Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NFL Conference Championship

NYTT TEMA
SalSomer
SalSomerInnlegg: 8060
14.01.19 01:50

Conference Championships - The Final Four

32 lag startet sesongen i september med ett mål for øye, å spille og vinne i Atlanta i februar. Kun fire lag gjenstår, og kun én kamp står mellom dem og Super Bowl - conference championship-kampene. I AFC finner vi Kansas City Chiefs og New England Patriots. I NFC står Los Angeles Rams og New Orleans Saints/Philadelphia Eagles.

På et slik tidspunkt kan det jo være interessant å se på spekulasjonene før sesongen. I NFC traff media rimelig bra. NFLs power rankings før sesongstart hadde Rams som nr. 2 i ligaen. Det store spørsmålet på vei inn i sesongen var Aaron Donalds kontrakt, men med den på plass var det forventet at Rams skulle ha et komplett lag med både forsvar og angrep. Defensivt har det kanskje vært så som så, men offensivt har ting vært fantastisk. Deres motstandere Saints var ranket som nr. 3 før sesongstart. De hadde stort sett de samme forventningene som Rams, de skulle ha et godt forsvar og et godt angrep og dermed være et ganske ustoppelig lag. I stedet har historien om sesongen deres vært historien om et veldig godt angrep sammen med et forsvar som sliter, før vi i desember plutselig fikk se et angrep som begynte å slå sprekker sammen med et forsvar som begynte å finne seg selv. Nå som de er i sluttspillet, kan begge lagdeler begynne å fungere samtidig?

I AFC var Patriots nr. 5 før sesongstart, og det høyest rankede laget i et antatt svakere AFC. Spørsmålet var hvordan laget skulle klare seg når Brady egentlig ikke hadde noen å kaste til lenger. Vel, laget har klart seg, til en viss grad. De har ikke sett like gode ut som før, men de har fortsatt vært gode nok til 11-5 og en ubeseiret record på hjemmebane. Det var også nok til #2 seed, noe som gjorde at de kunne ta seg forbi Chargers i divisional. Deres motstandere Chiefs er det eneste laget som dermed kan sies å være en overraskelse i årets championship games. De var ranket som nr. 17 før sesongstart, med 7 lag i AFC og 1 i AFC West foran seg. Det var forventet at de skulle ha et godt angrep som ble holdt tilbake av et dårlig forsvar og som dermed endte opp med å være veldig middelmådig, men det var ikke forventet at angrepet skulle være så gode som de har vært.

Den kanskje største NFL-klisjeen noensinne er forøvrig denne med at forsvar vinner mesterskap. Vi har alle hørt det en eller annen gang fra et eller annet hold hvis vi har kommet til skade for å si noe positivt om en QB foran en forsvars-purist. Det er derfor kanskje på sin plass å nevne at de fire championship-lagene har møtt hverandre i tre kamper i år. I de tre kampene ble det scoret til sammen 268 poeng, eller ~89 poeng per kamp. Forsvar, ja ...

Men la oss fast forward til helgens kamper. Kvelden starter i Louisiana, der New Orleans Saints skal være vertskap for Los Angeles Rams. Da disse møttes tidligere i sesongen var Rams ubeseiret og ville med en seier være skikkelig i førersetet for home field advantage. Det vi fikk var en kamp der Saints så ut som de skulle overkjøre Rams før pause, før Rams klarte å komme tilbake og gjøre det hele spennende. Til slutt var det dog Saints som stakk av med seieren, og derfor går også championship-kampen i New Orleans og ikke i Los Angeles.

Hva kan Rams gjøre for å sørge for at ting går annerledes denne gangen? Defensivt er det såklart en fordel at Aqib Talib er tilbake fra skade. Hvis secondaryen kan skaffe nok tid bør Aaron Donald og Rams-linja kunne få til noe mot Saints' meget gode offensive linje. Donald har vært en man possessed i år, og etter at han åpnet med tre kamper uten en sack samlet han opp 20,5 sacks fra intern-posisjonen på linja over årets 13 siste kamper. Han vil være vesentlig hvis Rams skal stoppe Saints.

Forsvaret er nå en ting, men Rams har også et angrep som bør være i stand til å henge med Saints i en shootout. Jared Goff har Robert Woods og Brandin Cooks å spille på, samt et rushing-angrep med Todd Gurley og CJ Anderson som et legitimt one-two punch. Sean McVays angrep er basert på å spre forsvaret med receiverne sine og så løpe hvis forsvaret velger å la seg spres. Med vissheten om hvordan Gurley og Anderson skar gjennom Cowboys-forsvaret i forrige uke, hvor villig kommer Saints å være til å flytte spillere ut av boksen?

Kampen mellom disse tidligere i år var god, og det ser ut som vi kan få en god returkamp også. Begge lagene har riktignok blitt bedre defensivt og kanskje litt svakere offensivt siden sist møte, men mulighetene for en shootout er definitivt fortsatt til stede!

Like etter midnatt flytter vi blikket til Missouri, der Kansas City Chiefs er vertskap for New England Patriots. Lamar Hunt, hedersmannen som grunnla Chiefs, AFL og stod bak det meste som skulle føre til det moderne NFL, har navnet sitt på trofeet som gis til AFC-vinneren. Nå skal trofeet for første gang til hjemmebanen hans, men kommer det til å bli værende der etter kampen? Tja, kanskje. 

Da disse møttes i regular season fikk vi servert et fyrverkeri av en shootout i en kamp som endte 43-40 til Patriotene. Men den kampen gikk i Massachusetts, og Patriots har vært betraktelig svakere på bortebane enn på hjemmebane. Nå er de altså på bortebane. Det er mange grunner til det, men man kommer ikke unna at de faktisk hadde vært hjemme hvis bare Rob Gronkowski hadde vært litt bedre til å spille safety. Det er uansett vann under bruen nå.

Chiefs-forsvaret har vist seg å være langt sterkere på hjemmebane enn på bortebane, med 18 tillatte poeng per kamp færre hjemme enn borte i år. 

Fremveksten av Charvarius Ward og Jordan Lucas i secondaryen har også hevet kvaliteten defensivt. Det vil nok kreve et aldri så lite mesterstykke fra Belichick å komme seg gjennom en til shootout med Kansas City, men er det en mann man stoler på at kan få det til er det jo så klart Belichick. En ting er sikkert, Sony Michel så veldig skarp ut mot Chargers, og løpsforsvaret til 

Chiefs fortsetter å være særdeles svakt. Kanskje kan nøkkelen i oppgjøret ligge der. Eller kanskje vil Belichick bruke en helt annen back, han liker jo å gjøre det. Og så hjelper det at han selvsagt har Tom Brady på QB, uansett hvor gammel han er. Chargers trodde de hadde et forsvar som kunne stoppe Brady, det kunne de ikke. Å tro at Chiefs skal gjøre det bedre, selv med hjemmebane, er kanskje i overkant optimistisk.

Når Chiefs er i angrep er det jo en kjensgjerning at Patriots liker å markere ut den største trusselen til motstanderlaget. Hvem er i så fall det her? Tyreek Hill, Travis Kelce eller Sammy Watkins? Patrick Mahomes har flere våpen å velge mellom. Også er det Damien Williams, da. Etter at han fikk starterjobben i backfielden til Kansas City har han gjort sine ting veldig bra. Det er virkelig ikke et lett angrep å stoppe.

På papiret bør dette altså bli en fantastisk kamp, akkurat som i regular season. Man kan sikkert debattere frem og tilbake styrker og svakheter til man blir blå i trynet, men det er kanskje greiere å bare vente og se hvordan kampen går.

Og der er vi, altså. Fire lag skal bli til to. Noen skal få drømmene oppfylt, andre skal ha denne kampen som det nærmeste de noen gang kom. Atlanta venter, en enkel kamp unna.

Kamper, norsk tid
#2 Los Angeles @ #1 New Orleans, søndag kl. 21.05
#2 New England @ #1 Kansas City, mandag kl. 00.40

laffano
laffanoInnlegg: 15182
14.01.19 01:51

Rams vs Chiefs i Boweln

kobebryant92
kobebryant92Innlegg: 2335
14.01.19 10:06

Trur det blir Saints mot Patriots. Brees mot Brady.

fruitman
fruitmanInnlegg: 350
14.01.19 10:43

Jeg tror også det blir Saints-Patriots, men jeg håper på Rams-Patriots.

En ting er sikkert, jeg kommer til å sove mye på dagen søndag, så får det bli en sliten jobbmandag. Har tatt meg fri 4. feb :)

(Innlegget ble redigert 14.01.19 10:44)

TomBrady_12
TomBrady_12Innlegg: 3090
14.01.19 10:48

Det var morsomt med gårsdagens kamp mot Chargers, men her tar reisen slutt. Chiefs har dominert AFC denne sesongen, og har et nært komplett lag. Mahomes lar seg ikke påvirke av presset eller værforholdende, så dette blir grei skuring for Chiefs. Håper på en god off season slik at vi kan stille sterkere neste sesong. 

fruitman
14.01.19 10:57
TomBrady_12: dette blir grei skuring for Chiefs.

Vi får nå se. Jeg tror det kan bli en spennende match, om ikke annet.

BennyKanin
BennyKaninInnlegg: 3525
14.01.19 11:12
TomBrady_12: slik at vi kan stille sterkere neste sesong.

Herlig innstilling etter åtte -8- AFC Championship - kamper på rad :-D

fruitman
14.01.19 11:37

Tipper det blir Hard Rock i Oslo den 3/4 Feb. Noen som vet om noen bra steder/puber i Oslo som viser NFL sånn ellers? Har for det meste sett fra stua hittil. O'Learys?

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 13346
14.01.19 11:53

Hahah konge forsøk på å snakke ned laget TomBrady_12, helt enormt. Desverre tom for tomler :p

*ikke ironi*

(Innlegget ble redigert 14.01.19 11:53)

TomBrady_12
14.01.19 13:19
Jazzeron: Hahah konge forsøk på å snakke ned laget TomBrady_12, helt enormt. Desverre tom for tomler :p
*ikke ironi*

Jeg skjønner ikke hva du snakker om. Et lag med 3-5 record på bortebane skal møte et stjernegalleri ledet av ligaens MVP. Helgens kamp av Patriots var once in a lifetime, noe som ikke skjer to uker på rad. City Chiefs hadde scoret 60+ på Colts om de ikke hadde roet ned etter masakren på starten.

BennyKanin
BennyKaninInnlegg: 3525
14.01.19 13:45
TomBrady_12: Helgens kamp av Patriots var once in a lifetime,

!!!!

Jazzeron
14.01.19 14:07

Ser hva du mener, men at Patriots ikke har noe der å gjøre og like godt kan gi Chiefs kampen på walkover blir liksom litt for dumt :P Belichick kan outscheme og outcoache hvem som helst, og gjør det rett som det er. *Sett inn vits om juks*. Skjønner at du ikke har troa, men det får da være grenser :p 

GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 45015
14.01.19 14:09
TomBrady_12: Helgens kamp av Patriots var once in a lifetime

Dette må være slik verden fremstår for demente. 

TomBrady_12
14.01.19 14:50
Jazzeron: Ser hva du mener, men at Patriots ikke har noe der å gjøre og like godt kan gi Chiefs kampen på walkover blir liksom litt for dumt :P Belichick kan outscheme og outcoache hvem som helst, og gjør det rett som det er. *Sett inn vits om juks*. Skjønner at du ikke har troa, men det får da være grenser :p

Det er delvis en parodi på en ikke navngitt fan av laget vi spiller mot, som kan være overdrevent pessimistisk når laget leder 31-7 i 4th quarter mot Raiders (litt satt på spissen). :)

SalSomer
14.01.19 19:32

Jeg tenker det er betimelig å minne om at vi i går kunne lære at den største ledelsen Pats har gitt fra seg i et hjemmetap i sluttspillet er 6 poeng. Chiefs på sin side har gitt bort to av de mest markante comebacktapene i sluttspillhistorien i løpet av de siste seks årene. Videre var vi tidligere i år det 89. laget for sesongen til å lede med 14+ med 5 minutter igjen av kampen og det første til å tape en sånn kamp. 

Poenget er at jeg syns det er godt å se at Pats-fans opplever at andres pessimisme er noe de kan harselere med, for det betyr egentlig vare at de ikke har opplevd sånne tap selv og det er oppriktig positivt, for jeg unner ingen den opplevelsen. 

Jeg skjønner forøvrig at min defaitistiske holdning stadig er et tema som fascinerer, men det virker som at det ikke helt har vært tydelig nok at veldig mange av kommentarene mine faktisk er humoristisk ment og selv-ironiske. 

Hva gjelder helgens kamp tror jeg forøvrig at vi vinner. Forsvaret vårt er markant bedre hjemme enn borte og Pats har vært klart svakere borte enn hjemme i år. Jeg tror også Justin Houston (som ikke spilte da vi møttes tidligere), Chris Jones og Dee Ford vil skape trøbbel langs linja til Patriots, samtidig som jeg har tiltro til at det vil være vanskeligere for dem å stoppe Mahomes enn det var Rivers. Men det er klart, Patriots er Patriots. Selv om jeg tror vi har en fordel er det en fryktelig åpen kamp. 

TomBrady_12
14.01.19 20:36

Fra spøk til revolver så er jeg selvfølgelig fryktelig spent selv. Chiefs er favoritter, men vi har kommet til et stadium av sesongen hvor kampene er helt åpne.

Det positivet for oss er at forsvaret har kommet seg veldig utover i sesongen. Om det er nok til å stoppe Chiefs noen ganger gjenstår å se.

På den andre siden var vårt offense strålende mot Chargers. Jeg er spent på om forsvaret til Chiefs klarer å håndtere kombinasjonen av vår run game og short passes til White og Edelman. Hvis vi må begynne å kaste langt er kampen tapt.

VFK1989
VFK1989Innlegg: 783
15.01.19 16:27

Alt utenom Patriots i SB så er jeg fornøyd. Ikke for jeg hater dem så mye, men blir for ensformig i lengden, som i NBA med GSW vs. LeBron. Rematch av Rams-Chiefs med lignende tilstander som sist kamp, det hadde vært noe. 

TomBrady_12
16.01.19 12:20

Det meldes kaldt vær i Kansas til helgen. Kan fort bli under 20 minus når kampen spilles.

grock19
grock19Innlegg: 82477
16.01.19 18:05

Enda godt ikke kampen spilles i Kansas! ;P

Jazzeron
18.01.19 08:26

For øvrig kan Patriots slutte med den underdog greia si, ser og høres bare latterlig ut. 

laffano
18.01.19 08:36

Når ble Pats underdog?

Jazzeron
18.01.19 08:38

Aldri, men de later som. 

TomBrady_12
18.01.19 15:31
Jazzeron: For øvrig kan Patriots slutte med den underdog greia si, ser og høres bare latterlig ut.

Det er stort sett bare harselering med (Boston-)media, som har vært i overkant kritiske gjennom sesongen.

SalSomer
19.01.19 01:26

Stephen A. mener visst at Kareem Hunt kommer til å være en difference-maker for Saints mot Rams på søndag, litt som oppgjøret mellom Hunter Henry og Derrick Johnson var nøkkelen da Chiefs og Chargers møttes for noen uker siden.

TomBrady_12
20.01.19 13:21

Det blir DEFCON 1 på meg i morgen. Må kjøre full sperre på sosiale medier og nettaviser til etter jobb og legging barn. Jeg er dessverre ikke der hvor jeg kan sitte oppe og se kamp når jeg må opp i 5-tiden lengre. 

Lykke til alle som håper på Brees vs Brady i SB :-)

laffano
20.01.19 19:52

Nå er det bare 1 time til kampstart det gledes! 2 kamper med 4 aggresive lag!

SuperChargers
SuperChargersInnlegg: 4508
20.01.19 20:21

Jeg håper så inderlig det blir Saints-Rams i Super Bowl.

Er redd jeg blir skuffa :-(

Blir uansett morsomme kamper i kveld og natt, mange som skal holde seg våkne og se på?

AirCanada
AirCanadaInnlegg: 2190
20.01.19 20:27

Super`n; Saints- Rams blir spelt i kveld :D

Blir i allefall å sjå første kampen.

Håpar på Chiefs-Rams i SB, men forberedt på Pats-Saints.

RW3
RW3Innlegg: 470
20.01.19 20:43

Håper på Patriots-Saints i finalen, hvor Patriots stikker av med seieren. Rams håper jeg absolutt ikke kommer til finalen.

Satser uansett på to jevne kamper, som vi ikke har hatt for mange av i årets playoff.

SuperChargers
SuperChargersInnlegg: 4508
20.01.19 20:45

Er klar over det. Er bare vanskelig å ønske Tom Brady enda en Super Bowl og alternativet med Chiefs er faktisk verre.

Men blir nok mye poeng å se frem til :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester