Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tilbakespillregelen.

NYTT TEMA
Ptrjohnsen
PtrjohnsenInnlegg: 2
21.04.13 15:36

Er det lov for keeper å ta ballen i hendene etter at ballen bevisst blir spilt framover på banen av en medspiller?

(Innlegget ble redigert 22.04.13 02:57)

Filosof1
Filosof1Innlegg: 43
21.04.13 15:39
Ptrjohnsen: Er det lov for keeper å ta ballen i hendene etter at ballen bevisst blir spilt framover på banen av en medspiller?

Nei, ikke med mindre medspilleren bruker hodet.

Jokkemedkniven
JokkemedknivenInnlegg: 5676
21.04.13 15:39

Nei, siden medspilleren gjør det bevisst, så har ikke keeperen lov til å ta ballen med hendene. Keeperen har bare lov til å ta ballen med hendene visst en medspiller ubevisst spiller ballen tilbake til keeper, (forsøk klarering f.eks)

denbesteliverpooldebattan
denbesteliverpooldebattanInnlegg: 1909
21.04.13 15:40

Kun hvis du spiller med flyvekeeper.

Filosof1
21.04.13 15:48
Jokkemedkniven: Nei, siden medspilleren gjør det bevisst, så har ikke keeperen lov til å ta ballen med hendene. Keeperen har bare lov til å ta ballen med hendene visst en medspiller ubevisst spiller ballen tilbake til keeper, (forsøk klarering f.eks)

Feil.

Dersom medspilleren bevisst spiller ballen tilbake til keeperen med hodet, er det også tillatt for keeper å ta ballen i sine hender.

Jokkemedkniven
21.04.13 15:53
Filosof1: Feil. Dersom medspilleren bevisst spiller ballen tilbake til keeperen med hodet, er det også tillatt for keeper å ta ballen i sine hender.

Det er riktig da, men jeg gidd søren meg ikke å ramse opp alle reglene for tilbakespill til keeper, for en spiller kan og bruke brystet.

Jeg bare svarte på spørsmålet hans, og jeg regnet med at han visste at man kunne spille tilbake til keeper med hode.

DimitarBerbatov9
DimitarBerbatov9Innlegg: 13138
21.04.13 15:55

Det første året vi spilte elleverfotball fikk vi lov til å vippe opp ballen til keeper ved femmeter, så fremt vi vippet ballen fremover på banen. 

Filosof1
21.04.13 16:01
Jokkemedkniven: en spiller kan og bruke brystet.

Du skrev "bare lov til å ta ballen med hendene visst en medspiller ubevisst spiller ballen tilbake til keeper, (forsøk klarering f.eks)", så da trodde jeg ikke du tenkte på tilbakespill av ball ved bruk av hodet / bryst.

Ptrjohnsen
PtrjohnsenInnlegg: 2
21.04.13 16:10

Vi spilte også med denne regelen. Men nå er det slik at ballen ikke er i spill før den er utenfor sekstenmeteren.

Synes bare at regelens navn taler mot seg selv hvis dette ikke er lov :)

Champions07
Champions07Innlegg: 10816
21.04.13 18:00
Jokkemedkniven: for en spiller kan og bruke brystet.

Kneet og opp.

BalderGalland
BalderGallandInnlegg: 604
21.04.13 19:34

Et annet spørsmål som forvirrer meg med tilbakespillregelen: Har keeper lov til å gå utefor 16-metersstreken og hente ballen, for så ta den i henda når han kommer innenfor streken? Så nemlig Reina gjorde det i dag, og reagerte litt på det.

denbesteliverpooldebattan
denbesteliverpooldebattanInnlegg: 1909
21.04.13 19:35
BalderGalland: Har keeper lov til å gå utefor 16-metersstreken og hente ballen, for så ta den i henda

Ja.

taknina
takninaInnlegg: 37129
21.04.13 19:36
Champions07: Kneet og opp.

Ja, men hvor hvorfor det egentlig ?

Jokkemedkniven
21.04.13 19:37
BalderGalland: Et annet spørsmål som forvirrer meg med tilbakespillregelen: Har keeper lov til å gå utefor 16-metersstreken og hente ballen, for så ta den i henda når han kommer innenfor streken? Så nemlig Reina gjorde det i dag, og reagerte litt på det.

Ja det kan han, men en keeper kan ikke slippe ballen ned på bakken for å så plukke den opp igjen.

Johninho2
Johninho2Innlegg: 37648
21.04.13 19:38

Ble litt irritert over den situasjonen med Sunderland i går. Tydeligvis et helt mislykket tilbakespill som er på vei mot mål i hodehøyde. Helt håpløst av Dowd å dømme tilbakespill på noe sånt.

Referee799
Referee799Innlegg: 7110
21.04.13 19:40
DimitarBerbatov9: Det første året vi spilte elleverfotball fikk vi lov til å vippe opp ballen til keeper ved femmeter, så fremt vi vippet ballen fremover på banen.

Det med å vippe fremover på målspark kontra til siden eller bakover er egentlig helt irrelevant ift tilbakespillsregelen all den tid ballen ikke er i spill før den er utenfor straffefeltet. Men jeg vet det var slik....

Referee799
21.04.13 19:42
BalderGalland: Et annet spørsmål som forvirrer meg med tilbakespillregelen: Har keeper lov til å gå utefor 16-metersstreken og hente ballen, for så ta den i henda når han kommer innenfor streken? Så nemlig Reina gjorde det i dag, og reagerte litt på det.

Avhenger av situasjonen det. Er det en "bevisst pasning" fra medspiller på tvers foran målet så gjelder tilbakespillsregelen uansett innenfor eller utenfor straffefeltet.

Referee799
21.04.13 19:43
Johninho2: Tydeligvis et helt mislykket tilbakespill som er på vei mot mål i hodehøyde.

Mislykket eller ei spiller ingen rolle hvis han faktisk mener å spille den tilbake til keeper....

Johninho2
21.04.13 19:59
Referee799: Mislykket eller ei spiller ingen rolle hvis han faktisk mener å spille den tilbake til keeper....

Vel, han mente neppe å gjøre det på den måten. Har sett verre ting passere og tror dommeren er fullt klar over hva som skjedde.

b0lle
b0lleInnlegg: 12715
21.04.13 20:06

Har en spiller lov til å lobbe ballen opp for så bruke hodet tilbake til keeper?

Referee799
21.04.13 20:32
b0lle: Har en spiller lov til å lobbe ballen opp for så bruke hodet tilbake til keeper?

Nei! I tillegg vil spilleren få gult kort for usportslig oppførsel...

Referee799
21.04.13 20:33
Johninho2: Vel, han mente neppe å gjøre det på den måten. Har sett verre ting passere og tror dommeren er fullt klar over hva som skjedde.

Ikke på den måten, men det synes ganske klart at det var dit han ville spille ballen. At han har teknikk som en G10-spiller kan ikke tas med i betraktningen ;)

Johninho2
21.04.13 20:38
Referee799: At han har teknikk som en G10-spiller kan ikke tas med i betraktningen ;)

OK, men hva om keeper slår ballen over mål da?

(Innlegget ble redigert 21.04.13 20:38)

Referee799
21.04.13 20:41
Johninho2: OK, men hva om keeper slår ballen over mål da?

Han har likefullt berørt (det er "berøre" som står i reglene) ballen med hendene og kriteriene for å idømme et indirekte frispark er oppfylt.

(Innlegget ble redigert 21.04.13 20:42)

Retnuh_Flim
Retnuh_FlimInnlegg: 18276
21.04.13 23:45

Hva om keeper får en ball fra en medspiller, tar med seg ballen, dribler 3 mann for så å ta den tilbake til 16-metern og ta den med henda?

har dommer da glemt at det var et tilbakespill til å begynne med?

(Innlegget ble redigert 21.04.13 23:46)

cocos-
cocos-Innlegg: 3071
22.04.13 04:37

Jeg syntes tilbakespill regelen burde vært oppdatert. Noen ganger er det vanskelig å se om man gjør det bevisst eller ikke. En spiller kan få "alle" til å tro at han skal klarere med å skyte ballen i luften, men egentlig er meningen å skyte den høyt opp og la keeper fange den med hendene uten at det blir tilbakespill.

Det er jo flere hendelser der det sår tvil om det er bevisst eller ikke, noe som ødelegger en del. Jeg syntes overkroppen og hodet er greit, men bruker man beina så kan ikke keeperen ta den opp, selv kneet. Kommer man foran en motspiller og takler ballen inn til keeper så mener jeg at keeperen ikke kan ta den opp med hendene, selv om det virker som man kan det. Man bruker tross alt beina, eneste er om en motspiller skyter ballen i forsvareren og ballen går inn til keeper at det er greit de tar den opp.

Husker Engelske FA ville ha en regel om at keeperen ikke kunne forlate 16-meteren, det kunne jo blitt ganske interessant.

Referee799
22.04.13 11:24
Retnuh_Flim: har dommer da glemt at det var et tilbakespill til å begynne med?

Det får vel dommeren svar for... Men jeg vil vel si at hvis keeper dribler av 3 mann og så tar ballen i hendene, så synes jeg dette tilsier at dette er å anse for en ny situasjon og således kan keeper bare ta opp ballen.

Referee799
22.04.13 11:25
cocos-: En spiller kan få "alle" til å tro at han skal klarere med å skyte ballen i luften, men egentlig er meningen å skyte den høyt opp og la keeper fange den med hendene uten at det blir tilbakespill.

De spillere som gjør dette så kalkulert er det ikke mange av og da kan de gjerne få lov til å gjøre det for meg. Nærmere russisk rulett kommer du vel knapt!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester