Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kjøleskapet!!

NYTT TEMA
DrStandby
DrStandbyInnlegg: 410
02.03.06 12:07
prøver meg her med innlegget, siden det ikke finnes et eget kjøleskap-forum

HVORFOR skal man la kjøleskapet stå en halvtime etter at det er flyttet? har nettopp flyttet, og glemte det helt. plugga i med en gang... det går da enda, men hva er potensielle skadevirkninger?

--------------------------------------------------------------
Don't think about all those things you fear
Just be glad to be here
- FC Kahuna -
TwoOfCups
TwoOfCupsInnlegg: 2113
02.03.06 13:28
Pga vibrasjon i et eller annet som jeg ikke husker navnet på. Glemte da jeg flytta sist jeg også.
fuorigioco
fuorigiocoInnlegg: 10363
02.03.06 15:02
Når du flytter kjøleskapet kan det komme væske inn i kompressoren, noe som ikke er bra, og hvis en starter kompressoren med væske i kan den ta kvelden. Ved å la kjøleskapet stå en stund renner eventuell væske ut av kompressoren.
DrStandby
02.03.06 15:55
men siden det funker nå så er det ingen fare, sant?
Just be glad to be here
- FC Kahuna -
fuorigioco
fuorigiocoInnlegg: 10363
02.03.06 16:01
Sannsynligvis, men kan vel hende kompressoren har tatt skade som ikke viser seg med en gang. Det kan jeg uansett lite om, er teoretiker og ikke kjøleskapreparatør. :-)
kosmo
kosmoInnlegg: 1014
02.03.06 16:04
det er kjøleveska ja. men den renner vel bare på plass ganske kjapt. det med halvtimen er mer "for shows" tror jeg. 10 minutter er sikkert nok

kjøleskapstråder burde det vært flere av her, absolutt

--

der kom jaggu 911-innlegget gitt. Someone please call...
henio
henioInnlegg: 1922
02.03.06 18:19
Dersom kjøleskapet ble fraktet stående, så trenger man ikke lang ventetid før man kobler det til, men dersom du har hatt kjøleskapet liggende på en av sidene (eller opp ned for den saks skyld) under transporten, så sies det at du skal vente et døgn.
DrStandby
03.03.06 08:16
crap... det lå på siden i en henger..
Just be glad to be here
- FC Kahuna -
Gynt
GyntInnlegg: 1445
03.03.06 12:30
Selv om det transporteres stående, bæres det som regel inn liggende.
henio
03.03.06 19:19
Ja, og dersom det bæres inn liggende så skal man (visst nok, jeg vet ikke om det stemmer) vente 24 t før man skrur det på igjen.

Jeg har alltid transportert og båret kjøleskap stående for å være på den sikkre siden.
GGråstein
GGråsteinInnlegg: 29928
04.03.06 21:08
Det er olje i bunnen av kompressoren. Når kjøleskapet flyttes, kan det komme olje i radiatoren bak skapet. Derfor bør det få stå i ro så olja får renne ned før det startes. Ellers kan man risikere at det kommer olje i det tynne røret som er mellom radiatoren og kjøleelementet, så det går tett. Da vil skapet slutte å kjøle, fordi sirkulasjonen stopper.

Dersom du skal vippe skapet på siden under transport, bør returrøret være nederst.

http://www.fridgedoctor.com/fridge-doctor-book/tips-on-moving-a-refrigerator.html
DrStandby
29.08.07 15:45
på tide å gjenopplive denne tråden...

kjøleskapet har gått som ei kule til nå. men nå stopper aldri motoren lenger, og dermed av-rimes det ikke lenger. men jeg har målt med termometer, og det holder tempen, men som sagt blir det stappings med is ganske raskt..

er det noe å gjøre, eller må jeg kaste det ut?

Just be glad to be here
- FC Kahuna -
henio
30.08.07 12:02
Jeg kjøpte meg kjøleskap i går, og gutta som leverte det sa at de normalt sa man måtte vente i 3 timer før man skrudde på, men at dette kjøleskapet spessielt trengte 6 timer...

Hvorfor vet jeg ikke... men det var et ganske fint og dyrt kjøleskap, så mulig at det hadde noe mer avanserte deler som trengte å stå lenger.
Jhaakill
JhaakillInnlegg: 1826
30.08.07 13:54
DrStandby skrev:
på tide å gjenopplive denne tråden...

kjøleskapet har gått som ei kule til nå. men nå stopper aldri motoren lenger, og dermed av-rimes det ikke lenger. men jeg har målt med termometer, og det holder tempen, men som sagt blir det stappings med is ganske raskt..

er det noe å gjøre, eller må jeg kaste det ut?
-------------
Sikkert på at det er tett? Når jeg glemmer å lukke døra helt igjen går kjøleskapet konstant (selvfølgelig), og blir fullt av is..:P
DrStandby
30.08.07 13:56
ser tett ut, og jeg kan ikke helt forstå hvorfor det plutselig skal bli utett. har stått på samme sted en god stund. men jeg skal sjekke en gang til når jeg kommer hjem. merkelig...
Just be glad to be here
- FC Kahuna -
brosmeraad
brosmeraadInnlegg: 11134
31.08.07 18:20
fuorigioco skrev:

er teoretiker og ikke kjøleskapreparatør. :-)

-----------------

Og hvem vil husmødrene ha hjem til seg?
GGråstein
GGråsteinInnlegg: 29928
01.09.07 14:10
Dørpakninga er et svakt punkt, den har lett for å sprekke. Det kan hende at motoren var knapt dimensjonert, og når den er litt slitt må den gå hele tiden for å holde kulda. Vi hadde et kjøleskap hvor kjølerøret kom inn på baksiden og der ble det en issvull. Dermed ble isolasjonen våt og dårlig. Løsninga var å la skapet stå ubrukt noen uker så isolasjonen ble tørr, og så dekke baksiden med kontaktpapir for å holde fukt unna.
DrStandby
04.09.07 09:53
interessant. det må jeg sjekke ut. har gått over dørpakninga, og den ser grei ut, men skal sjekke kjølerøret
Just be glad to be here
- FC Kahuna -
FFK1903_
FFK1903_Innlegg: 9446
06.09.07 07:52
Potensielle skadevirkninger? Vel, det kan si poff! Forrige gang jeg flyttet ble kjøleskapet flyttet stående, men båret inn liggende. Jeg ventet vel tre timer eller noe før jeg plugget det inn, og dermed smalt det og kjøleskapet måtte skifte noen deler. Var heldigvis et gammelt kjøleskap så han jeg kjøpte det av fikset det fort...
vany
vanyInnlegg: 34
21.03.14 17:10

Når man transporterer et kjøleskap bør den være stående. Dersom det ikke er mulig, skal den ligge på en av sidene...

Når den er kommet inn i hus, skal den stå oppreist i fire timer før den settes i kontakten.

Info fått av Samsung.

Sparklebrus3
Sparklebrus3Innlegg: 4109
24.03.14 00:14
GGråstein: Det er olje i bunnen av kompressoren. Når kjøleskapet flyttes, kan det komme olje i radiatoren bak skapet. Derfor bør det få stå i ro så olja får renne ned før det startes. Ellers kan man risikere at det kommer olje i det tynne røret som er mellom radiatoren og kjøleelementet, så det går tett. Da vil skapet slutte å kjøle, fordi sirkulasjonen stopper. Dersom du skal vippe skapet på siden under transport, bør returrøret være nederst. http://www.fridgedoctor.com/fridge-doctor-book/tips-on-moving-a-refrigerator.html

Slapp opp for tomler "Gulbrand".  Ja dette burde være obligatorisk for alle flyttebyråer å kunne før man har lisens.

Hilsen Rikerud :-)

Sparklebrus3
24.03.14 00:17
brosmeraad: Og hvem vil husmødrene ha hjem til seg?

De under 25: ok

Langorm
LangormInnlegg: 9579
24.03.14 16:03

Men vel uansett. Lenge leve de som har mest fra før. Før deres kjøleskap tipper over, kjøper de det nyeste nye. Og det blir stadig flere av de som har mest fra før. Ingen av våre myndigheter ønsker å ville se faresignalene som ligger i dette. De som tror at Norge kommer utenom den forskjellsverdenen, som kommer stadig mer til syne i resten av Europa, mener jeg tar feil.

Sparklebrus3
26.03.14 15:12
Langorm: Og det blir stadig flere av de som har mest fra før.

Det er mulig dere andre ikke henger med fordi dere er mer opptatt av misunnelse enn å vinne tilbake noe.

Langorm
LangormInnlegg: 9579
26.03.14 15:35
Sparklebrus3: Det er mulig dere andre ikke henger med fordi dere er mer opptatt av misunnelse enn å vinne tilbake noe.

Norge er ikke lengre bare Norge. Det er i dette farene ligger. Norge har åpnet sine grenser på alle kanter. Det er også slik, at det skal bare en enkelt kjernekraftulykke i et naboland til, før alle nordmenn "ligger i rennesteinen".

Sparklebrus3
26.03.14 15:47
Langorm: Det er også slik, at det skal bare en enkelt kjernekraftulykke i et naboland til, før alle nordmenn "ligger i rennesteinen".

Og det kan du endre på helt alene mener du

ostgote
ostgoteInnlegg: 4580
26.03.14 17:08

Ny problemstilling med kjøleskap og fryseboks:

Både frysebokser og kjøleskap må stå i et ganske varmt rom for å fungere problemfritt. Det er vanligt med minst 10grader romtemp., men også noen som må ha minst 16 grader. Årsaken er de nye kjølemidlene i kjøleskap og frysere som ikke tåler lave temperaturer. Før kunne de gjerne plasseres i kalde områder uten noe problem.
Dette skaper problemer med plassering i hytter og andre rom som kan være kalde i perioder. Det er altså ikke mulig å plassere fryseboksen i en kald uoppvarmet kjeller, garasje eller hytte lenger. Nå må det brukes mye energi på å varme opp rommet for at kjøleskapet og fryseboksen skal får det varmt nok og gi kulde i boksen. Hvis det blir for kaldt i rommet begynner boksen å produsere varme.  
Etter et søk på nettet fant jeg kombiskap fra en produsent i England som kunne stå i kaldt rom, men disse blir ikke solgt i det kaldere Norge.

Sparklebrus3
26.03.14 17:28

Da kan vi sende alle våre gamle frysebokser til landbruket i Afrika ,som fungerer fint men ikke rekker å levere varer til naboen før de har råtnet eller smuldret til lavastøv.

De greier sikkert å stappe dem inn i lastebilene eller feste dem på vognene.

Så kan vi utvikle nye selv.  Men dette kommer ikke til å skje.

Det finnes nemlig ikke ressurstekniske insentiver for det i dagens samfunn. Folk er for fornøyde med det gamle, og det tjenes heller ikke penger nok på fornyelser.

Hmm

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37796
04.04.14 17:57
Sparklebrus3: Da kan vi sende alle våre gamle frysebokser til landbruket i Afrika ,som fungerer fint men ikke rekker å levere varer til naboen før de har råtnet eller smuldret til lavastøv. De greier sikkert å stappe dem inn i lastebilene eller feste dem på vognene

Og da er man tilbake til problemet i åpningsinnlegget: At kjøleskap ikke kan/bør kombinere transport og drift uten ståtid.

Nei "nytt" er nesten skjellsord på kjøleskap, får holde seg til de gamle som fungerer som bare det uten at man må fyre for å holde rommet varmt osv. 

Sparklebrus3
06.04.14 20:11

Husker det var en problematikk med freon. Men hva var nå det igjen. Gidder ikke sjekke

Klikk for å gå tilbake til toppen