Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kva er mest intelligent å gjere for oss mennesker?

NYTT TEMA
nøkkerosa
nøkkerosaInnlegg: 6853
14.02.19 21:54

Å tilpasse oss Naturen vi lerver i...?

Eller å tilpasse oss det syntetiske systemet maktmennesker har skapt for oss ?

Buddhina
BuddhinaInnlegg: 395
24.02.19 02:19

Naturen er også menneskene som skaper hvordan man lever og innretter oss. Skal  man stoppe naturens utvikling eller føye oss etter naturen? Det vil alltid være for i mot når det gjelder naturens krefter. Men man har eget valg.

(Innlegget ble redigert 24.02.19 02:25)

orbixx
orbixxInnlegg: 3657
25.02.19 01:27
Buddhina: Skal  man stoppe naturens utvikling eller føye oss etter naturen?

Jeg tror at mange psykopatiske diktatorer ønsker at nyfødte barn kunne være digitale, og styres med fjernkontroller.

Det er sikkert mer effektivt enn fullstendig hjernevask for slike monstre.

Vi får håpe at  vi kan være kjødelige, gå med kvinnen eller hunden, og ta en tur i vakker natur. 

Så vidt jeg vet, er det mange unge som kun opplever naturen på smarttelefoner. 

Jeg tror at mange allerede er nærmest digitale, og kanskje jeg burde feie for min egen dør. Jeg sitter jo og skriver på en pc.

Annananas
AnnananasInnlegg: 2029
25.02.19 13:59
nøkkerosa: tilpasse oss Naturen vi lerver i...? Eller å tilpasse oss det syntetiske systemet maktmennesker har skapt for oss ?

Aktuelt spørsmål. Litt fra hofta fra meg.

Myter og religioner handler også om dette tenker jeg. Jeg kan nevne Jonas i hvalens buk som er minnet om det naturlige, og som et tema i religioner og myter. At religionene også er blitt brukt av maktpersoner er nok så, men fortsatt heter det "vend om". Og det er nok vend om til det naturlige det egentlig er snakk om.

Makten har farget samfunnet i mange generasjoner, der den sterkestes rett har vært den styrende regelen. Dette er selvsagt naturlig hos dyr, men for mennesket med stor M er det naturlig å være snill, altså vi lar vennlighet og godhet innta makta. For hvis det skjer så vil det bli vennligere her på den blå planeten av naturlige årsaker. Vi har det i oss, problemet er at vi ikke lar det komme ut.

Systemet vi lever i er et resultat av det lukkede sinn, som er Loke, som hadde seg med sorgbringeren- Angerboda eller Skuld som betyr gjeld og årsak. Barnene deres het Hel (frykt), Fenrisulven (sinne) og Midgardsormen som er systemet som ligger rundt hele jorden og biter seg selv i halen, også kallt Jordmundgand som betyr den veldige trolldomsstaven.

Hehe. Med det er jo fristende å la seg trollbinde av tankens konsepter da. Et av dem som heter planlagt levetid eller foreldelse er en av børebjelkene i systemet vi har skapt. Noe som i rene ord er bedrageri for at noen skal tjene penger. Store bomber og slikt er vel heller ikke naturlig tilpassning sku jeg mene. Nei sann, vi bør nok vende om til det naturlige før han Jonas står på døra. Eller kanskje han står der å banker for døve ører...  

nøkkerosa
28.02.19 21:23
Buddhina: Naturen er også menneskene som skaper hvordan man lever og innretter oss. Skal  man stoppe naturens utvikling eller føye oss etter naturen? Det vil alltid være for i mot når det gjelder naturens krefter. Men man har eget valg.

Ja Naturen innehelde oss mennesker Buddina, og takk for svar :-) Eg gav litt opp denne tråden fordi  eg såg ingen svart.......men so såg eg no at det var aktivitet i tråden :-).  So litt impulsvar frå meg her no under..

Vi mennesker kan aldri skape Naturen. Fordi vi lever i naturen og den lever i oss. 

Vi mennesker kan aldri stoppe Naturens utvikling, ...for den går sin gang om vi vill eller ei. Men vi kan påvirke vår eigen utvikling i Naturen. Og der trur eg vi mennesker sliter noko i dag. Iallefall oss sokalla "siviliserte" (som gjerne driver med å øydelegge naturen vi lever i med bla å utnytte den via rovdrift og forureine  den via bla vore plastutslepp mm...)

Om vi ikkje følger naturlovene so vil vi kanskje utrydde oss sjølve som art ? Det er f.eks lite smart å drive med gruvedrift der ein slepp giftige stoffer og slam ut i reine norske fjordar=øydelegging av eins eige "matfat". 

Når eg skriver Naturen med stor N so meinar eg heile Kosmos/Universet og alt som ER. Naturen er Alfa og Omega og det vi lever i Og som lever i oss. Det er alt vi ser og det er alt vi IKKJE ser. 

Also med Naturen meinar eg alt som ER!  

Vi kan aldri stoppe Naturens utvikling (Kosmos/Universet) som igjen handlar om Naturleg evolusjon for å tilpasse oss Naturen (alt som ER), for det er ein evigvarandes pågåandes prosess..

På sikt kva valg har eigentleg oss mennesker når det gjelder dette med å tilpasse oss Naturen eller ei ?

Når menneska trur dei kan styre over Naturen.....so sliter menneska med sin eigen (naturlege ?) hjernefunksjon...eller  ka du trur ?

(Innlegget ble redigert 28.02.19 21:34)

nøkkerosa
28.02.19 22:10
orbixx: Jeg tror at mange psykopatiske diktatorer ønsker at nyfødte barn kunne være digitale, og styres med fjernkontroller.

Ja det trur eg du har rett i Orbixx!

Det er ikkje utan grunn at enkelte "diktatorar" ønskar at vi  alla mennesker skal "chipast"....

Vel per i dag so bærer dei fleste av oss "siviliserte" allerede minst ein"chips" med oss via telefon eller bankkort (som vi stort sett alltid har med oss).....so vi trenger kanskje ikkje den fysisk inni kroppen "chipsen" for at "diktatorane" skal ha kontroll over oss..?

Uansett scenario her, so vil "chipping" av befolkningen aldri bli ein naturleg tilpassing til Naturen vi lever i, also aldri eindel av naturleg evolusjon......kun ein syntetisk unaturleg menneske skapt "evolusjon"...

(Innlegget ble redigert 28.02.19 22:22)

nøkkerosa
28.02.19 23:14
Annananas: Myter og religioner handler også om dette tenker jeg.

Ja det har du heilt rett i Annananas!

Det er ikkje utan grunn at myter og relgionar har overlevd på folkemunne og skrifteleg  over tusenårsrika vi mennesker har levd.....

I dei "ligger det" eit Bevisstheitsbudskap til oss mennesker i dag , frå oss mennesker tilbake i tid , som handlar bla om dette med at det er best for oss mennesker å tilpasse oss naturleg til Naturen vi lever i og som lever i oss....istedet for å prøve å få Naturen til å tilpasse seg oss......(via bla menneskeskapt genmanipulering, geoengineering..)..

Det ein so kan undre seg over er at når skal vi mennesker lære av vår historie slik at historien ikkje igjentar seg om og om igjen ...?

(Innlegget ble redigert 28.02.19 23:25)

Annananas
AnnananasInnlegg: 2029
01.03.19 10:52
nøkkerosa: Ja det har du heilt rett i Annananas! Det er ikkje utan grunn at myter og relgionar har overlevd på folkemunne og skrifteleg over tusenårsrika vi mennesker har levd..... I dei "ligger det" eit Bevisstheitsbudskap til oss mennesker i dag , frå oss mennesker tilbake i tid , som handlar bla om dette med at det er best for oss mennesker å tilpasse oss naturleg til Naturen vi lever i og som lever i oss....istedet for å prøve å få Naturen til å tilpasse seg oss......(via bla menneskeskapt genmanipulering, geoengineering..).. Det ein so kan undre seg over er at når skal vi mennesker lære av vår historie slik at historien ikkje igjentar seg om og om igjen ...?

Jupp. Om vi ikke tilpasser oss så er vi årsaken til kommende konsekvenser. På samme måte som vi er og har vært årsak til slaveri, krig og plastforurensning mm.

Planlagt foreldelse og reklame øker forurensningen og det er ikke en del av debatten, men burde kanskje bli det, slik at konsumet kan begynne å minske. Da blir vi også kvitt dette bedrageriet som politikere godtar som en del av økonomiens bærebjelker. På en brannstasjon lyser en 110 å gammel lyspære som et eksempel på idiotien ved å skape verden i sitt bilde. 

Vi er nok i stand til å lære av historien, det er nok vilen det kommer ann på som i Odin (Inspirasjonen, pusten) Vilje (Intensjonen) og Ve som er resultatet som i akk og ve.

(Innlegget ble redigert 01.03.19 10:53)

Zpiff
ZpiffInnlegg: 20593
01.03.19 13:48
nøkkerosa: Å tilpasse oss Naturen vi lerver i...? Eller å tilpasse oss det syntetiske systemet maktmennesker har skapt for oss ?

Vi har egentlig ikke noe valg, da naturen også inkluderer ett hvert "syntetisk system..". 
Og som vanlig, så er første spørreord i den settingen - "hvordan..?". 

Men for å ikke skli helt ut mht. dine spørsmål, så heller jeg da til at man bør forsøke å tilpasse seg selv og sin egen natur for/mot/med.. den naturen man har i sine omgivelser :) 
Og så mener jeg at "hvordan..?" er mest interessant/relevant.. (bare sånn for å ha gjentatt det :)

nøkkerosa
01.03.19 20:28
Annananas: Jeg kan nevne Jonas i hvalens buk som er minnet om det naturlige, og som et tema i religioner og myter.

Annananas du skriver mykje tankevekkandes ting og tang :-) Og eg må innrømme at eg klarer ikkje å svare deg på alt sånn i farten berre for å seie det. Men eg tenker over det , og berre det er jo ein lærdom i seg sjølv :-)

Eg forbinder eigentleg Jonas mytologien i buken på kvalen i 3 dagar som noko alla det Jesus opplevde etter korsfestelsen og oppstandelsen som tok like lang tid. Also 3 dagar. Talle 3 er jo eit Naturtall ..hehe (jada litt spaning må vi ha vett du..)

Begge desse historiane handlar om "dødsriketerfaringar" slik eg forstår det. Men kanskje har eg forstått feil?

Personleg trur eg verken Jesus eller Jonas var steindaue under sine "bevisstheitserfaringar"?  Men meir det at  dei tok ei lita "reise" inni seg sjølv "ned i dødsriket" (mørke krokane..) for å lære meir om seg sjølv mentalt sett. Also lære meir om korleis eins bevisstheit verkar......og dette med å få "ørneblikk" (evne til å "sjå" heilheitsbilde)..

Men det var no berre nokre tankar omkring dette med Jonas "dødrikeopplevelse" samanlikna med Jesus sine "dødsrikeopplevelsar"...

(Innlegget ble redigert 01.03.19 20:39)

nøkkerosa
01.03.19 20:42
Annananas: At religionene også er blitt brukt av maktpersoner er nok så, men fortsatt heter det "vend om". Og det er nok vend om til det naturlige det egentlig er snakk om.

Det trur eg og :-)

Min oppfatning er at dette med å "vende om" er eit slags urgammalt budskap frå oss sjølve langt tilbak i tid , til oss sjølv i framtida og for oss då no notida.... for å få oss til å forstå at vi må samarbeide/"leve i pakt med" naturen for å klare å evolusjonere endå meir som ekte menneske......

(Innlegget ble redigert 01.03.19 20:52)

nøkkerosa
01.03.19 22:08
Zpiff: Vi har egentlig ikke noe valg, da naturen også inkluderer ett hvert "syntetisk system..". 
Og som vanlig, så er første spørreord i den settingen - "hvordan..?". 

Men for å ikke skli helt ut mht. dine spørsmål, så heller jeg da til at man bør forsøke å tilpasse seg selv og sin egen natur for/mot/med.. den naturen man har i sine omgivelser :) 
Og så mener jeg at "hvordan..?" er mest interessant/relevant.. (bare sånn for å ha gjentatt det :)

Takk for ditti interessante svar Zpiff , som eg måtte tenke noko over, og eg veit endå ikkje om eg forstod det...hehe :-)

Du spørr om "Hvordan" ?

Meinar du då hvordan vi skal klare å tilpasse oss naturen vi lever i utifrå dagens "syntetiske" levemåte vi "siviliserte" lever på ?

Vel dei fleste av oss mennesker som lever i dagens "syntetiske system" (med alle sine mangfoldige sider) har ikkje mange valg eigentleg som du seier . For vi lever under dei "syntetiskes lover"...som er lik Bibelens "Mammon"?. Men vi har jo nokre valg . Vi kan jo f.eks velge å reise ned til Amazonas å oppsøke desse indianare som kastar sine piler på flya som flyr over dei og som tydlegvis overhaude ikkje vil ha noko som helst kontakt med vår "siviliserte verden". Vi trur dei er dumme og uintelligente. Men er dei det?

Desse er kanskje dei som verklegen vil overleve ei skikkeleg naturkatastrofe som f.eks at straumen blir vekke i lang tid. For denne urbefolkningen kan verklegen å tilpasse seg naturleg til naturen, noko som vi "siviliserte" ser ut til å ha gløymt. Urbefolkningen som beskyttar seg mot "sivilisasjonen"

Og då kan ein spørre seg som eg har gjort. Kva er mest intelligent å gjere...( trådtema ).

Kor lenge vil vi "siviliserte" overleve dersom straumen er vekke i...la oss seie 3 mnd (via f.eks ein kraftig solstorm eller meteorittnedslag) ? Butikkane blir tomme for mat etter 2-3 veker?

Eg trur du har rett i at Naturen inkluderar vårt "syntetiskesystem" i sin måte å påverke oss evolusjonsmessig. Men vil naturen bevare  det unaturlege ?

Det  "syntetiske systemet" vi har skapt kan vel aldri nokon gong overvinne det naturleg systemet som vi gjerne kallar naturleg evolusjon? 

(Innlegget ble redigert 01.03.19 22:16)

PerryAndre
PerryAndreInnlegg: 7967
01.03.19 22:23
nøkkerosa: Kor lenge vil vi "siviliserte" overleve dersom straumen er vekke i...la oss seie 3 mnd

Er mange gårdbrukere i dag som er selvstendig på strøm, vann og mat. Folk kan også flytte til fraflyttede gårder som er helt basert på selvforsyning. Vi snakker om flere titusener av gårder ute i distriktene på øyer spesielt, som er blitt omgjort til hytter fra begynnelsen av 1970 tallet. 
Jeg har arvet en slik gård, som med investering på en vindmølle kan livnære mange. Med fiske, dyrehold, grønnsaker, urter, potetåker og kornåker.

(Innlegget ble redigert 01.03.19 22:24)

nøkkerosa
01.03.19 23:33
PerryAndre: Er mange gårdbrukere i dag som er selvstendig på strøm, vann og mat. Folk kan også flytte til fraflyttede gårder som er helt basert på selvforsyning. Vi snakker om flere titusener av gårder ute i distriktene på øyer spesielt, som er blitt omgjort til hytter fra begynnelsen av 1970 tallet. 
Jeg har arvet en slik gård, som med investering på en vindmølle kan livnære mange. Med fiske, dyrehold, grønnsaker, urter, potetåker og kornåker.

Go for it og lykke til :-)

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 49924
03.03.19 02:09
nøkkerosa: det syntetiske systemet maktmennesker har skapt for oss

Om du kunne klargjort kva du meiner med utsagnet ovanfor, ville det vore fint.

Takk.

Mvh

BE

BlackEagle
03.03.19 02:12
nøkkerosa: Vi mennesker kan aldri skape Naturen. Fordi vi lever i naturen og den lever i oss.

???

Betyr ikkje det at vi er ein del av naturen?

Og dermed at ditt utsagn ovanfor er sjølvmotseiande?

Mvh

BE

BlackEagle
03.03.19 02:12
nøkkerosa: Vi mennesker kan aldri skape Naturen. Fordi vi lever i naturen og den lever i oss.

???

Betyr ikkje det at vi er ein del av naturen?

Mvh

BE

BlackEagle
03.03.19 02:13
nøkkerosa: Vi mennesker kan aldri stoppe Naturens utvikling

Meiner du nå at vi (menneskja) er unaturlege - og derfor ikkje burde eksistert i naturen?

Mvh

BE

BlackEagle
03.03.19 02:14

Betyr det at menneskja ikkje ER?

Mvh

BE

nøkkerosa
04.03.19 15:31
BlackEagle: Betyr ikkje det at vi er ein del av naturen?

Naturen klarar seg fint utan oss mennesker. men vi mennesker kan ikkje leve utan Naturen...

Busus
BususInnlegg: 673
09.04.19 05:18

Tror det beste for naturen og oss er at vi tilpasser oss det syntetiske, fordi det viser seg at vi da får en mer berekraftig befolkningsvekst.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 24601
09.04.19 20:25
nøkkerosa: Naturen klarar seg fint utan oss mennesker. men vi mennesker kan ikkje leve utan Naturen...

Det er ikke sikkert at naturen klarer seg uten mennesket.
Vi skal egentlig være forvaltere og gartnere.
Før vi kom så var dinosaurene meget muligens noe slikt.
Planteeterne blant dem sørget for "hogsten", mens kjøtteterne blant dem sørget for at det ikke ble for mange av dem.

De ble jo plutselig vekke - uten at noen vet hvordan / hvorfor.
Selv om det er x antall teorier om det.

Noen filosofiske tanker dette...

Keryx
KeryxInnlegg: 2021
29.04.19 16:27
nøkkerosa: Å tilpasse oss Naturen vi lerver i...? Eller å tilpasse oss det syntetiske systemet maktmennesker har skapt for oss ?

Hva som er mest intelligent for oss mennesker å gjøre? Har hørt at visdom er det å anvende kunnskap, så teori og praksis hører nok sammen om man vil ha en flott og hyggelig resultat. 

Det som er mest intelligent beror på hva omstendighetene, hva rammene er. Gitt at det finnes en Skaper vil det smarteste være å finne ut hva vedkommende mener er meningen med livet vårt, og deretter søke å leve i samsvar med dét. Det er vel som med all slags produkter, for å si det slik, at kjører man pc´en i oppvaskmaskinen gir det hverken effektøkning eller vedvarende stabilitet bare man slenger innpå litt ekstra Milo.

Gitt at det ikke finnes en Skaper, er rammene annerledes, da det i såfall kun er oss mennesker selv som må finne ut hvilke normer som gjør livet best levelig for ikke bare en selv, men samtlige. I praksis bør mye være likt i dagliglivet i begge tilfelle. At menneskenes problemer tiltar på så ymse vis kan lett tas til inntekt for synspunktet at mennesker later til å ikke være oppsatt med guddommelig visdom, for da ville neppe problemene oppstått i utgangspunktet. 

Man kommer vel lengst med «den gyldne regel, men «Hakkebakkeloven» er naturligvis også hyggelig. Ett sted må man jo begynne rent holdningsmessig. 

nøkkerosa
30.04.19 23:48
Busus: Tror det beste for naturen og oss er at vi tilpasser oss det syntetiske, fordi det viser seg at vi da får en mer berekraftig befolkningsvekst.

Skjøna forsåvitt ditt poeng her Busus :-)

Men so e da slik at Natureleg evolusjon driver ikkje med syntetisk evolusjon.....

So ka då?

nøkkerosa
30.04.19 23:56
return_of_drakkar: Det er ikke sikkert at naturen klarer seg uten mennesket.
Vi skal egentlig være forvaltere og gartnere.

Legg merke til at eg skriver Naturen med stor N Drakka,,

Trur du Naturen er avhengig av oss menneskas eksistens for å eksistere ?

nøkkerosa
01.05.19 00:05
Keryx: Hva som er mest intelligent for oss mennesker å gjøre? Har hørt at visdom er det å anvende kunnskap, så teori og praksis hører nok sammen om man vil ha en flott og hyggelig resultat.

Godt sagt Keryx :-)

nøkkerosa
01.05.19 00:15
BlackEagle: Betyr det at menneskja ikkje ER?

Skjølvsagt ER vi mennesker .....

Men kva betyr "ER" ?

Kan du beskrive med dine ord dette "ER" Svarte Ørn?

nøkkerosa
01.05.19 00:34
Keryx: Det som er mest intelligent beror på hva omstendighetene, hva rammene er. Gitt at det finnes en Skaper

Omstendigheitane er viktig og handligen derav av eit (evigvarandes?) evolusjonerandes (?) intelligent vesen og har med naturleg evolusjon å gjere ikkje sant ?.

Og ja gitt at det er ein Skapar....og kva om denne Skaparen er Naturen sjølv.....

Er det då ikkje mest intelligent å tilpasse seg Naturen (Skaparen) vi lever i til ei kvar tid..?

(Innlegget ble redigert 01.05.19 00:45)

nøkkerosa
01.05.19 01:17

Er det intelligent for oss mennesker å drive med menneskeskapt Geoengineering (Klimamanipulering) , ein teknologi som forureinar Jorda, livet, menneska og naturen ?

nøkkerosa
01.05.19 01:42

Er det intelligent å drive med genmanipulering ? 

Naturleg evolusjon blir tilsidesatt i den menneskapte genmanipuleringa,,,,og det rare er at dei som driver med dette ikkje sjølv skjønar at dei er liksom på "sida" av naturleg evolusjon..'

,,,eit tankekors dette for dokke som endå driver med å tenke sjølve ;-)

(Innlegget ble redigert 01.05.19 01:53)

Klikk for å gå tilbake til toppen