Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NFL Wild Card Weekend

NYTT TEMA
SalSomer
SalSomerInnlegg: 8011
31.12.18 05:25

NFL Wild Card - 12 lag, 12 Super Bowl-drømmer. Hvem tar seg videre til divisjonsrunden?

Så er de her igjen. Årets 11 vakreste kamper. 12 lag skal spille 11 kamper for at vi kan stå igjen med 1 Super Bowl-mester. Og årets sluttspill er et av de saftigste vi har på mange år. Det ernoen store favoritter, men det er også mange lag som vi vet kan overraske.

Wild Card-runden starter på lørdag kl. 22.35 norsk tid, med et rent AFC South-oppgjør. Houston Texans er vertskapet etter å ha vunnet divisjonen for femte gang. Det er også femte gang de er i sluttspillet. De har aldri tatt seg hit som noe annet enn divisjonsmester, de har aldri hatt bye week, og i wild card-runden er de 3 for 4. I divisional har de dog aldri vunnet, men i år, med et glitrende angrep ledet an av Deshaun Watson og Nuk Hopkins, har de faktisk potensiale for å nå enda lenger. En seier sender Texans til New England for å spille mot Patriots.

Deres motstandere er altså et lag de kjenner godt. Divisjonsrivalen Colts valgte å beefe opp den offensive linjen i år. Det, sammen med en frisk Andrew Luck tilbake i god form og et forsvar som faktisk fungerer har vært oppskriften for det som kanskje er det hesteste laget i hele ligaen akkurat nå. Etter å ha startet 1-5 og sett problematiske ut defensivt har de avsluttet sesongen med et langt bedre forsvar og gått 9-1. Nå er de tilbake i sluttspillet for første gang siden 2014. Frank Reich er trener for et farlig angrep som nok kan gi Texans mye trøbbel i denne kampen. Da disse lagene møttes i regular season gikk begge kamper to the wire. Texans vant i Indy på overtid, mens Colts vant i Houston med tre poeng. Dette kan fort bli en veldig god kamp!

Lagene har aldri møttes i sluttspillet før.

Senere på kvelden, kl. 02.15 natt til søndag norsk tid, møtes Seahawks og Cowboys i Dallas for den andre texanske wild card-kampen dette året. Det offensive radarparet Dak Prescott og Zeke Elliott har sin andre divisjonstittel på tre sesonger. De startet ikke sesongen glitrende, men i andre halvdel av sesongen gikk de 7-1, nok til å ta et svakt NFC East. Forsvaret har hevet seg og laget håper at det vil være nok til å kunne overraske.

Motstanderne Seahawks er veldig i samme båt som Cowboys. Etter en heller svak åpning avsluttet de sesongen 6-1 og fikk med seg en wild card-spot i NFC West. Russel Wilson fortsetter å storspille, og spesielt samspillet med Tyler Lockett har vært historisk godt i år. Er det nok til å vinne i Dallas?

Disse lagene møttes i Uke 3 i år i Seattle. Da vant Seahawks 24-13, men mye har forandret seg med begge disse lagene siden tidlig i sesongen, og denne kampen skal altså spilles i Dallas.

Historisk sett har lagene møttes én gang i sluttspillet, i 2006. Seahawks vant 21-20. Kampen huskes definitivt best for Tony Romos ulykksalige hold på et field goal-forsøk på slutten av kampen der han fomlet ballen, forsøkte å løpe den inn og ble stoppet før goal line. Det var et tap som skulle følge ham ut karrieren. Forvent å se en reprise i løpet av kampen.

På søndag kveld går de to siste sluttspillkampene. Først ut, kl. 19.05, er Ravens mot Chargers i Baltimore. Lamar Jackson har transformert Ravens-angrepet og gjort dem til et klassisk løpsangrep ulikt noe annet i ligaen. Det, sammen med kanskje ligaens beste forsvar, har vært nok til å vinne AFC North i år. Nå skal Jackson ut og starte en sluttspillkamp som den yngste sluttspill-QBen noensinne. Kan han fortsette seiersoppskriften for Ravens med et drepende løpespill, høy time of possession og et kvelende forsvar?

Chargers på sin side er et mer balansert lag, med et godt angrep og et godt forsvar, uten at noe av det er glitrende. Phillip Rivers er dog en god QB med et hav av erfaring. Det hjelper også potensielt at Chargers allerede har møtt Ravens' option-angrep med Lamar Jackson tidligere i år. Ravens vant i Los Angeles for bare to uker siden, men Chargers bør være bedre forberedt på hva de kan komme med denne gangen.

Ellers vil en stor storyline være Eric Weddle. Han ble ikke særlig pent behandlet av Chargers-organisasjonen da han forsvant fra dem etter 2015-sesongen. Han har allerede fått sin hevn tidligere i sesongen, men kanskje vil hevnen føles enda søtere med en seier i sluttspillet?

Disse lagene har aldri møttes i sluttspillet før.

Wild Card-runden avsluttes kl. 22.20 norsk tid i Chicago, der NFC North-mesterne Bears tar imot wild card-laget Eagles. Matt Nagy har fullstendig transformert Bears og med conferencens beste forsvar (ledet av Khalil Mack), samt et godt angrepspill fundert i unggutten Mitch Trubisky, har han tatt laget til en dominerende divisjonstittel. Coach of the Year virker sikret allerede, men i Chicago drømmer de dog om mer. Det er lenge siden Monsters of the Midway shufflet i Super Bowl i 1985. De hadde riktignok et møte med Peyton Mannings Colts for noen år siden, men Rex Grossman og Devin Hester var ikke nok den gangen.

Skal Bears gjøre noe er de dog nødt til å slå selveste regjerende Super Bowl-mestere Philadelphia Eagles, og Eagles' mytiske quarterback Nicholas Edward "Big Dick Nick" Foles. Eagles kan faktisk takke Bears for at de i det hele tatt har muligheten til å forsvare tittelen sin i år, da det var en Bears-seier over 

Vikings i Uke 17 som reddet sesongen til Eagles, men det betyr nok ikke at de kommer til å gjengjelde noen tjeneste nå. I fjor var Eagles underdogs som #1 seed, i år er de underdogs som #6 seed. Det gjør ikke noe. De liker seg somunderdogs.

Lagene har møttes tre ganger i sluttspillet før. Eagles er 2-1. Sist kamp kom i 2001.

Og det er altså Wild Card-runden. Vinnerne går videre, der Chiefs og Patriots venter i AFC, mens Saints og Rams venter i NFC. 11 dramatiske kamper, fire dramatiske helger. Dette blir bra!

Kamper, norsk tid

#6 Indianapolis @ #3 Houston, lørdag kl. 22.35
#5 Seattle @ #4 Dallas, søndag kl. 02.15
#5 Los Angeles (Chargers) @ #4 Baltimore, søndag kl. 19.05
#6 Philadelphia @ #3 Chicago, søndag kl. 22.40

(Innlegget ble redigert 31.12.18 05:26)

SalSomer
31.12.18 14:29

Schefter rapporterer at Chargers kommer til å bruke Gordon og Henry mot Ravens i Wild Card-kampen. Hadde det ikke vært lettere for dem å bare få seg en bye week så de ikke behøvde å risikere flere skader denne helgen?

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 44923
31.12.18 15:30

Sjelden med fire så jevne kamper, ingen klare favoritter. Tror nok mest på bortelagene utenom i Chicago.

SalSomer
01.01.19 19:08

Forøvrig, jeg vet at disse er litt sånn kontroversielle og har vært ansvarlige for såre følelser tidligere år, så jeg bare poengterer at det er ikke ment for å såre noen og mest for å tas som et humoristisk innslag, men her er min ranking over hvem jeg helst ser vinne Super Bowl i år:

Dette foran alt annet-nivået:

1. Chiefs - Jeg gråter gledestårer av å se for meg Andy Reid med Lombardien.

Vil kunne cheer høylydt mens jeg ser på kampen-nivået:

2. Ravens - Det er alltid koselig med en fornøyd kone, og sjelden koselig når hun er misfornøyd.

Hvis jeg ikke får ha det bra får ingen andre heller ha det bra-nivået:

3. Patriots - Se navnet på nivået.

Disse lagene er OK og jeg har ikke noe imot om de vinner-nivået:

4. Texans - Nuk er en spiller jeg har stor sans for. Jeg kunne jo nesten også endt opp som Texans-fan hvis ikke Fanzz på South Plains Mall hadde vært utsolgt for Carr-jerseys. Det er merkelig hvordan ting fungerer iblant.

5. Eagles - Dougy P. og Big Dick Nick er gamle Chiefs, sånt liker vi.

6. Bears - Matt Nagy, Chase Daniel og Eric Kush er gamle Chiefs. Også likner de veldig på Chiefs når de spiller. Men så er ikke historien deres like morsom som om Foles blir SBMVP for andre gang så derfor er de et hakk lavere.

Bryr meg lite frem eller tilbake om disse vinner-nivået:

7. Cowboys - Positive sider: Quite a lot of butt-hurt fra Cowboys-hatere. Negative sider: De er så meh, og Jerry Jones er en wrinkly old fool.

8. Seahawks - Eh. De er et lag, mange jeg kjenner liker dem. Jeg er ingen fan av Wilson eller Carrol, men jeg er også litt over dem.

9. Colts - Chris Ballard burde egentlig trekke disse lenger opp. Andrew Luck er også en artig kar, men jeg glemmer ikke hva de har gjort mot oss i sluttspillet så lett, og for at disse skal vinne Super Bowl er Chiefs nødt til å ha atter en one-and-done mot Colts i sluttspillet og det tror jeg ikke jeg takler.

Helst ikke disse-nivået:

10. Rams - Ingen liker Los Angeles. Ingen ønsker å få LA og Sean McVay crammed down their throat i et år fremover hvis de vinner en Super Bowl.

11. Saints - Alle liker New Orleans og alle liker Drew Brees, men de har jo vunnet en før og fansen deres en del steder online er rimelig utålelige (ikke her inne, dog jeg tror ikke vi har noen Saints-fans her inne?).

Det fins et spesielt nivå til slutt nederst her også, men vi ønsker ikke å dra ned dit og entertaine den tanken.

AvalancheSioux
AvalancheSiouxInnlegg: 7252
02.01.19 11:11

A-OK:

1. Colts

2. Ravens

3. Eagles

4. Bears

5. Saints

Meh:

6. Texans

Helst ikke:

7. Seahawks

8. Rams

9. Patriots

Nei! Nei, nei! Nei, nei, nei. NEI!:

10. Cowboys

11. Chiefs

Won't you go ahead and fuck right off!

12. Clippers

(Innlegget ble redigert 02.01.19 11:12)

BennyKanin
BennyKaninInnlegg: 3523
02.01.19 11:21

1. Patriots
2. Saints
3. Chiefs
4. Ravens
5. Texans
6. Chargers (hadde vært høyere på lista i SD)
7. Colts
8. Seahawks
9. Rams
10. Eagles
11. Cowboys
12. Bears

Veldig NFC tungt i bunnen dette her.

MensenErnst
MensenErnstInnlegg: 4629
02.01.19 11:28

Cowboys ikke nederst med noen til nå. Deilig å se at vi er populære som aldri før!

Jiha!

grock19
grock19Innlegg: 82458
02.01.19 11:44

Ble lagt i den litt døve Lørdag natt-slot'en igjen som egentlig er rundt da man skal close the deal eller være på vei hjemover, men det får så være, digg med PO igjen.

Pete har noen ganske frekke stats både i PO (vunnet første kamp alle 6 år m.m) og kun sluppet til mer enn 13 p 1/5 møter mot Cowboys under hans ledelse, blant annet 2 kamper siste 13 mnd, som gjør det litt mer aktuelt enn disse stats'ene er til vanlig. Skulle man klare holde dem til 13 eller færre igjen, har man en svært god sjanse til å fortsette ferden. Denne er selvsagt i Dallas, som gjør det vanskeligere.

Dallas har en langt mindre ærerik nyere playoff-historie, men det betyr selvsagt ikke noe som helst på lørdag natt. 

MensenErnst
02.01.19 12:19

Jeg er ganske så sikker på at Dallas vil vise seg fra en langt bedre side enn det som var tilfelle i kampen i Seattle tidligere i år, men om det holder inn er jeg ikke sikker på. Holder Seahawks som favoritter.

SalSomer
02.01.19 12:45
BennyKanin: 2. Saints

Jeg trodde Saints var blant de mindre populære i Minnsota-land i nyere tid?

Iucky
IuckyInnlegg: 11653
02.01.19 13:04

1. Chiefs

___
___
___

2. Saints
Synes de har vært det beste laget totalt sett i år, og sånn sett "fortjener" å vinne. Ble slått ut på hjerteskjærende vis i fjor. Mange kule profiler, Brees’ siste rodeo?

3. Bears
Liker lag med godt defence, og Bears har det beste. Tar gjerne Chiefs - Bears i Super Bowl. Mahomes vs. Trubisky er en bra storyline mtp. 2017-draften, og læremesteren Reid mot eleven Nagy burde bli underholdende.

4. Eagles
Å se Nick Foles føre Eagles til nok et trofé hadde vært helt vilt.

___

5./6. Seahawks/Cowboys
Føler disse stiller litt i samme kategori, tror de er ganske mislikt generelt, og føler de har fått mye dritt i år (ingen som har hatt trua), så det hadde vært litt komisk om de gikk hen og vant.

7. Rams
Meh, får litt sånn Golden State Warriors-vibber av dem, stjerne-coach og har hentet stjerne-spillere her og der, men ingen liker dem noe særlig egentlig.

___

8. Ravens
Synes det er fascinerende hvordan de snudde spillestilen fullstendig på hodet midtveis i sesongen, og resultatene det har gitt. Nok et lag som er båret av et godt defence, og spiller annerledes enn alle andre på offence

9. Colts
Andrew Luck er en fyr jeg unner suksess, men ikke på bekostning av Chiefs.

10. Texans
Ingen sterke meninger her, tror de blir for svake.

___

11. Chargers
Har faktisk litt sansen for Rivers, men er vel programforpliktet til å ha de så langt nede.

___

12. Patriots
Nei. Nok nå.

BennyKanin
BennyKaninInnlegg: 3523
02.01.19 13:12
SalSomer: Jeg trodde Saints var blant de mindre populære i Minnsota-land i nyere tid?

Det stemmer det. Men vi mennesker glemmer, gjør vi ikke?
Da jeg begynte å følge med hadde Saints vært Aints i mange år, og jeg fikk litt sympati for den (på samme måte som med Pats). Og med en QB som het Herbert, men som ble uttalt Ejber, måtte man se litt ekstra til dem. Og Brees er litt søt da ;-)

svenna99
svenna99Innlegg: 10843
02.01.19 14:57
MensenErnst: Cowboys ikke nederst med noen til nå. Deilig å se at vi er populære som aldri før!

12. Cowboys ;)

MensenErnst
02.01.19 15:29
svenna99: 12. Cowboys ;)

Noen skal alltid ødelegge den gode stemningen.

Hedly2
Hedly2Innlegg: 19622
02.01.19 16:06

Har laget en playoff-challange gruppe på NFL.com, om noen skulle være interesserte i å joine.

Gruppenavn: VGD2019

Passord: VGD123

VFK1989
VFK1989Innlegg: 781
04.01.19 21:41

Bryr meg egentlig ikke så masse, så lenge det ikke blir Bears. Men får prøve meg litt utifra personlige preferanser:

Helst en av disse:
1. Texans (JJ Watt)
2. Chargers (Philip Rivers)
Lag som jeg liker litt mer en average:
3. Colts
4. Eagles (You want Philly, Philly?)
Spilt fantastisk, så fortjener det:
5. Saints
6. Rams
7. Chiefs
Meh:
8. Ravens
9. Cowboys (Har mange venner som er Cowboys-fans, så vil nok fremdeles bli revet litt med sammen med dem, under SB om de kommer dit.)
Personlig bitterhet, vær så snill ikke:
10. Seahawks
11. Patriots
Nei, nei, nei. Og atter nei:
12. Bears

(Innlegget ble redigert 04.01.19 21:45)

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 13343
05.01.19 12:40

1: Eagles. Få Big Dick Nick inn i Hall of Fame!

Lag jeg blir genuint glade hvis vinner:

2: Chiefs.

3: Chargers. NFLs Arsenal.

Litt mer enn meh:

4: Ravens. Digger Lamar Jackson.

5: Bears. Andy Reid Coaching tree.

6: Colts. Frank Reich

7: Texans

Helst ikke:

8. Saints. vet ikke helt hvorfor bare klarer ikke like de.

9. Rams. LA har ingenting med fotball å gjøre.

10. Seahawks.

11. Patriots. Vunnet nok.

Over mitt døde stinkende lik:

12: Cowboys

Legendag_
Legendag_Innlegg: 5807
05.01.19 19:22

Heia Luck og Rivers! 

Kjipt med Seahawks vs Cowboys matchup, ønsker at begge ryker.

Mc_lovin
Mc_lovinInnlegg: 7436
05.01.19 20:06

Løper naken i Københavns gater:

1: Colts 

Heftig kult om de vinner, med mindre det er Colts de slår ut:

2. Rams - Må være lojal mot et av mine hjemsted

3: Chargers - Liker Rivers

4: Ravens - Tenk hvis ligaens beste D skulle vinne denne crazy sesongen

I dont care +- :

4: Chiefs - Vil at Sal skal oppleve litt glede i livet

5: Seahawks - Ganske kult hva de har fått til denne sesongen

6: Saints - Brees fortjener en ring til

Helst ikke:

8. Eagles - Ikke to år på rad

9. Bears - Klarer bare ikke å like de

Skyter meg selv:

10. Cowboys - NFLs kvalmeste lag?

11. Patriots - Sier seg selv

Stikker ut øynene og brenner meg selv levende:

12. Texans 

grock19
grock19Innlegg: 82458
05.01.19 20:21

Ikke så mange timer igjen, før det er vinn eller forsvinn nå, for Seahawks.. Blir ulidelig spennende.

Får ta en jeg også da:

1. SEAHAWKS!

.. 

Går helt greit: (2-8)

Bears - har fra jeg begynt å følge med og til idag knapt følt eller tenkt en eneste ting for Bears. De har vært ca like lite interessante som Lions, endog minus stjerner som Megatron og Suh - og aldri i Playoffs. 

Chiefs - kompiser som er fan, somehow, og Jan S. Nesten like bra hjemmepublikum som Seahawks og Raiders-hatet er alltid litt morsomt. 

Chargers - greit nok. Aldri skjønt helt Rivers-fetisjen, men greit nok. 

Colts -. 

Texans. Litt Bears over dem. Men gøyal kamp mot dem ifjor, svært god stemning. 

Ravens. Kek. Kompis som er fan. 

Saints. Brees kan sikkert få en ring til, om den ikke er vår. 

Kanskje helst ikke. (9-10)

Rams. Divisjonsrival som lenge virket å eksistere for å herpe for Seahawks og lite annet. I år har de vunnet 2-0, med 7 p. Slår dem gjerne ut i Div, evt conference, om man skulle komme så langt som noen av disse. 

Eagles. Vant ifjor. Hadde vært irriterende med repeat, mtp at man selv ikke klarte det, med et såpass mye sterkere periode samlet sett, altså RM-faktor i så fall. 

No:

11.Cowboys. 

Fuck No! Just NO:

12. Patriots - Trump-nivå. Ikke så rart, siden hele franchisen består av Trump’s BFFs og, heller ikke overraskende, nesten like usmakelig persongalleri av ufyselig pakk. 

ModernMan
ModernManInnlegg: 11048
05.01.19 20:46

På tide at det settes punktum for dette forbanna Patriots-dynastiet slik at Cowboys kan få tilbake plassen sin på bunnen av disse listene.

daoooo
daooooInnlegg: 25832
05.01.19 22:47

Meget start for Luck med TD på opening drive. Over 47 total score til 1.87, som å ta godteri fra en unge. Skål!

Cantona1966
Cantona1966Innlegg: 22
05.01.19 22:48

Så lenge Patriots ikke vinner så er det ikke så farlig hvem som vinner. Eagles hadde vært moro, selv om jeg ikke er noen fan, men følger jo med på både Flyers og 76ers :)

ModernMan
05.01.19 23:00

Få se noe Watson-Hopkins-magi nå da.

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 44923
05.01.19 23:00

Colts er kanskje the real deal likevel. Virkelig overkjørsel innledningsvis.

AirCanada
AirCanadaInnlegg: 2179
05.01.19 23:03

Gir egentlig fullstendig beng no når Vikings er eliminert, men here goes..

Kan tolerere:

Colts

Ravens

Chiefs

Chargers

Texans

Seahawks

Cowboys

Rams

Nei takk:

Eagles

Saints

Bears

Patriots

(Innlegget ble redigert 05.01.19 23:05)

ModernMan
05.01.19 23:12

Dette blir en tøff dag for staten Texas.

bagdad123
bagdad123Innlegg: 18734
05.01.19 23:13

Så jævla forutsigbart

toonarmy
toonarmyInnlegg: 4582
05.01.19 23:16

Dette Colts-laget er morsomme å se på. Må være greit å være Colts-fan og vite at man slapp McDaniels og fikk Reich

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester