Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tungvektshistorien - Ingemar

NYTT TEMA
selekovitten
selekovittenInnlegg: 243
14.04.16 23:53

Ingo ble et frisk pust til boksesporten da han ble verdensmester.  Floyd Patterson var fåmælt og innadvendt, han lot sin manager og trener Cus D' Amato "do the talkin'"  

Ingo snakket selv.  Han var utadvendt og uavhengig av sin trener og manager.  Han dro sin Birgit med inn i treningsleiren, og de to lot seg fotografere ved svømmebassenget. Avisene elsket dette.

Ingo spilte inn en TV-versjon av Hemingsways novelle "The Killers."  Novellen handler om to drapsmenn som er ute etter en mann ved navn Ole Andreson, og Andreson er gammel bokser.  Kanskje ikke unaturlig at Ingo fikk rollen, en bokser med et svenskklingende navn.  "Morderne," som novellen heter på norsk, består av mye dialog og er et typisk Hemingway verk, spennende.

Ingo ble elsket av europeerne, og han sjarmerte amerikanerne der han sang duett med Dinah Shore.

Ingo ble født i Gøteborg, sønn av en kommunearbeider.  Ingo deltok i OL i Helsinki i 1952 der han bokset seg helt til tungvektsfinalen, 19 år gammel.  I kampen møtte han Ed Sanders, en stor mann på 193 cm, og Ingo ble disket for passivitet i 2. runde.  Kampen kan sees på You Tube der Ingo selv kommenterer kampen.

De fleste i svensk presse og i den svenske OL-komiteen var enig i dommeravgjørelsen.

Ed Sanders ble proff etter OL.  12.12.54 gikk Sanders kamp mot Willie James.  I 11. runde ble Sanders felt av et slag fra James, og Sanders døde senere på sykehus.  Sanders hadde tjenestegjort i US Navy og han fikk en militær begravelse med en salutt på 21 skudd.

Forts.

(Innlegget ble redigert 14.04.16 23:53)

selekovitten
15.04.16 00:13

Første kampen som proff gikk Ingo i Gøteborg den 5.12.52 mot Masson.  Og Ingo vant på ko i 4. runde.  Og Ingo slo seg oppover på rankinglistene.  30.9.56 ble han Europamester ved å slå ut italieneren Cavicchi i 13. runde.

19. mai 1957 bokset han mot engelskmannen Henry Cooper i Stockholm.  Cooper skriver om kampen i sin bok at Cooper tapte kampen p.g.a. lite erfaring og Ingos stil.  Cooper forteller at Ingo var en kontrabokser, han ville at motstanderen skulle "make the fight."  Motstanderen måtte komme til Ingo og da hadde Ingo høyra på lur.   Høyreslaget til Ingo ble døpt "Hammer of Thor,"  og "Ingos Bingo."

Cooper forteller at i kampen var det "an awful lot of air between us." Så Cooper tenkte at noen måtte "gjøre" kampen.  Kampen gikk utendørs og Cooper fikk hjørnet med sola mot seg, naturligvis.  Og pang!  Plutselig satt høgern i 5. runde. 

Ingo forsvarte Europatittelen flere ganger.  Og 14. september 1958 slo han ut Eddie Machen i 1. runde på Nya Ullevi foran over 50 000 tilskuere.  Grunnen var beredt for en vm-kamp mot Floyd Patterson.

Den kjente journalisten Harry Grayson besøkte Ingos treningsleir før kampen mot Patterson, og Grayson hadde ikke mye tro på Ingo etter at han hadde sett Ingo trene. Grayson beskrev Ingo slik:  Venstreneven hans er så lite effektiv og kjedelig som en Geneve-konferanse.

Etterkampen skrev Grayson:  "Ingemar Johansson gave the heavyweights their biggest boost since Dempsey established "The Million Dollar Gate.""

selekovitten
15.04.16 00:38

Ingo dro med seg sin forlovede, slektninger og kjente inn i trenigsleiren.  Det var faren, treneren, moren, kokken, broder Rolf, broder Rolfs kjæreste, Anette, Anettes søster Eva og broder Henry.  Og selvsagt den kombinerte sekretæren og kjæresten Birgit.  

Følget var ikke så stort som Sugar Ray Robinson pleide å omgi seg med.  Han tok også med seg frisøren og golftreneren.

Vm-kampen mot Floyd Patterson gikk den 26. juni 1959.  Og det er sagt at Midtsommarfeiringen ble aldri mer den samme i Folkhemmet i årene etterpå.

Selekovitten var 12 år og husker all oppstusset før og etter kampen.  Sommeren var varm og tørr.  (Alle somrer er varme og tørre i Skjåk.)  Og alle skulle plutselig kjøpe boksehansker, slåttonna fikk vente.

I tredje kampen mot Floyd hyret Ingo inn en ung Cassius Clay som sparringpartner.  Clay var olympisk mester fra OL i Roma i 1960.  Clay danset rundt, slengte ut jabber og brukte kjeften og Clay fikk sparken.  I et intervju forteller Ingo at Clay var ubrukelig som sparringpartner.  Han hoppet rundt i ringen som en kanin og skrek "Jeg skal drepe ham, jeg skal drepe ham!"

Etter tredje kampen mot Floyd, erobret Ingo Europatittelen ved å slå ut Richardson i Gøteborg i 1962.  Siste kampen gikk Ingo mot Brian London i Stockholm.  Ingo vant kampen på poeng over 12 runder.

selekovitten
15.04.16 00:46

43 år gammel lot Ingo seg intervjuet av R. T. Kahn.  Da bodde Ingo i Karl Gustafsgatan 36 i Gøteborg.  

Ingo forteller i intervjuet at han hadde tilbragt 15 år i Geneve.  (Skatteflyktning.)  han forteller at de 15 årene var meningsløse.  "Om man ikke har noe å gjøre om kveldene i Geneve, så går man ut og har fremdeles ingenting å gjøre."

Ingo forteller at en kveld på en restaurant kom en kar bort til ham og spurte om mannens svigerfar kunne få kommer over og hilse på Ingo.  Mannen som ville hilse på var Charlie Chaplin.

Forts.

selekovitten
15.04.16 16:10

Ingemar "Ingo" Johansson, svensken som ble tungvektsmester i boksing.

I intervjuet med Kahn forteller Ingo om en gang i Florida.  (Ingo bodde også i Florida.)  

Den blinde sangeren Jose Feliciano kom bort og hilste på verdensmesteren.  Jose fortalte:  "Jeg har sett de fleste kampene dine."  Hvordan kan du se meg bokse, du som er blind?  Spurte Ingo."Jeg kan høre deg bokse og jeg liker stilen din, sa Jose.

Ingo antok at Jose med sin musikalske begavelse hørte hva andre ikke så.

Ingo forteller videre i intervjuet at han omtrent aldri ser på boksing mer.  Han orker ikke å sitte og se på en klovn som hopper opp og ned i ringen og skriker "I'am the Greatest!"

Ingo filosoferer litt over livet i intervjuet.  Han forteller at han har oppført seg dårlig mot mange, og de har behandlet meg dårlig.  "Men jeg tilgir alle.  Jeg vender det andre kinnet til."

I 1982 løp Ingo og Floyd NY maraton sammen.  Og samme år mottok han sølvet fra OL i 1952. 

I 2002 ble han innlemmet i Boxing Hall of Fame, men Ingo var for syk til å være til stede.  Ingo fikk Altzheimer de siste leveårene.

Ingemar Johansson gikk tilsammen 28 proffkamper, og han tapte bare to, de to mot Floyd Patterson.  

Han vant over alle europeerne han møtte og ble europamester før han ble verdensmester.  Han erobret europatittelen på nytt etter at han tapte mot Floyd tredje gangen.

Ingo døde i 2009 i Onsala i Sverige.

(Innlegget ble redigert 15.04.16 16:17)

BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 29355
15.04.16 16:43
selekovitten: Ingo deltok i OL i Helsinki i 1952 der han bokset seg helt til tungvektsfinalen, 19 år gammel.  I kampen møtte han Ed Sanders, en stor mann på 193 cm, og Ingo ble disket for passivitet i 2. runde.  Kampen kan sees på You Tube der Ingo selv kommenterer kampen. De fleste i svensk presse og i den svenske OL-komiteen var enig i dommeravgjørelsen.

I minneprogrammet om Ingo ble det fortalt om hvor hånet han ble etter diskvalifikasjonen i OL-finalen. selv Sverige mest kjente kommentatorer på sport kom med helt uakseptable utsagn lenge etter at kampen var bokset.

Jeg fikk biografen hans "Veien til VM ringen" av broren til min far da jeg var 12-13 år. Han hadde noen jobboppdrag for et forlag i Sverige og hadde neppe betalt noe for boka.

Synd at jeg ikke har boka lenger. Husker Ingo skrev et sted at han manglet salt og derfor åt han mye salt sild.

En artig sak, Steffen Tangstad reiste ofte og kommenterte boksing i Las Vegas. Noen ganger tok han Ingo med som sidekommentator. En av gangene var da Michael Moorer møtte George Foreman. Tangstad og Ingo møtte Foreman før kampen og Foreman la sin høyre arm på Ingos "høger" for å påkalle litt magi. Dette ble filmet og vist på tv 1000 før kampen. Foreman ble tidenes eldste verdensmester i den kampen da han slo ut Moorer. Et stort øyeblikk også for meg. 

excon2
excon2Innlegg: 3533
22.04.16 16:32
BigGeorge: En artig sak, Steffen Tangstad reiste ofte og kommenterte boksing i Las Vegas. Noen ganger tok han Ingo med som sidekommentator. En av gangene var da Michael Moorer møtte George Foreman. Tangstad og Ingo møtte Foreman før kampen og Foreman la sin høyre arm på Ingos "høger" for å påkalle litt magi. Dette ble filmet og vist på tv 1000 før kampen. Foreman ble tidenes eldste verdensmester i den kampen da han slo ut Moorer. Et stort øyeblikk også for meg.

90-tallet var spekket med spennende tungvektsoppgjør på "TV1000". En av de tøffere bataljer Foreman var involvert I var kampen mot Alex Stewart. Begge bokserene var temmelig hovne I maska, og gamle George fikk virkelig gå I kjelleren.

En annen kamp som sitter spikret I minnet var Tommy Morrison vs Ray Mercer. Det kan umulig vært sunt å være Morrison I 5 runde?

selekovitten
22.04.16 20:16

For å prate litt mer om Ingo.  I 1985 var jeg i Køben og bivånet kampen om Europamestertittelen mellom Tangstad og Lillen Eklund.  Jeg var der i regi av Janco TV.  (Vant en konkurranse.) 

Jeg bodde på Sheraton, Ingo bodde på naborommet og det var naturlig at vi kom sammen og tok en pjolter om kvelden.  For å si det kort:  Ingo var ingen brautende type.  

Og Tangstad tapte veldig overraskende kampen.   

excon2
23.04.16 08:58
selekovitten: Og Tangstad tapte veldig overraskende kampen.

Hør ni gjøkarna? Tror Eklund angret på at han vant den kampen. Han skulle forsvare mot Frank Bruno, og det gikk ikke så bra for han. Husker også kampen Eklund gikk mot Tim Witherspoon. Der gikk lyset, gitt.

BigGeorge
23.04.16 15:04

Joda. Eklund møtte Bruno rett etter seieren mot Tangstad. Litt senere møtte han Francesco Damiani . Damiani og Bruno var jo Europas to klart beste tungvektere og Tangstad klarte å unngå begge.

Eklund ble slått ut både mot Bruno og Damiani og senere mot Winterspoon. Anders "lillen" Eklund døde bare 52 år gammel.

excon2
23.04.16 15:47
BigGeorge: Damiani og Bruno

Gikk Damiani kamp mot Tyson? Husker ikke det I farta. Bruno fikk jo bank av Tyson ved 2 anledninger. Synes egentlig Bruno kanskje er blitt litt nedvurdert etter endt karriere. Han klarte seg jo faktisk brukbart mot min største favoritt, Lennox Lewis.

excon2
23.04.16 15:49
BigGeorge: Eklund ble slått ut både mot Bruno og Damiani og senere mot Winterspoon

Skulle ønske 90-tallet kom igjen. Faen så mange gode tungvektere det var I dette 10-året. Nå ser det jo ut til at det begynner å gro litt igjen. Er luta lei av kjedelige Østeuropeere.

(Innlegget ble redigert 23.04.16 15:53)

BigGeorge
23.04.16 15:58

Damiani møtte Ray Mercer og ledet klart inntil Mercer fikk inn en uppercut  (tror jeg) og da gikk nesa til Damiani og han ga opp.  (Damiani møtte aldri Tyson.)

Mulig jeg husker feil men Mercer slo vel ut Tommy Morrison også etter å ha ligget under på poeng.

Tror begge kampene var om  VM-beltet WBO.

Joda sjekket på BOXREC og begge Ray Mercers kamper gikk 1991 og om WBO beltet.

Anbefaler å benytte Boxrec som er et arkiv Her finner du alle proffboksere, norske og utenlandske og deres kamper opp gjennom åra.

Noen detaljer må man logge seg inn for å se, men ikke de fleste viktige, de søker du bare opp på    name  fornavn og etternavn

En annen lur måte er å søke på google:   Damiani Boxrec

(Innlegget ble redigert 23.04.16 16:08)

excon2
25.04.16 14:24
BigGeorge: Mulig jeg husker feil men Mercer slo vel ut Tommy Morrison også etter å ha ligget under på poeng.

Morrison slo seg tom, og Mercer levde virkelig opp til kallenavnet sitt "merciless" da han knocket Morrison. Det var en særdeles brutal affære, og husker dommeren fikk pes fordi han ikke gikk mellom. Morrison var bevisstløs, og Mercer øste på, og holdt faktisk Morrison oppe ved hjelp av slag.

excon2
28.04.16 17:09
BigGeorge: t Winterspoon

Det var flere potensielle storkamper vi gikk glipp av på 90-tallet. Det var jo en stund snakk om Tyson vs Witherspoon, men det gikk fløyten pga noe snusk Don King hadde fore med Witherspoon og WBC om jeg ikke husker feil? Videre fikk vi aldri se Lewis vs Bowe, temmelig sikker på at det hadde blitt en rysare. Vet ikke helt grunnen til at det ikke ble noe av, for den kampen ville produsert mye penger, vil jeg anta.

BigGeorge
28.04.16 20:45

Bowe møtte hverken Lewis eller Tyson.

Ellers var De La Hoya vs Kostya tszyu i lett welter

og Roy Jones vs Darius " The Tiger" Michaelchewski i lett tungvekt

to kamper vi aldri fikk.

excon2
29.04.16 14:50
BigGeorge: Roy Jones

En av tidenes beste kilo for kilo, vil jeg påstå. På sitt aller beste alldeles strålende. Dessverre hadde han ikke vett til å gi seg, og fikk vel på tampen av karrieren juling av boksere som han hadde lekt seg med I glansdagene.

excon2
30.04.16 16:58
BigGeorge: Roy Jones vs Darius " The Tiger" Michaelchewski i lett tungvekt

Tror faktisk Jones ville gått seirende ut av en kamp mellom desse 2. Darius var supereffektiv med en av bransjens beste jabber og et slagreportuar av en annen verden, men Jones var hurtigere og mer eksplosiv. Uansett, det hadde nok blitt severdig.

BigGeorge
30.04.16 17:48
excon2: Tror faktisk Jones ville gått seirende ut av en kamp mellom desse 2

Tror alle er enige om det.

Oscar De La Hoya og Kostya Tszyu ville vært en helt åpen kamp. Dan Rafael (for tiden den mest profilerte bokseskribenten) spurte Oscar i fjor om hvilken kamp han ikke bokset som han ville ønsket mest. Oscar svarte på et sekund., Kostya Tszyu i 140 pounds.

Nettopp denne kampen skulle jeg ta turen over atlanteren for, men kampen og USA tur ble det aldri. Istedet så jeg Tszyu i Manchester tape for Hatton mange år senere.

Kostya Tszyu var min favorittbokser og Thomas Hansvolls  favoritt også.

(Innlegget ble redigert 30.04.16 17:50)

excon2
30.04.16 18:14
BigGeorge: ostya Tszyu var min favorittbokser

Han var en tøff liten jævel. De La Hoya hadde jeg aldri skikkelig sansen for. Vet egentlig ikke hvorfor, men satt alltid og håpet han skulle tape.

Det var jo også andre vektklasser som hadde veldig mange gode boksere på 90-tallet. Tenker da spesielt på mellomvekt og supermellom. Bare Storbritannia alene hadde jo 4-5 I verdensklasse.

Eubank, Benn, Graham, Collins, (Graham ikke så mye da lyset gikk mot Julian Jackson) Jaja, det var den gangen.

excon2
30.04.16 18:28
excon2: Eubank, Benn, Graham, Collins, (Graham ikke så mye da lyset gikk mot Julian Jackson) Jaja, det var den gangen.

Glemte å ta med Michael Watson.

BigGeorge
01.05.16 00:14
excon2: Det var jo også andre vektklasser som hadde veldig mange gode boksere på 90-tallet. Tenker da spesielt på mellomvekt og supermellom. Bare Storbritannia alene hadde jo 4-5 I verdensklasse. Eubank, Benn, Graham, Collins, (Graham ikke så mye da lyset gikk mot Julian Jackson) Jaja, det var den gangen.

Amerikanerne annerkjente ikke super mellomvekt-klassen dengang Eubank og co dominerte. Vektklassen var riktignok innført men den ble ignorert av tv og promotorene.

excon2
01.05.16 10:53
BigGeorge: Vektklassen var riktignok innført men den ble ignorert av tv og promotorene.

Det var vel kanskje fordi Amerikanerene ikke hadde de helt store navnene på 90-tallet? Marvin Hagler og Sugar Ray hadde gitt seg. Husker ikke om de noengang bokset I super mellom eller lett tungvekt? De hadde jo Nevnte Roy Jones som jo var mellomvekter da han møtte Bernhard Hopkins. Terry Norris gikk vel de fleste kampene I lett mellom. Nei, super mellom var tynt den gangen I Unaiten.

KOKid
KOKidInnlegg: 5340
12.05.16 11:30

Mens vi er inne på Ingo - det har nylig kommet ut en biografi om ham.
"Ingemar Johansson - Swedish Heavyweight Boxing Champion" er skrevet av Ken Brooks og er tilgjengelig på bla. Amazon.co.uk.

Jeg har ikke lest boka, eller kjenner til forfatteren.
Men det kan være interessant å lese en bio om Ingo sett fra et amerikansk perspektiv, det er nødvendigvis noe annerledes enn det nordiske.

Det finnes en bok om Ingo fra tidligere, selvbiografien hans "Seconds Out of The Ring" kom ut i 1959, men det er bare Ingo sin versjon av karrieren sin.
Selvbiografier er interessante, men sjelden nøytrale og langt fra alltid i tråd med beviselige fakta.
Jack Johnson sin selvbiografi er jo skrekkeksempelet i den klassen.

BigGeorge
12.05.16 12:57
KOKid: Det finnes en bok om Ingo fra tidligere, selvbiografien hans "Seconds Out of The Ring" kom ut i 1959, men det er bare Ingo sin versjon av karrieren si

Er vel den jeg fikk som barn. "Vegen til VM-ringen" Har den ikke lenger dessverre.

Flacoloco
FlacolocoInnlegg: 843
12.05.16 13:55
BigGeorge: Er vel den jeg fikk som barn. "Vegen til VM-ringen" Har den ikke lenger dessverre.

Må vel være samme boka jeg kom over ?  Ingo på omslaget , med lav guard. Leste den bare flyktig, men beit meg merke i noe. At Ingo protesterte på poengtap for Bjarne Lingås og: Bjarne "Beiten" Olsen, Pors. Eddie Machen som ruvet høy og rak over en junioraktig Ingo - men bare en kort stund. Floyd Patterson i sittestilling på vei mot canvasen. Ingo nærmest mager, og heltrimmet.

Etter usikker hukommelse: Mange forteller om blod,svette og tårer på vei mot toppen. Jeg kan bare fortelle om svette, svette og svette (noe slikt).

Flacoloco
FlacolocoInnlegg: 843
12.05.16 14:16
Flacoloco: Eddie Machen som ruvet høy og rak over en junioraktig Ingo - men bare en kort stund.

Sorry. Dette bildet var vel fra OL-finalen. Der ingen ville angripe - ventet bare på å få kontre. Og der den minste og yngste - Ingo - ble diskvalifisert for passivitet. Fratatt sølv-medaljen.

Men møtte ikke senere Ingo Machen som profesjonell, og smalt det ikke skikkelig der  (hukommelse er no' skitt) ?

selekovitten
13.05.16 19:19

Flacoloco.  "Hukommelse er no' skitt."  Du er inne på riktig spor.  Ingo slo ko på Machen i 1. runde den 14.9.58 på Nya Ullevi.  

Siste nedslagningen er nesten en kopi av da Tommy Morrison ble slått ned av Ray Mercer.  Se kampen mellom Ingo og Machen på You Tube.  Sterke saker.

selekovitten
09.08.18 16:11

https://youtu.be/1RR89B4kcOM

(Innlegget ble redigert 09.08.18 16:15)

BigGeorge
11.08.18 16:14
BigGeorge: I minneprogrammet om Ingo

Fortalte ex kona til Ingo at da Ingo og Floyd skulle bokse rematch alså Ingo-Floyd 2 spiste Ingo og kona middag på resturant endel timer før kampen.

En helt spesiell hendelse kona aldri glemte. Ingo og frue bestilte samme rett. Kelneren serverte de to hver sin tallerken med maten. Kort etter kom kelneren tilbake og byttet om på de to tallerkene.

Man kan bare gjette hvorfor det var viktig at Ingo fikk den bestemte tallerkenen med mat.

Kona satt ringside da Ingo gikk opp opp i ringen om kvelden og hun sa hun aldri hadde sett han i den tilstanden. Han virket rett og slett ruset der han gikk inn i ringen. Hun påsto rett ut at det var juks.

Det overrasker ikke meg. Vi vet mafiaen hadde et brutalt grep om boksingen i 1950 åra og trolig helt til 1970.

Vi vet jo at noen år senere, under Ali-Liston 1 fikk Ali noe fra hanskene til Liston i øynene, men klarte å komme seg unna slagene og vinne.

(Innlegget ble redigert 11.08.18 16:15)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg