Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NFL Historietime

NYTT TEMA
BennyKanin
BennyKaninInnlegg: 3722
30.03.09 09:40

NFL feirer i år AFL, idet de 8 første lagene i AFL spiller sin 50. sesong i år.

Derfor kommer den første historietimen fra AFL; http://sportsillustrated.cnn.com/multimedia/photo_gallery/0903/nfl.10.afl.franchises/content.1.html

BK

BennyKanin
30.03.09 14:39

Vi fortsetter historietimen med litt Coltshistorie.

Det er i dag 25 år siden Baltimore Colts pakket sammen sakene sine på ettermiddagen og natten og rett og slett snek seg ut av Baltimore for å dra til Indianapolis. Baltimorefansen følte seg vel like ille som det både Oilers og Brownsfansen gjorde da deres lag dro, og de måtte vente i 12 år før Ravens kom og fikk dem ut av deres misery.

http://www.indystar.com/article/20090330/SPORTS03/903300352/1100

Wavy
WavyInnlegg: 11915
30.03.09 15:05

Har alltid lurt på hvordan fans av lag som flytter forholder seg til laget etter at de har flyttet...i Raiders tilfelle var det jo greit. Der var det praksis det samme laget som tok seg en lang ferie i Sør-California, mens i tilfelle Colts og Rams flyttet jo laget permanent.

(Innlegget ble redigert 30.03.09 15:07)

BennyKanin
BennyKanin
08.09.10 13:03

Ny historietime, lenge siden sist.

Noen av dere nye her på VGD har så vidt jeg har skjønt ikke fulgt med denne fantastiske sporten så lenge, og må dermed gjennom obligatorisk historieopplæring. Også denne gangen foregår den gjennom cnnsi.com som går gjennom 24 "pinnacle moments" i NFL.

Angående nr 8; det var push off. Offensive pass interference. Møkkadommer!

BennyKanin
10.06.11 10:51

I disse lockout tider er det naturlig å se tilbake på tidligere lockouts og streiker. NHL klarte jo å kutte en hel sesong, mens baseball avsluttet en sesong midt på sommeren.

Ingen har imidlertid gjort som NFL gjorde i 1987, nemlig å få inn andre spillere når de ordinære spillerne streiket. Det medførte selvfølgelig at spillere som ellers ikke var gode nok fikk muligheten til å prøve seg.

ESPN har en artikkel om dette her.

Fantastisk shorts på Marino på det øverste bildet :-).

Det sies at '87 var et mørkt år for NFL. For meg var det motsatt. Et fantastisk år som gjorde at jeg var på min første NFL-kamp, fulgte et fantastisk playoffs (med seire over Saints og Niners) via NATO radioen, og en livslang kjærlighet til sporten "ever since".

BK

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 13511
10.06.11 11:28

I følge NFL Network er det jo substans i ryktene om at partene faktisk setter seg ned for å prøve finne en løsning, om enn hver for seg enn så lenge  :)

BennyKanin
29.06.11 14:02

Jeg fant ikke noen tråd som passet direkte på dette, derfor en ny historietime for de som finner det interessant.

Bills skifter igjen uniform, og denne gangen til noe mye bedre, imo. Dessverre har de fortsatt "the charging buffalo", mens jeg personlig synes den stillestående bøffelen er tøffere.
Her er en videogjennomgang av Bills uniformer opp gjennom årene.

BK

BennyKanin
22.08.11 10:56

Det er "draftday" i dag!
Supplement draft that is....

Her er noen av de mer kjente navnene som har blitt draftet via denne draften.

BennyKanin
14.10.11 13:49

A Football Life på nfl.com fokuserer nå på Walter Payton.
Mannen blant mange menn i Chicagos sportshistorie.

BennyKanin
06.02.12 10:48

Ikke NFL, men allikevel et must for alle norske NFL-fans.
NRK hadde i går et innslag om Rockne på Sportsrevyen, men mye film fra storhetstiden til Notre Dame.
Fra ca 25.30.

BennyKanin
06.09.12 14:04

Det er tid for en nye historietime, nå som tidligere Browns og Ravens eier Art Modell er død.

