Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NFL Uke 17

NYTT TEMA
SalSomer
SalSomerInnlegg: 8011
25.12.18 10:50

Uke 17 - Og like raskt som det startet, er det hele over igjen.

Det er like vemodig hvert år, slutten på en NFL-sesong. De ryker altså forbi i en rasende fart. Men nå er vi her igjen. På mandag er det Black Monday og vi kommer til å si adjø til en haug med trenere, men før det er det noen sluttspillplasser som skal sikres. Her er ståa:

I NFC har fem lag allerede sikret en sluttspillplass. Saints, Rams, Bears og Cowboys har vunnet divisjonene sine allerede, mens Seahawks er sikret wild card. Kun én wild card-plass er usikker, og den kjemper kun Eagles og Vikings om. Situasjonen for seedingen er som følger: Saints er sikret #1. Hvis Rams taper og Bears vinner får Bears #2 og Rams #3. I alle andre scenarioer får Rams #2 og Bears #3. Cowboys er sikret #4. Seahawks sikrer #5 hvis de kan unngå å tape for Cardinals, eller hvis Vikings feiler i å slå Bears, men hvis både Seahawks taper og Vikings vinner ender de på #6. Ellers går #6 til Vikings hvis de kan unngå å tape for Bears eller hvis Eagles feiler i å slå Redskins. Den eneste måten for Eagles å få #6 er ved å slå Redskins samtidig som Vikings taper mot Bears.

I AFC er ting litt åpnere. Fire lag er sikret en sluttspillplass, men kun ett divisjonsmesterskap er avgjort. Patriots (yawn) har vunnet AFC East igjen. Texans er sikret sluttspill, men kan miste divisjonsmesterskapet i AFC South. Chiefs og Chargers er også sikret sluttspill, men kun én av dem kan vinne AFC West. I AFC North er ingenting avgjort. Ravens, Steelers, Colts og Titans kjemper om de to siste sluttspillplassene. I seedingen er det faktisk gudsjammerlig mange scenarioer til tross for at dette bare er én uke det er snakk om, men en kort oppsummering er som følger: Chiefs kontrollerer #1, men denne kan også gå til Chargers, Patriots eller Texans. Patriots kontrollerer #2, men vi kan også se Chiefs, Texans, Titans eller Ravens her. Texans kontrollerer #3, men Chiefs, Patriots, Colts, Titans og Ravens kan også ende her. Ravens kontrollerer #4, men Patriots, Texans, Colts, Titans og Steelers kan også ende her. Chargers kontrollerer #5, Chiefs er  det eneste andre laget som kan bli #5. Colts kontrollerer #6, men vi kan også se Texans, Titans, Ravens eller Steelers her.

Alle kampene går søndag, i tre blokker. Syv kamper går klokken 19, 8 går kl. 22.25, og én går kl. 02.20 natt til mandag.

Kl. 19 ser vi:

-  Bills mot Dolphins i Buffalo. En kamp helt uten sluttspillimplikasjoner i clusterfuckede AFC, sier du? Wrong again! I et par av scenarioene der Texans og Ravens ender på like mange seire kan denne kampen være med på å avgjøre hvem som har best SoV mellom de to. Ravens-fans håper på Bills, Texans-fans håper på Dolphins. Bills- og Dolphins-fans håper på at Belichick og Brady legger opp snart.

- Packers mot Lions i Green Bay. En lang ferd mot slutten av sesongen er straks over for Packers-fansen, og på mandag kan de begynne head coaching-jakten og prøve å bygge opp for ny suksess med Rodgers. For det er vel ingen som faktisk tror de kommer til å beholde deres midlertidige head coach Joe Philbin?

- Patriots mot Jets i New England. En skål til Jets-fansen her inne. Dere holder ut. Og takket være Darnold kan dere gå ut av sesongen med litt mer optimisme for fremtiden. 5 touchdowns og 0 interceptions i de to siste kampene er en god avslutning. Med en god oppvisning mot Patriots kan man virkelig begynne å snakke.

- Saints mot Panthers i New Orleans. Saints er sikret #1, Panthers er sikret en losing season. Drew Brees jakter MVP, men det ryktes allikevel at Teddy Bridgewater muligens starter. Eller så gjør han ikke det. Beskjeder og kontrabeskjeder gis stadig. Vi får heller vente og se.

- Texans mot Jaguars i Houston. En seier her sikrer divisjonen for Texans. Med litt hjelp fra Jets kan de også gjøre seg klare for en bye week. Hvis ikke får de sette seg foran TVen og heie frem Raiders og Broncos, som spiller senere. 

- Giants mot Cowboys i New York. Eli Mannings siste kamp i blått? Tja, antakeligvis ikke, for det er ikke så mange andre gode alternativer for New York neste år. Det er nå en deprimerende tanke, det. Kanskje skulle de tatt en av de lovende unge QBene vi har sett i år? Men nå er det for sent å være etterpåklok, og uansett kan de helt urelatert til det se frem til i hvert fall forhåpentligvis et par år til med godt RB-spill fra Saquon Barkley før han blir gammel eller skadet eller utkjørt.

- Bucs mot Falcons i Tampa Bay. Det vitses en del om at Giants tok Barkley og at RBs er uvesentlige, men disse to lagene er faktisk begge en fantastisk illustrasjon på at du kan ha et strålende pasningsangrep i NFL i 2018 og fortsatt være et gjennomført uvesentlig lag.

Kl. 22.25 begynner følgende:

- Chiefs mot Raiders i Kansas City. Patrick Mahomes er 184 yards og 2 touchdowns unna å bli tidenes andre QB med 5000 yards og 50 TDs, og den første QB i historien med 50 TDs under fylte 30 år (og forøvrig også under fylte 24 år). Men det mest imponerende med Mahomes er kanskje at han har alle disse enorme passing-statsene samtidig som han er den eneste QBen i ligaen som ikke har lov til å sille mot Bob Suttons Chiefs-forsvar. Chiefs kan forøvrig også sikre Home Field Advantage i sluttspillet med en seier her.

- Seahawks mot Cardinals i Seattle. Seahawks er tilbake i sluttspillet i det mange trodde skulle være et rebuild-år for dem. Med en seier her drar de til Cowboys-land i første runde, mens med et tap risikerer de å måtte spille mot Bears. Det er uansett gode forsvar de må besøke, men vi vil vel tippe at Cowboys uansett frister litt mer.

- Rams mot 49ers i Los Angeles. Rams-toget som så ustoppelig ut har virkelig begynt å falle litt av sporet de siste ukene, og hvis ikke de klarer å vinne her risikerer de å miste bye weeken sin. Sean McVay er et tap her og så en nosedive mot Nick Foles i wild card-runden unna å bli seriøst stemplet som en choke artist. Vil han ha det sittende på seg?

- Broncos mot Chargers i Denver. Det er nå et par timer siden Broncos sikret sine siste back-to-back losing seasons. Siden Broncos-fans i alle år har gitt inntrykk av at det sanne tegn på hvor godt et lag er er hvor lenge siden det er at de gikk uten back-to-back losing seasons må jo det bety at Broncos er et rimelig ræva lag. Jeg må jo innrømme at jeg personlig syns det er litt trist, for jeg skulle gjerne sett dem vinne her. Ikke minst fordi en god kamp her kanskje gir et ørlite håp om at Vance overlever Black Monday.

- Vikings mot Bears i Minnesota. Vikings spiller for sin videre overlevelse i sesongen. Bears spiller for en potensiell bye week. Skulle Vikings vinne er sjansen veldig stor for at disse spiller igjen i Chicago bare en uke senere, noe som igjen betyr at Vikings bare er to back-to-back seire mot Bears unna å møte Saints, laget de alltid spiller minneverdige sluttspillkamper mot. Kan vi ikke unne oss et nytt Vikings-Saints i år?

- Redskins mot Eagles i Washington. Kanskje vi ikke kan unne oss Vikings mot Saints i år, nettopp fordi alle sluttspillags Baba-Yaga, "Big Dick" Nick Foles, trenger at Vikings taper for å komme seg inn. Og hvis Nick Foles vil ha noe, så får han gjerne det han vil ha. Eagles er et middelmådig lag, med en veldig sliten secondary og en backup-QB, men allikevel sitter vi alle og lurer på hva som skjer hvis Foles får spille sluttspill i år igjen. NFL er snålt iblant.

- Ravens mot Browns i Baltimore. For to år siden trengte Ravens bare å slå Steelers i Uke 16 for å ta kontroll over AFC North. De feilet da Antonio Brown strakk seg over mållinjen helt på slutten av kampen. I fjor trengte de bare å slå Bengals i Uke 17 for å vinne et wild card. De feilet da Andy Dalton konverterte en fourth down for en touchdown helt på slutten av kampen. I år møter de Browns i en kamp der en seier betyr at de vinner divisjonen. Alle gode ting er tre?

- Steelers mot Bengals i Pittsburgh. Det er kritisk i Steelers-land nå, og laget er i den situasjonen at en seier mot Bengals ikke nødvendigvis er nok for å ta laget til sluttspillet. De trenger i tillegg enten at Ravens taper eller et høyst usannsynlig uavgjortresultat mellom Colts og Titans. Akkurat nå er det vel kun én mann med noen som helst tilknytning til Steelers som har grunn til å smile, og han heter Adisa Bakari. Etter en lang og kontete sesong vil et Steelers på utsiden av sluttspillet nok være en enorm seier for ham.

På SNF avsluttes sesongen med et møte mellom Titans og Colts i en kamp som har et veldig enkelt utgangspunkt: Det laget som vinner går til sluttspillet, det laget som taper gjør ikke det. Skulle Ravens vinne eller spille uavgjort og Steelers vinne tidligere på kvelden får vi også den litt artige situasjonen at ingen av lagene har råd til uavgjort, da det vil bety at den siste sluttspillplassen går til AFC North. Her er det altså mye som står på spill i det som praktisk talt er en sluttspillkamp i AFC South.

Kampene er som følger, norsk tid:

Søndag kl. 19.00
Miami @ Buffalo
Detroit @ Green Bay
NY Jets @ New England
Carolina @ New Orleans
Jacksonville @ Houston
Dallas @ NY Giants
Atlanta @ Tampa Bay

Søndag kl. 22.25
Oakland @ Kansas City
Arizona @ Seattle
San Francisco @ LA Rams
LA Chargers @ Denver
Chicago @ Minnesota
Philadelphia @ Washington
Cleveland @ Baltimore
Cincinnati @ Pittsburgh

Mandag kl. 02.20
Indianapolis @ Tennessee

StarvinMarvin
StarvinMarvinInnlegg: 719
25.12.18 20:21
SalSomer: - Patriots mot Jets i New England. En skål til Jets-fansen her inne. Dere holder ut. Og takket være Darnold kan dere gå ut av sesongen med litt mer optimisme for fremtiden. 5 touchdowns og 0 interceptions i de to siste kampene er en god avslutning. Med en god oppvisning mot Patriots kan man virkelig begynne å snakke.

Skål! Darnold har vært strålende etter skadeavbrekket, Robby viser tegn til liv og vi har tilsynelatende fått oss en tight end som også kan ta imot ballen! Fremtiden ser helt sikkert lysere ut hvis vi førstkommende mandag sender Bowles & co på dør - det er lov å håpe iallfall!

Barbosa
BarbosaInnlegg: 4280
25.12.18 21:16

Vil vel egentlig holde Colts som favoritter før oppgjøret i Nashville. Men Titans har jo en evne til å prestere når det virkelig gjelder i avgjørende kamper. Blir et meget spennende oppgjør. Jeg er vel den eneste som holder med Titans her inne? Ønsker uansett mine meddebatanter som holder med Colts lykke til.

(Innlegget ble redigert 25.12.18 21:17)

SalSomer
26.12.18 08:33

Fun fact: Hvis Houston, New England og Baltimore taper på søndag så spiller Tennnessee en SNF der seier betyr at de får bye week og tap betyr at de er ute av sluttspillet. Det er ganske spesielt. 

ModernMan
ModernManInnlegg: 11048
26.12.18 22:40

Når en starting QB blir benket for så å bli starting QB igjen i en betydningsløs Week 17 - kan han da skrive starting QB på CV-en eller må han skrive starting backup QB?

Spør for en venn. La oss kalle han Lake Ortles.

MensenErnst
MensenErnstInnlegg: 4629
27.12.18 14:42

Jerry Jones feirer jul i Norge. Synd for vår alles big boss at han fikk drittvinteren denne jula og ikke drømmevinteren vi hadde på Vestlandet i fjor. 

https://www.nrk.no/sognogfjordane/rik-amerikanar-feira-jul-med-jomfrutur-i-ny-yacht-til-to-milliardar-1.14356749

toonarmy
toonarmyInnlegg: 4582
27.12.18 17:40

Mail med noen oppklarende punkter er sent til journalisten. 

toonarmy
27.12.18 17:41

Og var Garrett med eller feirer ikke Jerrah med familien?

MensenErnst
MensenErnstInnlegg: 4629
27.12.18 19:43

Soleklar tommel.

Barbosa
27.12.18 21:25

Fortsatt stor usikkerhet om Mariota blir klar til kampen mot Colts.

grock19
grock19Innlegg: 82458
28.12.18 15:37

"Jaguars"

Jeg fikk ikke sett deres episke showdown mot Fins, noe jeg selvsagt egentlig hadde ringet av god tid i forveien, men leser på Football Outsiders om deres episke Red Zone til Punt ila 3 plays, som visst er kun den 3.gang i millenniet dette har skjedd. Det er visst første gang det har vært en 'legitimate' avgjørelse også, siden begge de to forrige var godt innenfor 40 og en lang FG-sjansing, mens Jags hadde klart å få en 4&46 fra Egen 47..

Personlig synes jeg de burde gått for det! 

Gremmes enda mer over å ha misset denne godbiten, altså!

Dette fordret en liten tur ned memory lane. NFL-sesongen er så kort at som SalSomer er inne på, den jo nesten er over før den har begynt. Den har også pga sin korte varighet, volatile natur og sin evige renn av action, den Trump'esque kvaliteten, at ting som hendte for et par måneder virker som eldgammel historie.

Som Seahawks-fan er det jo særlig morsomt, men det er mye annet snacks her også, om vi ser på power rankingen til NFL i f.eks uke 3.

Seahawks er 29th, ja. Jags hopper opp på 2.plassen. Buccs er godt med på 7. Falcons fortsatt på 9, mens Saints holds steady på 12th. Texans er 23.,mens Jets og Raiders fortsatt er helt oppe på en 25 (!) 28.(!!)-plass, respektivt. 

(Poenget her ikke å henge ut de som called it, men hvor fort det faktisk svinger..(Men ok, jeg kan ta en liten swing mot de som kjørte Seahawks 4-12 o.l, synes alltid fullstendig kollaps på et lag som har RW3 og Carroll virket usannsynlig, selv om en 7-9 eller Cowboys-sesong virket trolig etter de enorme tapene av hele LoB i rask rekkefølge, m.flere)

Uansett gledelig jul og godt nyttår til NFL-bunchen her inne, VGDs nest triveligste gjeng :) 

(Innlegget ble redigert 28.12.18 15:40)

Hedly2
Hedly2Innlegg: 19622
28.12.18 15:53
grock19: Texans er 23.,mens Jets og Raiders fortsatt er helt oppe på en 25 (!) 28.(!!)-plass, respektivt.

Raiders har klatret siden den gang. Er oppe på 24 plass etter at vi faktisk har spilt ganske god fotball den siste tiden (forutenom kampen mot Bengals...)

SalSomer
28.12.18 18:33

Jeg har brukt uken på å traske rundt i Berlin. Snublet over en Nike-butikk som hadde både Gronk og Odell i utstillingsvinduet. Kanskje NFL burde bruke litt mer energi på Tyskland også, og ikke bare London. Det er jo ikke som om ikke NFL Europa gjorde det best her. 

SalSomer
29.12.18 01:03

Chargers jukset med ballene i kampen mot Ravens. Nå sier det vel sitt om den gjengen at de klarte å tape allikevel, men uansett trist om de får holde på på den måten. Jeg håper NFL tar tak i det så vi får fikset opp i det laget. Bare fordi de tror de er hot shit nå som de er i LA gir ikke det dem et fripass til å ignorere reglene. 

TomBrady_12
TomBrady_12Innlegg: 3060
29.12.18 06:36

Ja, her må det ryddes opp. #integrity

Cabello
CabelloInnlegg: 5428
30.12.18 01:03
SalSomer: London

"thfc are in talks with the Oakland Raiders over a ground share for a full eight-game NFL home season next year. [Daily Mail]"

(Innlegget ble redigert 30.12.18 01:04)

SalSomer
30.12.18 01:15

Var jeg Raiders hadde jeg vurdert å dele by med noen helt andre Spurs, jeg da.

Hedly2
Hedly2Innlegg: 19622
30.12.18 05:12
SalSomer: Var jeg Raiders hadde jeg vurdert å dele by med noen helt andre Spurs, jeg da.

Spurs er s*the. Æsj og fysj om vi skal dele bane med de føkkefolka der. #COYG

(Nå regner jeg med ModernMan slenger seg på...)

(Innlegget ble redigert 30.12.18 05:13)

ModernMan
30.12.18 10:00

Syns nå Raiders og Spurs høres ut som en fin match jeg da. Om Spurs i tillegg får en fullstendig torpedert gressmatte med masse stygge hvite striper 8 ganger i året så er ikke det meg i mot.

Cabello
30.12.18 11:37
ModernMan: Om Spurs i tillegg får en fullstendig torpedert gressmatte med masse stygge hvite striper 8 ganger i året så er ikke det meg i mot.

Du bør lese deg opp :)

ModernMan
30.12.18 11:41

Det hadde vært betydelig enklere om du brukte 2 setninger på å forklare meg hvordan jeg bommer enn at jeg skal lete meg fram, Cabello.

Jeg finner nemlig bare toalettlokk når jeg forsøker å google....

Cabello
SalSomer
30.12.18 12:56

Når jeg sa at Raiders burde dele by med noen andre Spurs så tenkte jeg ikke akkurat at de skulle dele bane, da. Jeg tror fotball på 94 ganger 50 fot parkett ville bli i overkant intimt. 

toonarmy
30.12.18 13:15
SalSomer: Når jeg sa at Raiders burde dele by med noen andre Spurs så tenkte jeg ikke akkurat at de skulle dele bane, da. Jeg tror fotball på 94 ganger 50 fot parkett ville bli i overkant intimt

Extreme Arena Football kunne jo vært tingen for Gruden, kanskje de til og med hadde vunnet litt.

Barbosa
30.12.18 17:11

Mariota blir ikke klar til kampen mot Colts. Øker ikke akkurat sjansene for Titans, selv om han på ingen måte har vært outstanding denne sesongen. In Gabbert we trust.

svenna99
svenna99Innlegg: 10843
30.12.18 17:13

Regner med alle her inne er Bears-fans i kveld/natt? :D

Har egentlig ikke store trua selv, men herregud få ufattelig deilig det hadde vært å snyte ekle Vikings 

BennyKanin
BennyKaninInnlegg: 3523
30.12.18 17:16
svenna99: Regner med alle her inne er Bears-fans i kveld/natt?

Absolutt alle ja :-)

Stracqualursi
StracqualursiInnlegg: 2818
30.12.18 17:16
svenna99: ekle Vikings

Spot on ! :)

SuperChargers
SuperChargersInnlegg: 4500
30.12.18 18:28

God jul og godt nyttår til folkene her inne, flott gjeng!

Juleklemmer sendes fra Gran Canaria.

Ønsker dere alle et positivt nytt år og at fremtidige flyturer oppleves uten folk som klapper når man lander.

toonarmy
30.12.18 19:08

Jeg håper Giants beholder Eli en sesong til. Stor underholdning

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester