Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Er mørk materie nøytrinoer ?

NYTT TEMA
politikk
politikkInnlegg: 24223
22.07.18 23:56

skulle vel være mulig når nøytrinoer har masse og mørk materie gravitasjonskraft.

det må jo være produsert enorme mengder siden big bang og ukjent antall utdødde stjerner.

hvis einstein har rett i at masse er energi må produsert energi eksistere i form av masse.

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 44885
24.07.18 15:56
politikk: hvis einstein har rett i at masse er energi må produsert energi eksistere i form av masse.

Nei - at den er likeverdig med masse, betyr ikke det samme som at energi uten videre konverterer til masse. Ingenting tyder så vidt jeg kan se på at all energi har konvertert til masse. Det spyttes jo fortsatt ut en og annen foton fra sola.

Mvh

BE

politikk
25.07.18 14:50

Blackeagle : universet skulle da bli mindre og mindre i masse med tiden ettersom det hele tiden dannes energi.

dette er nok ett av de fundamentale spørsmålene vitenskapen må undersøke.

BlackEagle
25.07.18 16:17
politikk: Blackeagle : universet skulle da bli mindre og mindre i masse med tiden ettersom det hele tiden dannes energi.

Virkelig?

Mvh

BE

politikk
25.07.18 20:48

Blackeagle : mener du at det er ulogisk når masse omdannes til energi ?

det er så åpenbart at det er en selvfølge hvis ikke prosessen reverseres og energi omdannes til masse igjen.

fordamper vann må det kondenseres for og ikke bli mindre. Så enkel fysikk kan kansje være lettere og forstå ?

alternativet er at energi har masse slik som vanndampen og det er da dette som kan være mørk masse.

BlackEagle
26.07.18 10:39
politikk: Blackeagle : mener du at det er ulogisk når masse omdannes til energi ?

Les mitt innlegg av 24.07.18 kl. 15:56 på nytt.

Legg også merke til at om energi og masse er likeverdige, kan også energi omdannes til masse.

Mvh

BE

(Innlegget ble redigert 26.07.18 10:40)

BlackEagle
26.07.18 10:42
politikk: alternativet er at energi har masse

Prøv igjen.

Mvh

BE

la1goa
la1goaInnlegg: 11803
26.07.18 14:05
politikk: hvis einstein har rett i at masse er energi må produsert energi eksistere i form av masse.

Mye potensiell kinetisk energi der ute, eller som jeg også definerte potensiell kinetisk masse. det er ganske innviklet å forklare hvorfor og hvordan det henger sammen, men det gjøres lettest over en øl eller fem på en pub.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 17630
26.07.18 16:42

Det er ganske morsomt.
Man mener seg å kunne si hvordan universet og livet startet og er slik som det er, men "dark matter" som utgjør 95% av universet vet man nærmest null niks om.
Så har man da begrep som "dark matter" og "dark energy".

Dark matter = The charge Field ?

BlackEagle
26.07.18 18:30
return_of_drakkar: Dark matter = The charge Field ?

Skummelt. I may be charging you for something that doesn't matter.

Mvh

BE

politikk
28.07.18 13:37

La1goa : det er mange andre former for energi enn kinetisk som er skapt av tiltrekking eller frastøting og bare er potensiell energi frem til den blir frigjort i sammenstøt.

tyngdekraft er en form for energi og fotoner en annen. Spørsmålet er om energi kan konvertere tilbake til masse i prosesser vi ikke kjenner enda. Og forklarer mørk masse.

kan også være ett spørsmål om produsert energi konverterer til en annen energiform eller tilstand og blir til mørk energi ?

men antar at større deler av mørk masse rett og slett er planeter og asteroider mellom stjernene.   Hvis gasskyer er så tynne at bare en av tusen kollapser med nok masse til stjerner og resten bare blir til planeter har vi ikke oppdaget dette enda.

bjelar
bjelarInnlegg: 2331
28.07.18 16:36

Jeg tror kanskje at E=mc^2 blir litt undervurdert i denne tråden...

Hvis du trekker i en strikk så veier den strikken litt mer fordi du tilfører potensiell energi.

Hver gang du tar en armheving, så går du ned i vekt fordi du bruker energi.

Nøytrinoer har etter alt å dømme hvilemasse, og er i hvert fall en kandidat til å være en del av den mørke materien. Jeg mener også at jeg leste et sted at [citation needed] Fermilab hadde funnet noe som så ut som sterile nøytrinoer, noe som kanskje er en enda bedre kandidat. 

(Innlegget ble redigert 28.07.18 16:40)

return_of_drakkar
28.07.18 19:24

Nøytrinoer er en type lepton.
Leptoner er masse slik vi kjenner den.
Vi kjenner ikke hva mørk materie er for noe.
Bare at det utgjør 95& av universet.
Mørk materie er derfor ikke nøytrinoer.

politikk
28.07.18 22:43

Returnof : det spørs hva mørk masse kan være. Og det beste utgangspunktet må jo være og anta at det er noe vi kjenner til fra før.  Altså at energi kan gå tilbake og danne masse.

det er vel det synlige universet som er 5 % og altså stjerner.  En del er helt klart planeter men det spørs hvor mye.

einstein sine likninger er vel bare for kinetisk energi ?   Men teorien kan vel åpne for at masse som blir til stråling etterhvert går tilbake til en ukjent type masse ?  At den er mørk betyr vel bare at den er kald og ikke produserer synlig lys.

return_of_drakkar
29.07.18 20:51

dark matter (mørk materie) = the charge field = fotoner...?

la1goa
la1goaInnlegg: 11803
31.07.18 19:03
politikk: La1goa : det er mange andre former for energi enn kinetisk som er skapt av tiltrekking eller frastøting og bare er potensiell energi frem til den blir frigjort i sammenstøt. tyngdekraft er en form for energi og fotoner en annen. Spørsmålet er om energi kan konvertere tilbake til masse i prosesser vi ikke kjenner enda. Og forklarer mørk masse. kan også være ett spørsmål om produsert energi konverterer til en annen energiform eller tilstand og blir til mørk energi ?

Masse og energi er to sider av samme sak. Energi er masse og omvent, og de kan konverteres begge veier. Vi har klart begge veier.

Men det jeg skal frem til er at mørk masse/energi ligger i den potensielle kinetiske energi/masse. Hvis du ser på en sort hull som trekker til seg masse vil denne massen øke forti farten øker når massen trekkes ned i hullet. Nå er jeg ikke enig teorien om sorte hull, men jeg er enig masseøkningen massen får på grunn av hastigheten.

Masseøkningen er bevist ved CERN der de akselererer opp et proton og et antiproton, og lar disse kollidere. Ut av denne skuren av partikler veier de ofte 250-500 ganger den av de opprinnelige to partikelene.

Vidrefør denne tankegangen til det sorte hullet. Hvis en stein på en kilo raser ned og kolliderer med hullet, hvilken masseøkning vil dette hullet ha? Det her jeg mener det mørke massen er det samme som den potensielle massen hvis alt blir samlet i et punkt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg