Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Boksing: Kid McCoy - norske røtter?

NYTT TEMA
KOKid
KOKidInnlegg: 5340
08.06.12 08:13

For å ikke avspore tema i tråden "Barndomsminner", flytter jeg debatten om Kid McCoy i den tråden over hit.

Selekovitten skrev:
"Ko-Kid etterlyser opplysninger om McCoy. John Wiksen skriver i boka si "To par boksehanser" at Norman Selby - alias Kid McCoy -"hadde norsk blod i årene." Han vier en hel side (84) i boka si til McCoy. Det er det eneste stedet jeg kan finne der noen antyder at McCoy var norsk.

Ellers er kanskje Kid McCoy mest kjent for det såkalte "skruetrekker-slaget" sitt. Dvs. han vred hånden sin i det slaget traff.

Navnet McCoy tok han angivelig som trettenåring da han rømte hjemmefra på toget. En detektiv kjente ham igjen og spurte ham om han ikke var Norman Selby. Toget sto akkurat på en stasjon som het McCoy, og Norman så skiltet. "Nei, jeg heter Charles McCoy" sa han og stakk fra detektiven.

Ellers kan jeg nevne at et blad, sannsynligvis Alle Menn hadde en hel artikkel om McCoy, skrevet av Lefty Hooking. Forfatteren skriver at Selby ble født 1873 i Rustville i Indiana. Og han skriver: "Hans foreldre - som tilhørte den øvre middelklasse - hadde store ambisjoner når det gjaldt guttens fremtid." Altså ingenting om hvilket land foreldrene kom fra.

McCoy var en tid sparringpartner for mesteren Bobby Fitzimmons. Kona til mesteren, Rose, kunne rett og slett ikke holde ut og se sin mann slå denne søte lille gutten. Hun skjelte ut mannen sin når han slo for hardt og stelte Kid mellom rundene. Til slutt ble antagelig Fitzimmons sjalu for han sparket ut McCoy fra leiren.

McCoy var en fargerik person for å si det mildt. Han var gift ni ganger, blant annet med en svensk eventyrerske som hette Dagmar Dahlgren.

McCoy spilte også i en rekke mindre filmroller. I 1924 ble han dømt for drap på en gift kvinne, Theresa W. Mors. Innen politiet rakk å arrestere ham, gikk han amok utenfor forretningen tilhørende mannen til den drepte kvinnen. McCoy skjøt vilt rundt seg og såret tre personer. Han ble dømt til 20 års fengsel, men ble løslatt i 1932 p.g.a. av god oppførsel.

McCoy begikk selvmord i 1940. Han etterlot et brev der det sto: Jeg klarer ikke lenger å leve med denne verdens galskap!

Ellers kan jeg nevne at bladet Cowboy har en artikkel der McCoy er nevnt. Stykket er skrevet av Joseph Friscia og artikkelen handler om verdensmesteren Jack O'Brian. Jeg har artikkelen, men den er revet ut av bladet slik at jeg vet ikke hvilken år Cowboy trykte artikkelen.

Ellers kan jeg nevne at amerikanerene har et uttrykk den dag i dag som lyder "Real McCoy." Bokseren McCoy er opphavet til dette uttrykket og det betyr noe slik som "ekte vare" eller "nå er det ingen lek lenger." Det kommer av at McCoy ofte spilte skuespill i sine kamper, han lot som om han var en nybegynner og slett ikke kunne bokse. Motstanderne gikk i fella og ble nonchalante, og plutselig - pang! Da lå de der. "

KOKid
08.06.12 08:54
KOKid: Selekovitten skrev:
"Ko-Kid etterlyser opplysninger om McCoy. John Wiksen skriver i boka si "To par boksehanser" at Norman Selby - alias Kid McCoy -"hadde norsk blod i årene." Han vier en hel side (84) i boka si til McCoy. Det er det eneste stedet jeg kan finne der noen antyder at McCoy var norsk.

Jøss!
Snakk om å ikke se skogen for trær - jeg har hatt "To Par Boksehansker" stående i bokhylla mi i årevis(!).
Falt meg aldri inn å sjekke der :-S

Så John W. Wiksen er altså den norske kilden til McCoy sine norske røtter?
Synd han ikke er med oss lenger - jeg husker Aftenposten hadde en artikkel om ham en gang på 1990-tallet.
Han han var etter hva jeg har forstått en utrolig kunnskapsrik og artig person.

I følge biografien "The Real McCoy - The Life & Times of Norman Selby", skrevet av Robert Cantwell (1971), het McCoy sine foreldre Francis Marion Selby og Mary Campbell.
Bestefaren, John Selby, kom til Indiana fra Kentucky i 1820, der faren hans igjen, Laban Selby, var skolelærer.

Hvis vi går ut fra at det er navnet "Selby", eventuelt "Selbu", som er den angivelige norske koblingen mot McCoy, må vi altså minst tre ledd tilbake (Laban Selby) for finne en kandidat på farsiden som kan ha vært norsk.

Problemet her er at da er vi sannsynligvis helt tilbake på slutten av 1700-tallet.
Utvandringen fra Norge til Amerika begynte "offsielt" i 1825.

Det betyr ikke at Laban Selby, eventuelt hans sine foreldre/besteforeldre/etc., ikke kan ha vært norske - nordmenn begynte å emigrere til USA så tidlig som 1600-tallet - men det var betraktelig mindre av det før pioneeren Cleng Person viste vei på begynnelsen av 1820-tallet.
McCoy sitt eventuelle norske opphav er dessuten ikke fullt så spennende hvis det er 3+ generasjoner tilbake på slektstreet hans.

Et alternativ er at den norske koblingen var på morsiden.
McCoy sin mor het som sagt Mary Campbell før hun giftet seg med McCoy sin far, Francis.

Campbell er et typisk skotsk eller irsk etternavn, så vi kan gå ut fra at faren hennes, dvs. McCoy sin morfar, var fra eller hadde røtter fra de britiske øyer.
McCoy sin mormor derimot, kan ha vært norsk eller vært av norsk herkomst - jeg tror det er det tidligste leddet i familien hans der vi kan håpe på å finne norsk blod.

For øvrig, så kan jo enten kona til farfar John og oldefar Laban også ha vært norske.
Jeg har har ikke noe abonnement hos Ancestry.com pr. i dag så jeg får ikke gravd noe videre her nå, men kommer helt sikker til å fornye abonnementet mitt om ikke altfor lenge.
Da skal jeg se om det ikke er mulig å løse dette mysteriet :-)

-KOKid-

(Innlegget ble redigert 08.06.12 08:59)

sirsirsir
sirsirsirInnlegg: 14358
08.06.12 18:06

Laban, faktisk

selekovitten
selekovittenInnlegg: 242
17.06.12 12:35

Apropos norske røtter.  Wiksen skriver i boka si, "To par boksehanser" om nordmannen Lee Savold, side 195.  Savold gikk kamper mot Rocky Marciano, Joe Louis og britten Woodcock.

Jeg har aldri sett noen medier i Norge har skrevet noe om denne nordmannen.  Men han må ha vært god da han gikk mot mange av verdens beste tungvektere.  Det kunne vært intressant om du, KoKid, kunne komme med noen opplysninger om denne nordmannen Savold.

I tillegg har det vært veldig intressant om du kunne komme med noen opplysninger om tungvekteren Erling Nilsen.  Han må også ha vært god, for han bokset seg til bronsjemedale i OL i 1936.  Jeg mener at jeg har hørt et sted at Nilsen var politimann i Moss.

KOKid
17.06.12 21:57

Jo, det stemmer at Lee Savold hadde norsk blod i årene.
Besteforeldrene hans (på begge sider) var norske utvandrere, men foreldrene hans var født i hengoldsvis Minnesota og Iowa.

Den første kilden som skrev om Savold sine norske røtter var VG, da bokseren besøkte Oslo i 1948.
Savold fortalte avisens journalist at familienavnet opprinnelig var "Sagvold".

Jeg har ikke sjekket dette noe videre, annet enn å bekrefte at det var flere nordmenn hvis navn var "Sagvold" som emigrerte til USA på slutten av 1800-tallet.
Kilden ligger sannsynligvis der.

Det var også andre verdensrangerte boksere fra samme periode som også hadde norske røtter.

Jack Petersen må regnes som en av de største bokseheltene fra Wales noensinne.
Han var en publikumsmagnet uten like - noen av kampene hans trakk opp mot 70,000-90,000 tilskuere.
Petersen navnet kom fra hans bestefar, som var en norsk sjømann fra Haugesund.

Eddie Wenstob, født i Canada, mens foreldrene hans var utvandrere fra Skien.
VGDs egen  "Lukibaby" skrev en artikkel om Wenstob for en tid tilbake.
Her er link - http://www.boksing.no/t2.asp?p=48248&x=1&a=267265

Phil Brubaker, rangert blant verdens beste tungvektere i en kort periode i 1936, hevdet å være av norsk herkomst, men foreldrene hans var begge født i USA.
Navnet "Brubaker" antyder imidertid at det kan være noe norsk der.
Brubaker slo Savold i November 1936.

Aldri rangert i verdenstoppen, men likevel en brukbar bokser var Emil Eklund.
Han bokset under navnet Jack Kracken og er best kjent for å være debutmotstander for Joe Louis.

Det finnes også en drøss med andre "amerikanske" boksere som enten var født i Norge, hadde norske foreldre eller en annen norsk kobling.

De to beste "utvandrer-bokserne" var nok Terry Martin (Martin Martinsen) og Johnny Solzberg (Johannes Solberg), født i henholdsvis Moss og Kristiania i 1884 og 1892.
Begge bokset VM-kamper og var ansett for å være blant de aller beste i sine respektive vektklasser.

Jeg har ikke publisert noe artikkel om Martin på nettet, men her er en om Johnny Solberg - http://www.tv2.no/sport/ovrig/norges-glemte-bokselegende-2763867.html

selekovitten
selekovittenInnlegg: 242
07.09.18 11:54

KOKid skriver om John Wiksen at Aftenposen hadde en artikkel om Wiksen på 1990-tallet.  
Jeg husker også at jeg leste denne artikkelen.  Blant annet uttalte Wiksen at i dag skriver avisene på sportssidene bare om dill-dall.  Til dels enig.

Wiksen bodde i Neuberggata i Oslo.  Jeg bodde den gang like ved og var på hils med ham, men vi hadde aldri noen dypere samtale.  Det angrer jeg på i dag.

Klikk for å gå tilbake til toppen