Modell eide som kjent Browns lenge før han i 1996 flyttet laget til Baltimore. En tragedie for Cleveland, som overhodet ikke er glemt i byen. Det er nesten så det er jubelscener på fansiden Dawgs By Nature.
 "How will we choose to remember Modell?" I don't think you need to ask that question. As Donovan said, the move to Baltimore is as painful of a memory as this city has ever experienced. Fans will never forgive or forget what he did, and any soft spot that fans had for him deteriorated decades ago.

Historien om flyttingen ligger her, og er igjen et must for de som vil kjenne NFL-historien. Det var i forbindelse med denne flyttingen at Cleveland klarte å få inn en klausul om at Browns-navnet, titler og historie ble igjen i Cleveland, noe som også andre lag har sørget for senere. Og nettopp derfor regnes Ravenshistorien fra 1996 og ikke fra 40-tallet da Browns oppsto.

Interesant nok nevnes denne flyttingen i ESPN dokumentaren "The Band that wouldn't die", som omhandler Colts sin flytting til Indy. Supporterne der var selvfølgelig glade for igjen å få et NFLlag da Ravens oppsto, samtidig så hadde de sterk medfølelse for folket i Cleveland som gikk gjennom samme helvete de gjorde 12 år tidligere.

RIP Modell. Browns hadde sine storhetsdager under ham, samtidig som han vant en bolle med Ravens.

BK

Fygaren
FygarenInnlegg: 56420
06.09.12 15:05
BennyKanin: Det er nesten så det er jubelscener på fansiden Dawgs By Nature.

Jeg forstår dem godt. 

BennyKanin
19.09.12 09:32

Som sagt tidligere her døde Steve Sabol i går.

Alle, om man er ny eller gammel i gamet, bør se dette innslaget for å se hvilken betydning han har for ligaen og hvordan vi kan oppleve den hver søndag. Bare Rich Eisens problemer med å komme seg helskinnet gjennom innslaget viser hva han har beytdd.

http://www.nfl.com/videos/nfl-videos/0ap2000000063280/Remembering-Steve-Sabol?module=HP11_hot_topics

SalSomer
SalSomerInnlegg: 8603
07.01.13 08:24

Om du ikke har fryktelig imot det hijacker jeg tråden din litt for å skrive litt selv om NFLs historie, BK. Dels fordi det er et tema som interesserer meg, dels fordi jeg liker å skrive og dels fordi jeg sliter med å få sove om nettene og ikke har noe bedre å gjøre mens jeg venter på at morgenen skal komme. Tenkte jeg skulle skrive litt om NFLs historie for de som kunne være interessert i å lese. Skriver her i hovedsak NFLs første tiår, 1920. Om noen gidder å lese gjennom alt sammen er jo det bra for dem, og hvis ikke er det ikke så farlig, det er nå greit å bare skrive og ha noe å gjøre.
Og hvis du ikke vil at jeg skal cluttere til tråden din med innlegg som det her får du bare si ifra, BK. :) 

NFL kan spore sine røtter tilbake til året 1920, men før man kommer seg dit er det kanskje greit å gå enda litt lenger tilbake. Proff-fotball i Amerika går nemlig helt tilbake til 12. november, 1892, da William Heffelfinger fikk utbetalt $500 for å spille guard for Allegheny Athletic Association i Vestlige Pennsylvania. På dette tidspunktet var ikke proff-fotball tillatt, så Heffelfinger fikk betalingen under bordet. Heffelfinger viste seg forøvrig også å være verdt pengene, da han scoret kampens eneste touchdown og Allegheny slo Pittsburgh Athletic Club 4-0 (på dette tidspunktet var TDs verdt 4 poeng. PATs var forøvrig også verdt 4 poeng, mens FGs var verdt 5 poeng.) Uansett, det gikk mange mistanker om at Heffelfinger hadde ulovlig mottatt betaling for kampen han spilte og dette banet etterhvert veien for åpne profesjonelle spillere og lag. I starten var de fleste lagene halv-profesjonelle og kampene de spilte var enten i regionale ligaer eller oppvisningskamper mot forskjellige universiteter.

Den første helprofesjonelle ligaen ble startet i 1902 og kalte seg ironisk nok the National Football League (uten sammenheng forøvrig). Ironisk fordi ligaen bestod av tre lag, alle plassert i Pennsylvania. Ligaen varte i ett år og det ble store kontroverser knyttet til hvem som til slutt gikk av med ligamesterskapet ettersom det var uenighet om den siste avgjørende kampen var en tellende kamp eller en treningskamp (en problemstilling som faktisk ikke var så uvanlig, merkelig nok, men mer om det senere). Til slutt skar ligapresidenten David Berry gjennom og ga Pittsburgh Stars ligamesterskapet. Berry var forøvrig tilfeldigvis også trener for Pittsburgh Stars. Berry startet uansett det veldig mange moderne NFL-fans vil kalle en lang tradisjon med å forfordele laget fra Pittsburgh. Ligaen var uansett en stor flopp og i en av kampene var det faktisk så få tilskuere at kampen ikke ville blitt spilt fordi det ikke var nok billettinntekter til å dekke spillerlønninger, hadde det ikke vært for at en lokal stålmagnat som hadde veldig lyst til å se fotball betalte $2000 for å få startet kampen. Akkurat den kampen endte forøvrig 0-0.

Uansett, året etter, i 1903, startet the Ohio League opp, forgjengeren til dagens NFL. The Ohio League klarte å gjøre seg meget populær mye takket være backen Jim Thorpe, "the Greatest Athlete that ever lived", og en av de første spillerne til å bli tatt inn i proff-fotballens Hall of Fame i 1963. Ligaen begynte dog å slite mot slutten av 1910-tallet da det var vanskelig å få tak i gode spillere som en følge av første verdenskrig i 1917 og spanskesyken i 1918. Lagene i ligaen slo seg dermed sammen med andre lag fra midtvesten og østkysten i 1920 for å starte the American Professional Football Association, APFA. APFA skulle to år senere, i 1922, skifte navn til the National Football League, NFL.

Den første sesongen fungerte rimelig annerledes fra hvordan vi kjenner ligaen i dag. Lagene satte opp sine egne schedules og det var mulig for dem å spille kamper både mot lag fra APFA og lag fra utenfor ligaen. Vinneren var det laget som på slutten av sesongen hadde best W-L ratio, ties ble ikke regnet med i sluttstillingen. Den aller første NFL-kampen i historien gikk derfor mellom et APFA-lag og et ikke-APFA-lag. Den 26. september, 1920 slo APFA-laget Rock Island Independents (fra Rock Island, Illinois) ikke-APFA-laget St. Paul Ideals (fra St. Paul, Minnesota) 48-0. En uke senere, den 3. oktober, ble de to første kampene mellom to APFA-lag spilt: Dayton Triangles (Dayton, Ohio) slo Columbus Panhandles (Columbus, Ohio) 14-0 og Rock Island Independents slo Muncie Flyers (Muncie, Indiana) 45-0. På slutten av sesongen hadde Akron Pros (Akron, Ohio) vunnet ligaen med en WLT record på 8-0-3 og en WL ratio på 1.000. I denne aller første sesongen befant det seg forøvrig noen kjente navn: Decatur Staleys (Decatur, Illinois) og Chicago Cardinals (Chicago, Illinois). Decatur Staleys skulle året etterpå flytte til Chicago og skifte navn til Chicago Staleys. Året etter, i 1922, skiftet de igjen navn til Chicago Bears. Chicago Cardinals på sin side skulle forbli Chicago Cardinals frem til 1960 da de flyttet til St. Louis. De ble værende i St. Louis frem til de flyttet til Arizona i 1988 og ble Phoenix Cardinals, senere Arizona Cardinals. Chicago Cardinals hadde forøvrig eksistert som Morgan Athletic Club fra 1898. Altså har de nå godt over 100 år som profflag og alt de har å vise til er to NFL-mesterskap fra 1925 og '47 og en Super Bowl-opptreden i 2009.

Et tredje kjent lag, Green Bay Packers, ble stiftet i 1919, men de deltok ikke i APFA før i dens andre sesong, i 1921. Det fjerde nålevende NFL-laget som ble med i ligaen på 20-tallet var the New York Football Giants i 1925. Laget kalte seg "Football Giants" fordi det allerede eksisterte et profesjonelt baseball-lag som het New York Giants. Det lovlige fulle navnet på laget den dag i dag er faktisk the New York Football Giants fortsatt, til tross for at baseball-laget for lengst har flyttet til San Francisco og blitt til San Francisco Giants.

Uansett, NFL var i sine første år ikke det velsmurte maskineriet vi er vant til i dag og flere kontroverser oppstod. Bare i ligaens andre år, 1921, oppstod en krangel om hvem som var den rettmessige ligamesteren. Buffalo All-Americans avsluttet sesongen med en WLT på 9-0-2 mens Chicago Staleys var på 7-1-0. Staleys eneste tap kom mot nettopp Buffalo All-Americans. Staleys-eieren, den legendariske George Halas, spurte derfor All-Americans om de gikk med på å spille en kamp til, noe All-Americans gikk med på under løfte om at kampen kun skulle regnes som en oppvisningskamp. Staleys vant denne omkampen 10-7 og satte så opp to kamper til som resulterte i én seier og én uavgjort. Halas argumenterte så for at kampen mot All-Americans burde regnes som en offisiell kamp, noe han fikk gjennomslag for og noe som førte til at sluttstillingen til All-Americans ble 9-1-2 og Staleys 9-1-1. Altså helt likt ettersom ties ikke telte med i sluttstillingene. Halas argumenterte så videre for at når man regnet ut tie-breakers burde innbyrdes oppgjør spilt senere i sesongen regnes før innbyrdes oppgjør spilt tidligere i sesongen, slik at Staleys seier mot All-Americans telte mer enn All-Americans tidligere seier mot Staleys, og igjen fikk han gjennomslag for dette. Staleys ble tilkjent ligamesterskapet på kontroversielt vis, og i Buffalo snakker man den dag i dag om "the Staley Swindle". Sesongen var starten på 90 år med elendighet for fotball-lag i Buffalo samtidig som det var det første av totalt 9 NFL-mesterskap for Chicago Bears.

Kontroverser oppstod også i 1925, da Pottsville Maroons (Pottsville, Pennsylvania) var det beste laget i ligaen, men ble frakjent mesterskapet sitt fordi de hadde spilt en oppvisningskamp mot Notre Dame i Philadelphia samme dag som Frankford Yellow Jackets (fra Philadelphia) skulle spille en hjemmekamp. Frankford hevdet at dette var et brudd på deres rettigheter som Philadelphias NFL-lag, ligaen sa seg enige, og straffet Maroons ved å frata dem ligamesterskapet. Mesterskapet gikk da istedet for til Chicago Cardinals. 

I løpet av ligaens første tiår vant samtlige av de fire fortsatt eksisterende lagene ett ligamesterskap hver. Chicago Bears (da Chicago Staleys) vant gjennom den kontroversielle Staley Swindle i 1921, Arizona Cardinals (da Chicago Cardinals) vant også under kontroversielle omstendigheter i 1925, New York Giants vant med 11-1-1 i 1927 og Green Bay Packers vant med 12-0-1 i 1929. Ligaen var i sitt første tiår en relativt rotete affære, hvor lagene satte opp sine egne schedules, spilte forskjellige antall kamper, spilte både mot lag i ligaen og lag fra utenfor ligaen og ligamesterskapet ble avgjort uten noe slags sluttspill.

BennyKanin
07.01.13 10:51
SalSomer: Om du ikke har fryktelig imot det hijacker jeg tråden din litt for å skrive litt selv om NFLs historie, BK.

Bare hyggelig!
Jeg er jo åpenbart veldig sportshistorie interessert selv, så dette er bare gull.

Det du skrev var også meget bra, og noe var også ukjent for meg.

Miicard
MiicardInnlegg: 6533
07.01.13 14:02
SalSomer: NFLs historie

Flott innlegg, SalSomer! Bra skrevet og meget interessant. Kom gjerne med mer om du trenger noe å gjøre på.

Etter å ha hørt på fotballtrenere som mener Brann og Rosenborg "forfordeles" hvert år med 16. mai-kamp må jeg komme med en vennligsinnet påpeking om at "forfordele" nok ikke har den betydningen du ilegger det:

forfordele (etter lty, påvirket av *fordele) gi en mindre enn en har rett på ved fordeling bli forfordelt / kjenne seg forfordelt 

SalSomer
08.01.13 00:43

Argh. Jeg er egentlig fult klar over det. Faktisk slo det meg like før jeg sovnet i dag at jeg muligens hadde brukt uttrykket feil, men jeg tenkte at det fikk bare være og satset på at ingen ville legge merke til det. Men den gang ei. ;-P Uansett dårlig språkbruk av meg å bra av deg å legge merke til og påpeke det.

Men koselig at folk ellers likte det jeg skrev. Lurte på om jeg skulle følge opp med noen flere tiår neste gang jeg er oppe og ikke får sove. Er mange spennende hendelser opp gjennom NFL-historien.

PL24
PL24Innlegg: 235
08.01.13 09:06

For en herlig tråd! :) Eg liker litt historie. Har sjøl prøvd å finne filmer og klipp om historien til lagene i NFL, da spesielt Seahawks sin historie. Men har ikke funnet noe, så setter stor pris på det vist noen vet om noe og vil dele :P

BennyKanin
08.01.13 10:04
PL24: da spesielt Seahawks sin historie

Seahawks lider vel litt historiemessig av at de er blant de nyeste lagene. Det begynner å bli litt tid siden 1976, men det var uansett etter at ligaen var vel etablert og at AFL og NFL hadde slått seg sammen.

Filmer og klipp vet jeg lite om, men wikipedia er et godt utgangspunkt for iallefall å lese seg opp.

Under Colts@Ravens kampen sist begynte jeg å tenke på om det fortsatt finnes noen Colts fans i Baltimore. Noen som vet? Strengt tatt vil jeg ikke tro det, pga måten de dro på, men helt usannsynlig er det vel ikke.

BennyKanin
08.01.13 10:06
SalSomer: Lurte på om jeg skulle følge opp med noen flere tiår neste gang jeg er oppe og ikke får sove. Er mange spennende hendelser opp gjennom NFL-historien.

For all del, kjør på!

Ellers kan vi også bruke denne tråden for å informere om serier ala Full Color Football og slikt om man finner noe av historisk interesse.

BK

PL24
PL24Innlegg: 235
09.01.13 13:11
BennyKanin: Seahawks lider vel litt historiemessig av at de er blant de nyeste lagene. Det begynner å bli litt tid siden 1976, men det var uansett etter at ligaen var vel etablert og at AFL og NFL hadde slått seg sammen. Filmer og klipp vet jeg lite om, men wikipedia er et godt utgangspunkt for iallefall å lese seg opp.

Takk for svar, får finne frem tålmodigheten å lese litt da :P 

SalSomer
18.01.13 07:37

Jeg fortsetter historieskrivingen, og 1930-tallet er det neste tiåret. 

Fra før av hadde fire av de 32 moderne NFL-lagene blitt med i ligaen (Cardinals og Bears i '20, Packers i '21, Giants i '25), i løpet av 30-tallet skulle fire til moderne NFL-lag få sin debut i ligaen. Først ut var Portsmouth Spartans fra Portsmouth, Ohio, grunnlagt i 1929. I 1930 besluttet befolkning i Portsmouth å bygge en ny stadion, noe som førte til at de ble tilbudt en plass i NFL og dermed ble med i ligaen fra og med 1930-sesongen. Laget spilte fire sesonger i Portsmouth og spilte bra, men på grunn av økonomiske nedgangstider forbundet med den store depresjonen slet de med å tiltrekke seg publikum. I 1934 ble de derfor kjøpt opp av George Richards, en mediemogul fra Detroit, som flyttet laget til Detroit og kalte dem Detroit Lions. Richards klarte forøvrig i sin første sesong å utnytte seg av sin påvirkningskraft gjennom media til å ordne det slik at Lions fikk spille en thanksgiving-kamp i deres første sesong i Detroit. Dette ble starten på en tradisjon som eksisterer den dag i dag med thanksgiving-kamper i Detroit. 

Før Spartans flyttet på seg skulle de dog i 1932 ta del i en av historiens viktigste NFL-kamper.

På slutten av 1932-sesongen stod Chicago Bears etter 13 kamper med en 6-1-6 record, mens Portsmouth Spartans hadde 6-1-4 på 11 kamper. Ettersom reglene fortsatt sa at uavgjorte kamper ikke telte med stod de begge med 6-1, eller .857, altså uavgjort. Hadde NFL hatt de moderne reglene hvor uavgjorte kamper telte som en halv seier og et halvt tap hadde ikke dette hatt noe å si, da Green Bay Packers da hadde vunnet med 10-3-1 på 14 kamper, men med de gamle reglene var Bears og Spartans uavgjort og det eksisterte ingen mulighet for å erklære en vinner. Løsningen ble at det ble spilt en "sluttspillkamp" etter sesongen mellom Bears og Spartans for å avgjøre ligamesterskapet. Kampen ble satt til den 18. desember, 1932 på Wrigley Field i Chicago (Wrigley Field var Bears' hjemmebane frem til 1970 og er den dag i dag hjemmebanen til Chicago Cubs i Major League Baseball). Dessverre var det forferdelig kaldt vær i Chicago denne dagen, så de flyttet kampen innendørs til Chicago Stadium, en ishockey-arena og den daværende hjemmebanen til NHL-laget Chicago Blackhawks. Banen var noe mindre enn en regulation size NFL-bane, kun 80 yards lang, og det var ingen plass mellom tribunene og linjene langs langsidene. Som en følge av dette ble det besluttet at alle spill skulle bli startet mellom hash-marksene og ikke der spilleren ble taklet (en regel som ble tatt inn i NFL og eksisterer den dag i dag). Videre ble målstengene flyttet til der end zone begynte istedet for å være i slutten av end zone (en regel som også ble tatt inn i NFL og eksisterte frem til 1974). Kampen endte forøvrig med seier for Chicago Bears etter at to fremtidige Hall of Famere fant hverandre på et trick play. Fullbacken Bronko Nagurski kastet en 2 yards TD til running backen Red Grange for å gi Bears ledelsen 7-0 i det fjerde kvarteret. Senere i kvarteret scoret Bears en safety for sluttresultatet 9-0. Bears' TD var forøvrig meget kontroversiell. Ifølge reglene på den tiden måtte alle forward passes gjøres minst fem yards bak line of scrimmage, noe Spartans hevdet at Nagurski ikke hadde vært. Som et resultat kom en tredje regelendring som sa at forward passes kunne gjøres hvor som helst bak line of scrimmage (en regel som eksisterer den dag i dag). Kampen viste seg også å være en stor suksess og det ble dermed besluttet at fra og med neste sesong skulle NFL-mesterskapet avgjøres ved en Championship Game på slutten av sesongen. For første gang hadde altså NFL et sluttspill. For å avgjøre hvem som gikk til sluttspillet ble ligaen delt opp i to divisjoner, en Western og en Eastern, og Championship Gamen ble spilt mellom vinnerne av de to divisjonene. I 1933 begynte altså endelig NFL å likne på det moderne NFL. Ligaen hadde egne regler som var forskjellige fra de brukt i college, den hadde et divisjonssystem og den hadde et sluttspill for å avgjøre vinneren.

Innen 1933 hadde forøvrig to til moderne lag kommet seg inn i ligaen. Boston Braves spilte sin første sesong i 1932. Året etter skiftet de navn til Boston Redskins. De spilte i Boston frem til 1936, da eieren George Preston Marshall som opprinnelig var fra Washington DC valgte å flytte laget til sin hjemby og skifte navnet deres til Washington Redskins. Marshall var forøvrig en flink showman som visste hvordan han skulle tekkes publikum. På 1930-tallet var college football fortsatt mer populært enn NFL og Marshall gjorde derfor det han kunne for å etterlikne college-stemningen på Redskins-kampene. Blant annet introduserte han et eget marching band, en Redskins-tradisjon som eksisterer den dag i dag.

Det andre laget som kom til på denne tiden var Philadelphia Eagles i 1933. I 1931 hadde Philadelphias NFL-lag, Frankford Yellow Jackets, blitt slått konkurs midt i sesongen og sluttet å spille. NFL gikk straks igang med å finne noen til å starte et nytt lag i Philadelphia og valget falt etterhvert på to tidligere college-spillere, Lud Wray og Bert Bell. Eagles var i sine første år et fryktelig dårlig lag og hadde faktisk ikke en winning season før i 1943, men de var allikevel meget viktige for NFLs utvikling på et spesifikt plan. I 1935 foreslo Bert Bell at NFL skulle innføre et ensrettet system for hvordan de ulike lagene signerte college-spillere, basert på at de lagene som hadde gjort det dårligst i den foregående sesongen fikk velge spillere først. Dette systemet eksisterer den dag i dag, best kjent som the NFL Draft. Den første draften ble avholdt den 8. februar, 1936 og hadde ni runder. Historiens første draftpick kan forøvrig også hevdes å være historiens første draftbust. Eagles hadde gått 2-9 året før og hadde førstepicket. De valgte Heisman-vinneren Jay Berwanger, en running back fra the University of Chicago. Men ettersom Eagles ikke hadde råd til å betale lønnen han krevde tradet de bort draftrettighetene hans til Chicago Bears. Bears tilbød Berwanger $13500 i året, men Berwanger krevde $15000 og Berwanger valgte derfor å ta en jobb i et gummiproduksjonsselskap istedet for å spille i NFL. De første årene var forøvrig draften gjort mye i "blinde" av NFL-lagene, da de ikke satt på så mye kunnskap om de ulike spillerne. Talentspeidere ble ikke brukt før i 1946.

I 1936 skulle også en av NFLs mest seriøse utfordrere innen pro football dukke opp. The American Football League, i dag mest kjent som AFL II da den var den andre proff-ligaen i historien til å bruke det navnet (den mest kjente av de ulike AFLene, den fra 1960, er forøvrig AFL IV). AFL varte bare i to sesonger, til tross for at den var en moderat suksess på tilskuersiden for enkelte av lagene. Men AFL skal allikevel ha ett viktig claim to fame, ligaen var det første hjemmet til det som en dag skulle bli the greatest show on turf. Cleveland Rams deltok i AFL i 1936-sesongen før de hoppet over til NFL for 1937-sesongen. Cleveland Rams skulle senere i 1946 flytte til Los Angeles og så i 1995 til St. Louis og er i dag det laget vi kjenner som St. Louis Rams. 

Av interessante kamper i løpet av 1930-tallet kommer man i tillegg til sluttspillkampen i 1932 ikke unna "The Sneakers Game" i 1934. Championship Gamen det året ble avholdt den 9. desember i New York og stod mellom New York Giants og Chicago Bears. Bears hadde gått 13-0-0 og var ubeseiret i sesongen og store favoritter. Men ulde og regnvær hadde dog ført til at banen hadde et islag på seg ved kampstart, noe som skulle være av stor betydning. Bears dominerte i starten og ledet til pause 10-3, men da Giants i det tredje kvarteret valgte å skifte fra fotballsko til sneakers for å løpe bedre på det glatte underlaget skiftet momentumet i kampen. Giants scoret etterhvert 27 unanswered points og vant til slutt kampen 30-13, mye takket være deres uortodokse skovalg. En kan vel også si at dessverre for Bill Belichick og Tom Brady skulle ikke dette være eneste gangen Giants ødela en motstanders undefeated season i en mesterskapskamp.

Av andre viktige kamper ble det etter 1938-sesongen for første gang avholdt en all-star game. Den 15. januar, 1939 møttes de regjerende mesterne New York Giants og et sammensatt All-Star-lag som var blitt valgt ut gjennom en fan-avstemming. Giants vant 13-10 i den første av totalt fem slike All-Star Games. All-Star-kampene varte altså ikke så veldig lenge, men skulle senere komme tilbake i ligaen i form av the Pro Bowl, med den ene forskjellen at kampene da ble spilt mellom to all-star-lag fra ligaens to conferences, istedet for mellom ligamesteren og et all-star-lag. 

Tiåret skulle også avsluttes på en meget spektakulær måte. Den 22. oktober, 1939 møttes Philadelphia Eagles og Brooklyn Dodgers i Brooklyn. Dodgers vant 23-14, men det som gjør kampen så viktig er det at den som historiens første pro football-kamp ble vist på TV. En lokal NBC-stasjon i New York viste kampen, og den viste seg å bli en så stor suksess at de fortsatte å vise Dodgers' kamper gjennom sesongen. NFL hadde tatt steget inn i TVens verden og en viktig milepæl var nådd i NFLs steg mot å bli det ligaen er i dag.

Til slutt skulle 1930-tallet dessverre også markere seg for et av de mørkeste kapitlene i NFLs historie. Ligaen hadde siden starten av vært en raseintegrert liga, dog antallet svarte spillere var relativt få. Etterhvert som mange lag gikk konkurs (spesielt etter den store depresjonen) og antallet ledige plasser for spillere ble færre var det de svarte spillerne som først mistet plassene sine, og i 1934 var NFL-lagene helt fri for svarte spillere. Den tidligere nevnte Washington Redskins-eieren (på det tidspunktet Boston Redskins) Marshall så da sitt snitt til å argumentere for og få gjennomslag for en segregerings-policy i ligaen. Marshall var en forkjemper for segregering og Redskins hadde faktisk ingen svarte spillere på laget før de ble tvunget til å integreres av President Kennedy i 1962. Svarte spillere skulle ellers ikke returnere til ligaen før i 1946.

BennyKanin
18.01.13 08:46

Igjen;
Veldig bra, og det fra en periode som ikke så mange kjenner for mye til. Bare fortsett med 40-tallet ;-)

Jeg forsøkte å legge inn en YouTube video rett inn her, men det får jeg fortsatt ikke til å funke. Men jeg fant iallefall noen bilder fra "the sneakers game".

SalSomer
18.01.13 09:53

Det er fascinerende å se Bronko Nagurski (nr. 3 på Bears). Det var ikke mye cuts eller annen finesse på den fyren, bare utrolig masse kraft. Jeg vil tippe at i kamper hvor han spilte på et litt bedre underlag må han ha vært nesten umulig å stoppe. 

SalSomer
22.01.13 07:54

Jeg må forresten komme med en liten unnskyldning til Steelers-fansen. Jeg glemte dem helt da jeg gikk gjennom lag som kom inn på 30-tallet. Jeg unnskylder glippen med det faktum at Steelers på den tiden var noe tilsvarende Jaguars nå, rimelig uvesentlige i det store og hele og litt for lette å overse. :-/ Men historien til proff-fotball i Pittsburgh er faktisk litt interessant. Fotball var en meget populær sport i Pittsburgh i lang tid og NFL stod veldig sterkt i Pennsylvania med mange lag som både kom og gikk i løpet av de første årene, men Pittsburgh forble uten et lag. Byen hadde nemlig en rekke religiøst betingede lover, såkalte blue laws, som bl. a. forbød sport på søndager. Først i 1933 ble loven mot søndagssport oppmyknet, og NFL hoppet på muligheten til å skaffe et lag i området. Laget gikk til en lokal sportshelt, Art Rooney, faren til Steelers' nåværende eier. Rooney kalte laget Pittsburgh Pirates etter byens lokale baseball-lag som han brukte stadionen til. Først i 1940 skiftet laget navn til Steelers. Men 30-tallet var altså en eneste lang rekke med elendighet for laget, som avsluttet tiåret med en kombinert record på 22-54-3 (.289 etter datidens rekning).

BennyKanin
12.04.13 13:10

Ga du deg, Sal?

For ordens skyld kan man allerede nå nevnte at i NRK serien "Glemte helter" (onsdager), vil det være et program om Knute Rockne. Han hadde ikke noe med NFL å gjøre, men innenfor sporten er han en legende. 

BK

Mayock
MayockInnlegg: 1661
12.04.13 15:49
BennyKanin: For ordens skyld kan man allerede nå nevnte at i NRK serien "Glemte helter" (onsdager), vil det være et program om Knute Rockne. Han hadde ikke noe med NFL å gjøre, men innenfor sporten er han en legende.

Takk for tips! Vet du hvilken dato de sender om Rockne?

Norse
NorseInnlegg: 455
12.04.13 17:09
Mayock: Vet du hvilken dato de sender om Rockne?

Her ser man det er 6 episoder. De går ukentlig og første episode gikk 3. april, så da blir vel episode 6 med Knute Rockne sannsynligvis 8. mai.

Håper noen her inne drar opp tråden og minner folk om episoden når tiden nærmer seg.

SalSomer
12.04.13 19:25
BennyKanin: Ga du deg, Sal?

Sorry, har nylig flyttet pga jobb og har vært rimelig opptatt den siste tiden med å få installert meg og alt sånt, men har tenkt å sette igang med 40-tallet soonish. :)

Og Rockne-episoden skal man selvsagt få med seg. Her i landet husker jo "alle" Stenerud, og hans viktighet for soccer-style kicking skal selvsagt ikke undervurderes, men Rocknes påvirkning på sporten var jo egentlig større. Han var jo en innovator innenfor bruk av forward pass.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg