Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvorfor leder vann varme bedre enn luft?

NYTT TEMA
beloeng2
beloeng2Innlegg: 1363
20.01.05 14:39
Jeg vil tro det er fordi molekylene ligger tettere i vannet. Noen enige eller uenige?
Satyrkid
SatyrkidInnlegg: 31399
20.01.05 14:42
Du er nok på det rette sporet der ja.. Vann har en større tetthet enn luft, og
siden varme er årsaka av molekyler og atomer som kolliderer med hverandre
pga at energi blir tilført dem, så er det naturlig å tro at vann vil lede varme
lettere enn luft..

_____
It's better to keep still and be thought of
as a fool, than to speak and remove all doubt
- MARK TWAIN
lobotter
lobotterInnlegg: 3521
20.01.05 23:51
Tror nok at hvis jeg sto 10 meter unna en heftig skogbrann, ville jeg foretrukket å ha en "vegg" av vann mellom meg og varmekilden, enn luft. Mao.tror jeg luft leder varme bedre enn vann. Det tar lenger tid å varme opp en beholder med vann enn tilsvarende med luft.
lobotter
lobotterInnlegg: 3521
20.01.05 23:53
Du blander ikke sammen med strøm?
Catweasel
CatweaselInnlegg: 6031
21.01.05 00:07
beloeng2 skrev:
Jeg vil tro det er fordi molekylene ligger tettere i vannet. Noen enige eller uenige?
------------------
Helt riktig det.
Septagon
SeptagonInnlegg: 2114
21.01.05 09:24
Generelt kan det være flere faktorer som spiller inn, derfor er ikke svaret nødvendigvis rett frem. Men det stemmer nok at det er en klar sammenheng mellom massetettheten (eller snarere varmekapasiteten) og varmeledningsevnen. Det er dog flere ting som kan innvirke.

F.eks. leder metaller varme ekstra godt fordi de har frie elektroner, mens andre faste stoffer leder varme ved at molekylenes vibrasjoner (som jo gir varmeenergien) forpanter seg til nærliggende molekyler. For væsker og gasser vil typisk konveksjon (strømninger/bevegelser i væsken/gassen) være en viktig faktor.

En annen faktor er selvsagt at om varmekilden har begrenset effekt, vil det ta lengre tid å varme opp vann enn luft.

Men når det gjelder luft versus vann er nok hovedforskjellen knyttet til varmekapasiteten: dvs. hvor mye energi (varme) som må til for å øke temperaturen, og følgelig også hvor mye varme det kan gi fra seg. Ved samme temperatur vil varmt vann føles mye varmere enn varm luft, og kaldt vann kaldere enn kald luft av denne grunnen.

Når det gjelder å være nær en flamme, f.eks. en skogbrann, er det varmestrålingen man merker, ikke lufttemperaturen. Derfor kan man bli varm på den siden som vender mot flammene, mens man fremdeles fryser på den siden som vender bort.
KHWS
KHWSInnlegg: 16788
21.01.05 11:01
beloeng2 skrev:

### Eller at vannet har større tetthet enn luft.
spettet
spettetInnlegg: 324
21.01.05 12:51
Fundamentet for all strøm er at +-ioner tiltrekkes av -ioner. Elektroner med negativ ladning er det som forflytter seg, derfor kaller vi disiplinen for elektronikk. I vann er det flere ioner enn i luft, derfor lkeder den bedre. Saltvann har enda flere ioner, siden dette inneholder NA+CL- (bedre kjent som salt, noe som betyr at saltvann leder enda mer. Metaller er de beste lederne, siden de har et underskudd på et elektron i sitt ytterste skall.
Radio1111
Radio1111Innlegg: 7716
22.01.05 01:27
beloeng2 skrev:

----------

Stillestående luft er en glimrende varmeisolator. Vann er en dårlig isolator.
Spikkenorolle
SpikkenorolleInnlegg: 2
09.05.19 10:53

"Tror nok at hvis jeg sto 10 meter unna en heftig skogbrann, ville jeg foretrukket å ha en "vegg" av vann mellom meg og varmekilden, enn luft. Mao.tror jeg luft leder varme bedre enn vann. Det tar lenger tid å varme opp en beholder med vann enn tilsvarende med luft."

Du vet at det er feil. Tenk over det. Si at du varmer opp stekeovnen din til 100 grader. Tør du å stikke inn hånda? Klart det. Ikke noe problem. Kok opp en kjele med vann. Tør du stikke hånda nedi vannet? Helst ikke.

Vann leder varme tjue ganger bedre enn luft. Det er derfor det er viktig å ikke bli svett når du er i fjellet om vinteren, men å heller kle av seg når man er i aktivitet og kle på seg når man er i ro.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 9514
09.05.19 12:14
Spikkenorolle: Du vet at

Du veit at du nettop svarte på eit 14 (fjorten) år gammalt innlegg?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg