Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Boksing: Kåring - Tidenes Beste Boksere fra Afrik

NYTT TEMA
KOKid
KOKidInnlegg: 5340
KOKid
18.05.07 18:23

Ring Magazine's søsterpublikasjon, KO Magazine, har i sin seneste utgave kåret tidenes beste boksere fra Afrika.

NB! Kåringen gjelder kun for afrikanske boksere som ikke er aktive.

1. Dick Tiger, Nigeria
2. Azumah Nelson, Ghana
3. Marcel Cerdan, Marokko (Frankrike)
4. Brian Mitchell, Sør-Afrika
5. Nana Konadu, Ghana
6. Vic Toweel, Sør-Afrika
7. Hogan "Kid" Bassey, Nigeria
8. John "The Beast" Mugabi, Uganda
9. Sumbu Kalamay, Zaire
10. Battling Siki, Senegal
11. Ayub Kalule, Uganda
12. Vuyani Bungu, Sør-Afrika
13. Cornelius Boza.-Edwards, Uganda
14. Alphonse Halimi, Algerie
15. David Kotey, Ghana
16. Dingaan Thobela, Sør-Afrika
17. Thulani "Sugarboy" Malinga
18. Ike Ibeabuchi, Nigeria
19. Welcome Ncita, Sør-Afrika
20. "Baby" Jake Matlala, Sør-Afrika

Mine kommentarer:
Dette er etter min mening en god og balansert liste.
Å ekskludere alle boksere som fremdeles er aktive er etter min mening riktig å gjøre, ettersom hvor "stor" en bokser er bør alltid vuderes i ettertid.

Det eneste jeg stusser på er at Marcel Cerdan nå er Afrikansk, mens han på alle tidligere rankinger oppføres som fransk.
Cerdan var en franskmann som vokste opp i Marokko, som på den tiden var en fransk koloni.
Det har aldri vært noe afrikansk blod i ham - jeg synes det er feil å vurdere ham som afrikansk her.

Ike Ibeabuchi burde ikke ha vært på denne listen i det hele tatt.
Han var på et tidspunkt en lovende og soild tungvekter, noe hans seire over David Tua og Chris Byrd bekrefter, men er to gode seire nok til å kvalifisere ham her?
Jeg synes ikke det, og jeg tviler på at han hadde kommet med på listen hvis han ikke var en tungvekter (en myteomspunnet en sådan).

Alphonse Halimi burde ha vært plassert høyere - han møtte alle de beste i sin tid.
Les Halimi's historie her: http://kokid.nettblogg.no/171106123528_alphone_hamili_19322006.html

Deres kommentarer?

-KOKid-
International Boxing Research Organization (IBRO)
http://kokid.nettblogg.no/
http://www.nettavisen.no/sport/boksing
--------------------------------------------------------------------------
LUSKELARS
LUSKELARSInnlegg: 5129
21.05.07 07:18
Sitter Ike Ibeabuchi inne ennå ?
KOKid
21.05.07 10:04

Jeg tror Ibeabuchi fremdeles sitter fengslet, ja.
Mener han fikk avslag på sin søknad om prøveløslatelse i fjor høst og at han tidligst kan søke igjen kommende høst.

For de som ikke vet det, så ble Ike Ibeabuchi dømt til 5-20 års fengsel for seksuelt misbruk av en såkalt "Callgirl" i 1999.
I verste fall må han sitte inne til 2015.

Det siste jeg leste om Ibeabuchi var at han hadde tatt eksamen i et eller annet fag og har nå visstnok en OK utdannelse å falle tilbake på når han slipper ut.
Kanskje det blir folk av ham til slutt likevel?
Hans karriere i ringen er uansett over - mannen har veid 130-140 kilo i flere år nå.

-KOKid-
LUSKELARS
21.05.07 11:06
Det ville gjerne vert like naturlig om tidligere WBA mester Gerrie Coetzee kom med som Ibeabuchi .
Han hadde vel også bare 2 virkelig sterke resultat. Ko seieren mot Dokes da han tok tittelen og nedsablingen av Leon Spinks i 1979 da Spinks ennå var i noenlunde shape.
I tillegg hadde han en sterk uavgjort mot da ubeseierede Pinklon Thomas.

LUSKELARS
21.05.07 12:31
http://youtube.com/watch?v=B2XPH9Xhrto

Link til kampen mellom Spnks og Coetzee. Kampbildet snudde fort her.
KOKid
21.05.07 12:42

LUSKELARS skrev:
"Det ville gjerne vert like naturlig om tidligere WBA mester Gerrie Coetzee kom med som Ibeabuchi .
Han hadde vel også bare 2 virkelig sterke resultat. Ko seieren mot Dokes da han tok tittelen og nedsablingen av Leon Spinks i 1979 da Spinks ennå var i noenlunde shape.
I tillegg hadde han en sterk uavgjort mot da ubeseierede Pinklon Thomas."
-----------------

Enig.
Gerrie Coetzee møtte flere gode boksere enn Ike Ibeabuchi og burde hatt plassen hans.
Ibeabuchi har fått en ufortjent høy status som sannsynligvis skyldes fordi han fremdeles var ubeseiret da han la opp.
Men husk at mange synes han var heldig som fikk poengseieren over David Tua.
Hvor mange hadde snakket om Ibeabuchi på samme måte i dag om recliten hans var 19-1 i stedet for 20-0?
Ibeabuchi har ikke noe på denne listen å gjøre etter min mening.

-KOKid-
KOKid
21.05.07 13:37

Har gjort litt research på Gerrie Coetzee og Ike Ibeabuchi sine motstandere.

Følgende boksere var rangert blandt topp 10 i Ring Magazine da Coetzee gikk i ringen mot dem:

- Johnny Boudreaux, Nr. 10 – WKO6 – Desember 1977
- Leon Spinks, Nr. 2 – WKO1 – Juni 1979
- John Tate, Nr. 3 – LUD15 – Oktober 1979
- Mike Weaver, Nr. 1 – LTKO13 – Oktober 1980
- Renaldo Snipes, Nr. 10 – LSD10 – August 1981 – mange mener Coetzee ble bortdømt her
- Pinklon Thomas, Nr. 5 – D10 – Januar 1983
- Michael Dokes, Nr. 1 – WKO10 – September 1983
- Greg Page, Nr. 7 – LKO8 – Desember 1984
- Frank Bruno, Nr. 7 – LKO1 – Mars 1986

Coetzee's recliste mot topp 10 rangert motstand er altså 3-5-1.
I tillegg har han seire over flere såkalte "fringe contenders", dvs. boksere i topp 11-20 sjiktet; James "Quick" Tillis, Scott LeDoux, Mike Schutte og Kallie Knoetze.

Følgende boksere var rangert blandt topp 10 i Ring Magazine da Ibeabuchi gikk i ringen mot dem:

- David Tua, Nr. 8 – WUD12 – Juni 1997
- Chris Byrd, Nr. 5 – WKO5 – Mars 1999

Ibeabuchi sin recliste mot topp 10 rangert motstand er altså 2-0, men det er verdt å merke seg at The Ring fortsatte å rangere Tua foran Ibeabuchi etter kampen deres.
De mente Tua ble bortdømt (samme gjorde HBO og IBD)

Ibeabuchi har ingen seire over "fringe contenders", og er i det hele tatt svakere matchet enn Coetzee.

Jeg er meget interessert i å se KO Boxing sin begrunnelse for å utelate Coetzee og inkludere Ibeabuchi.

-KOKid-
LUSKELARS
21.05.07 14:22
Godt og utfyllende om saken.

Det bekrefter det jeg mente om at det ville vert mer riktig med Coetzee på listen.
olekr_1
olekr_1Innlegg: 3389
26.05.07 03:55
Den tredje nedslagningen så utvilsomt litt komisk ut. Men det er vel det at Spinks faller på den måten han gjør mot tauene.

JoseLC
JoseLCInnlegg: 1804
26.05.07 12:09
Ibeabuchi hadde et stort potensiale, noe hans seire over David Tua og Chris Byrd bevitner. Jeg kan på ingen måte være enig i at Tua ble bortdømt. Dette var en usedvanlig tøff kamp for tungvektere å være. Mener kampen hadde en av de høyeste punchstats noensinne i en tungvektskamp (rundt 1500 hvis jeg ikke tar feil).

Ibeabuchi ble dessverre så plaget av sine indre demoner at det ble hans bane.
Bare et par måneder etter hans kamp mot Tua krasjet han med sønnen til en eks-kjæreste i bilen. Han ble da tiltalt for kidnapping med hensikt å drepe, men det ble visst senere slått fast at han prøvde å ta selvmord.
Det sies at han gradvis endret karakter etter Tua-kampen og at alle slagene mot hodet gjorde fucka opp hjernen hans litt. Han begynte å stille urimelige krav til promotere (bl.a. Bob Arum) og var i det hele tatt strekt plaget av mentale problemer. Han tok det ut i ringen, bl.a med å slå ut Chris Byrd.
Som KoKid sier ble han dømt til 5-30 (tror jeg) år i fengsel for angrep og voldtekt av en call-girl, og har ligget på langt over 100 kg i mange år.

Uansett vil vi aldri får vite hvor han kunne endt, og han kommer iallefall aldri tilbake i ringen.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg