Initativet ditt er prisverdig, Gator91.
Vi ønsker alle at loven om forbund mot profesjonell boksing oppheves, men jeg mener timingen for å aksjonere er feil.
Grunnen til det er fordi jeg vet at flere av de politikerne som ønsker proffloven fjernet har allerede sett mot Sverige.
Bare det i seg selv er bekymringsverdig, for hva tror du er sjansen for at Norge går fra totalforbud til fullverdig proffboksing så lenge Sverige kjører semi-proff?
Jeg tror også det lønner seg å tenke mer langsiktig enn Arild Haugen sine neste kamper.
Hvis han eller andre norske boksere har ambisjoner eller talent nok til å bokse på noe annet enn nybegynnernivå, så vil de måtte gå kamper som er stipulert til mer enn fire runder.
Da må de ut av Norge uansett.
Saken er at det har vist seg at "svenske-varianten" ikke fungerer i Sverige.
Omtrent alle stevner som har blitt arrangert der siden den svenske proffloven ble opphevet i 2007 har tapt penger - publikum er simpelthen ikke er interessert i kamper mellom nybegynnere eller "old boys".
Og så lenge semi-proff loven gjelder vil Sverige heller ikke være et interessant marked for kjente boksere eller store promotorer.
Kan du se for deg at to kjente boksere går en fire runders kamp mot hverandre i Sverige når det kan gå en tolvrunderskamp mot hverandre i USA, Storbritannia, Tyskland, etc.?
Not happening.
Proffmarkedet i Sverige er i dag nesten like dødt som da totalforbudet gjaldt.
Opphevingen av proffloven har vært så godt som en fiasko.
Heldigvis vet vi at det er krefter i sving i Sverige for å få omgjort dagens lovverk slik at ekte proffboksing kan tillates.
Utfordringen er å få politikerne til å innse at det ikke nytter at Sverige kjører et eget regelverk for en global idrett.
Men det blir mye vanskeligere for svenskene å få til den lovendringen de ønsker dersom Norge skulle velge å tillate proffboksing med svensk regelverk.
Det vil gjøre at politikernes tro på at "svenske-varianten" kan fungere vil styrkes.
Når "svenske-varianten" ikke fungerer i Sverige - et land der boksing er mer populært enn i Norge, et land som har sterkere tradisjoner for boksing enn Norge og et land som har langt flere boksere enn Norge - ja, da kan du også banne på at "svenske-varianten" ikke vil fungere i Norge heller.
Jeg ser heller at norske boksefans lærer av våre naboer sine feil og smører oss med tålmodighet i noen år til.
-KOKid-