Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Cantona's nye show i Paris

NYTT TEMA
kromkaka
kromkakaInnlegg: 5096
30.01.10 09:47

http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/arts_and_culture/8478574.stm

Former footballer Eric Cantona takes his career in another challenging direction this week when he makes his theatre debut.

ellers så var jo følgende kommentar helt i tråd med min oppfatning av Cantona.

"but when you talk to people in French football - managers, club officials - they will virtually all tell you that he is fake. That he has built his image, that he was not as good a player as people made out." 

Men som kjent, mot de sterkt troende anglofile kjemper de fleste forgjeves.

(Innlegget ble redigert 09.02.10 23:43)

Amused99
Amused99Innlegg: 22764
30.01.10 10:13

Hele sitatet:

For years, Cantona's reputation in France fell well short of the cult status he achieved in England playing for Manchester United. Largely lost to French football, his rough Marseille accent stopped many from taking him seriously off the pitch - an image that lives on today.

Marc Beauge of France Football magazine believes there is an element of jealousy in such attitudes.

"Personally I think that he does things genuinely, that he does acting because he likes it," he says, "but when you talk to people in French football - managers, club officials - they will virtually all tell you that he is fake. That he has built his image, that he was not as good a player as people made out."

Cantona-sitatet:

Exactly 15 years on, Cantona is equally dismissive of potential critics of Face au Paradis. "Some people will like it, some people will not like it," he says. "Every day I have things to prove to myself, and nothing to prove to other people."

kromkaka
30.01.10 10:39
Amused99: Hele sitatet:

De fleste klarer nok å lese hele artikkelen - den endrer forøvrig ingenting på hva svært mange i Frankrike mener om EC's prestasjoner som fotballspiller. Uten sammeligning forøvrig, så minner Cantona litt om ari behn og brødrene Sand (Aune og Vebjørn). Man har ikke helt de kvalitetene som skal til for å nå opp og da må man ta i bruk andre virkemidler for å bygge opp sitt image (luftslott kan det nok også kalles i en del sammenhenger).  EC som fotballspiller var ca. 50-60% luft.

Baczary
BaczaryInnlegg: 13096
30.01.10 10:43
kromkaka: Former footballer Eric Cantona takes his career in another challenging direction

Så lenge han ikke slår og sparker ned tilfeldige folk kan han endre retning i karrieren hans så mye han vil :-)

Amused99
Amused99Innlegg: 22764
30.01.10 10:58
kromkaka: De fleste klarer nok å lese hele artikkelen

Du har rett, helt unødvendig av deg å komme med sitatet (tatt ut av sin sammenheng).

BaggerLane
BaggerLaneInnlegg: 5288
30.01.10 11:26
kromkaka: EC som fotballspiller var ca. 50-60% luft.

Enig. Mannen var styggnær himmelen. Fantastisk spiller som tårnet over de aller fleste den tid han spilte.

kromkaka
30.01.10 13:56
Amused99: Du har rett, helt unødvendig av deg å komme med sitatet (tatt ut av sin sammenheng).

Mulig at tom jeg har overvurdert united fansen - trodde faktisk de klarte å lese en liten artikkel på egen hånd

kromkaka
30.01.10 13:59
BaggerLane: Fantastisk spiller som tårnet over de aller fleste den tid han spilte.

ja slike ville tanker svever i hodet på de anglofile - jeg sier: tilgi dem, fordi vet ikke bedre

Xplisitt
XplisittInnlegg: 1276
30.01.10 14:00

Dominerte i en periode der ligaen som helhet kvalitativt var på et relativt lavt nivå.

Men for all del, gudbenådet spiller med en herlig arroganse.

Lynyrd_Skynyrd
Lynyrd_SkynyrdInnlegg: 2993
30.01.10 15:51

Elsker Eric Cantona !

Dzagoev
DzagoevInnlegg: 8580
30.01.10 16:40

Jada, når du er den beste spilleren for den beste klubben i Premier League i en tidsperiode på 5 år, da er karrieren din i ettertid et stort luftslott. Da har vi lært det og.

Mens dere trøuste idioter sitter å klage på denne magikeren, kan jeg og mine kose oss med dette: http://www.youtube.com/watch?v=_QrPJZjDUK0&feature=fvst

kromkaka
30.01.10 17:15
Dzagoev: Jada, når du er den beste spilleren for den beste klubben i Premier League i en tidsperiode på 5 år, da er karrieren din i ettertid et stort luftslott. Da har vi lært det og.

Ingen er uenig i dette - men poenget er at dette var en periode hvor pl var langt unna å være den beste ligaen i europa + at ec hade lite å bidra med i cl og på det franske landslaget. Han var langt unna å fortjene karakteristikken verdensklasse.

TheBelfastBoy
TheBelfastBoyInnlegg: 17618
30.01.10 17:17

Eric Cantona, ja. Vant Premier League hver sesong han spilte seks år på rad - med to ulike lag. Den eneste sesongen han ikke vant var i -95, da han var utestengt cirka halve sesongen. Hadde han ikke fått suspensjonen ville han selvsagt stått med seks PL-gull. På seks sesonger. Har man sett lignende noengang? Kom på 3. plass i Ballon D'or kåringen i -93. Da var det elleve år siden sist noen i England hadde vært topp tre. Hadde han hatt mulighet til å spille i Europa den sesongen ville han selvsagt ha toppet. Etter sparket ble han enda mer kontroversiell, og da havnet priser som dette utenfor rekkevidde.

Ingen notorisk goalgetter, og heller ikke en spiller som tok tre overstegsfinter eller spurtet forbi motstanderen, og derfor en spiller som ligger utenfor trådstarters fatteevne. Det er hans tap. Å ta noen diskusjon med han på det er å kaste bort sin egen tid - man diskuterer ikke klimakrisen med Jan Thomas.

kromkaka
30.01.10 17:48
TheBelfastBoy: Eric Cantona, ja. Vant Premier League hver sesong han spilte seks år på rad - med to ulike lag. Den eneste sesongen han ikke vant var i -95, da han var utestengt cirka halve sesongen. Hadde han ikke fått suspensjonen ville han selvsagt stått med seks PL-gull. På seks sesonger. Har man sett lignende noengang? Kom på 3. plass i Ballon D'or kåringen i -93. Da var det elleve år siden sist noen i England hadde vært topp tre. Hadde han hatt mulighet til å spille i Europa den sesongen ville han selvsagt ha toppet. Etter sparket ble han enda mer kontroversiell, og da havnet priser som dette utenfor rekkevidde.

Ingen notorisk goalgetter, og heller ikke en spiller som tok tre overstegsfinter eller spurtet forbi motstanderen, og derfor en spiller som ligger utenfor trådstarters fatteevne. Det er hans tap. Å ta noen diskusjon med han på det er å kaste bort sin egen tid - man diskuterer ikke klimakrisen med Jan Thomas.

Ikke spesielt vanskelig å få med seg det du skriver - og siden du ikke vil kaste bort tiden så skjønner jeg ikke hvorfor du i det hele tatt har skrevet dette innlegget. United hadde allerede et meget godt PL lag før cantona kom, så ec var i bestefall toppen av kransekaka. en meget god pl spiller målt ut fra nivået som var på pl den gangen. målt ut fra en internasjonal målestokk på den tiden, så var han ikke bedre enn en middelmådighet. At de anglofile ikke vil innser dette - har lite med klimakrisen og jan Thomas å gjøre.

TheBelfastBoy
TheBelfastBoyInnlegg: 17618
30.01.10 18:29
kromkaka: Ikke spesielt vanskelig å få med seg det du skriver - og siden du ikke vil kaste bort tiden så skjønner jeg ikke hvorfor du i det hele tatt har skrevet dette innlegget. United hadde allerede et meget godt PL lag før cantona kom, så ec var i bestefall toppen av kransekaka. en meget god pl spiller målt ut fra nivået som var på pl den gangen. målt ut fra en internasjonal målestokk på den tiden, så var han ikke bedre enn en middelmådighet. At de anglofile ikke vil innser dette - har lite med klimakrisen og jan Thomas å gjøre.

Ikke overraskende er forståelsen din for metaforer på nivå med fotballforståelsen.

Tilfeldighetene ville det slik at Eric Cantona fikk prøve seg særdeles lite i Europa. Men den eneste sesongen han virkelig fikk prøve seg - 96/97 - var han en av hovedgrunnene til at Man Utd kom seg til semifinalen hvor vi tapte for vinneren - Leverkusen. Definitivt en av verdens beste spillere den sesongen. Men som sagt, dette er noe som tydeligvis ligger langt over din fatteevne. Akkurat som man ikke kan forklare en symfoni eller en bra sang til en tonedøv, er det håpløst å forsøke å forklare fotball til deg.

processedbeats
processedbeatsInnlegg: 112
30.01.10 18:41
TheBelfastBoy: 96/97 - var han en av hovedgrunnene til at Man Utd kom seg til semifinalen hvor vi tapte for vinneren - Leverkusen.

Dortmund?

BaggerLane
30.01.10 18:51
Xplisitt: Dominerte i en periode der ligaen som helhet kvalitativt var på et relativt lavt nivå.

Enig... Han var jo bare bedre enn Bergkamp og alt sånn rask i den perioden. Skal vel ikke så mye til.

Xplisitt
30.01.10 19:06
BaggerLane: Enig... Han var jo bare bedre enn Bergkamp og alt sånn rask i den perioden. Skal vel ikke så mye til.

Cantona var United fra 92-97, Bergkamp i Arsenal fra 95-06 så selv om det overlapper noe så tilhører de to ganske forskjellige epoker. Bergkamp leverte også på et tidspunkt da PL var verdens kanskje beste liga. Sistnevnte har i tillegg en landslagskarriere Cantona, og de aller fleste kan se langt etter.

Michael-Knight
Michael-KnightInnlegg: 13098
30.01.10 19:22
Xplisitt: Sistnevnte har i tillegg en landslagskarriere Cantona, og de aller fleste kan se langt etter.

Nå hadde jo Frankrike en spiller ved navn Zidane på plassen til Cantona da. Og det sier egentlig ikke så mye om Cantona at Zidane ble foretrukket, da Zidane, vel, er en av tidenes spillere.

Xplisitt
30.01.10 19:43
Michael-Knight: Nå hadde jo Frankrike en spiller ved navn Zidane på plassen til Cantona da. Og det sier egentlig ikke så mye om Cantona at Zidane ble foretrukket, da Zidane, vel, er en av tidenes spillere.

Jeg nevnte det for å underbygge at Bergkamp leverte på høyeste nivå.

Bevares, gode spillere alle tre.

BaggerLane
30.01.10 19:48
Xplisitt: Cantona var United fra 92-97, Bergkamp i Arsenal fra 95-06 så selv om det overlapper noe så tilhører de to ganske forskjellige epoker. Bergkamp leverte også på et tidspunkt da PL var verdens kanskje beste liga. Sistnevnte har i tillegg en landslagskarriere Cantona, og de aller fleste kan se langt etter.

Skal man begynne å diskutere epoker, kan man jo diskvalifisere Maradona og Pele i forhold spørsmålet om verdens beste spiller gjennom tidene. Alle vet at fotballen har utviklet seg til å bli raskere og bedre. Jeg forbeholder meg retten til å si at jeg ville foretrukket Cantona foran Bergkamp på et drømmelag, og jeg vil garantert ha en del som er enig med meg. Cantona er definitivt en av de store profiler i engelsk fotball. Mest fordi han var en fantastisk fotballspiller.

sharpix
sharpixInnlegg: 8609
30.01.10 19:49
kromkaka: United hadde allerede et meget godt PL lag før cantona kom, så ec var i bestefall toppen av kransekaka. en meget god pl spiller målt ut fra nivået som var på pl den gangen. målt ut fra en internasjonal målestokk på den tiden, så var han ikke bedre enn en middelmådighet. At de anglofile ikke vil innser dette -

Hvis det var så om å gjøre for Eric Cantona å bli hyllet som den spilleren han var (dvs. som en av de ypperste i sin generasjon), så burde han nok heller dratt til en av de store klubbene i Italia eller Spania (det manglet jo ikke på tilbud fra den kanten heller...). I stedet valgte han å gå til Engelsk fotball som fortsatt slet med etterdønningen av Heyseldommen (og en ganske urettferdig utenlendingsregel med tanke på overfloden av profilerte spillere fra andre britiske land i PL på den tiden, kontra de lettvinte statsborgerlovene i Spania f.eks) ute i Europa, og ikke minst etterhvert, til Man. United som slet med en kjinkig måltørke og en ligaforbannelse med en varighet på 25-26 år.

Hans inntog og effekt på Man. United og sine øvrige omgivelser i PL, hvor han bl.a var en av hovedaktørene til å starte og holde igang Unietds storhetsperiode, da spesielt i det fantastiske 93-94 laget, bidro i stor grad til at engelsk fotball ble oppfattet som attraktivt for høyprofilerte utlendinger (som f.eks Bergkamp) etter VM i USA.

Men som kjent; kombinasjonen å gå til engelsk fotball + Man. United er i bunn og grunn å underskrive en dødsdom for eget fremtidige renomme, da dine prestasjoner er garantert til å bli enten ignorert eller sterkt undervurdert av en god del anti-anglofile/anti-Unitedfolk for all overskuelig fremtid...

Heldigvis for C.Ronaldo får enn si, fikk han pellet seg til RM og har sannsynligvis dermed reddet sitt fremtidige renomme før det ble for sent...

Xplisitt
30.01.10 19:53
BaggerLane: Skal man begynne å diskutere epoker, kan man jo diskvalifisere Maradona og Pele i forhold spørsmålet om verdens beste spiller gjennom tidene. Alle vet at fotballen har utviklet seg til å bli raskere og bedre. Jeg forbeholder meg retten til å si at jeg ville foretrukket Cantona foran Bergkamp på et drømmelag, og jeg vil garantert ha en del som er enig med meg. Cantona er definitivt en av de store profiler i engelsk fotball. Mest fordi han var en fantastisk fotballspiller.

Har jeg sagt noe som motstrider dette i særlig stor grad? Jeg reagerte på karakteristikken av Bergkamp som "rask". Vet ikke om du er på konfliktjakt eller noe nå, men vi er ikke så uenige som du tilsynelatende gjerne vil ha det til. ;)

(Innlegget ble redigert 30.01.10 19:53)

sharpix
sharpixInnlegg: 8609
30.01.10 20:01
Xplisitt: Sistnevnte har i tillegg en landslagskarriere Cantona, og de aller fleste kan se langt etter.

Hvor var Frankrikes landslag på den tiden?

De klarte f.eks ikke å kvalifisere seg til VM i 1990 (i gruppe med Norge bl.a, var det Jugoslavia og Skottland som gikk videre hvis jeg ikke tar feil?). Tror ikke Cantona var på landslaget den gangen.

I EM-kvailikken til 1992 sluttspillet, husker jeg et målkåt og underholdende fransk landslag med spissduon Papin/Cantona i front, som valset over store nasjoner (som deltok i VM 90) som Spania og Tsjekkoslovakia og ikke minst de to andre lagene i gruppen (Island og Albania), da de vant samtlige kamper!

Dessverre ble selve sluttspillet et antiklimaks, da de fikk et solekart favorittstempel før turneringen som de ikke klarte å leve opp til. Kan forøvrig nevnes at hverken Italia eller Spania var med i denne turneringen, til tross for Europacupstatusen til Seria A og Primera Divisjon på den tiden...

Til VM i 1994 dreit Frankrike seg ut i de to siste hjemmekampene hvor de bl.a tapte 2-3 for UEFA-ferskingen Israel(!), etter å ha ledet 2-1 lenge, for deretter å begå samme tabben igjen mot Bulgaria i avgjørende kamp (1-0 ledelse ble til 2-1 tap i løpet av kampens siste 7 minutter hvis jeg ikke tar feil?)

Det skal sies at Cantona i stor grad var med å dra lasset på et ganske labert, fransk landslag i Vm-kvalikken til USA 94. Jeg husker f.eks at han scoret begge målene i 2-1 seieren over gruppevinner (og bronsevinner i VM 94) Sverige..

Hans bidrag glemmes dessverre fort, fordi landslaget han spilte på underpresterte og var nede i en bølgedal (og til EM 96 ble han erstattet av en yngre og oppadkommende Zidane).

(Innlegget ble redigert 30.01.10 20:04)

kromkaka
30.01.10 21:33
TheBelfastBoy: Ikke overraskende er forståelsen din for metaforer på nivå med fotballforståelsen. Tilfeldighetene ville det slik at Eric Cantona fikk prøve seg særdeles lite i Europa. Men den eneste sesongen han virkelig fikk prøve seg - 96/97 - var han en av hovedgrunnene til at Man Utd kom seg til semifinalen hvor vi tapte for vinneren - Leverkusen. Definitivt en av verdens beste spillere den sesongen. Men som sagt, dette er noe som tydeligvis ligger langt over din fatteevne. Akkurat som man ikke kan forklare en symfoni eller en bra sang til en tonedøv, er det håpløst å forsøke å forklare fotball til deg.

Var det ikke slik at du ikke ville kaste bort mer tid på meg? Dine metaforer krever ikke spesielt mye. Din analyse av EC krever enda mindre. Hvilke kamper i 96/97 viste EC at han var i verdensklasse? Kom med eksempler.

kromkaka
30.01.10 21:35
Michael-Knight: da Zidane, vel, er en av tidenes spillere.

zz var jo vesentlig bedre enn oppskrytte cantona - stooooooooor forskjell

kromkaka
30.01.10 21:39
sharpix: Men som kjent; kombinasjonen å gå til engelsk fotball + Man. United er i bunn og grunn å underskrive en dødsdom for eget fremtidige renomme, da dine prestasjoner er garantert til å bli enten ignorert eller sterkt undervurdert av en god del anti-anglofile/anti-Unitedfolk for all overskuelig fremtid...

spør du meg så får du ca.- 50% ekstra positvi omtale hvor du er i united. Becks er et annet godt eksempel. Og hvor mange skrøyt av EC da han spilte for leeds..? Ble han plutselig så veldig mye bedre da han kom til manu?

JohnLocke
JohnLockeInnlegg: 43652
30.01.10 21:43
kromkaka: Dine metaforer krever ikke spesielt mye.

Det er sant, men tydeligvis for mye for enkelte.

-Pat

BaggerLane
30.01.10 22:05
Xplisitt: Jeg reagerte på karakteristikken av Bergkamp som "rask".

Det var selvsagt en kommentar til din nedvurdering av engelsk toppliga den gang.... ;)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester