Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NFL Uke 1

NYTT TEMA
SalSomer
SalSomerInnlegg: 6960
05.09.16 16:48

Uke 1 - Ventetiden er over!

Nå er det endelig tilbake igjen, høstens vakreste eventyr. Over 17 søndager (+torsdager, mandager og noen lørdager) skal 32 lag ut på jakt etter Vince Lombardi-trofeet. Etter 17 grusomt raske uker vil vi stå igjen med 8 divisjonsmestere og 4 wild card-lag som skal ut i sluttspill. Det er den definitivt vakreste tiden på året, den tiden da absolutt alle, fra den mest selvsikre bostonitten til den mest kyniske clevelenderen, tør i en liten stund å tenke at dersom brikkene faller riktig på plass så kan dette være deres år. Om to uker - når laget ditt er 0-2, quarterbacken har en completion-prosent under 50, middle linebacker er tatt for fyllekjøring og left tackle er ute for sesongen med ankelskade - da er det for sent å være optimistisk, men akkurat nå kan du glede deg så mye du bare vil.

Sesongen starter natt til fredag med et gjensyn med deltakerne i Super Bowl 50, Denver Broncos og Carolina Panthers. Det har riktignok vært, som alltid, noen utskiftninger siden sist gang. Det kanskje mest merkbare tapet vil for begge lag være på forsvaret, der Denver har mistet Malik Jackson og Carolina Josh Norman. Allikevel kan man nok slå fast at det som vil bli snakket mest om er det at Peyton Manning er borte. Inn for Peyton kommer Trevor Siemian til sin første start i NFL-karrieren.

På søndagen har man mange interessante oppgjør å se frem til kl. 19:
- Det er to rene divisjonsoppgjør der Falcons tar imot Bucs og Chiefs tar imot Chargers. En seier her vil være meget viktig for å få sesongen på rett vei for de involverte lagene.
 - Vi har også muligheten til å se Jaguars bryne seg på Packers. Jaguars har vært et populært valg som årets "dark horse" og starter altså med en formidabel oppgave.
 - Jets møter Bengals, og siden Jets nesten tok seg til fjorårets sluttspill mens Bengals nesten klarte å vinne en sluttspillkamp, vil nok begge føle at de har noe å bevise i år.
 - Saints er et lag som mange mener er på vei nedover, mens Raiders i følge så å si alle er på vei oppover, de møtes til kamp i Uke 1. 
 - Tyrod Taylor reiser hjem til Chesapeake Bay og til laget der han var en backup i fire år da Bills gjester Ravens. I fjor viste Taylor at han kanskje burde blitt satset mer på i Baltimore, samtidig som Joe Flacco ikke er en lett mann å stjele plassen til. Det bør bli en artig duell mellom de to.
 - I 2012 måtte Washington gi fra seg en stor mengde draftvalg for å komme seg til nr. 2 og ta RG3. I år gjorde Philadelphia det samme for å ta Carson Wentz. Nå kan RG3 og Wentz møtes i Uke 1, riktignok med RG3 i en Cleveland-drakt. Det skal dog sies at det er usikkert i skrivende stund om Wentz starter.
 - Houston tok seg til sluttspillet i fjor takket være forsvaret, nå håper de at Lamar Miller, Brock Osweiler og Will Fuller kan hjelpe angrepet å ta steget opp også. De møter uansett overkommelig motstand i Uke 1, Jay Cutler og hans Bears har vel ikke akkurat vært vaksinert mot dårlig spill de siste årene. 
 - Er Sam Bradford klar til å lede Minnesota fra dag 1, eller får vi se Shaun Hill mot Titans? Har egentlig quarterbackene noe å si når vi får se AD på Minnesota mot Tennessees exotic smashmouth offense med DeMarco Murray og Derrick Henry?

Når klokken har rundet 22 har vi tre oppgjør å velge mellom på kvelden:
 - Seahawks starter sesongen hjemme mot Dolphins, som har den lengste borteturen i hele NFL når de reiser til Seattle (hvis man ser bort fra internasjonale kamper). Miami sørget for at Ryan Tannehill ble den tredje quarterbacken til å gå i den rimelig habile 2012-draften, men i ettertid er det nok en del Dolphins-fans som heller skulle sett at de tok Russell Wilson. Da de møttes for fire år siden trakk riktignok Tannehill det lengste strået i en kamp som ble avgjort i siste sekund, men det har skjedd mye mellom da og nå.
 - Cowboys møter Giants til oppgjør i NFC East. Cowboys er uten Romo, men de er med rookiene Dak Prescott og Ezekiel Elliott i tillegg til en grym offensiv linje og to nøkkel-receivere i Dez Bryant og Jason Witten. Giants har alles favoritt-sleeper i fantasy, Sterling Shepard, og selvsagt Odell Beckham Jr. Det kan fort bli en artig kamp for de som liker høytscorende angrepsspill.
 - Siste kamp i kl. 22-gruppen går i Indianapolis der Colts skal spille mot Lions. Lions har erstattet Megatron med Marvin Jones og Anquan Boldin. De er begge habile spillere, men de er ingen Megatron. Colts på sin side setter sin lit til Andrew Luck og et etterhvert meget aldrende supporting cast. Nå bør Luck alene være nok til at de kan slå Lions, så får vi se hvordan resten av sesongen går.

I Sunday Night Football får vi en "bronsefinale" fra i fjor. De tapende conference-lagene Patriots og Cardinals møtes i ørkenen i Arizona. Det er nok av store navn å snakke om i kampenpå begge lag, men jeg tør gjette på at det meste av mediedekningen vil handle om han som ikke er til stede, Tom Brady. Kan New England fortsatt vinne uten Brady på banen? Ja, men akkurat denne kampen i Arizona blir nok den tøffeste av de fire de skal ut i.

I Monday Night Football spiller Washington mot Steelers. Det mest spennende å følge med på her blir vel Antonio Brown mot Josh Norman? Hvis Norman er ute etter å bevise hvorfor han er verdt $75 millioner får han egentlig årets beste sjanse til det allerede i Uke 1. Det bør bli et godt oppgjør.

Sent på natten på vei inn i tirsdagen avsluttes uken i Santa Clara da 49ers er vertskap for deres californiske naboer Rams. Rams er en outsider til sluttspillet i år, men da må de slå 49ers, som ikke akkurat ser overveldende farlige ut i år. Uansett hvordan kampen ender vil nok allikevel overskriftene handle om hvilke spillere som satte seg ned sammen med Colin Kaepernick for nasjonalsangen, for det er litt den medie-verdenen vi lever i nå.

Tabeller Stats | Kampoppsett
Game Pass | Viaplay | NFL på Facebook

NFL for nybegynnere | Lagene i NFL

Nyheter:
FOX | ESPN | NFL | CBS

ESPNs divisjonsblogger:
AFC: West East North South
NFC: West East North South 

Fantasy:
NFL | ESPN | Yahoo

Power rankings:
FOX | ESPN 

Podcasts:
Viasat NFL Podcast | Ross Tucker Football Podcast Around The NFL | Rich Eisen | Grantland NFL Podcast

Twitter:
Adam Schefter | Bill Barnwell | Jason La Canfora | Adam Caplan | NorNFL | NotJayCutler | Peter King | Chris Mortensen | Mike Pereira

Fullstendig kampoppsett for den første NFL-uken:

Fredag kl. 02.30 norsk tid:
Carolina @ Denver

Søndag kl. 19.00 norsk tid:
Minnesota @ Tennessee
Chicago @ Houston
Cleveland @ Philadelphia
Buffalo @ Baltimore
San Diego @ Kansas City
Oakland @ New Orleans
Tampa Bay @ Atlanta
Cincinnati @ NY Jets
Green Bay @ Jacksonville

Søndag kl. 22.05 norsk tid:
Miami @ Seattle

Søndag kl. 22.25 norsk tid:
NY Giants @ Dallas
Detroit @ Indianapolis

Mandag kl. 02.30 norsk tid:
New England @ Arizona

Tirsdag kl. 01.10 norsk tid:
Pittsburgh @ Washington

Tirsdag kl. 04.20 norsk tid:
Los Angeles @ San Francisco

Koios90
Koios90Innlegg: 593
05.09.16 17:06

Eksemplarisk som alltid, SalSomer =)

Gleder meg massivt til en showdown mellom Flacco og "Tygod", og nå som jeg endelig kan få sett Breshad Perriman i aksjon.

Jeg vet jeg var litt lunken mtp Ronnie Stanley under draften, men han har jammen bevist nok allerede under preseason for å endre meningen min.
Fra PFF: “If I had to pick one first-round pick who’s looked the most impressive this preseason, it would have to be Ravens LT Ronnie Stanley. We’ve seen over the past few years how difficult it is making the jump from college to the pros along the offensive line, but Stanley has been as clean as can be. In three games, he allowed one lone pressure, and that’s running against first-team defenses. Obviously it’s a limited sample size, but it looks like the Ravens picked themselves a good one.”

Mirage
MirageInnlegg: 20707
05.09.16 17:51
SalSomer: Søndag kl. 22.25 norsk tid:
NY Giants @ Dallas

Jøss, deilig timing. Da rekker jeg hjem fra trening, så kan spise og se kamp samtidig.

svenna99
svenna99Innlegg: 10447
05.09.16 17:54

Carson Wentz named Eagles' starting quarterback

Kanskje ikke noen overraskelse lenger, men da tyder jo alt på at han også er skadefri og klar til w1 mot Browns.

PotRodeo
PotRodeoInnlegg: 6287
05.09.16 21:40
svenna99: Carson Wentz named Eagles' starting quarterback Kanskje ikke noen overraskelse lenger, men da tyder jo alt på at han også er skadefri og klar til w1 mot Browns.

Kommer nok til å dra nytte av sin enorme erfaring med totalt 38 pre-season snaps ;O  Lurer på om det finnes noen starting rookies med mindre erfaring enn det noen gang?!

Er vel typisk at vi taper denne med Wentz mot Browns når det var de vi dealet med for å få tatt ham. Itillegg var vi 4-0 pre-season champs mot deres 0-4. Begge deler gir meg en uggen følelse før kampen.

svenna99
05.09.16 21:41
PotRodeo: Er vel typisk at vi taper denne med Wentz mot Browns når det var de vi dealet med for å få tatt ham. Itillegg var vi 4-0 pre-season champs mot deres 0-4. Begge deler gir meg en uggen følelse før kampen.

En måte å se det på. En annen er at Browns D suger balle, og sånn sett er en grei ildprøve :P Desto større fallhøyde dog.

Izcila
IzcilaInnlegg: 21095
05.09.16 23:02

Herlig at du fortsetter med ukestrådene, Sal! Det er en vanvittig høy grad av kvalitet på innleggene. Vi er heldige som får starte hver uke med et godt og informerende åpningsinnlegg.

Jeg begynner å bli skikkelig klar nå! Bare synd jeg ikke får sett åpningskampen, tror jeg.. Mulig jeg kan stå opp for å se den men.. 

Forresten: I dag trente alle 53 spillerne på rosteren. Klarer ikke å huske sist gang Giants var så "healthy" rett før sesongstart.. 

(Innlegget ble redigert 05.09.16 23:05)

svenna99
05.09.16 23:15
Izcila: Forresten: I dag trente alle 53 spillerne på rosteren. Klarer ikke å huske sist gang Giants var så "healthy" rett før sesongstart..

Herlig jinx! RIP OBJ

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 16837
05.09.16 23:26

Flott åpningsinnlegg som vanlig! Takk og pris for at Dolphins@Seahawks begynner så tidlig som 22.05, da får jeg en helt grei mandag. Registrerer at Seahawks er ukens største favoritter med god margin, men det tar jeg med en god klype salt.

http://www.oddsshark.com/nfl/odds

Halleman
HallemanInnlegg: 182
06.09.16 08:00
SalSomer: Om to uker - når laget ditt er 0-2, quarterbacken har en completion-prosent under 50, middle linebacker er tatt for fyllekjøring og left tackle er ute for sesongen med ankelskade - da er det for sent å være optimistisk, men akkurat nå kan du glede deg så mye du bare vil.

Flott innlegg som alltid, det du skriver her er det vi klamrer oss fast til hele tiden, men nå når vi endelig....kanskje....eller trolig....eh.... har en skikkelig QB i Brock så er det lov å drømme om SB på hjemmbane på nyåret.

Barbosa
BarbosaInnlegg: 3871
06.09.16 09:04

Nydelig åpningsinnlegg. Bare å handle inn chips og øl til helga nå.

Hedly2
Hedly2Innlegg: 19056
06.09.16 13:09

Irriterer meg grønn over at jeg sitter på et fly mens Raiders spiller! 

Gaditano11
Gaditano11Innlegg: 3739
06.09.16 13:22

Kvalitetsinnlegg. Etter å ha ørkenvandret i månedsvis og der sommeren ble tilbragt på jobb så er det i overkant deilig å endelig komme i gang. Ønsker "alle" lykke til med sesongen.  

DimitarBerbatov9
DimitarBerbatov9Innlegg: 13121
06.09.16 13:45

Flott som vanlig, SalSomer!

Virker som at Jamaal Charles ikke blir klar til helgens kamp. Det må jeg si at er en overraskelse, basert på hva som ble sagt om helsen hans tidligere i training camp, men har vel gått mer og mer mot dette, jo nærmere kickoff vi har kommet. Chiefs klarer seg nok likevel greit, så lenge Spencer Ware holder seg frisk. 

Tamba Hali virker riktignok å være klar til kamp, noe som på en måte også overrasker meg litt. Veldig viktig at han spiller, for jeg har ikke veldig troa på at Chiefs klarer å presse Rivers særlig mye uten Hali på banen. 

sirsirsir
sirsirsirInnlegg: 14358
06.09.16 13:52

Veldig bra start, ja.

Holder likevel en knapp på dette som tidenes åpningsinnlegg.

osloblade
oslobladeInnlegg: 3990
06.09.16 14:33
sirsirsir: Holder likevel en knapp på dette som tidenes åpningsinnlegg.

Hehe, RFriday, en ekte vgd-legende! :-)

TomBrady_12
TomBrady_12Innlegg: 2461
06.09.16 14:34

Målet for de 4 første kampene denne sesongen er å gå 2-2. Da skal jeg være godt fornøyd. Forventer overhode ikke at en av disse seirene kommer i Arizona, men man kan jo alltids håpe at Carson Palmer chocker i prime time. Evt at Jimmy Garoppolo tar over arven etter Brady, men det er lite som tyder på det av det jeg har sett så langt.

Jeg er egentlig mest spent på å se hvordan O-line holder stand. Det var tidvis vondt å se på i enkelte kamper forrige sesong, men med Dante Scarnecchia tilbake som O-line coach er det lov å håpe på forbedringer. RBs er også et lite uromoment.

Patriots har for øvrig etter min mening en meget sterk stall i år. Det er masse talent i samtlige posisjoner, men vi er såklart avhengige av nøkkelspillere som Brady, Gronk og Edelman holder seg skadefrie når det gjelder som mest. I tillegg er Collins, Hightower og Butler nøkkelspillere på defense.

grock19
grock19Innlegg: 81663
06.09.16 16:28
SalSomer: I Sunday Night Football får vi en "bronsefinale" fra i fjor. De tapende conference-lagene Patriots og Cardinals møtes i ørkenen i Arizona. Det er nok av store navn å snakke om i kampenpå begge lag, men jeg tør gjette på at det meste av mediedekningen vil handle om han som ikke er til stede, Tom Brady. Kan New England fortsatt vinne uten Brady på banen? Ja, men akkurat denne kampen i Arizona blir nok den tøffeste av de fire de skal ut i.

Cards på hjemmebane, uten Tom Brady i W1, kontra Seahawks på bortebane, med Tom Brady i W14.. 

Kan fort bli det som avgjører NFC W i år.

Antagelig ikke 1st seed dog, siden Packers har så latterlig enkelt sched (i tillegg til Seahawks på Lambeau, as per).

RW3
RW3Innlegg: 315
08.09.16 08:33
grock19: Cards på hjemmebane, uten Tom Brady i W1, kontra Seahawks på bortebane, med Tom Brady i W14..
Kan fort bli det som avgjører NFC W i år.

Lignende tanker har slått med også, da Patriots uten Brady er en kamp Cardinals BØR vinne på hjemmebane.

Seahawks på sin side bør og vinne sin åpningskamp mot Dolphins. Håper å se Seahawks på den måten de spilte andre halvdel i fjor, med Russell Wilson i praktslag. Om han klarer å prestere på nogenlunde samme nivå, hele sesongen, kan dette laget bli vanskelig å ha med å gjøre. Defense tror jeg også har fått sin lille edge tilbake, etter å ha blitt rundtspilt av Panthers (i 1. omg) i divisonal-round i playoff. Slikt tror jeg tenner gutta noe sinnsykt, og forhåpentligvis får vi se et Seahawks-defense i godt gammelt slag.

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 13052
08.09.16 10:05

Drar til Paris i dag etter jobb, er ikke hjemme før sent søndag kveld. Det blir ekstremt hardt å unngå resultatet og alt av fantasy helt til etter jobb mandag, men det får gå. Har stortro på seier mot Browns. *jinx*

kobebryant92
kobebryant92Innlegg: 2154
08.09.16 10:15
Jazzeron: Har stortro på seier mot Browns. *jinx*

Er grunnen til Wentz starter allerede no att dei skal spille mot Browns som har eit elendig forsvar? Hadde han spilt om dei foreksempel hadde spilt mot Seahawks?

(Innlegget ble redigert 08.09.16 10:15)

Barbosa
BarbosaInnlegg: 3871
08.09.16 10:38

Gledes noe helt ekstremt til ny sesong nå. Stiller med åpent sinn, der jeg ikke har et klart favorittlag. Håper på mange spennende kamper og mye god football. Kanskje finner man seg et lag utover sesongen.

Og ellers lykke til alle sammen. Blir både glede og skuffelse også her på forumet.

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 13052
08.09.16 11:26
kobebryant92: Hadde han spilt om dei foreksempel hadde spilt mot Seahawks?

Godt spørsmål, men jeg tror egentlig det. Pederson og co har visst blitt ekstremt imponert av han, mest det mentale kanskje siden han mistet det meste av slutten av pre-season. Det + at Seahawks er oppskrytt i min bok :P

svenna99
08.09.16 11:35
kobebryant92: Er grunnen til Wentz starter allerede no att dei skal spille mot Browns som har eit elendig forsvar? Hadde han spilt om dei foreksempel hadde spilt mot Seahawks?

Jeg tror også han hadde spilt uansett. Alternativet er jo uansett ikke all verden, som Jazze skriver har han imponert, og at han spiller mot et "dårlig" defense gjør jo egentlig bare fallhøyden større.

(Innlegget ble redigert 08.09.16 11:35)

svenna99
08.09.16 11:44

Starta en ny fantasy-liga, for de som er interessert. Non-PPR, temmelig standard all the way. 12 lag. Draften er i kveld (torsdag) 19:00.

Link her, passordet er VGD123. Fritt fram, førstemann til mølla, alt det der! :)

(Sorry for spamming for dere som er i alle andre tråder her, men trenger 4 mann til)

(Innlegget ble redigert 08.09.16 11:44)

grock19
grock19Innlegg: 81663
08.09.16 12:19
RW3: Lignende tanker har slått med også, da Patriots uten Brady er en kamp Cardinals BØR vinne på hjemmebane.

Bare sånn i tillegg, kommer denne kampen på Gillette etter at Seahawks har mandagskamp og skal fly over hele landet, mens Patriots har hatt bye week.

(Den er btw i Uke 10, ikke 14, blandet med borte mot Packers).

Skulle hatt Mou som trener, så han kunne skreket om "Campaign against Seahawks!" :P

(Innlegget ble redigert 08.09.16 12:19)

svenna99
08.09.16 12:28
grock19: Skulle hatt Mou som trener, så han kunne skreket om "Campaign against Seahawks!" :P

"Starting in Week Seven, the Eagles play three straight opponents who are coming off bye weeks. That means those teams get extra rest, extra preparation time and often come out with improved focus and/or desperation.

It’s just a schedule quirk, and things tend to even themselves out in a season that spans 17 weeks, but that situation sticks out. The only other team set to face consecutive opponents off of bye weeks is the Jaguars, who host the Texans in Week 10 and are at the Lions in Week 11.

The off-bye games for the Eagles, whose own bye week comes in Week Four, are against the Vikings in Week Seven, at the Cowboys in Week Eight and at the Giants in Week Nine."

Hysj :P

svenna99
08.09.16 12:29
svenna99: Link her, passordet er VGD123. Fritt fram, førstemann til mølla, alt det der! :)

Da var den full, sorry for spamming og takk for meg :D

Izcila
IzcilaInnlegg: 21095
08.09.16 23:34

Får vel prøve å få meg noen timer på øyet før jeg står opp igjen. 

HenkeHenkesen
HenkeHenkesenInnlegg: 963
09.09.16 01:02

Supert åpningsinnlegg Sal, og supert at du startet en tippetråd, Osloblade! Hvis du vil ta over tippinga på permanent basis er det bare å gjøre det :) Jeg brukte rett og slett såpass mye tid på NFL og VGD at det gikk utover studiene, så nå har jeg skrudd det ned noen hakk. Men har da tenkt å være litt aktiv, nå som sesongen endelig er i gang :)

Gleder meg sånn. Blir sjukt spennende å se om Bradford skal spille på søndag, og om hvordan det evt går. Og i natt, om hvordan Broncos ser ut med Siemian (?) som starter. Let the games begin!

Klikk for å gå tilbake til toppen