Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

JA til proffboksing i Norge!!

NYTT TEMA
Gator91

Gator91
03.04.10 01:36

Tenkte berra det var ein del boksefans på denna sidå, så vil berra anbefala alle å vær med i gruppå på facebook viss du ikkje er det allerede fra før av, så får me håpa me kan få proffboksing her i Norge igjen.

+ husk å invite alle friends dine ;)
http://www.facebook.com/?ref=home#!/group.php?gid=57564379169

På underskrift.no har dei berra 40 underskrifter, ta og å signer der og. http://www.underskrift.no/vis.asp?Kampanje=1767

At proffboksing er ulovlig i Norge er det ingen meining i, men det blir aldri lovlig viss me ikkje gjør nåke med det

Rulle28

Rulle28
03.04.10 11:01

Fint Gator.

Jeg har gjort noen forsøk før med denne idiotiske regelen, men spaltens brukere er forbausende passive når det gjelder proffboksing i Norge.

Jeg støtter alle forsøk på å få omgjort dette!!

southpaw75

southpaw75
03.04.10 11:50

Norsk boksing generelt hadde nok fått en kraftig oppsving hvis proffboksing hadde blitt tillatt. Nok endel flere som hadde kastet trøya hvis det hadde vært tillatt i Norge. Men tror dessverre vi kan se langt etter dette, motstanderne har litt for mye dokumentasjon mht skadevirkninger til at forbudet skal bli oppheva.

Gator91

Gator91
03.04.10 13:20
southpaw75: motstanderne har litt for mye dokumentasjon mht skadevirkninger til at forbudet skal bli oppheva.

Ka har det å sei med skadevirkninger? Bokserene vett 100 gånger bedre enn alle andre ka skadevirkninger det kan ha, men dei vil det allikavel, så koffer ska me konna nekta dei? Dei reise jo berra te utlandet uansett. Koss mången nordmenn er det så drive med proffboksing egentlig? 10? Så viss alle dei sko ha dødd og motstanderane deres også i ein boksekamp (Veldig usannsynlig men må tenka oss det versta som kan skje), så ville me allikavel ha vore långt onna talla på alle som dør av røyking kvart år. Så koffer ska proffboksing væra ulovlig men ikkje røyking som har møkje flere skadevirkninger

Gator91

Gator91
03.04.10 13:37

6700 norske menn og kvinner dør av tobakksrøyking årlig.

lukibaby

lukibaby
03.04.10 13:57

Både tobakk og overvekt dreper langt flere hvert år enn boksingen, skade omfanget er også my større i mange andre idretter. 

Dette med skade virkninger er bare noe de gjemmer seg bak for å kunne håndheve sin ''høye moral''. det er nemlig galt å slå andre. Vi har vel kommet så langt at vold ikke skulle vært underholdning?

Vi må beskytte disse primitive neanderthalerne som vil i ringen og slå hverandre fordervet fra seg selv og hverandre.

Forbudet er basert på fordommer ingenting annet. De medisinske undersøkelsene er vannvittig mangelfulle(KoKid hadde et innlegg om dette for en stund siden. gjentagelse hadde vært kjærkomment)

På den andre siden er de sosiale godene som kommer av boksingen enorme , Det har vært ett prøve opplegg på grunn skoler i England hvor de har fått ned fravær og dårlig oppførsel betraktlig ved å tilby problem elevene (og de andre?) bokse trening ved skolen.

Boksing er uten tvil skadelig på lang sikt. derfor mener jeg at en pensjons ordning for norske proffboksere burde komme på plass dersom proff boksing blir tillatt

southpaw75

southpaw75
03.04.10 13:59

E forsåvidt enig men styresmaktene ser det ikkje på samme måte. Trur vi kunne fått ei relativt kultivert proffboksing i norge , og framfor alt fått fram mange fleire boksere.

Gator91

Gator91
03.04.10 14:18

At proffboksing er ulovlig er så ufattlig meiningsløst, kom an folkens, join facebook gruppå og signer på underskrift.no og invite alle du kjenne. Er på tide me gjør nåke for å få det lovliggjort, folk imot detta har ingen gode argumenter, einaste grunnen til at dei kan forsetta å ha proffboksing ulovlig er at me ikkje gjør ein drit med detta, me må visa engasjemang.

lukibaby

lukibaby
03.04.10 14:23

Er allerede medlem av facebook gruppa, men underskrifts kampanjen er rettet til norges bokseforbund. ikke styresmaktene som den burde.

Hvor mange medlemmer er det på Facebook nå?

Gator91

Gator91
03.04.10 14:39
lukibaby: Er allerede medlem av facebook gruppa, men underskrifts kampanjen er rettet til norges bokseforbund. ikke styresmaktene som den burde. Hvor mange medlemmer er det på Facebook nå?

Skrive unna for de vel, blir det mången kan me jo berra senda den til styresmaktene og.

Er 11.504 på Facebook nå ;)

Gator91

Gator91
04.04.10 01:41

Jippi, 11.515 på Facebook og 47 på underskrift.no. Detta går jo berra på framøve, stå på folkens

hestefjes

hestefjes
04.04.10 01:58
Gator91: Skrive unna for de vel, blir det mången kan me jo berra senda den til styresmaktene og. Er 11.504 på Facebook nå ;)

Melder meg inn sjøl, men det er på visse vilkår:

1. Kommunikasjon bør foregå på et språk som alle forstår.

..... og ikke nokka som adle kan ladla løye te i mårå.....

Fnis.

Gator91

Gator91
04.04.10 02:09
hestefjes: Melder meg inn sjøl, men det er på visse vilkår:   1. Kommunikasjon bør foregå på et språk som alle forstår.     ..... og ikke nokka som adle kan ladla løye te i mårå.....     Fnis.

haha, Ka faen?

Gator91

Gator91
10.04.10 19:34

Snart oppi 11 600 på Facebook og er 51 på underskrift.no

Flott detta, går på fram

Gator91

Gator91
26.04.10 00:01

For å få an på topp igjen og "rekrutera" folk som ikkje vet om det xD

Facebook

underskrift.no

Gator91

Gator91
28.04.10 18:20

"MMA lovliggjort i Norge" (63) har gått forbi "Ja til proffboksing i Norge" (57) på underskrift.no

Kom an folkens, signer sjøl og få venner te å gjør de. Begge to :)

KOKid

KOKid
28.04.10 19:47

Jeg er meget skeptisk å oppheve forbudet mot proffboksing i Norge så lenge Sverige kjører semi-proff opplegget sitt (maks. 12 min. kamptid, dvs. 4-runders kamper).

Norske politikere har ofte en sterk tendens til å se på hva nabolandene gjør før de handler selv, og hvis de ser at det finnes en mildere og mer stueren variant av proffboksing i Sverige, er det en også god mulighet for at de vil velge den løsningen fremfor for det norske boksefans faktisk ønsker seg.

Hva har Norge da?
Proffboksing som ikke er "ekte" proffboksing, og som har et verdiløst potensiale mht. å få interessante kamper til Norge.

Men vi kan likevel ikke klage for vi har tross alt ikke forbud mot proffboksing lengre.

Jeg har fremdeles tilgode å møte en svensk boksefan som er fornøyd med "svenske-varianten".
Det er noe vi bør merke oss.

Jeg vil heller ha noe å klage på i det stille nå, og heller klage mer høylytt når svenskene en dag åpner for fullverdig proffboksing.
Sjansen for at det skjer er dessuten veldig mye større dersom Sverige står alene.

Tidspunktet for å ta debatten om profforbudet er ikke nå.

-KOKid-

(Innlegget ble redigert 28.04.10 19:49)

Gator91

Gator91
28.04.10 20:05
KOKid: Jeg er meget skeptisk å oppheve forbudet mot proffboksing i Norge så lenge Sverige kjører semi-proff opplegget sitt (maks. 12 min. kamptid, dvs. 4-runders kamper). Norske politikere har ofte en sterk tendens til å se på hva nabolandene gjør før de handler selv, og hvis de ser at det finnes en mildere og mer stueren variant av proffboksing i Sverige, er det en også god mulighet for at de vil velge den løsningen fremfor for det norske boksefans faktisk ønsker seg. Hva har Norge da?
Proffboksing som ikke er "ekte" proffboksing, og som har et verdiløst potensiale mht. å få interessante kamper til Norge. Men vi kan likevel ikke klage for vi har tross alt ikke forbud mot proffboksing lengre. Jeg har fremdeles tilgode å møte en svensk boksefan som er fornøyd med "svenske-varianten".
Det er noe vi bør merke oss.
Jeg vil heller ha noe å klage på i det stille nå, og heller klage mer høylytt når svenskene en dag åpner for fullverdig proffboksing.
Sjansen for at det skjer er dessuten veldig mye større dersom Sverige står alene. Tidspunktet for å ta debatten om profforbudet er ikke nå.

Så det er 100% sikkert at me ikkje kan få 12 ronders proffboksing før svenskene gjør de? Me må venta te dei har fått det før me gidde å gjør nåke? 4 ronders boksing ikkje intressant for nordmenn seie du? Vel Arild Haugens 3 kamper var alle 4 runders så vit eg vett, og det var ihvertfall interesse for kampene hans.Dei fleste te Dolonen var og det (Korrekt meg viss eg tar feil)

"Men vi kan ikke klage for vi har tross alt ikke forbud mot proffboksing lengre." ?????????????? Er proffboksing lovlig?

(Innlegget ble redigert 28.04.10 20:11)

Gator91

Gator91
28.04.10 20:06
KOKid: Tidspunktet for å ta debatten om profforbudet er ikke nå.

Det blir aldri nåke tidspunkt for det viss me ikkje gjør nåke vertfall. Ska me venta på svenskane som får 12 rondars boksing i 2100?

lukibaby

lukibaby
28.04.10 21:32
Gator91: Så det er 100% sikkert at me ikkje kan få 12 ronders proffboksing før svenskene gjør de?

Om ikke 100% så i hvertfall godt oppunder. Norge er etterdiltere de-luxe når det gjelder slike ting.

Gator91

Gator91
28.04.10 21:40
lukibaby: Om ikke 100% så i hvertfall godt oppunder. Norge er etterdiltere de-luxe når det gjelder slike ting

Me får helle etterdilte etter Finland og Danmark då :D Men kom an folkens, det kan ikkje skada å joina ei Facebookgruppa eller delta i ein underskriftskampanje og visa at me vil ha proffboksing her i landet

KOKid

KOKid
29.04.10 00:37
Gator91: Så det er 100% sikkert at me ikkje kan få 12 ronders proffboksing før svenskene gjør de? Me må venta te dei har fått det før me gidde å gjør nåke? 4 ronders boksing ikkje intressant for nordmenn seie du? Vel Arild Haugens 3 kamper var alle 4 runders så vit eg vett, og det var ihvertfall interesse for kampene hans.Dei fleste te Dolonen var og det (Korrekt meg viss eg tar feil) "Men vi kan ikke klage for vi har tross alt ikke forbud mot proffboksing lengre." ?????????????? Er proffboksing lovlig?

Initativet ditt er prisverdig, Gator91.
Vi ønsker alle at loven om forbund mot profesjonell boksing oppheves, men jeg mener timingen for å aksjonere er feil.

Grunnen til det er fordi jeg vet at flere av de politikerne som ønsker proffloven fjernet har allerede sett mot Sverige.
Bare det i seg selv er bekymringsverdig, for hva tror du er sjansen for at Norge går fra totalforbud til fullverdig proffboksing så lenge Sverige kjører semi-proff?

Jeg tror også det lønner seg å tenke mer langsiktig enn Arild Haugen sine neste kamper.
Hvis han eller andre norske boksere har ambisjoner eller talent nok til å bokse på noe annet enn nybegynnernivå, så vil de måtte gå kamper som er stipulert til mer enn fire runder.
Da må de ut av Norge uansett.

Saken er at det har vist seg at "svenske-varianten" ikke fungerer i Sverige.
Omtrent alle stevner som har blitt arrangert der siden den svenske proffloven ble opphevet i 2007 har tapt penger - publikum er simpelthen ikke er interessert i kamper mellom nybegynnere eller "old boys".

Og så lenge semi-proff loven gjelder vil Sverige heller ikke være et interessant marked for kjente boksere eller store promotorer.
Kan du se for deg at to kjente boksere går en fire runders kamp mot hverandre i Sverige når det kan gå en tolvrunderskamp mot hverandre i USA, Storbritannia, Tyskland, etc.?
Not happening.

Proffmarkedet i Sverige er i dag nesten like dødt som da totalforbudet gjaldt.
Opphevingen av proffloven har vært så godt som en fiasko.

Heldigvis vet vi at det er krefter i sving i Sverige for å få omgjort dagens lovverk slik at ekte proffboksing kan tillates.
Utfordringen er å få politikerne til å innse at det ikke nytter at Sverige kjører et eget regelverk for en global idrett.

Men det blir mye vanskeligere for svenskene å få til den lovendringen de ønsker dersom Norge skulle velge å tillate proffboksing med svensk regelverk.
Det vil gjøre at politikernes tro på at "svenske-varianten" kan fungere vil styrkes.

Når "svenske-varianten" ikke fungerer i Sverige - et land der boksing er mer populært enn i Norge, et land som har sterkere tradisjoner for boksing enn Norge og et land som har langt flere boksere enn Norge - ja, da kan du også banne på at "svenske-varianten" ikke vil fungere i Norge heller.

Jeg ser heller at norske boksefans lærer av våre naboer sine feil og smører oss med tålmodighet i noen år til.

-KOKid-

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg