Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mekanikkfenomen observert paa fly

NYTT TEMA
terjefrjo
terjefrjoInnlegg: 89
31.07.19 19:39

Beklager mangel paa norske tegn ae oe og aa.

Jeg kommer rett fra et fly hvor jeg observerte et fenomen jeg ikke har sett foer til tross for at jeg bikker 100 flyturer i aaret.

Jeg floey med et propellfly som foraarsaket ganske mye vibrasjon. Brettet som jeg senket ned fra setet foran hadde en helling i min retning som jeg anslaar til 5-7 %. Hvis jeg proevde aa legge noe paa brettet kom det mot meg - dette er jo en kjent metode for aa unngaa statisk friksjon - kalles gjerne dither-signal som er velkjent i reguleringsteknikken (ja, jeg er kybernetiker). Men paa brettet er det en sirkulaer fordypning slik at glass elller bokser kan staa stabilt.

Det morsomme er at naar jeg plasserte en tom ramloesa-boks i fordypningen roterte den langsomt mot venstre. Hvordan kan en vibrasjon (som jo er frem og tilbake) foere til et dreiemoment i boksen? For aa bekrefte det jeg saa hevet jeg brettet slik at hellingen ble fra meg. Da roterte boksen langsomt mot hoeyre.

Noen mekanikknerder som kan opplyse meg?

ostgote
ostgoteInnlegg: 4580
01.08.19 10:52

Her er en annen utgave av dette vibrasjons / rotasjons fenomenet;

www.youtube.com/watch?v=M6qLsl-MPOQ

Propellen endrer rotasjonsetning selv om vibrasjonen er den samme hele tida. Jeg har egenhending prøvd dette leketøyet og det fungerer som videoen viser. Men jeg har ikke lest teorien bak fenomenet. 

Klikk for å gå tilbake til toppen