Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NFL Uke 15

NYTT TEMA
SalSomer
SalSomerInnlegg: 7158
11.12.17 02:17

Uke 15 - Tre uker igjen ...

Uken starter i Indianapolis for TNF, der Colts møter Broncos i en heste-bowl. To historiske franchises som begge har vært hjem for to av de store QBene i NFL-historien, John Elway og Peyton Manning (dog med et veldig kort og ufrivillig opphold for Elway i Colts). Nå er det ikke mye stort QB-spill å spore i noen av disse lagene. Colts venter riktignok på at Luck skal komme tilbake neste år, mens Broncos leter etter et svar på QB-posisjonen. Begge disse lagene er uansett allerede eliminert fra sluttspillet i år, og det er vel heller tvilsomt at denne kampen vil få mye oppmerksomhet.

Heldigvis for oss har vi flere thursday night footballs denne uken. Vi er nemlig kommet til den tiden av året da college-fotballen går inn i bowl season og vi får Special Edition Thursday Night Football: Saturday Edition eller hva nå enn de kaller det i disse dager. Og vi er klar for en virkelig Special Edition Xtravaganza! Vi varmer opp lørdagen med et rimelig greit oppgjør mellom Bears og Lions i Detroit. Lions holdt sluttspillhåpet i live i forrige uke med en seier mot Buccaneers. Bears på sin side ødela siste rest av sluttspillhåp i Cincinnati med en seier over dem. Kan de spoile festen til et lag nummer to på rad? Jordan Howard var en maskin for Bears, som var tilbake til vinneroppskriften med et dødelig rushing-angrep og et godt forsvar. De har noe der de kan bygge på til neste år, selv om det er for sent for dem i år.

Senere på kvelden, eller natten her i Norge, møtes Chiefs og Chargers i Missouri. Chiefs startet sesongen 5-0 før de gikk 2-6 på de neste kampene. Chargers startet sesongen 0-4 før de gikk 7-2 på de neste kampene. Nå står begge lagene på 7-6 før de møtes i det som etter alle solemerker blir kampen om divisjonstittelen i AFC West. Chargers er definitivt laget som er i best flyt, men Chiefs er gode i divisjonen sin og de to seirene de har fåt på de siste 8 har vært mot nettopp AFC West-motstand. De så også halv-decent ut igjen mot Raiders, kan de ha funnet ut av ting igjen? Selv om kampen begynner på et tidspunkt der de fleste er ute på byen og begynner å gjøre seg klare til å finne et nachspiel kan jeg love at i hvert fall én person her inne kommer til å sitte oppe for kampen. Det håpes inderlig at en viss drammenser også vil komme med sine synspunkter i løpet av natten.

På søndag kl. 19 spilles følgende kamper:

- Giants mot Eagles i New York. Bare tre kamper igjen nå før en interessant offseason i New York, og det er vel det eneste man kan glede seg over der i gården. Hvem blir ny GM? Hvem blir ny HC? Blir Eli værende som QB? I Philadelphia trenger man derimot ikke å stille disse spørsmålene, eller ta offseason til nyttår. Eagles har vunnet divisjonen og begynner å se ut som at de kan klare å styre inn mot å få bye week i sluttspillet også. Super Bowl-ambisjonene deres tok dog et kraftig skudd for bauen i forrige uke da Carson Wentz gikk ut med skade. Frykten er at skaden er sesongavsluttende, i så fall er det gamle Nick Foles som må håpe på at han kan gjenskape litt gammel magi i Philly for årets sluttspill.

- Vikings mot Bengals i Minneapolis. Etter åtte seire på rad sa det endelig stopp mot Panthers i forrige uke. Nå har Vikings veldig god kontroll på divisjonen uansett, men når det kommer til seeding var det et kjipt tap. Nå har de heldigvis muligheten til å rette opp skuta igjen mot Bengals, som virkelig så fortapte ut mot Bears i forrige uke. Bengals har kanskje gitt opp på sesongen etter skandalekampen mot Pittsburgh, og i så fall bør Vikings kunne klare å vinne her. Mens Minny altså gjør seg klar til best mulig seeding i sluttspillet gjør Cincy seg klare til enda en offseason der spørsmålet er - vil Marvin Lewis få et år til?

- Browns mot Ravens i Cleveland. Browns var så nærme, så nærme, men det ble tap i forrige uke atter en gang. Det var dog positive ting å spore - Josh Gordon fikk en TD igjen, Kizer så tidvis god ut, laget var definitivt inne i kampen, men uansett - for første gang i historien har et lag gått 0-13 i to sesonger på rad. Kan de endelig få en seier mot laget de elsker å hate i Cleveland, Baltimore Ravens? Tja, sånn som Ravens har spilt de siste ukene skal det holde hardt, men det hadde nok vært en aldri så liten seier for Browns-fansen om de i hvert fall kunne spoile sluttspillmulighetene til Ravens.

- Redskins mot Cardinals i Washington. Blaine Gabbert er en real American! Nå kaster han riktignok ikke touchdowns, men hvem trenger det når man kan sparke field goals? Det ble i hvert fall 12-7 mot Titans etter fire field goals i forrige uke. Sesongen er ellers effektivt over for begge lag, men om ikke annet vil kampen være en mulighet for Kirk Cousins å speide potensielle nye lagkamerater til neste år.

- Panthers mot Packers i Carolina. Packers overlevde så vidt det var mot Browns og kan dermed live to fight another day. De fikk riktignok ikke noe hjelp av divisjonsrivalene i Minnesota som ikke klarte å slå Panthers, men uansett, wild card-håpet lever fortsatt i den grønne bukta, men da må de slå et veldig vanskelig Panthers-lag. For å være helt ærlig, Brett Hundley kommer ikke til å lede Packers til en seier mot Panthers, men håpet den kommende uken vil være at Aaron Rodgers vil være klar igjen til kampen. Hvis han er det vil Packers fortsatt ha mulighet til et høyst oppsiktsvekkende sluttspilløp. Her er det bare å følge med på skaderapportene den kommende uken.

- Saints mot Jets i New Orleans. Det går litt opp og ned her i verden. En uke er du Offensive Player of the Week, neste uke blir du shut out. Sånn går det nå når du er Josh McCown. Jets er praktisk talt ferdige for sesongen etter et ydmykende tap mot Broncos. De har teoretiske muligheter, men det skal mye til nå. Saints på sin side tapte mot Falcons i en skadepreget TNF i forrige uke. De leder fortsatt divisjonen, men det er særdeles jevnt i toppen av NFC South. Vil Alvin Kamara være klar for kampen? Saints trenger ham i innspurten av en veldig spennende divisjon!

- Bills mot Dolphins i Buffalo. NFL sikter mot å begynne å ha flere og flere divisjonskamper i årets siste uker, noe som har irritert spesielt fansen til ett lag - Miami Dolphins. For laget fra tropiske Miami betyr nemlig det mange desemberturer til vinterkalde New York, New Jersey og New England. I forrige uke så vi nettopp hvor ille det kan være i Buffalo i desember. Ikke akkurat optimale forhold for fotball med store mengder snø. Blir det noe liknende denne uken?

- Jaguars mot Texans i Jacksonville. Sesongen har virkelig gått rett vest for Texans. Ikke bare tapte de forrige uke for 49ers, men de er nå i trøbbel etter at de muligens lot Tom Savage spille med hjernerystelse. Det er litt usikkert, men Texans kan ha forbrutt seg mot concussion protocol med en backup-QB i en meningsløs kamp mot 49ers. Bill O'Brien, altså. Jaguars på sin side tok en veldig viktig seier mot Seahawks i forrige uke og troner nå alene på toppen av AFC South. Jaguars' utfordrere Titans har en vanskelig avslutning på sesongen og vi begynner å ane konturene av en divisjonstittel for Jacksonville her nå.

Kl. 22 på søndag har vi følgende tre oppgjør: 

- Seahawks mot Rams i Seattle. Dette blir en kamp med mye å si. Hvis Seahawks vinner tar de tilbake ledelsen i divisjonen og sikrer head-to-head tiebreaker mot Rams. Samtidig kan Rams potensielt plutselig falle ut av wild card-posisjon avhengig av hvordan andre kamper går denne uken. Hvis Rams vinner sikrer de seg en luke på to kamper og vil dermed være bare én enslig seier unna å vinne divisjonen. Sånn som ting står akkurat nå er Seahawks ute av sluttspillet, men de kontrollerer altså sin egen skjebne med tre kamper igjen å spille. Et spørsmål som kan stilles er dog hvilke spillere Seahawks får spille med etter avslutningen på Jaguars-kampen i forrige uke. To Seahawks-spillere klarte å bli kastet ut etter ganske pinlige scener da Jaguars skulle ta et kne. Kommentatorene antydet at dette var noe NFL burde se på, så får vi se hva Goodell på ny kontrakt finner på å gjøre denne uken.

- 49ers mot Titans i San Francisco. 49ers vinner endelig litt kamper etter at Jimmy Garoppolo har tatt over. I en sesong som ellers er over kan de være spoilere for et Titans-lag som er på desperat leting etter sluttspillet. Det gikk skikkelig dårlig mot Cardinals, og skulle de tape mot 49ers kan ting fort ryke for Titans på målstreken. De to siste kampene er to vanskelige kamper mot Rams og Jaguars. 8-8 er ikke umulig.

- Steelers mot Patriots i Pittsburgh. Førsteseed i AFC blir mest sannsynlig avgjort i denne kampen. Patriots har tradisjonelt veldig godt tak på Steelers, og skulle de vinne her ser ting veldig bra ut for Belichick og Brady. Steelers vil nødig reise til Foxboro for å spille Championship Game, men da må de i så fall vinne hjemme denne gangen for å sikre hjemmekamp neste gang. Uansett - dette er ukens must-see-kamp.

SNF er Raiders mot Cowboys i Oakland. Begge disse lagene har nok hatt en skuffende sesong og ser ut til å styre mot middelmådighet. Raiders er riktignok fortsatt med i kampen om en svak AFC West, men de skal ha en del tur på slutten for å vinne divisjonen. Cowboys på sin side har fått ting litt til igjen og i forrige uke fant de at de kanskje kan ha noe i Rod Smith mens Zeke soner ut suspensjonen. Uansett, vinneren her holder sluttspillhåpet i live, men det er ikke utenkelig at begge lag til slutt vil befinne seg utenfor når sesongen er over.

Uken avsluttes i Tampa Bay, der Bucs og Falcons spiller MNF. Bucs er garantert sin sjette fjerdeplass i divisjonen på de siste syv årene. I en ellers uforutsigbar NFC South er Bucs stort sett den eneste konstante faktoren. Uansett, mens det generelt ikke er gøy å være Bucs for tiden er det gøy for de andre tre lagene i divisjonen, som altså potensielt kan sende tre lag til sluttspillet i år. Falcons kommer inn i kampen med ekstra lang hvile etter TNF i forrige uke, de tok en veldig viktig seier mot Saints, og de er så definitivt med i racet. Det blir en aldeles spennende desember i Atlanta!

Fullstendig oppsett for den femtende NFL-uken:

Fredag 02.25 norsk tid:
Denver @ Indianapolis

Lørdag 22.30 norsk tid:
Chicago @ Detroit

Søndag 02.25 norsk tid:
LA Chargers @ Kansas City

Søndag 19.00 norsk tid:
Philadelphia @ NY Giants
Cincinnati @ Minnesota
Baltimore @ Cleveland
Arizona @ Washington
Green Bay @ Carolina
NY Jets @ New Orleans
Miami @ Buffalo
Houston @ Jacksonville

Søndag 22.05 norsk tid:
LA Rams @ Seattle

Søndag 22.25 norsk tid:
Tennessee @ San Francisco
New England @ Pittsburgh

Mandag 02.30 norsk tid:
Dallas @ Oakland

Tirsdag 02.30 norsk tid:
Atlanta @ Tampa Bay

Genco
GencoInnlegg: 3859
11.12.17 02:20

Jeg håper at Mike Brown er såpass glad i Marvin Lewis at han gir ham sparken før han blir ydmyket av Zimmer og hans Vikings.

SuperChargers
SuperChargersInnlegg: 3986
11.12.17 02:33

Kan garantere at jeg er våken for kampen på lørdagsnatta. Årets kamp! Tommel kommer i posten i morgen :-)

SuperChargers
SuperChargersInnlegg: 3986
11.12.17 07:55

Det var kanskje ikke det smarteste å sette seg på ringeliste som vikar på en barneskole akkurat nå kjenner jeg.

TomBrady_12
TomBrady_12Innlegg: 2504
11.12.17 12:38

Etter gårsdagens seier mot Seattle har jeg begynt å ta Jaguars seriøst. Slikt ender ofte med tap hjemme mot Texans.

grock19
grock19Innlegg: 81886
11.12.17 13:03

Forberedt på at det fort blir første sesong uten PO på Seattle siden 2011. Tror fort det blir 8-6 her. Selv 10-6 er vel uansett ikke godt nok til Wild Card i NFC i år, med mindre de andre begynner å tape alt som er. Det er såpass mange innbyrdes om dagen også mellom de som kjemper om plassene, at det er lite trolig det går.

Akk ja, hadde man vare vært AFC, 5-11 holder vel til WC der? 

TomBrady_12
11.12.17 13:13
grock19: Akk ja, hadde man vare vært AFC, 5-11 holder vel til WC der?

Det var en gang i 2010... :)

(Innlegget ble redigert 11.12.17 13:13)

grock19
11.12.17 13:18

Haha, var derfor jeg måtte gjøre det mer outreagous enn 7-9, men det kom opp kjapt, likefullt..! ;D

SalSomer
11.12.17 21:06

Joshua McCown er ute for sesongen med håndskaden. 

Genco
11.12.17 21:48

En tredjedel av ligaens starting QBs er enten på IR eller har mistet kamper pga skade.Ganske bekymringsfullt for NFL.I tillegg kommer Eli som mistet en kamp pgs hjerneskade

TomBrady_12
11.12.17 22:11

Var noe lignende i fjor også vel? Husker bare at det var en haug med QBs som ble skada.

Legendag_
Legendag_Innlegg: 5556
11.12.17 23:01

Kjipt med skade på Wentz, nå begynner dessverre Vikings å seile opp som SB-favoritt fra NFC. 

Heldigvis finnes det fortsatt håp om at Panthers, Saints, Rams og Rodgers kan stikke kjepper i hjulene deres.

osloblade
oslobladeInnlegg: 4009
11.12.17 23:16

Ja, ja, da er det takk og farvel til McCown. Jeg rakk, til min store overraskelse, å bli ganske glad i mannen. Han bidro i stor grad til å gjøre denne sesongen morsommere enn forventet. 

Så Petty, scenen er din. Show us the god stuff!

Mirage
MirageInnlegg: 20942
11.12.17 23:29
osloblade: Ja, ja, da er det takk og farvel til McCown. Jeg rakk, til min store overraskelse, å bli ganske glad i mannen. Han bidro i stor grad til å gjøre denne sesongen morsommere enn forventet.

Føler litt sympati med lederen i Norsk-Fotball-Liga, som både har Wentz og McCown. Ikke helt ideell måte å gå inn i playoffs.

osloblade
12.12.17 09:15
osloblade: Show us the god stuff!

Ei lita skrivefeil som ga en ennå dypere mening. Go Petty!

osloblade
12.12.17 09:18
Mirage: Føler litt sympati med lederen i Norsk-Fotball-Liga, som både har Wentz og McCown. Ikke helt ideell måte å gå inn i playoffs.

Ja Starvin har uflaks med den, men det er dog en del qb's tilgjengelige. Jeg vet hvem jeg hadde tatt der.

Mirage
12.12.17 09:47
osloblade: Ja Starvin har uflaks med den, men det er dog en del qb's tilgjengelige. Jeg vet hvem jeg hadde tatt der.

Grei kvantitet, men kvaliteten er en annen sak.

Bryce Petty du ville tatt? :P

Mirage
12.12.17 10:29

Nei fy faen. Endte på plassen rett utenfor playoffs i to ligaer, hvorav jeg i den ene har lik record som tre andre. I den ene hadde jeg ett tap for mye, noe som er greit nok. Men faen, å ryke på innbyrdes oppgjør er noe irriterende drit.

daoooo
daooooInnlegg: 25404
12.12.17 15:40
SalSomer: Joshua McCown er ute for sesongen med håndskaden.

Man skal mislike McCown eller Jets sterkt for ikke å ha en god dose sympati for fyren. Trist å se han foran pressen etter kampen.

Må si det virker som lagmoralen og samholdet i Jets virker å være rimelig bra nå, tror de har fått kvittet seg med en del uromomenter i garderoben. Tipper det er en sterkt medvirkende årsak til at sessongen har gått så bra, gitt den rosteren vi sitter på.

Jeg tror faktisk jeg gjerne ser McCown tilbake neste år hvis ikke Bryce Petty tar fullstendig fyr resten av sessongen. Da bør man vel kanskje gi opp han og beholde McCown for å hjelpe/fase inn en evn ny rookie QB.

(Innlegget ble redigert 12.12.17 15:41)

Hedly2
Hedly2Innlegg: 19237
12.12.17 16:42
daoooo: Da bør man vel kanskje gi opp han og beholde McCown for å hjelpe/fase inn en evn ny rookie QB.

Hvem er det Jets-gjengen håper blir rookie-QB'en da? Føler Lamar Jackson er match made in heaven med Jets.

SalSomer
12.12.17 17:37

Jeg syns Jets kan drafte Baker Mayfield, sånn at han kan dele leilighet med Davis Webb i New York og de kan krangle over hvem som var flinkest til å stikke halen mellom beina og flykte fra Texas Tech.

Hedly2
12.12.17 18:03
SalSomer: Jeg syns Jets kan drafte Baker Mayfield, sånn at han kan dele leilighet med Davis Webb i New York og de kan krangle over hvem som var flinkest til å stikke halen mellom beina og flykte fra Texas Tech.

Eller så kan Giants drafte Mayfield så kan de fortsette krangelen i garderoben.

Tipper Mayfield uansett er gone før det er Jets sin tur. Burde vell være første QB som blir valgt.

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 17615
12.12.17 18:24

Er Baker Mayfield den nye Russell Wilson eller den nye Johnny Manziel?

Prøvde å lese meg opp om Mayfield her om dagen, og fant blant annet denne artikkelen.

http://www.nfl.com/news/story/0ap3000000889241/article/wilson-or-manziel-the-good-bad-with-ou-qb-baker-mayfield

Genco
12.12.17 18:35

Jeg synes at Mayfield er Landry Jones II.Har ikke sett mye av de to west coast QBs(bortsett fra highlights)men Lamar Jackson er real deal.Skulle gjerne hatt ham i Cincy.Han kunne sitte bak Dalton i ett år før han overtar.

Hedly2
12.12.17 19:02
HuiBuorre: Er Baker Mayfield den nye Russell Wilson eller den nye Johnny Manziel? Prøvde å lese meg opp om Mayfield her om dagen, og fant blant annet denne artikkelen.

Statsa og film-tapene viser at han er nærmere Wilson enn Manziel hvertfall. Johnny Football hadde som regel bare to alternativer, enten kaste på sin første read eller løpe. Mayfield har vell vist litt mer fleksibilitet i sine targets, enda han har slitt med dårligere receivere enn det Manziel hadde i Texas A&M, der han blant annet hadde Mike Evans å kaste til.

StarvinMarvin
StarvinMarvinInnlegg: 543
12.12.17 21:03
Mirage: Føler litt sympati med lederen i Norsk-Fotball-Liga, som både har Wentz og McCown. Ikke helt ideell måte å gå inn i playoffs.

Fikk heldigvis snappet opp både Rodgers og Foles! Hvis ikke Rodgers blir klar til kamp, håper jeg på en hjelpende hånd fra Giants defense :-D

Trist med McCown, regner dessverre med at han er ferdig i Jets nå. Det har iallfall vært underholdende å se Jets spille ball i år! 

grock19
12.12.17 21:50

Burde ikke von Hackenberg få sjansen slik at vi kan kjøre alle Haxx-ordspill i boka?

Genco
12.12.17 22:12

Når jeg tror at min avsmak for Steelers ikke kan bli større så slår de til med igjen.Denne gangen var det Vince Williams som gjør narr av Joe Mixons hjernerystelse som han påførte med sin dirty hit.Hvor avskyelig går det ann å være.Hans lagkammerat ligger nærmest paralysert etter lignende hit men det stopper ikke sånne low lifes som Williams å komme med motbydelige kommentarer om en kollega med stygg skade.Finnes det noen i Steelers organisasjon som kan si til denne tosken at dette her ikke er kult i det hele tatt.

(Innlegget ble redigert 12.12.17 22:16)

VFK1989
VFK1989Innlegg: 525
13.12.17 04:25

Aaron Rodgers har blitt klarert til søndag i følge han selv på instagram!

(Innlegget ble redigert 13.12.17 04:26)

RW3
RW3Innlegg: 317
13.12.17 08:55
VFK1989: Aaron Rodgers har blitt klarert til søndag i følge han selv på instagram!

Men er det for sent? Jeg håper det. For selv om jeg ikke har noe imot Aaron og jeg elsker å se han spille, så frykter jeg han i et sluttspill mer enn noen annen QB i NFC. Nå kan det jo uansett hende at verken Seahawks eller Packers kommer til playoff, men den tid den sorg.

Det til side så er det godt å se at en stjerne kommer tilbake fra skade, etter alle stjernespillerne vi har mistet i år.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg