Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norges største boksere gjennom tidene

NYTT TEMA
Northwestern

Northwestern
13.01.09 05:54

Ranger norges 10 største boksere gjennom tidene, etter hva dei har oppnådd i sin bokserkarriere.

Skriv gjerne en liten notis etter hver rangering om hvorfor denne bokseren bør være på listen din, men det er ikke nødvendig.

(Innlegget ble redigert 13.01.09 05:56)

KongJens

KongJens
13.01.09 08:53

Porat.

Sanstøl

Spiker`n

TAngstad

Lukkøye

Skog

Rudi

Hansevoll

KongJens

KongJens
13.01.09 12:38

MAGNE HAVNÅ ! MÅ IKKE GLEMME HAN !

Northwestern

ketila

ketila
28.01.09 09:22

Jørgensen er best.

Lukkøye kunne ha blitt god, men hadde ikke noe forsvar/gard. Ikke noe målestokk at amatører eller akterutseilte sjøfolk ikke greide å treffe ham.

Luskelarsen

Luskelarsen
28.01.09 09:36
ketila: Jørgensen er best. Lukkøye kunne ha blitt god, men hadde ikke noe forsvar/gard. Ikke noe målestokk at amatører eller akterutseilte sjøfolk ikke greide å treffe ham.

Thulani Malinga, Crawford Ashley, Earl Butler , Rocky Gannon,  Erik Brown, Carl Jones, Karl Willis er alle eksempker på boksere som Klemeten har slått. Ingen av den kan betegnes som  akterutseilte sjøfolk. Klemetsen  hadde en dårlig guard men var topp 10-15 i verden og Norges beste bokser i moderne tid.

Hvis man leter etter boksere i kategorien akterutseilte sjøfolk kan man gå på Geir Inge Jørgensen sin rec. liste. 3 av 27 seire har kommet mot boksere med positiv Rec. liste. 6 av hans motstandere hadde ingen seire da han møtte dem.

KOKid

KOKid
28.01.09 09:40
ketila: Jørgensen er best.

Kan vi få høre argumentene dine for hvorfor du mener Geir Inge Jørgensen er Norges største bokser gjennom tidene?

-KOKid-

KongJens

KongJens
28.01.09 12:28

HAHA ! Det svaret er fan ikke mye seriøst.Hvist man mener at JØrgensen er den beste norske bokseren kan man ikke en dritt om boksing ! Dette er bare kødd !

Mvh.The King

Gus

Gus
08.05.16 16:28

Ikke glem Lenzy Morgan som Lukkøye knocka ut..Morgan ga blant andre Nigle Benn the dark destroyer en god kamp...Lukkøye knocka Morgan rett ut. Man er ikke i toppen av verdenseliten i amatør boksing hvis man ikke har teknikk..Hansvoll møtte Lukkøye på slutten av Klementsen`s karriere..Hansvoll møtte ikke Lukkøye på topp.

vif_support

vif_support
08.05.16 18:47

Hentet opp igjen en gammel tråd :)

Nå er det vel Magne Havnå som har bokset med de høyest rankede bokserne av våre proffer... Eller ?

Litt fra dokumentaren om Magne her....

E
llers er vel Peter Sanstøl som regnes som tidenes norske bokser 

(Innlegget ble redigert 08.05.16 18:54)

Hermanator

Hermanator
09.05.16 20:30
ketila: Lukkøye kunne ha blitt god, men hadde ikke noe forsvar/gard.

Jeg syns han slet mest med glasskjeven. 

Flacoloco

Flacoloco
10.05.16 02:19
Hermanator: Jeg syns han slet mest med glasskjeven.

Han var uvøren, parerte like gjerne med haka, og den kom jo da etter hvert. Tidligere i karrieren var han ikke hemmet av glasskjeve. Psyken var helt på topp. Som også hos Spikern.

Sistnevnte bokset i København, fikk skikkelig juling, og mange tellinger (3-regelen gjaldt ikke her). Sekundanten fikk streng beskjed: Ikke kast inn håndkleet - uansett hvor mange tellinger.

Savner: Bjarne Lingås. Utrolig mye (for mye) gratis og medfødt. Eminente bevegelser, blikk, timing.  Bokset på Europalaget mot USA, vant sin kamp. Poengseier over Ingo som amatør (noe Ingo likte lite). Europamester som amatør ?

Var siden snekker i USA og startet igjen, nå som proff, for å spe på lønninga. Det ble bare halvhjertet, var vel da også 36 år. Mener han gikk noen proffkamper i Oslo - Nordstrandshallen ??

KOKid

KOKid
10.05.16 19:01

De tre største i norsk boksehistorie er etter min mening Peter Sanstøl fra Moi, Terry Martin (Martin Martinsen) fra Moss og Johnny Solberg fra Kristiania/Oslo.

De var alle i verdenstoppen i en tid da boksing var mye større og hadde langt flere utøvere enn den har hatt på noe tidspunkt i historien.
De hevdet seg i sin vektklasse og møtte mange av de beste - da snakker vi legender som er innlemmet i International Boxing Hall of Fame.
Alle tre bokset legitime VM-kamper og gjorde sterke figurer selv om de tapte.

De fleste her har/burde ha hørt om Sanstøl.
Her er linker til to saker om Martin og Solberg.

Terry Martin
http://vgd.no/sport/sport-generelt/tema/952938/tittel/boksing-norges-glemte-boksehelt/innlegg/13162920?xtmc=%22Det+er+uvisst+hvem+som+var+Norges+f%C3%B8rste+profesjonelle+bokser%22&xtcr=1#post13162920

Johnny Solberg
http://www.tv2.no/a/2763867

BigGeorge

BigGeorge
10.05.16 21:53

Min onkel Harald fikk meg interessert i boksing dagen før Ali vs Frazier 1 i 1971. Han hadde bodd i Canada og USA og sett tungvektkamper direktesendt i kinoer der borte.

Han var neppe noen ekspert, min onkel, men Bjarne Lingås snakket han mye om. Noen snakket litt om Otto Von Porat også

Kom på en sann historie vedrørende min onkel. På 50-tallet bodde han noen år  i Trondheim. Han og en venn dro på Folkets Hus for å se et amatørbokse-stevne. De satt nesten ringside og i en kamp fikk den ene bokseren inn en treffer på motstanderen som fikk denne til å blø kraftig fra nesa. Bokseren med den blodige nesa holdt seg på beina hele kampen, men det gjorde ikke min onkel ringside. Ham besvimte rett og slett av synet med den blodige nesa. En historie Charlie Chaplin knapt kunne gjort bedre !

(Innlegget ble redigert 10.05.16 22:00)

vif_support

vif_support
11.05.16 10:18

Man kan vel nevne Magnus Larsen også, selv om han drakk seg fra sans og samling. Ble skrevet en bok om han for ikke så lenge siden

Han levde sammen med andre norske "akterutseilte" sjømenn på en fylling utenfor New York (Ørken sur) Gikk et program om Ørken sur på tv hvor "Wolf" larsen ble nevnt

KOKid

KOKid
11.05.16 11:04

Boken om Wolf Larsen er bra - "Bokser og Sjømann", heter den.

Det finnes også en god bok om en annen stor norsk bokser som nevnes her, Otto von Porat.
"Kamp År" fra 1942 burde være obligatorisk pensum for norske boksefans.

Von Porat er for øvrig topp 5 over tidenes norske boksere etter min mening.Hvor god var han?
Her er en artikkel - http://www.tv2.no/a/2000106

(Innlegget ble redigert 11.05.16 11:04)

stjerta

stjerta
30.11.20 10:16

Hvilken av de norske, har tjent mest penger tro, målt etter verdi utifra tiden de bokset? 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg