikke jeg, ikke Politikk og ikke noen andre.

Mvh

BE 

SeaKing
SeaKingInnlegg: 6041
19.07.18 14:23
BlackEagle: For ordens skyld: Jeg anser utenomjordiske besøk på jorda for latterlig usannsynlige, så jeg gidder ikke engang lese eventuelle svar som dreier seg om slikt sprøyt.

Det var vel rett og slett en UFO da? NASA vet sikkert hva det var.

(Innlegget ble redigert 19.07.18 14:24)

la1goa
19.07.18 15:20
BlackEagle: Du er meget velkommen til å korrigere min grammatikk. Intet skulle vært meg til større glede enn det. Jeg imøteser med forventning dine korreksjoner.

skal gjenta meg selv: "... bare sånn så det er oppklart, jeg skal ikke belære deg noe om språkbruk.Jeg ser at du satte ut spørmålet om det, mulig det var noen som kunne være behjelpelig i dette tilfelle.

la1goa
19.07.18 15:22
BlackEagle: Ditt utsagn kan bero på en ørliten misforståelse. Jeg bruker ikke stavekontroll, har aldri brukt det og kommer aldri til å bruke det. Hvorfor? Fordi jeg ikke stoler på automatiske stavekontroller.

Det tror jeg hva jeg vil om. I dag er det helt vanlig at med rød understrekning av feil etterhvert som man skriver.

la1goa
19.07.18 15:27
BlackEagle: INGEN har eiendomsrett til debattråder. Ikke du, ikke jeg, ikke Politikk og ikke noen andre.

Det har jeg heller ikke hevdet. Det jeg skal frem til er at et spørsmål ang. tema man spør om i andre tråder besvares i andre tråder og ikke i denne. Vel å merke om spørsmålsstilleren vet å oppføre seg. Jeg oppfatter ofte en holdning som jeg finner fornuftig å ikke svare på, spesielt når spørsmålstilleren ofte insinuerer et eller annet.

Men du lurte fremdeles ikke på noe angående ditt eget startinnlegg der du fikk tre alternativer av meg?

BlackEagle
20.07.18 14:25
la1goa: I dag er det helt vanlig at med rød understrekning av feil etterhvert som man skriver.

Den fungerer ikke hos deg heller, ser jeg?

Mvh

BE

BlackEagle
20.07.18 14:27
la1goa: Jeg ser at du satte ut spørmålet om det, mulig det var noen som kunne være behjelpelig i dette tilfelle.

Du misforstår visst litt igjen. Jeg foreslo DEG.

Mvh

BE

BlackEagle
20.07.18 14:35
la1goa: Det har jeg heller ikke hevdet.

(om eiendomsrett til tråder).

18.07.18 kl. 14:46 skrev du følgende:

"Denne tråden anser jeg som din egen ikke Politikk sin tråd.".

JO - det har du såvisst hevdet. Beklager igjen, men du tar feil. Igjen. Du tar til og med feil om hva du sjøl har skrevet.

Mvh

BE

JudasT
JudasTInnlegg: 5539
20.07.18 22:00
BlackEagle: Jeg bruker ikke stavekontroll, har aldri brukt det og kommer aldri til å bruke det. Hvorfor? Fordi jeg ikke stoler på automatiske stavekontroller.

Ingen stoler på stavekontrollen, men den setter en rød strek som påminning om at her er noe du burde kontrollere og kanskje rette. F. eks. har Google for PC innebygd norsk stavekontroll, og den er flink til å plukke fram tåpelige tastefeil jeg begår.
Autokorrektur er derimot noe ganske annet og bør ikke benyttes, etter min oppfatning.

BlackEagle
20.07.18 23:42
JudasT: Ingen stoler på stavekontrollen, men den setter en rød strek som påminning om at her er noe du burde kontrollere og kanskje rette. F. eks. har Google for PC innebygd norsk stavekontroll, og den er flink til å plukke fram tåpelige tastefeil jeg begår.
Autokorrektur er derimot noe ganske annet og bør ikke benyttes, etter min oppfatning.

De to er nok ikke det samme, nei, men du kan bli overrasket over hvor mange som stoler på det imperfekte - som kan være beregna på noe annet...

Mvh

BE

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg