Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Matematisk fornøyelse ?

NYTT TEMA
politikk
politikkInnlegg: 29252
14.04.19 13:49

matematikk kan også brukes til bare moro uten praktisk formål.

hvis spenningen er en volt så går det 21 millioner sekshundre tusen milliarder milliarder milliarder elektroner på en time.

hvor mange watt får du da hvis du legger elektronene på rekke og rad ett helt lysår ?

god fornøyelse med utregningen :)

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 8888
14.04.19 20:32
politikk: hvor mange

42

TonyDiMera
TonyDiMeraInnlegg: 1836
15.04.19 05:16

9,613 x 10^11?

politikk
15.04.19 12:05

Innocentby : da har du brukt elektroner lagt på rekke og rad tilsvarende avstanden til nærmeste stjerne bare med og se på tv en time.

kan vi bare regne ut hvor tett de kan pakkes så kan vi utvikle det mest effektive batteri bare med matematikk :)

InnocentBystander
15.04.19 13:00
politikk: da har du brukt

Nei.

Eg har heilt enkelt gitt svaret.

politikk
16.04.19 00:23

Innoventby : den er grei...skal ikke påstå at du har sett på tv.   Men er det gøy så kan jo folk tenke på hvor lang rekke av elektroner de bruker bare for og skrive ett innlegg på vgd.

imponerende at du gadd og bruke tid på og regne ut noe som ikke er til praktisk nytte :)

politikk
16.04.19 03:01

Tonydimera :  må vel inneholde ett deletegn også.

svaret er jo avstanden på ett lysår delt på diameteren for ett elektron + delt på antallet det går på en watt med en volt spenning.

som med vannatomer er energi og wattinnholdet høyere med trykket og spenningen.   Så energien kan bare regnes i forhold til noe selv om antallet elektroner som kan plasseres på rekke og rad for og bli like langt som ett lysår alltid vil være samme konstant.

skal tilstå at jeg ikke har giddet og regne.   Vi er heldigvis mennesker som er urasjonelle og har fornøyelser fremfor bare nyttig.   Ellers hadde ingen vært på vgd men bare jobbet døgnet rundt.

matematikk er noe underlige greier.  For vi skal få tilbake mer enn det vi tilfører i følge sosialister :)  Men sannheten er jo svinn i selve systemdriften. 

Konvertering av energi gir svinn.  Men kan vi klare og lagre den uten svinn ?    Batterier " lekker " og elektroner og energi forsvinner med tiden.    Så også med bensin og diesel men ikke like mye.

TonyDiMera
TonyDiMeraInnlegg: 1836
16.04.19 20:34

Avstanden mellom dem er irrelevant. Om det antallet elektroner du sa passerer fra 0 volt til 1 volt på en time, får du det tallet ganger elektronladningen ganger spenningen (1) delt på tiden (3600). Elektroner er for øvrig punktpartikler, og har ingen diameter.

return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 21242
17.04.19 14:24

En grei formel for radius for et elektron:
1.61 * 10**-22 m  

InnocentBystander
17.04.19 15:51
politikk: skal ikke påstå at du har sett på tv.

Har ikkje sett det på TV.

Eg har lest det i ei bok.

Eller rettare i ein trilogi. Faktisk ein trilogi i fem deler.

Ribozyme
RibozymeInnlegg: 5398
24.04.19 12:45
InnocentBystander: Eller rettare i ein trilogi. Faktisk ein trilogi i fem deler.

Og det må jo være en matematisk fornøyelse, en trilogi i fem deler ;)

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 48238
02.05.19 18:18
politikk: hvor mange watt får du da hvis du legger elektronene på rekke og rad ett helt lysår

Det får jeg problemer med - de fordømrade elektronfantene vil jo neiggu ikke ligge stille!

Mvh

BE

P. S. Bør jeg slå dem i huet med no' hardt først?

politikk
02.05.19 19:02

Blackeagle : det har du rett i.   De reiser med lysets fart, men vi får være glad at ikke nærmeste stikkontakt er så langt borte at det tar ett år før noe hender nå vi trykker på en bryter.

men noen har det kansje likevel moro med teoretisk matematikk.

return_of_drakkar
02.05.19 20:12

Nei, elektronene har ikke lysets hastighet.
Elektronet i hydrogenatomet er en skikkelig treiging  med en hastighet på bare cirka drøye 0,7% av lysets hastighet.

Elektronene er morsomme i den grad at man kan få dem til fare raskere med å tilføre dem energi (gjøre dem mer massive).
Men 100% lysets hastighet går nok ikke.

(Innlegget ble redigert 02.05.19 20:13)

la1goa
la1goaInnlegg: 12970
05.05.19 23:41
InnocentBystander: Har ikkje sett det på TV.
Eg har lest det i ei bok.

hehehe... Ikke alle kjenner til det.. "Mannskapet til Gullhjertet omfatter i tillegg den paranoide androiden Marvin, som er en meget deprimert og svært smart robot, og av Trillian, også kjent som Tricia McMillan, en kvinne som Arthur har møtt en gang før på en fest. Arthur innser snart at de to er de eneste overlevende jordboere. Disse fem drar sammen først for å lete etter den legendariske planeten Magrathea, og deretter for å finne spørsmålet til det endelige svaret, som for øvrig er 42."

la1goa
05.05.19 23:44
politikk: hvor mange watt får du da hvis du legger elektronene på rekke og rad ett helt lysår ?

Man blir MegaSliten.

BlackEagle
06.05.19 00:09
la1goa: Man blir MegaSliten.

Der fikk du en til.

Mvh

BE

InnocentBystander
06.05.19 10:05
la1goa: hehehe... Ikke alle kjenner til det..

Det tok litt tid før noen litterært opplyste leste tråden. Det er tydeligvis ikkje alle som har fått med seg dette essensielle stykket litteratur.

politikk
06.05.19 11:34

La1goa : hadde du tenkt og etterprøve matematikken med og stable dem på linje ?

ellers gir vel en slik rekke ( hvis svaret er 42 watt ) forbrukt på reisetid som er ett år, vel ikke mer strøm enn til og drive ett veggur.

42 watt delt på 8760 timer pr år er jo 0.00479 watt i kontinuerlig forbruk.

så de som morer seg med teoretisk matematikk kan i tillegg regne ut hvor bred linja med elektroner må være for og dekke jordas energiforbruk :)

det var ikke slitsomt og regne ut effekten strømmen av en enkelt rekke kan gi.   Men det andre krever nok litt tid og regne på.

he he....jeg tar alle svar for god fisk siden jeg ikke gidder og bruke så mye tid på teoretisk matematikk.

la1goa
06.05.19 14:21
politikk: hadde du tenkt og etterprøve matematikken med og stable dem på linje ?
ellers gir vel en slik rekke ( hvis svaret er 42 watt ) forbrukt på reisetid som er ett år, vel ikke mer strøm enn til og drive ett veggur.
42 watt delt på 8760 timer pr år er jo 0.00479 watt i kontinuerlig forbruk.
så de som morer seg med teoretisk matematikk kan i tillegg regne ut hvor bred linja med elektroner må være for og dekke jordas energiforbruk :)
det var ikke slitsomt og regne ut effekten strømmen av en enkelt rekke kan gi.   Men det andre krever nok litt tid og regne på.
he he....jeg tar alle svar for god fisk siden jeg ikke gidder og bruke så mye tid på teoretisk matematikk.

Først må jeg stable elektroene på en linje for å se hvor mange jeg får på en cm. Så kan jeg etterprøve regnesykket. Etter mye om og men fikk jeg tak i en microskopisk pinsett for å utføre arbeidet dette elegante arbeidet. Jeg brukte en større pinsett for å håndtere den noe mindre pinsetten. Etter å ha stablet en del så kom det en gnist og rappen til meg på hendene og tror du ikke den djevelen rappet også alle elektronene som jeg nøysommelig hadde stablet? Så nå må jeg gjøre om arbeidet igjen og denne gangen skal jeg bruke plastikkpinsetter. Men de gror ikke på trær, i hverfall ikke microskopiske plastikkpinsetter.

return_of_drakkar
06.05.19 14:31
la1goa: Først må jeg stable elektroene på en linje for å se hvor mange jeg får på en cm.

Du kan bruke formelen jeg satte opp den 17.04.19 14:24

la1goa
06.05.19 14:58
return_of_drakkar: Du kan bruke formelen

Formel? Det ligner mer på en konstant. Forøvrig er klassisk elektron radius definert til å være 2.818 x 10^-15m i følge wikipedia.

(Innlegget ble redigert 06.05.19 15:04)

politikk
06.05.19 19:02

La1goa : du får nå hvertfall passe deg for statisk elektrisitet og magnetisme som vil stjele alle elektronene og arbeidet like fort som en gnist.     Praktisk etterprøving kan være ganske vanskelig.

BlackEagle
09.05.19 17:52
politikk: La1goa : du får nå hvertfall passe deg for statisk elektrisitet og magnetisme som vil stjele alle elektronene og arbeidet like fort som en gnist.     Praktisk etterprøving kan være ganske vanskelig.

Kan man si at man får strømmen om man får en strøm med elektroner gjennom seg, eller strømmer de bare tilbake over Strømstad?

Mvh

BE
strømførende

politikk
09.05.19 19:16

Blackeagle : hvertfall hvis du har ett ben på hver side av grensen.

BlackEagle
09.05.19 20:34
politikk: Blackeagle : hvertfall hvis du har ett ben på hver side av grensen.

Du tenker på at om vi blir strømløse her i landet, kan vi reise til Strömstad og i stedet bli overstrømmende begeistret for surströmming?

Mvh

BE

"...og med Mauser og hagle og Smith & Wesson,
sneik'n seg fram på STRØMpelesten,
like stille som Ånden som går -
D'er jaggumeg den største jeg har skutt i år! - sa fatter'n."

(Øystein Sunde)

(Innlegget ble redigert 09.05.19 20:34)

politikk
09.05.19 20:40

Blackeagle : de fleste elektroner går jo på strømpelesten og ikke en lyd og høre utenom når de kortslutter.      Men tvreklamen har jo tatt på dem skjerf og lue i tillegg.

ingeniører regner på dem med praktisk matematikk og andre har kansje fornøyelsen med ren teoretisk matematikk ?

BlackEagle
09.05.19 21:38
politikk: ingeniører regner på dem med praktisk matematikk og andre har kansje fornøyelsen med ren teoretisk matematikk ?

Dét er nok mulig - sjøl er jeg ikke ingeniør, så jeg må nok snu det helt på hodet: matematisk praksis ligger jeg unna (jeg vil helst ikke være ansvarlig for belastningsberegning på ei ny bru), men jeg kan kanskje leve med matematisk teori, slik at jeg slipper å ta konsekvensene av og ansvaret for det jeg leker meg med.

Mvh

BE

Matematisk-musikalske morsomheter: Pink Floyd: Money

(Innlegget ble redigert 09.05.19 21:51)

return_of_drakkar
17.05.19 19:37
la1goa: Formel? Det ligner mer på en konstant. Forøvrig er klassisk elektron radius definert til å være 2.818 x 10^-15m i følge wikipedia.

Wikipedia...jo jo...Wikipedia er kun egnet til sportsresultater...
Men ettersom Wolfram sier det du sier - så sier du nok uansett: Amen...

(Innlegget ble redigert 17.05.19 19:50)

la1goa
01.06.19 22:42
InnocentBystander: Det tok litt tid før noen litterært opplyste leste tråden. Det er tydeligvis ikkje alle som har fått med seg dette essensielle stykket litteratur.

Går igjennom gamle innlegg. Fant svaret der også. Ikke spør, jeg var dritings i gjerningsøyeblikket.

Klikk for å gå tilbake til toppen