Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lacrosse-tråden

NYTT TEMA
LaGoeba

LaGoeba
26.12.20 12:55

Velkommen til den store samletråden for den fantastiske sporten lacrosse, ofte forkortet til lax innad i miljøet.

Dette er en idrett som ofte har fått et litt ufortjent rykte på seg gjennom serier og filmer som Blue Mountain State, American Pie og så lignende.

Men dette imaget som disse seriene ofte har skapt kunne nesten ikke vært lengre fra sannheten, her hvor jeg selv har måtte møtt meg selv i døra de siste årene. Lacrosse er en relativt dyr sport, men det er definitivt ikke en sport for snobber.

Historie

Lacrosse er en av de aller eldste lagidrettene fra Nord-Amerika, og er en av idrettene som er i aller størst vekst. Dette er av flere årsaker, som jeg nok kommer i hvert fall til å touche så vidt innom i løpet av trådstarten.

Før vi kommer til hvor Lacrosse er i dag, og hvordan status ser ut for fremtiden, så vil jeg først se bakover. For i lacrosse er det mye historie, og det går ofte under navnet The Medicine Game.

Lacrosse kommer fra en stamme som het Haudenosaunee, eller Irokesere som de er kjent som i dag. Selv den dag i dag så får barna som blir født i Iroksere-stammen en tre-stick fra tidlig alder. For dem er en lacrosse-stick like selvfølgelig som langrennsski er for oss nordmenn, og dette har ført til noen av de beste lacrossespillerne man har i dag, som Thompson brødrene. Iroquois har det også vært kontroverser rundt, men av helt andre årsaker, noe jeg kommer tilbake til litt senere i denne tråden.

Årsaken til at spillet blir kalt The Medicine Game er fordi det ble spilt kamper som medisinske ritualer for å avverge stammen for sykdom.

Jeg tror ikke at jeg skal skrive veldig mye mer om historien til lacrosse, fordi da tror jeg at jeg aldri blir ferdig. Er det flere som er nysgjerrige, så legger jeg ved noen videoer som er veldig fine;

Roots: Exploring the History of Lacrosse

The History of Lacrosse | Honoring the Native American Heritage

Roots of Lacrosse by IWCS

LaGoeba

LaGoeba
26.12.20 13:00

Hvordan spilles spillet?

Lacrosse er en av de, om ikke den raskeste, ballsporten på land som ikke innebærer is under beina. Det er en sport hvor man fort kan kjenne igjen elementer fra ishockey, håndball og basket blant annet.

Banen er lik som en fotballbane, og det blir spilt på enten gressbaner eller kunstgress. Det er 10 mann på banen for hvert lag. Det er en keeper, tre forsvarsspillere, tre middies og tre angrepsspillere.

En omgang varer i 15 minutter og det er fire perioder.

Det er ikke ekstremt mye med regler man må kunne, i hvert fall ikke hvis du har sett en del hockey, for å kunne se en kamp.

Det eneste som er helt nytt for mange, er nok offside-regelen. 

I teorien så har man tre forsvarsspillerne som står igjen på forsvarssiden, de tre på midten løper frem og tilbake så mye de orker, og angrepsspillerne blir igjen på angrepssiden. Grunnen til dette er at det til enhver tid må stå igjen tre spillere på motsatt side av hvor ballen er. Så hvis man er i angrep, så må det stå igjen tre igjen i forsvar, og når man er i forsvar så må det stå igjen tre i angrep.

Forsvarsspillere kan være med opp i angrep, men da må en av midtbanespillerne stå igjen. Det samme gjelder for angrepsspillerne. Hvis det er for mange som krysser midtbanelinjen, så blir det dømt for offside. Muligens veldig knotete forklart, ser jeg, men men.

Byttene er løpende, men det må skje innenfor sonen som er satt opp for å bytte. Spilleren som går av må være helt over linja før man kan løpe innpå, hvis ikke får man for mange spillere på banen.

Utenom dette så er resten mye likt som i andre idretter.

Cross checking – Det er lov å bruke sticken til å dytte, men har du for lang avstand mellom hendene (over ca en håndbredde), så kan du få en cross checking penalty.

Illegal screen – Samme som en pick som beveger i basket (hehe).

Ulovlig utstyr – Hvis shaftet er for kort/langt eller lommen i hodet er for dyp.

Slashing, unsportsmanlike conduct og unnececarry roughness er kanskje de mange kjenner igjen. Ryggen er det forbudt å være nær (push in the back). Tripping er også ulovlig, men dette er noe man veldig sjeldent ser blir dømt på.

Lacrosse blir ofte sett på som en gentlemanssport, så unsportsmanlike conduct er noe man ofte drar på seg ved å klage på dommeren. Som i hockey så er det kun kapteinen og treneren som skal prate med dommerene.

De vanligste straffene ligger på 30 sekunder og 1 minutt. Dette kalles man up eller man down. Det er ikke noe som heter innkast, cornere, frispark, straffespark osv i lacrosse, så hvis det blir blåst, så kan det laget som får callet velge akkurat hvor fort de vil starte spillet igjen, og da gjelder det bare å starte å løpe med ballen for å starte spillet igjen.

Målene er dratt noen meter inn på banen, noe som gjør at det er mulig å spille bak målene. Man vil ofte se at en angrepsspiller står bak målet, og mange lurer kanskje på hvorfor han ikke vil involvere seg mer i spillet foran mål, men denne angrepsspilleren har flere oppgaver bak mål som ikke er så lett å forstå med en gang. For det første så gjør det forsvarsspillet vanskeligere, siden det hele tiden vil være en spiller man aldri har 100% kontroll på. For det andre så har han en viktig rolle i å holde ballen i laget. På en måte ved å være et pasningsalternativ, men når det går et skudd så er det spilleren som er nærmeste dødlinjen i det ballen går ut som får ballen hvis skuddet bommer på mål. Derfor vil man ofte se at keeperen løper mot dødlinjen etter et skudd.

Det er også muligheter for å score two-pointere ved å skyte utenfor 2-point linjen. Dette er ikke noe vi ser feks her i Norge.

Rundt målet har man en crease, som kun keeper og forsvarslaget har lov til å bruke. Angrepsspillere lander ofte innenfor creasen etter avslutninger, noe som er lov i de profesjonelle ligaene, men på college skal dette endres på. Uten at jeg helt forstår hvorfor.

Er det noen som mister ballen, så har man det som heter Ground balls, eller GBs. Da er egentlig alt lov, og man vil ofte se lacrosse på sitt aller morsomste. Beste eksempelet har jeg her.

Når spillet settes i gang ved start av perioder og etter mål så har man det som kalles face-off. Personlig så elsker jeg face-offene, men det er en del som nå ønsker å endre på dette for å få idretten til å utvikle seg enda mer og gjøre idretten enda raskere. Jeg, og mange andre, håper at dette ikke skjer. De som tar face-off´ene har ofte brukt langt tid å spesialisere seg på dette, og i college-lacrosse så murres det mye om dagen. Man har to typer som tar FO´ene. Det er de som kalles FOSO (Face Off, Stay On) og FOGO (Face Off, Get Off).

En face-off skjer mellom to spillere, hvor ballen ligger død i mellom hodene på sticken til de som tar FOen. I det dommeren blåser så er det om å gjøre å bruke baksiden av hodet til å prøve å få med seg ballen. Jeg ser at dette ikke er en spesielt god forklaring, men jeg tror ikke at jeg klarer å forklare det på en bedre måte. Så lenge de to som tar face-off´en kjemper om ballen så er det ingen som får være nær dem.

Det vanligste er at man tar FOen i knestående, mens noen av og til tar den stående. Knestående er absolutt å foretrekke, men på college-nivå og nedover vil det fra og med neste år ikke være lov å gjøre det på denne måten. Dette er fordi hvis man har en ekstremt god FOSOer/FOGOer, som gjerne de beste skolene har, så er gjerne kampen avgjort allerede der. I et forsøk på å jevne ut denne forskjellen, må det derfor skje fra en stående stilling til stor forargelse hos mange FOGO´er.

Utstyr

Det finnes litt forskjellig utstyr som beskytter. Det som er påbudt er hansker, hjelm og albuebeskyttere. Man har også chest pads, noe jeg personlig bruker selv (mest for å ha noe beskyttelse hvis man skulle bli truffet av et skudd i bryst/ryggregionen), men man ser sjeldent profesjonelle bruke dette. Tannbeskyttere er anbefalt, og susp anbefales på det sterkeste.

Lacrosse spilles med noe som kalles crosse, eller oftes kalt sticks. Disse kan man dele i to deler, heads og shafts.

Man har to (eller tre med goalies sine) type sticks. Du har short sticks som middies og angrepsspillere bruker, disse er mellom 102 og 107 centimetre. Forsvarsspillere bruker long sticks, eller poles som de også blir kalt. Poles er mellom 132 og 183 cm lange. Det er også vanlig å se en middie med en pole for å få fire poles på banen (dette er maks antall spillere som kan spille med pole på banen per lag). Disse spiller det som blir kalt Long Stick Middie, eller LSM som det ofte forkortes til.

Sticksene til goaliene er ligger litt midt imellom, på rundt 102 til 183 cm. Dette gjelder da med hodet påskrudd.  

Columbus_3

Columbus_3
26.12.20 13:01

Jeg har aldri hørt om det, fullstendig ukjent.

LaGoeba

LaGoeba
26.12.20 13:05

Field Lacrosse og Box Lacrosse

Det finnes to former av lacrosse. Det jeg har skrevet om så langt har for det meste vært field lacross som foregår ute, og så har man box lacrosse som spilles innendørs. Dette er en mye mer intens form for lacrosse, hvor man spiller mye tettere og det blir mye mer kroppskontakt enn i field lax. Jeg kan ingenting om box, så det er noe jeg tenkte å sette meg mer inn i etterhvert, men jeg tenkte bare å nevne det her (og jeg kommer inn på ligaen deres litt senere i tråden).

Profesjonelle ligaer

MLL

Historisk sett så har field lacrosse siden 2001 hatt én stor liga, Major League Lacrosse, eller MLL frem til i fjor.

MLL har vært bygd opp som en vanlig liga man ellers ser i NHL, NFL, NBA osv, med klubber spredd utover landet hvor klubbene har vært tilknyttet byer. MLL i 2020 så ut sånn her:

Boston Cannons (grunnlagt i 2001)
Chesapeake Bayhawks (grunnlagt i 2001)
Connecticut Hammerheads (grunnlagt i 2020)
Denver Outlaws (grunnlagt i 2006)
New York Lizards (grunnlagt i 2001)
Philadelphia Barrage (grunnlagt i 2001)

Ellers har man hatt klubber som Charlotte Hounds, Atlanta Blaze, Chicago Machine, Dallas Rattlers, Florida Launch, Hamilton Nationals, Los Angeles Riptide, New Jersey Pride, Ohio Machine og San Fransisco Dragons. Dette er klubber som har kommet og gått litt frem og tilbake opp igjennom årene.

Jeg kan ikke hele historien, det står ikke så alt for mye om dette på nettet, men jeg forteller det jeg har blitt fortalt. Så nå blir det story time:

MLL har alltid vært ligaen som har tiltrukket seg de absolutt beste lacrosse-spillerne. Men det har ikke vært en liga som tatt spillerne på alvor hele veien. Dårlig betalt fordi produktet ikke har vært godt nok, spillere som ikke fikk forsikringer, mangel på satsning for å gjøre idretten helprofesjonell sånn at spillerne kunne leve av idretten var noen av årsakene til at en av deres aller største profiler gjennom tidene brøt med ligaen.

Paul Rabil er en 1st overall pick, 2x MLL MVP, 3x Offensive Player of The Year, 9x First-Team All Pro og 10x All-Star Game I MLL. Hvis jeg ikke tar helt feil, så har han også poengrekorden i ligaen (eller om noen andre har tatt den fra han i senere tid), men siden statistikksider for Lacrosse er omtrent fraværende på nett, så er jeg ikke 100% sikker på hva som er fakta pdd. Uansett så har han vært en massiv profil for ligaen.

PLL

Paul brøt med MLL, og med det så var det bare en ting å gjøre. Skape seg sin egen liga, som han da gjorde med broren sin og i 2019 så så man starten på Premier Lacrosse League. Dette var en helt ny type liga, hvor idretten skulle videreutvikles og ta nye steg. Alt skal bli mer profesjonelt, og målet er at spillerne skal kunne leve 100% av idretten.

Det har blitt gjort mange interessante grep. Produksjonen er ofte helt fantastisk, man kommer tett på spillerne under kamp og det er ofte live-intervjuer underveis i kampene. Dette har skapt noen underlige øyeblikk, som i sommer da Matt Gaudet som er en notorisk trash talker, ble spurt om hva han syntes om keeperen til motstanderlaget.

Han svarte at han aldri har sett en dårligere keeper før (han hadde riktignok en dårlig kamp, men var en av ligaens beste keepere året før) mens han stod rett ved siden av creasen. Som oftest er det ganske gode intervjuer man før, men hendelser som dette er jo noe man får i pakkedealen.

Man har også gjort noen andre grep. Man har en shot clock, som de tester ut hvor kort de egentlig kan ha den. Dette er for å gjøre idretten så rask som mulig, samtidig som det er mulig å spille angrepsspill. I sommer så ble shot clocken justert til 52 sekunder i det man får possesion. De kuttet også lengden på banen med 10 yards for å gjøre distansene fra forsvar til angrep enda mindre.

2-point grensa ble flyttet fra 16 yards til 15 yards i sommer for å få enda flere two-pointere.

Det spesielle med PLL er at klubbene ikke tilhører noen byer, men de sikter seg inn på å dra mellom byer med hele ligaen der de mener vil skape mest publikum i starten. I motsetning til feks NBA, så er det ikke ligaen som har enerett på høydepunktene, noe som gjør at spillerne i en mye større grad selv kan dele klipp på sine egne, private sider.

Det er NBC som har senderettighetene til PLL, med Adidas, Capital One Bank og Ticketmaster som sponsorer. Ligaen går offisielt under navnet Premier Lacrosse League Powered by Ticketmaster.

Siden det ikke er noen klubbtilhørighet i klubben, avsluttes alle navn med LC (Lacrosse Club).

Da ligaen startet så var det 6 lag i ligaen:

Archers LC
Atlas LC
Chaos LC
Chrome LC
Redwood LC
Whipsnakes LC  

Etter den første sesongen så kom det første expansion laget til ligaen, som fikk navnet Waterdogs LC.

Tidligere i desember så ble på mange måter lacrosse verdenen snudd litt på hodet. 6. desember ble det offisielt at MLL og PLL slår seg sammen. Eller i realiteten så tar PLL over markedet, og MLL har blitt lagt ned. Dette har vært utrolig interessante nyheter, og det virker som at selv om de aller fleste mener at dette er en god nyhet, så er det ikke alle som er like enige. Mest av alt fordi nå vil det bli enda tøffere konkurranse om plassene for å bli profesjonell, eller færre spillere vil nå igjennom nåløyet.

For selv om PLL nå har rettighetene til alle klubbene i MLL, så betyr det ikke at disse automatisk blir flyttet over. PLL er veldig nøye på at ting ikke skal gå for fort, så i første omgang er det kun ett nytt lag som får bli med over.

Boston Cannons blir fra og med neste år Cannons LC. Som en av de originale klubbene så er det ganske naturlig at de ble med over, men det er mange som ikke skjønner hvorfor Bayhawks ble klubben. Bayhawks er klubben med flest MLL titler (6), og har lenge vært den beste klubben i ligaen.

Uansett hva man måtte mene om dette, så er det uansett en ting som er helt sikkert. Årets expansion draft blir ellevill. Lyle Thompson, som mange nok forventer at kommer til å sette ligaen i fyr og flamme, kommer endelig til PLL. Man får en av verdens beste Face Off spesialister i Max Adler over, som nok fort kan være interessant for både Archers og Chaos. Med mindre Cannons tar han først i expansion draften. Uansett så er det en hel mengde med talent som er ledig for disse åtte klubbene. Dette lover veldig godt for idretten når man får samlet alle de beste på et sted. Neste sesong kommer til å bli gøy.

Personlig er jeg Chrome-fan (#Chromeback2021!), men jeg ble «tvunget» inn som det via laget mitt, og det var en fin måte for meg å bli kjent med ligaen. Ellers vil jeg anbefale å bare se på kamper å bli kjent med lagene.

Whipsnakes er nok det desidert beste laget, og står med to PLL titler på to forsøk og er storfavoritter foran neste år. De har ligaens klart beste FOGOer i Joe Nardella, Matt Rambo som ble MVP i 2019, Zed Williams som ble MVP i 2020, Defensive Player of The Year i Matt Dunn, Short Stick Middie of The Year i Ty Warner og LSM of The Year både i 2019 og 2020 i Michael Ehrhardt. Dette er rett og slett et lag som er spekket fullt av talent, og jeg blir ikke det minste overrasket om de tar tre på rad.

Kan også ta de som havnet blant de ti øverste da PLL spillerne selv var med på å stemme frem de femti beste i ligaen.

10. Kyle Bernlohr – GK – Whipsnakes
9. Josh Byrne – Attack – Chaos
8. Jordan Wolf – Attack – Chrome
7. Matt Dunn – Defence – Whipsnakes
6. Blaze Riorden – Goalie – Chaos
5. Joe Nardella – Faceoff – Whipsnakes
4. Michel Ehrhardt – LSM – Whipsnakes
3. Zed Williams – Attack – Whipsnakes
2. Matt Rambo – Attack – Whipsnakes
1. Tom Schreiber – Midfield – Archers

NLL

Så var vi da tilbake til box lacrosse. Jeg kan som nevnt tidligere veldig lite om denne ligaen. Det jeg vet er at det er mer nærkontakt og i motsetning til field lacrosse så ser man slåsskamper her. Field og Box går på hver sin årstid, med field på vår/sommer/høst og box på vinter/vår. Dette gjør at man ofte ser mange av de beste spillerne spiller box utenom field sesongen.

Utstyret er litt annerledes grunnet nærkontakten idretten har. Box-spillerne bruker blant annet rib/kidney pads, bicep pads, en litt annen type hjelm som ligner veldig på en hockeyhjelm, og sticks som er bygd for å tåle litt mer. Poles brukes ikke her.  

NLL er den eldste profesjonelle ligaen, og den ble grunnlagt i 1986, hvor den første sesongen ble spilt i 1987. I 2021 så håper NLL at sesongen vil starte rundt 9-11 april, under retningslinjer fra helsemyndighetene.

Pdd så er det 14 klubber i ligaen, og som med MLL så har disse tilhørighet til byer, og er delt opp i divisjoner som i NFL, NHL, NBA osv.

North
Buffalo Bandits
Halifax Thunderbirds
Rochester Knighthawks
Toronto Rock

East
Georgia Swarm
New England Black Wolves
New York Riptide
Philadelphia Wings

West
Calgary Roughnecks
Colorado Mammoth
San Diego Seals
Saskatchewan Rush
Vancouver Warriors

Expansion
Panther City Lacross Club

Jeg er usikker på hvorfor de har valgt Lacross Club bak navnet sitt, men de tilhører Forth Worth nord i Texas.  

Det er Calgary Roughnecks som er regjerende mestre, mens det er Toronto Rock og Philadelphia Wings som har flest titler med seks hver.

LaGoeba

LaGoeba
26.12.20 13:10
Columbus_3: Jeg har aldri hørt om det, fullstendig ukjent.

Da har du muligheten til å lære om sporten nå da ;-) 

LaGoeba

LaGoeba
26.12.20 13:54
LaGoeba: Iroquois har det også vært kontroverser rundt, men av helt andre årsaker, noe jeg kommer tilbake til litt senere i denne tråden.

Lacrosse går som nevnt ut på som en idrett hvor man skryter veldig at man tar vare på røttene sine, men dette fikk en liten ripe innad i miljøet da lagene til World Games i 2022 ble offentliggjort. 

Fordi Iroquois, som havnet på tredjeplass i Lacrosse World Championship i 2018 og dermed skulle vært kvalifisert, var ikke blant lagene som skulle dra til World Games i 2022. Dette fordi Iroquois ikke er et eget land og heller ikke har en olympisk komité. 

Det hele endte med at Irland, som hadde fått en plass i World Games etter at de havnet på 12. plass i World Championship, trakk laget sitt for å gi den til Iroqouis.

Dette sier veldig mye om hvor mye respekt Iroqouis har innad i miljøet, men den viser også at det er en enighet om at man nå ønsker å gjøre hva som er det beste for idretten.

For som Michael Kennedy, som er sjef for Irland Lacrosse, det etter at valget deres ble kjent:

"It's simply the right thing to do," Michael Kennedy, chief executive officer of Ireland Lacrosse, said in a statement.

"We are a proud member of World Lacrosse and we recognize the importance of The World Games to the continued growth of our sport. As much as our players would have been honored to compete, we know the right thing is for the Iroquois Nationals to represent our sport on this international stage."

LaGoeba

LaGoeba
26.12.20 13:57

Jentene har også selvsagt lacrosselag osv, men det er såpass forskjellig hva herreidretten, at jeg ikke kommer til å touche innom dem. Bare fordi jeg ikke skjønner en puck når jeg ser på matchene deres. 

Så damene er ikke glemt, de spiller bare en veldig merkelig variant av idretten som jeg ikke er i nærheten av å forstå reglene til. 

BennyKanin

BennyKanin
27.12.20 13:37

Mistet dessverre interessen da Minnesota Swarm flyttet til Georgia for noen år siden. Eller, jeg brydde meg ikke stort før heller, men et fascinerende spill ser det ut til. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg