Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NFL Divisional Round

NYTT TEMA
SalSomer
SalSomerInnlegg: 8011
07.01.19 02:50

NFLs Divisional Round - The Elite Eight

Åtte lag er igjen, nå er det ingen bye weeks, ingen fordeler, ingen ting å vente på eller lure på. Vinner man her har man en championship game foran seg, taper man er man en fotnote i historien.

Første kamp ut er lørdag kveld på Arrowhead Stadium i Kansas City, der vertskapet Chiefs ikke har vunnet i sluttspillet siden 1993-sesongen og der laget har en historisk record på triste 2-6. Motstanderen Indianapolis Colts står for to av de seks tapene, hvilket altså betyr at de to lagene som møtes har like mange sluttspillseire på denne banen hver. Historisk er forøvrig Chiefs 0-4 mot Colts i sluttspillet, med tre av de fire kampene blant de mer unike sluttspilltapene i historien. Du har den gangen Colts vant med 3 og Chiefs bommet på tre field goals. Du har den gangen ingen av lagene puntet og kampen endte 38-31. Og så har du selvsagt den gangen Colts kom tilbake etter å ha lugget under med 28 poeng. Historien bak dette oppgjøret er ikke lystig lesing for Chiefs.

Men historie er nå en gang bare historie. Og med et angrep ledet an av fire all-pros, Mahomes, Kelce, Hill og Schwartz, har Chiefs grunn til å håpe at de kan snu på ting. Men det er ikke akkurat enkel motstand de får (naturlig nok, ettersom dette er et sluttspilloppgjør). Andrew Luck har endelig fått ordentlig beskyttelse foran seg og resultatet har vært en offensiv gjenoppblomstring i Indianapolis. Ironisk nok, i en kamp med så mange glitrende offensive navn, kan avgjørelsen kanskje falle i møtet mellom Colts' O-line og det unge stjerneskuddet Quenton Nelson mot Chiefs' sultne pass-rushere i Chris Jones, Dee Ford og Justin Houston. Et spørsmål er også hvordan Patrick Mahomes vil gjøre det i sluttspillet i det store og hele. I wild card-uken så vi tre QBs i aksjon i deres første sluttspillkamp noensinne, ingen av dem vant. Kan han bryte trenden for førstereisguttene?

Natt til søndag reiser vi til Los Angeles, der Rams ikke tar imot Bears og et langt avsnitt med anekdoter om Cleveland Rams og the 85 Bears derfor blir ubrukelig. I stedet skal Rams spille mot Cowboys, fordi Cody Parkey ikke evner å treffe på et field goal. Uansett. Disse lagene har faktisk en ganske intens sluttspillhistorie seg imellom. I de 13 sesongene mellom 1973 og 1985 møttes de hele 8 ganger i sluttspillet. Cowboys var best innledningsvis, men Rams tok over mot slutten, og historisk har de gått 4-4 mot hverandre. De har også klart å shutte hverandre ut én gang hver. I 1978s NFC Championship Game stod det 0-0 til pause, før Cowboys puttet fire touchdowns og vant 28-0. I 1985-sluttspillets Divsional Round, det siste møtet mellom lagene, satte Eric Dickerson en rekord med 248 rushing yards, mens Cowboys kun hadde 243 yards med offense da Rams vant 20-0. 

Tilbake til dagens oppgjør, og dette kan bli spennende. Sean McVays angrep kom til kort i sluttspillet i fjor, vil det gå bedre i år i møte med Cowboys' gode forsvar? Det sies jo at det er forsvaret som gjelder i sluttspillet, men Goff og Gurley bør kunne klare å putte opp noe. Og apropos Goff og Gurley, hva med deres motparter Dak og Zeke? Kan de finne end zone i møte med et Rams-forsvar som kanskje har flere profiler enn de har gode opptredener? Dette er forøvrig kanskje de to mest omtalte QB/RB-duoene i landet, og med tre av fire spillere fra 2016-draften vet vi at dette er et oppgjør som kan prege NFL i mange år fremover. Rams er nok favoritter, men etter seieren mot Seahawks er det nok mange i Dallas som føler at de har potensiale til å gå langt.

Søndag kveld reiser vi til Foxboro, der New England Patriots er vertskap for Los Angeles Chargers. For 11 år siden møttes disse i AFC Championship Game der Patriots seilte forbi dem på vei til en nesten undefeated season, men det er nok sluttspilloppgjøret året før som huskes aller best. Chargers hadde et ungt og lovende lag som nettopp hadde gått 14-2 og som var favoritter i divisional-runden. Ledet an av ligaens MVP LaDainian Tomlinson og pro bowleren Phillip Rivers i hans første sesong som starter håpet Chargers og deres trener Marty Schottenheimer på å gå hele veien til Super Bowl. Motstanderne var Bill Belichick og Tom Brady. Mange store og kjente navn den dag i dag, men den mannen som for evig skulle bli husket etter denne kampen var Chargers' Marlon McCree. Sent i kampen fanget McCree en interception fra Brady som omtrent kunne avgjort kampen der og da. Coach Schottenheimer hadde fortalt ham at hvis han fikk en sen interception måtte han bare gå ned, men McCree valgte å gå for en scoring. Patriots-WRen Troy Brown klarte så å tvinge frem en fommel fra McCree, Patriots fanget ballen igjen, marsjerte opp banen, scoret for å få uavgjort, og vant senere kampen. Chargers røk ut på McCrees ultimate dumskap, Schottenheimer fikk sparken og karrieren til en av tidenes beste ringløse NFL-trenere tok slutt. Det er til å gråte av.

Foruten de to tapene i 2006 og 2007 slo Chargers Patriots i AFLs mesterskapskamp i 1963. Historisk er altså Patriots 2-1 mot Chargers i sluttspillet. Den statistikken som kanskje er mer bekymringsverdig for Chargers i dag er at Philip Rivers gjennom karrieren har gått 1-7 mot Patriots, og at hans ene seier kom mot et Matt Cassel-ledet Patriots-lag. Nå er det altså Tom Brady som står på den andre siden av banen. Tom Brady, i New England, der Patriots er ubeseiret i år. Det er ikke en lett oppgave for californierne. De får trøste seg med at de faktisk selv er ubeseirede utenfor California i år, så én streak må ryke uansett. På papiret ser nok Chargers best ut, de har Rivers, de har Allen, de har Gordon og de har et forsvar med Bosa, Ingram, King og rookie-sensasjonen Derwin James. Patriots på sin side er det som de alltid har vært, Tom Brady og Rob Gronkowski er der. Stephon Gilmore har hatt en god sesong. Og så har de et kollektiv ledet an av mesterhjernen Bill Belichick som bare rett og slett funker i postseason. Det er mange som sier at de begynner å slå sprekker, men jeg vet ikke. Er du klar for å avskrive Patriots allerede?

Den siste kampen på søndag går i New Orleans, der Saints er vertskap for Philadelphia Eagles. Det første Sean Payton gjorde som trener for Saints i sluttspillet var å slå Eagles. Det første Sean Payton gjorde som trener for Saints i sluttspillet etter at han hadde vært borte et år med suspensjon var å slå Eagles. Av disse er det kanskje den andre han vant som er mest vesentlig for i dag, Sean Payton, Drew Brees og resten av Saints seier mot Eagles i 2013-sluttspillet var nemlig den første og eneste gangen i historien at Footlong Foles tapte en sluttspillkamp. Det var en kamp som bølget frem og tilbake og der Foles og Eagles tok ledelsen 24-23 med 4:54 igjen av kampen. Men så kom Brees seg ned banen slik at Shayne Graham kunne sparke et 32 yards langt field goal mens klokka gikk ut og Saints vant 26-24. Lagene møttes forøvrig også i 1992-sluttspillet. Eagles vant den gangen, så historisk er Saints 2-1.

Dette oppgjøret er et som egentlig ikke behøver å spilles, hvis man skal se litt på lagene. Saints ser bedre ut på alle mulige måter. De har et knallgodt angrep og et forsvar som virkelig begynner å komme på plass. Drew Brees kunne kanskje ha vunnet sin første MVP i år, men det ser ut som at han taper den til en krølltopp i Missouri. Michael Thomas er kanskje ligaens beste wide receiver, hvis ikke det hadde vært for en viss fyr med røde handsker i Texas. Saints' offensive linje med spesielt Terron Armstead (hvis han klarer å bli frisk til kampen) og Ryan Ramczyk har vært særdeles god i år. Og Alvin Kamara og Mark Ingram er en dugelig one-two-punch. Eagles? Vel, de er visstnok historiens mest middelmådige lag ifølge statistikknerdene, med en offensiv DVOA på -0,3%, en defensiv DVOA på nøyaktig 0% og en special teams DVOA på 0,2%. De er i all hovedsak personifiseringen av Andy Dalton, målestokken alle andre lag måler seg opp mot for å se om de er bedre enn gjennomsnittlig. Og gjennomsnittlig er ikke godt nok for å vinne Super Bowl. Men så er det jo en mann som ikke er så veldig gjennomsnittlig, da (i hvert fall hvis vi skal tro på ryktene), og det er Nick Foles. Overtro har kanskje ikke noen plass i fotball, men Foles-magi er en mørk magi sterkere enn noe annet, sterkere enn selv Ryan Fitzpatrick på en kort kontrakt i en backup-posisjon. Nick Foles er mannen som får folk til å tenke at selv om det på ingen måte bør gå for Eagles, så, vel, vil det kanskje gå for dem allikevel. Som nevnt er New Orleans det eneste stedet Nick Foles faktisk har tapt en sluttspillkamp. Kanskje er det en del av voodoo-dealen han har fått til at han ikke kan vinne i Louisiana? Kanskje. Svaret får vi på søndag.

Kamper, norsk tid

#6 Indianapolis @ #1 Kansas City, lørdag kl. 22.35
#4 Dallas @ #2 Los Angeles Rams, søndag kl. 02.15
#5 Los Angeles Chargers @ #2 New England Patriots, søndag kl. 19.05
#6 Philadelphia @ #1 New Orleans, søndag kl. 22.40

laffano
laffanoInnlegg: 15101
07.01.19 08:54

Chiefs

Rams ( dessverre for cowboys...)

Patriots what else

Saints 

Tror disse går seirende ut av de kampene

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 44923
07.01.19 10:47

Tror dette blir veldig underholdende matcher med mulighet for mye poeng.

Chiefs er 6 poengs favoritt, og over/under er på hele 56,5 poeng - det må være nær historisk høyt for en sluttspill kamp.

Rams er 7 poengs favoritt, og over/under er på 49 poeng.

Patriots er 4,5 poengs favoritt, over/under på 47,5 poeng.

Saints er helgas største favoritt med 8,5 poeng, over/under på 50,5 poeng.

Jeg syns overlag det er for store favoritter, i følge 538 sin ELO så er det ingen av lagene som bør være større favoritter enn 4,5 poeng. Og alle fire underdogene har godt momentum i ryggen etter å ha sluttet veldig sterkt regular season. 

BennyKanin
BennyKaninInnlegg: 3523
09.01.19 10:28
SalSomer: #6 Indianapolis @ #1 Kansas City, lørdag kl. 22.35
#4 Dallas @ #2 Los Angeles Rams, søndag kl. 02.15
#5 Los Angeles Chargers @ #2 New England Patriots, søndag kl. 19.05
#6 Philadelphia @ #1 New Orleans, søndag kl. 22.40

Er det en liten skap-Pats fan i deg og? Jeg mener, at Chargers og Rams har fått nickname'et sitt med her er klart, men Patriots?

Heia hjemmelagene.... tror jeg...

SalSomer
09.01.19 13:52

Nei, du vet, med alle ryktene om et lag i England er det jo viktig å poengtere at det ikke er et nytt England-lag jeg snakker om. Noen kunne jo bli forledet til å tro at det er slik at vi har fått et nytt expansions-lag i England som har blitt direktekvalifisert til divisional round.

Yup, that’s my story and I’m sticking to it. 

VFK1989
VFK1989Innlegg: 781
11.01.19 02:21

Vet ikke om dette er lov, men for SB i år så kjører vi venner venners fest på Champs i Stavanger. Kontakt "Stian Aardal" på Facebook for årets SB fest i Stavanger. Byens eneste storskjerm, og det er kun medbragt. 

Genco
GencoInnlegg: 3947
11.01.19 05:48

Er det lov å oppholde seg der etter stengetid?Sjenkekontrollen i Stavanger er idioter de luxe.Bøker og Børst fikk flere prikker fordi det var folk der etter stengetid

(Innlegget ble redigert 11.01.19 05:48)

VFK1989
VFK1989Innlegg: 781
11.01.19 14:12

Så lenge det er medbragt, men ser ut som vi må ha sjenking til klokken 01:30, så kjøre medbragt. Oppholde seg etter stengetid har ikke kommunen noenting med, da sjenkebevilgningen ikke er i kraft da, men du har ikke lov å drikke eller servere fra baren. 

MensenErnst
MensenErnstInnlegg: 4629
11.01.19 21:46

Dess mer jeg tenker på det dess større sjanse tror jeg Cowboys har mot Rams. Liker ikke denne tenkinga. 

SalSomer
12.01.19 01:44

Jeg venter bare på å være ferdig. Kun et døgn igjen nå. Orker ikke være entusiastisk for sluttspillball lenger, Mahomes eller ei. 

Izcila
IzcilaInnlegg: 21700
12.01.19 14:06

Klarte ikke å holde meg unna. Kjøpte billetter til Saints-Eagles. 

kobebryant92
kobebryant92Innlegg: 2324
12.01.19 14:27

Da er det kampdag. Har ikkje store trua mot Chiefs men har vært ein kjempesesong uansett resultat.

SalSomer
12.01.19 14:56

Chiefs er det laget i ligaen som får flest penalties mot seg. Colts er det laget som får fjerde mest penalties mot seg og også flest penalties for seg. Hvis noen sitter i kveld og irriterer seg over en kamp som blir flagget i hjel, så vit at dere er blitt advart. 

grock19
grock19Innlegg: 82458
12.01.19 15:00

Hvis det ikke blir 52-55 i kveld, så blir det klage. Det må toppe Rams-kampen, det er tross alt playoffs. 

laffano
12.01.19 15:21

Gleder meg til kampene i kveld! Her sksl det handles inn potetgull! Fått ordna slik at fruen lar meg sove utover imorgen å passer på ungan wihuu playoffs!

ModernMan
ModernManInnlegg: 11048
12.01.19 18:16

Har takket nei til sosiale commitments i dag. Møtte særdeles begrenset forståelse for det, men det driter jeg i.

Den store nyheten i dag er jo at det er den dagen i kvartalet hvor Sean Lee skal spille fotball igjen. Da er det ikke LB-crewet vårt det skal stå på vaffal.

SalSomer
12.01.19 18:32
ModernMan: Har takket nei til sosiale commitments i dag.

Hvem i all verden setter opp sosiale commitments man ikke kan høflig avvise i januar?

ModernMan
12.01.19 19:07
SalSomer: Hvem i all verden setter opp sosiale commitments man ikke kan høflig avvise i januar?

Det er helt håpløst at min oldemor ikke så dette komme i januar minus 9 måneder tilbake i 1935. 

Gamla som har bursdag kommer uansett til å bli minst femognitti, og det er ikke noe rundt år. Jeg har ryggdekning her. Det er de andre som er teite.

SalSomer
12.01.19 19:26
ModernMan: Det er helt håpløst at min oldemor ikke så dette komme i januar minus 9 måneder tilbake i 1935.

NFL spilte sin første mesterskapskamp i 1933. Den var riktignok i desember, men det burde ikke være umulig å anta at en fremtidig utvidelse av ligaen ville kunne føre til et større sluttspill og en lengre regular season, så det her burde hun så absolutt ha sett komme. 

Selv er både min kone og jeg født i mai og resten av familien bor eviglangt unna oss, så det eneste jeg står i fare for er å se på draften mens jeg feirer bursdagen min.

SalSomer
12.01.19 19:53

Det verserer et bilde på nettet akkurat nå som viser 29 som en av dagens kapteiner, hvilket får folk til å tro at han faktisk kommer til å spille allikevel. Den gode nyheten der er jo at forsvaret vårt så bedre ut med ham på banen (duh), den dårlige er at vi har tapt samtlige (to) kamper han har spilt i i år.

SalSomer
12.01.19 21:11

GameDay Morning hadde dog Berry på inactive nå, så da spiller han vel ikke allikevel. 

MensenErnst
MensenErnstInnlegg: 4629
12.01.19 22:07

Mye vær i dag. Pissregner i LA og det snør i staten Kansas.

SuperChargers
SuperChargersInnlegg: 4500
12.01.19 22:09

Masse lykke til i dag folkens. Detta blir knallmoro for oss «nøytrale». 

Må innrømme at en bitteliten del av meg ønsker Chiefs skal vinne. Drømmescenario om vi kunne møtt Chiefs på Arrowhead neste uke, og slått de, igjen.

Men det er klart at en sluttspillkamp i LA foran flere tusen hjemmefans mot Colts er beste alternativ. Så heia Colts!

Herregud detta blir spennende. Er pokker’n meg bare fete kamper igjen. Føler de er veldig åpne også. Spesielt i AFC. Chiefs D-line mot Colts O-line blir moro å følge ekstra tett.

Hvordan er formen Sal? Nervøs? Kan tenke meg hvor forferdelig jævlig du har det nå. Kommer ingen nedlatende kommentarer fra meg i dag. Blir vondt nok å se egen kamp i mårra. 

God kamp folkens!

Mc_lovin, kobebryant92 og andre Colts-fans ønsker jeg en enda godere kamp :-)

(Innlegget ble redigert 12.01.19 22:09)

SuperChargers
12.01.19 22:10

MensenErnst: meget interessant, har hørt rykter om at Norge «stadig får mer vær», kanskje det er slik i USA også?

(Innlegget ble redigert 12.01.19 22:12)

laffano
12.01.19 22:25

Let's play BALL!

ModernMan
12.01.19 22:25
SuperChargers: har hørt rykter om at Norge «stadig får mer vær», kanskje det er slik i USA også?

Norge får jo været sitt fra USA. Da blir det pissregn og snø her til uka da.

(Innlegget ble redigert 12.01.19 22:25)

SuperChargers
12.01.19 22:29

All min kunnskap om vær kommer fra «Drygolin» så dette kan jeg ikke uttale meg om.

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 44923
12.01.19 22:30

For et vær. kan bli mye tilfeldigheter her.

Rockets_AA
Rockets_AAInnlegg: 19652
12.01.19 22:39

Andre som sliter med Viaplay?

SuperChargers
12.01.19 22:39

Ebron da....

Deilig fotballvær. Potensial for masse fuckups!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester