Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

MOD og forskjellsbehandling

NYTT TEMA
exonymous
exonymousInnlegg: 18029
28.12.11 16:31

Siden Mod vil vi skal diskutere på Garderoben, syns jeg det er greit å legge ut mitt innlegg til Mod fra forumet for norsk fotball.

I lys av det siste døgnets forvirringer rundt kåringstråder har jeg hatt en "dialog" med Mod rundt dette. Jeg syns det er noen veldig interessante aspekter jeg får servert og vil herved dele dette med dere. Dette går først og fremst på en urettferdighet og forskjellsbehandling.

Mange vil sikkert mene at noen kåringer ikke er viktig. Nei, kanskje ikke. Men det kan man vel si om hele forumet sånn sett. Og jeg ser prinsippielt på dette og syns det er riktig at Mod sine svar blir belyst av flere som faktisk også har kommentert den håpløse behandlingen fra Mod i forbindelse med denne saken.

Jeg kommer ikke til å kopiere noe som jeg har sagt selv. Dette er rimelig innlysende. Men det er verdt å nevne at jeg måtte sende 3 (TRE!) mailer før jeg fikk svar, og det tok ca. 15 timer. Til forskjell fra de 5 minuttene det tok for Mod å flytte hele tråden.

Mail1:

Hei!

Tråden din er nok flyttet til garderoben fordi den også inneholder kategorier som ikke er fotballrelatert:

Årets debattant:

Årets morsomste debattant:

Årets kverrulerende debattant:

Årets hårsåre debattant:

Årets idiotiske debattant:

Mvh
VG Modteam

Mail 2:

Hei!

Jeg forteller deg bare hvorfor tråden er flyttet. Tråden eksister fortsatt, så man kan fortsatt stemme i den.

Mvh
VG Modteam

Jeg har altså sendt 5 mailer totalt, og fått 2 tilbake hvor innholdet er det samme i begge. I forhold til dette vil jeg ta opp noen punkter.

1) Hvorfor får andre forumer, for eksempel PL-forumet ha kåringstråder som inneholder 2-3 ganger så mange kåringer, og ikke vi?

http://vgd.no/sport/fotball-premier-league/tema/1686624/tittel/vgd-pl-awards-2011/side/1

Hva med spill-forumet?

http://vgd.no/sport/fotball-spill/tema/1688002/tittel/vgd-awards-fotballspill-2011/side/1

2) Hvilke regler er det som brytes her? For i min bok skal Mod kun bryte inn dersom regler brytes. Det er disse vi har å forholde oss til.

Det ble dratt opp en tråd fra ifjor for å "minne om" at vi må ha en kåring. Dermed ble det startet en ny tråd for i år. Denne ble raskt kritisert som uoversiktlig og det ble lagt lite arbeid i denne. Majoriteten av oss som var delaktige i tråden bestemte at vi lager en ny, og det gjorde undertegnede. Jeg la mer arbeid i den og det virket som (med unntak av 1 person) det var ganske bred enighet om at den bruker vi. Det var også god respons og kåringen var godt igang. Og så finner Mod ut at den muligheten skal vi ta fra dem.

Og jeg må innrømme at jeg regnet med det var fordi det var flere tråder, noe som er idiotisk i seg selv om Mod setter seg inn i prosessen. Men årsaken er altså forklaringen som Mod gir over, nemlig at kåringene er for subjektive.

Jeg vil gjerne vite hvor i regelverket dette står.

3) Mod sin rolle oppi det hele er interessant å registrere. Moderatorer skal moderere, ikke herske. Moderatorer skal passe på at regler tas hensyn til og at lover følges, ikke oppføre seg som en tyrann.

Jeg mener vi bør finne ut av dette selv. Vi er virkelig voksne mennesker og trenger ikke "onkel Mod" til å passe på oss. Og vi hadde også allerede funnet ut av det, men så kom Mod og blandet seg inn.

Så, det forekommet urettferdighet og forskjellsbehandling i stor skala og jeg mener det er korrekt å sette søkelys på det. Kanskje det vil bidra til en noe mindre arrogant og mer skjønnsmessig orientert Mod i framtiden som faktisk er sitt ansvar bevisst.

Eddie Cochems
Eddie CochemsInnlegg: 1507
28.12.11 16:50

Går det an å tomle mailene til MOD?

Klikk for å gå tilbake til toppen