Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mystisk tysk radio i høytaler

NYTT TEMA
rune89

rune89
04.11.05 20:25
Jeg har nettopp gått til anskafelse av et logitech X 530 5.1 surround system.
Front speakeren virker ikke, men jeg får inn en tysk klassisk radio kanal.
Lyden er ikke veldig høy, jeg må legge øret inntil for å høre det.
Det virkelig snåle er at det kun virker etter at jeg har spilt musikk på pc'en.

Jeg ble nesten litt skremt :P Er noen som har en fornuftig vitenskapelig forklaring på dette?
kosdo

kosdo
04.11.05 21:48
Det minner meg om når jeg fikk inn radio på løgndetektoren jeg bygde av elektronikksettet som liten. o,")

mvh kosdo. "I am a Bright" www.the-brights.net
Tommy980

Tommy980
04.11.05 21:48
Nei.

Det er tydelig at dette har med det okkulte å gjøre.
trollbrt

trollbrt
04.11.05 21:56
da jeg bodde i oslo på 70 tallet fikk jeg inn veivesenet på kasettspilleren min.
GGråstein

GGråstein
04.11.05 23:16
Før, da vi hadde mange mellombølge- og langbølgesendere, var det mange som fikk inn signalet på forskjellige apparater, hvis de bodde nært. Det var nok med en dårlig forbindelse som var oksydert, så virket apparatet som et krystallmottaker. Krystallet fungerer som en diode. Jeg vet t.o.m. om de som hørte radio i steikovnen.

Dette er vanskeligere å forklare hvis signalet kom helt fra Tyskland. Da må diodeeffekten være tidlig i forsterkeren slik at signalet blir forsterket. Du sier ikke hvorfor frontspeakeren ikke virker. Hvis den er ødelagt, er dette vanskelig å forstå. Hvis høyttaleren er OK mens kanalen ikke virker, kan det være ei dårlig lodding eller en defekt komponent som virker som diode.

Etter at du har spilt, kan en IC ha kommet i riktig modus for å forsterke signalet. En annen forklaring er at du får inn de nye digitale mellombølgesenderne. Når du har spilt musikk er matchende kodek blitt lastet inn.
XtraGal3

XtraGal3
05.11.05 11:45
Interesant det med Krystallmotaker og diode
det resonerer med det jeg liker
rune89

rune89
05.11.05 14:13
Vet ikke hvorfor Front speakren ikke fungerer. Det kommer ikke noe lyd ifra den. Uten om skurring, og den tyske kanalen da.
Men jeg har også hørt det litt i hovedhøytaleren :s
KapteinKaos

KapteinKaos
05.11.05 19:09
Fikk en gang for mange år siden inn naboen på FM-radioen. Enten snakket han i telefon eller i walkie-talkie/båtradio.
Temaet var dagens fangst fra tyvfisk med garn.... :)
immelmann

immelmann
06.11.05 13:11

Vet mange har fått inn klassisk musikk på flyradioen rundt Sola, og kortbølgesendinger til Burma fra mastene på Kvitsøy.
Det har hendt at folk har fått inn radiosendinger via komfyren, og til og med i tennene sine!
InCaIN

InCaIN
06.11.05 15:22
Det samme har skjedd med meg og, bare at jeg fikk inn cubanske sendinger tror jeg, skjønte ikke så mye! bare masse FIDEL FIDEL FIDEL

Grunnen til at dette skjer er at surround anlegg egentlig er ment til å brukes i spionasje.. Men nå som jeg har sagt dette, så banker snart CIA på døra her, så jeg vil bare takke for alt...

Men seriøst, jeg har også fått inn radio på mitt surround anlegg, er ganske artig egentlig
davocho

davocho
13.11.05 10:08
Jeg bodde engang i nerheten av en fly plass og fikk inn flytårnet og flyvene inn på min radio.
Ashtead

Ashtead
13.11.05 14:23
Det er sannsynligvis en stasjon på mellombølgen, og fenomenet er forsåvidt velkjent, det kalles RFI, for Radio Frequency Interference.

AM-signalet krever bare en ulinearitet for å demoduleres. De gammeldagse krystall-apparatene baserte seg på dette: krystallet og tråden virket som en diode. Det er historier om folk som har hørt radio i høltenner, jernsenger, ovner og lignende; i alle disse tilfellene er det snakk om en eller annen form for tvilsom elektrisk forbindelse som kan virke som krystallet, og demodulere signalet. Så må man også ha en eller annen form for mikrofoni for å høre selve lyden, ett eller annet som settes i svingninger med strømgjennomgang. En skranglete seng eller et varme-element i en ovn som kan flytte på seg er typiske ting som kan gjøre dette.

Mht innslag i en lydforsterker, er det fullt mulig at det er en kabel som virker som antenne, som plukker opp dette radiosignalet og sender det inn i forsterkeren. Der finnes både mulighet for forsterkning, og et stort antall ulineære komponenter som kan gjøre demodulasjon.

Selv om forsterkeren har oppgitt å gå fra 20 Hz til 20 kHz, er det store muligheter for at den har en god del følsomhet for signaler en til to dekader videre oppover, fra 500 kHz til 1.5 MHz, der radiostasjonene på mellombølgen befinner seg. Og om ikke forsterkeren i sin helhet klarer så høye frekvenser, er det meget mulig at innvendige forsterkertrinn kan ha det, transistorene inne i forsterkeren har gjerne en terskel-frekvens (der de ikke lenger kan forsterke noe signal) på flere hundre MHz.

Det vanlige middel mot sånt som dette er å utstyre alle kablene som går ut og inn av forsterkeren med ferrit-kjerner, som "stenger ute" disse høyfrekvente radiosignalene og sørger for at de ikke trenger inn i forsterkeren og lager ulyd der. Disse ferrit-kjernene bør settes på alle kabler, inkludert strømforsyningen fra lysnettet.

Ashtead
enigma88

enigma88
14.11.05 11:15
En annen mulig (eller i tillegg) kan være heterody-effekten på inngangen. Dvs. at to forskjellige radiofrekvenser kommer inn samtidig - begge for høye for at forsterkeren skal kunne forsterke (eller demodulere) signalene, men derimot snapper den opp (A - B) (integer), differansen mellom de to radiosignalene.
erstad

erstad
15.11.05 19:22
Da jeg var i Kalmar på 80-tallet fikk jeg inn en telefonsamtale på reise-tv'n min.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg